Hvilken er best: Xtz 99 W12 eller Svs Pb10 ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Dynamik/atmosfære/luftighet: Er det det andre kaller slapp bass?

Columbi-egg= Diger, stygg og mangler delefilter?

Mener ikke dette alvorlig, men du drar igang samme dritten igjen!
    ... (herregud)

1) Nei, og vet du ikke det så er det liten vits i å svare på denne måten.
    2) Igjen; er det lyden vi diskuterer, eller er det utseendet?

"Dritten" gidder jeg ikke kommentere.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Viktig, men kanskje ikke spesielt riktig.

Dersom du har slike preferanser og tuner SVS-en slik at noe av den dypeste bassen dempes, oppnår du jo faktisk (med dine preferanser) enda bedre og mer korrekt basskarakter enn det XTZ-en noen gang vil gi deg. Den mangler jo nesten all form for dynamikk og atmosfære/luftighet i musikkbildet.
    Er delevis enig med deg RoKo, ved at det finnes midler for å kontrollere dypbassen, og med PB12-Plus' mulighet til å tune hvor dypt subben spiller, kombinert med PEQ er det liten tvil om at denne er milevis bedre enn XTZn... Men her refererte jeg til PB10, som hverken har tuningsmulighet eller PEQ... Riktig nok kan man tune ved plassering, men hos mange (de fleste?) er plasseringsmulighetene noe begrenset... Kjøper man en ekstern PEQ til PB10 er det mye mulig man får den til å spille bedre enn XTZn på musikk, men det blir jo en rimlig annen pris.

At XTZn mangler dynamikk og atmosfære opplevde ikke jeg i min stue, da jeg hadde den inne til testing, selv om PB10 sin dynamikk er en god porsjon bedre...

Totalt sett har jeg intrykk av at det er nesten like mye smak hva sub anngår som hva høyttalere anngår. Vi har alle en personlig referanse

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Dynamik/atmosfære/luftighet: Er det det andre kaller slapp bass?
    SVS PB10 har ikke slapp bass! Vi snakker om 2 særdeles gode subwoofere hva pris/kvalitet anngår her, og selv om noen mener den ene er strammere enn den andre, er det snakk om mindre marginer da ingen av disse subbene lider av "etterslep" eller grøtete lyd...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel egentlig en håpløs diskusjon, der partene aldri kommer til å bli enige. Avforums svar på midtøsten konflikten

Ikke tror jeg trådstarter er blitt så mye klokere eller, da tråden har sklidd ut til å bli den sedvanlige runden med OT rundt svs vs andre merker

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo - bevares. Jeg skjønner argumentene, det er ikke det det står på.

XTZ gir vel OK basstillegg for relativt lite penger. Man skal imidlertid ikke vente seg å få servert de aller dypeste tonene, ei heller forsøke å presse dem ut (det låter nemlig ikke pent). Gjør man ikke det, er XTZ-suben billig og OK.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden kanskje, men har stor tro på den nye suben til svs, pb12-plus med sin tuningsmulighet/ PEQ. Skal garantert få tatt meg en lytt på denne, og ser ikke bort fra at det blir et kjøp med tid og stunder..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dette er vel egentlig en håpløs diskusjon, der partene aldri kommer til å bli enige. Avforums svar på midtøsten konflikten

Ikke tror jeg trådstarter er blitt så mye klokere eller, da tråden har sklidd ut til å bli den sedvanlige runden med OT rundt svs vs andre merker
    Enig, men det er nå sunt med diskusjoner. Dette er mer på linje med Hifisentralens kabeldiskusjoner.

Ellers vil jeg ikke si at tråden har sklidd ut slik du beskriver. Tråden heter nå engang "Hvilken er best: Xtz 99 W12 eller Svs Pb10 ?" :-D Sterke personligheter og relevant argumentasjon må jo nødvendigvis skape litt fart på en slik diskusjon.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ...Tråden heter nå engang "Hvilken er best: Xtz 99 W12 eller Svs Pb10 ?"...
    Ja, og det er nettopp dette vi forsøker å holde oss til. Ikke hvilken som er PENEST....:neutral:

En godtlydende sub kan sjelden være liten. Det er fysisk tilnærmet umulig, eller prisen blir hinsides denne diskusjonen (ref. servo)...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok
    Er til dels enig i det du skriver, diskusjoner er sunt, og det er ofte behjelpelig for den som er ute etter svar

Men svs vs ? har en tendens til å bli veldig krasse, men for all del noe av det er morro lesning AVforum har jo en del sterke personligheter, men det har jo ofte samsvar med kunnskapsnivået og Så da kan en jo legge sammen 2 +2 å få til svar at bakom de sterke meningene ligger det som oftest kunnskap bak.

Er bare så mye mer konstruktivt å holde fokus isteden for å gå over til det noen kan kalle drittkasting i all uenigheten

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drittkastingen har jeg lagt bak meg, men jeg har tilbudt å gi en forklaring på mail. Bruk muligheten om du er i tvil.

Over til litt mer matnyttig:

Det jeg opplevde som negativt med XTZ er følgende:

- Den går fort i kompresjon, og forvrengningen ved moderat volum og lave frekvenser var formidabel. Dette gjorde at jeg ble forutinntatt, og jeg klarte ikke helt å glede meg over pen lakk, XLR-tilkoblinger og filter. Det finnes mange subwoofere som jobber dypt, men om forutsetningene for å gjøre dette ikke er tilstede, vil resultatet bli deretter.

Man nevner mikrofonstøy. Mye av slik støy er sjarmerende, og det gir liv til en innspilling. Pianopedaler, lepper som trykkes mot en mikrofon, tramping fra publikum ved liveinnspillinger og lignende er med på å gi substans og opplevelse. Overkomprimerte og livløse innspillinger som Madonnas siste, Kylie og lignende har tilsynelatende ingen feil, og etter min mening ei heller noen sjel.

Det vil ikke være lett å kompensere for ujevn frekvensgang med XTZ, nettopp fordi den ikke har nok headroom. Kompenserer man litt mye vil man kunne oppleve havari, som på alle andre woofere. Selv SVS vil slite, men her har man store kraftreserver, og vil lettere kunne oppnå et mer tilfredsstillende resultat.

At XTZ er lettere å plassere kan jeg tildels skjønne, selv om det er lett å bagatellisere det. Jeg ser jo at mange sliter, og det er ikke lett å lage en guide på området. Alt for mange hensyn må tas, og man bør jobbe seg opp en erfaring for å få dette i fingrene. Slikt er det med alt en gjør, det må læres. Er det noen som har lært seg å sykle ved å lese seg til det?

Det positive med XTZ er at den er meget bra til prisen. Jeg vet ikke om én woofer som kan matche XTZ i prisklassen, noe som gjør at mange foretrekker den. WAF er også en grunnleggende faktor for mange, og det må selvfølgelig tas hensyn til. Men denne tråden spiller på hvilken som er best, og med det refererer man til ytelse. Lag gjerne en tråd som heter "hvilken er penest av...". Jeg svarer ærlig uansett.

Det negative med SVS er jo åpenbart; den mangler delefilter og de rette inngangene man må bruke om man ikke har aktiv deling og utgang på preampen. Skulle den hatt dette ville prisen blitt anslagsvis 1000,- høyere. Her gjetter jeg, bare så det er sagt, men jeg ser ikke på det som usannsynlig.

Uansett er prisforskjellen på disse to subwooferne betydelig. Regn ut prosentvis forskjell, den er ikke ubetydelig. Hva hadde blitt sagt om vi sammenlignet produkter til 100.000,- Legg den prosenten på den summen, og svar ærlig på om sammenligningen ville blitt rettferdig...

Edit; 100.000,- var et dårlig eksempel, da produkter i denne prisklasse er vanskelig å sette en reell verdi på. Bytt ut 100.000 med 20.000,- så blir det mer riktig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom det en forklaring med vett i

I den prisklassen så kan en helt klart ikke forvente å få et en sub som kan klare alt det er helt sikkert.

Har ingen erfaringer med hjemmesubber bortsett fra noen gamle cv +mirage.
    Ergo for meg blir dette en erfaring å ta med seg videre, blir det ingen suksess hjemme hos meg går den ut igjen Som du sa en må prøve å feil for å finne hva som passer en best.

I bil derimot har jeg hørt endel subber og derfor vil jeg sikkert ha litt andre preferanser enn det som er vanlig Og heller ikke forvente det voldsomme trykket hjemme.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    - Den går fort i kompresjon, og forvrengningen ved moderat volum og lave frekvenser var formidabel. Dette gjorde at jeg ble forutinntatt, og jeg klarte ikke helt å glede meg over pen lakk, XLR-tilkoblinger og filter. Det finnes mange subwoofere som jobber dypt, men om forutsetningene for å gjøre dette ikke er tilstede, vil resultatet bli deretter.
    Hvor høyt er moderat volum for deg? Siden vi er forskjellige har vi forskjellige preferanser for hva som er moderat volum etc. etc.

Tror du at en med to stk XTZ vil kunne spille like høyt som en SVS og unngå kompresjon og forvrengning, eller mener du SVS vil være den "riktige" veien å gå?

Argumentet for to XTZ er selvfølgelig at man kan kjøpe en i gangen, og at det kanskje kan være lettere å få jevnt basstrykk i stua.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderat volum er relativt, og kommer ann på dagsformen. Jeg lytter så å si aldri på musikk over -20 på volumpoten.

To vil som regel være bedre enn en, men om det er nødvendig er et annet spørsmål. Jeg råder deg til å prøve en XTZ først, og hvis du føler du mangler noe, så kjøper du en til. Bassresponsen kan bedre seg drastisk med to, men det kan i noen tilfeller gjøre ting dårligere. To XTZ vil ikke kunne hevde seg mot en PB10 når det kommer til bass under 25 Hz, av naturlige årsaker. Den ruller av for kraftig til at en kan hente inn igjen dette på noe vis. Oppover i frekvens vil dette kunne være en ide, men siden jeg ikke har testet output utendørs, vet jeg ikke hvordan bildet ville blitt. Jeg har aldri kjørt PB10 på maks slik jeg har gjort på XTZ, derfor blir maks output gjetting.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Men fare for å få en hel gjeng SVS fantaster på meg etterpå, SVSen er dyrere og styggere. Det som er spart i design er dog kanskje tatt igjen i lyd, ikke vet jeg. Delefilter har den heller ikke. Jeg mener du får mer for prisen med XZTen.
    Dette er tross alt en smakssak... Synes ikke selv at PB10 er noe særlig vakker å se på, derfor står den godt plassert i hjørnet. Men XTZ synes jeg er grusomt stygg, syns den ser jalla ut. Men mener ikke akkurat den er dyr, jeg syns den er verdt hver krone!

Edit: Og nei, sier ikke dette fordi jeg selv har PB10, ikke noe "jeg har den, derfor er den best", dette er bare min mening.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen være så snille å forklare meg hvordan en sub klarer å formidle atmosfære/luftighet? Vil gjerne vite hva det er jeg mangler!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve og tolke det selv da. Når jeg hører atmosfære tenker jeg lunt/trivelig/koselig.Trodde da en SVS skulle rive opp brystkassa og trykke lydbølgene rett inn i ryggmargen på deg jeg, ikke mye trivelig? :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Kan noen være så snille å forklare meg hvordan en sub klarer å formidle atmosfære/luftighet? Vil gjerne vite hva det er jeg mangler!
    Tja... nå synes jeg du var NOE utålmodig - på en fredagskveld... ;-)

Tenk deg en orgelkonsert:
    • I en kirke får du virkelig en opplevelse av det store rommet og dennes gjenklang og store bredde/dybde/høyde.
    • Med "normale" høyttalere vil du høre det meste av selve lyden, men følelsen av rommet er slettes ikke nærværende.
    • Sleng på en sub med "sub-soniske" egenskaper, og plutselig åpner det seg en helt annen verden. Det store rommet du opplevde i kirken er plutselig der igjen (nesten da).

SÅNN er det!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget skjelden jeg setter mine føtter i en kirke, og har litt vanskligheter med å erindre dette "store" rommet. Men jeg skjønner hva du mener. Er forøvrig meget godt fornøyd med min XTZ, men har veldig lyst til å prøve en SVS. Synest min til tider kan bli meget fysisk, og er litt redd for hva disse andre presterer om det er store forskjeller.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    ...Er forøvrig meget godt fornøyd med min XTZ, men har veldig lyst til å prøve en SVS. Synest min til tider kan bli meget fysisk, og er litt redd for hva disse andre presterer om det er store forskjeller.
    Mjaaaaa....
    Ta deg ein tur til Flageborg i Arendal, du.
    Du bor jo ikke langt unna, så det bør være overkommelig å "fise" nedover en tur det passer ham, ikke sant? ;-)
    Og ja, det er nok verdt det - dersom du har råd til en oppgradering etterpå!

Nei, ærlig talt - jeg tror nok du hadde hatt nytte av et besøk hos ham!
    Erfaring er mester! Da har du litt mer å sammenlikne med.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våger ikke å ta den turen. Nå er det nye ht og forsterkeri som må prioriteres, muligens også en dedikert CD spiller. Klarer ikke å forsvare et nytt subkjøp nå! Kjerringa hadde gått bananas :-)

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •