Energy Reference Connoisseur RC70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Energy Reference Connoisseur RC70

Kjøpte for kort tid siden RC-70 fra canadiske Energy, og må si at dette er nok det beste høyttaler kjøpet så langt! Synd dette merket ikke er kommet mer frem i rampelyset her i europa. Energy produseres i dag på API fabrikken i Canada, hvor der også produseres Mirage for de som kjenner merket. Det er klart at et stort minus og litt grunn til at Energy ikke er mer ute i media er nok mye på grunn av at det stort sett er Elkjøp og Lefdal som forhandler de. SYND! Skulle iallefall vært moro å få lyd og bilde gutta til å teste de og se hva de ynes om RC-70. De ligger på 16995,- for paret, og jeg vil vel påstå at få andre høyttalere jeg har hørt henger med disse. Synes de gir en god balanse mellom dynamikk, detalj og et solig skyv i bassomerådet. Dette ble vel litt skryt av undertegnede, men er jo lov å være litt stolt når man er fornøyd med kjøpet... he he. :-D Forresten noen andre som har noen erfaringer med Energy??

Psykoakustikk er et morsomt fenomen....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du er fornøyd med høytalerene. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe meg rc30 ganske straks. Hørte du på denne modellen før du handlet? Isåfall hva syns du i forhold til dine rc70? Har såvidt hørt på begge selv, men ikke samtidig eller samme dag. Dette gjør at jeg syns det er vanskeligere å sammenlikne. Rommet stereoen skal stå på er ca 12 kvm så jeg er redd for at rc70 er for store og jeg ikke vil få en like tight bass på disse som på rc30.
    Veldig flott om du hadde skrevet noen tanker om dette!

Hva er forresten psykoakustikk, bortsett fra morsomt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Rc30`ene er absolutt fine. Jeg gikk faktisk rett på rc70 etter jeg hadde hørt de. Men i ettertid har jeg fått hørt på alle tre modellene mot hverandre. rc-30/50/70, og synes de alle låter meget bra. Det jeg falt for på rc70, var spesielt det ekstra løftet man fikk med seperat mellomtone. stemmene ble fyldigere og med mer futt. i mitt tilfelle skulle jeg også bruke de i en stue på ca 30kvm, så da passet de også effektmessig. Jeg bruker i dag 1.stk Yamaha RXV1600 til å drive de, og dette funker meget bra. Til ditt bruk på 12kvm er jeg helt enig med deg i rc30. Disse akkurat passe store og trenger ikke minst mindre forsterkerkraft enn både 50 og 70 modellen. Hva slags forsterker skal du bruke?? Hva angår tighthet, så vil veldig mye avhenge av forsterkerkraft. Mine drives fint av yamahaen nå, og snart skal jeg få kjøpt noen bi-wiringskabler for å kunne få maks ut av ampen min.

Når det gjelder psykoakustikk: En betegnelse for ting man inbiller seg å høre. Ta f.eks forumets evige diskusjon om kabler. Mange påstår de hører store forskjeller på mange kabler. spesielt da fra normal prisede til veldig dyre. Saken er at det er utrolig hva man kan inbille seg, hvis man på forhånd har blitt fortalt hvor utrolig bra akkurat dene kabelen er... Er sikkert på at mange ikke hadde hørt denne foskjellen hvis man hadde tatt en blindtest... he he.. Ble litt lang forklarin, men håper det opklarte litt...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk ikke turt å satse på rc 50 fordi den ikke har 5" mellomtonen. Vet ikke om dette betyr noe for denne har jeg ikke hørt. Uansett tror jeg rc30 holder. Forsterkeren de skal brukes på er en integrert stereoforsterker fra Marantz, pm7200ki (rundt 100watt i 8ohm). (Pluss Marantz dvdspiller (dv6500)).

Når det gjelder psykoakustikk så er det forstått.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

høres ut som rc30 blir bra hvis du går for de... Fortserker messig høres ut som du er godt forberedt med marantzen, den skal fint kunne hamle opp med både 30 og 50.
    Rc 50 har 2x6,5" så du vil få enda litt mer mat i bunn, men til 12kvm tror jeg nok det vil låte mer enn nok med 30. En kompis av men har den gamle og litt billigere connosseur serien med like store elementer som rc 30, og de rocker virkelig i hans leilighet. Der er vel stua ca20kvm. Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til! Kos deg med stereoen og gi meg gjerne en feeback på hvordan du synes det låter...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg får plukket opp rc30'ene i mårra, jeg må lage tid til det.
    Bladet hjemmekino (tror det er det det heter) tester 10 høytalere til under 10000. RC30 er en av dem (ikon6, dm603, sa1550, iq7, husker ikke betegnelsen på resten (psb, infinity, klipsch++). Dette må da være en superaktuell test for veldig mange i denne prisklasse. Testen gikk ikke så grundig til verks, men var ok. RC30 kom dårligst ut, med 3/6. Det var ikke satt fingeren på noe spesielt ved denne modellen. Ikke like super diskant som ikon6, ikke like dyp og fast bass som blandt annet dm603. Det var også sagt at den spiller litt mørkere enn de fleste andre. Det ble også sagt at denne spiller som en HT til 10000 skal spille, men ikke noe spesielt mer.

Uansett, jeg gleder meg masse til å få disse i hus (jeg syns de spilte godt i forhold til det jeg er på jakt etter, mangler bare å høre de på min forsterker).

Testvinneren var ikon6 til de som lurer, dette pga den supre oppløste diskanten (noe jeg er helt enig i, men jeg syns ikke så mye om de lavere frekvensene)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •