Hvilken er best: Xtz 99 W12 eller Svs Pb10 ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir vel som å spørre om hvem som spiller penest av JM Lab og Cerwin Vega. De fleste kan vel svaret på det uten å nødvendigvis ha testet de opp mot hverandre i samme rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå selv kjøpt xtz subben, hatt den i snart en mnd og bynner nå å bli veldig fornøyd. men skal ikke uttale meg om hva som er best, xtz eller svs.
    tenke jeg heller skulle nevne at jeg hadde en audio pro bravo sub før denne,å de jeg kan si er at den audio proen er syyyykt dårlig i forhold, fins ikke trykk i den,spiller ikke litt høyt en gang og går ikke på noen måte så dypt som xtz gjør

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt PB10 og XTZ99w12 i samme rom på samme tid, men testen ble erklært ugyldig av alle tilstede
    Hverken XTZ eller SVS var skikkelig kalibrerte, og vi hadde ikke utstyret i orden for denne testen. Jeg gleder meg til å få testet disse opp mot hverandre ved en senere anledning. Håper det blir i løpet av høsten. Jeg vil legge inn et langt og utfyllende innlegg etter endt testing

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om denne er gammel, men jeg så Phonar postet den i en annen tråd. Den passer jo her da:

http://www.hometheatershack.com/foru...ontenders.html

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiks lenka. Du kan jo ikke kopiere den blindt....

EDIT: Allerede gjort ser jeg! :-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jeg prøver å gjøre ting ordentlig, men jeg er ikke noe flink til å bruke forhåndsvisningsfunksjonen!

Testen er litt kul. Der setter de opp disse mot hverandre:
    Infinity PS-12
    JBL E150P
    Velodyne VRP-1200
    SVS PB10-ISD

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit å la testen tale for seg selv?
    Bra, Petter. Denne hadde jeg ikke sett før!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Akto, fint om du lar den saken din mht skorob, som jo er en veldig kunnskapsrik og aktiv bruker hos oss, ligge, ta det eventuelt over PM. Det er vanskelig for oss øvrige å forstå hva dette er snakk om, og stort sett alt vi klarer å lese her er beskyldninger om at vedkommende er en løgner, og det er liksom ikke veldig verken hyggelig eller relevant for denne tråden... Ta eventuelt dette videre med meg over PM hvis ønskelig.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Akto, fint om du lar den saken din mht skorob, som jo er en veldig kunnskapsrik og aktiv bruker hos oss, ligge, ta det eventuelt over PM. Det er vanskelig for oss øvrige å forstå hva dette er snakk om, og stort sett alt vi klarer å lese her er beskyldninger om at vedkommende er en løgner, og det er liksom ikke veldig verken hyggelig eller relevant for denne tråden... Ta eventuelt dette videre med meg over PM hvis ønskelig.
    Trist, men det går ikke ann å diskutere sub på dette forumet!
    Med en gang SVS blir nevt er "*******" i gang. Når noen sier at SVS ikke er optimalt for dem er det alltid feil kalibrering. Snakker en om utseende blir de kledd opp med duk og blomster for å vise hvor bra de ser ut.

Synes det er på tide at en aksepterer andres meninger uten å bruke personangrep og usaklige argumenter.
    Har ingen problem med SVS, men renomerte brukere mister endel av troverdigheten i SVS tråder.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så mye annet kan man også diskutere sub på dette forumet. Det viktige er å ikke bli personlig. Det er lov å trekke en persons meninger i tvil, men det er dårlig argumentasjonsteknikk å gå løs på person fremfor argumentene. Ingen personer er perfekte, og man kan alltid finne noe å hakke på hvis man forsøker.

Man taper vel ikke troverdighet ved å komme med ærlig mening om et produkt, f.eks. SVS PB10. Jeg synes det er få andre produkter som er i nærheten av å matche "dypbass for pengene"-faktoren i SVS. Men heldigvis for konkurrentene er det andre ting som teller inn når man skal kjøpe subwoofer. Spørsmålet er hvordan den enkelte vektlegger kriteriene. Faktorer som størrelse, utseende, tilkoblingsfleksibilitet og tuningsmuligheter er ting som etter min mening veier i PB10s disfavør. Og likevel har jeg valgt å krysse av for at PB10 er best av disse, nettopp fordi den gjør jobben med å produsere dyp bass i hele området 20-80Hz med relativt gode kraftreserver på den beste måten av disse to. XTZ er imidlertid en vinner på de andre områdene, og jeg skjønner meget godt at noen går for den.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til det som var saken her:

Jeg skal muligens i nærmeste fremtid bytte ut sub'en min og kommer enten til å kjøpe SVS PB10 eller XTZ sub'en.

Hvor langt ute på jordet er jeg da hvis jeg har oppfattet at:

1) XTZ har flere tilkoblingsmuligheter og muligheter for tuning.
    2) I følge "Lyd og Bilde" spiller denne litt strammere enn SVS.
    3) SVS kan levere et høyere lydtrykk enn XTZ.
    4) Begge går dypt nok til bruk i hjemmekinosammenheng.

Spørsmålene mitt blir da:

1) Hvor mye høyere kan en SVS spille?
    2) Vil en XTZ spille høyt nok i en "normal" stue? (Har ikke til hensikt å flytte hverken vegger eller grunnmur)

Ellers er jeg overbevist om at det er to gode produkter, men jeg vil gjerne finne ut hva som passer MEG best.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er på sin plass at admin går inn å sletter fler innlegg i denne tråden, som ligger godt over grensen av hva som kan kalles personangrep!

Hold avforum for godt for slike innlegg... Vil man krangle er det nok av gode forum der ute å gjøre det på...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvor langt ute på jordet er jeg da hvis jeg har oppfattet at:

1) XTZ har flere tilkoblingsmuligheter og muligheter for tuning.
    2) I følge "Lyd og Bilde" spiller denne litt strammere enn SVS.
    3) SVS kan levere et høyere lydtrykk enn XTZ.
    4) Begge går dypt nok til bruk i hjemmekinosammenheng.

Spørsmålene mitt blir da:

1) Hvor mye høyere kan en SVS spille?
    2) Vil en XTZ spille høyt nok i en "normal" stue? (Har ikke til hensikt å flytte hverken vegger eller grunnmur)
    Personlig, som jeg har uttalt tidligere her på forumet, foretrekker jeg XTZ til musikk. Den er faktisk VELDIG god her, med unntak av musikktyper med kraftig dyp bass, hvor naturlig vis SVSn er bedre...

Til film er det massiv forskjell i SVS sin favør... For å prøve å forklare: Med XTZn hører du all lydinformasjonen, men med SVSn føler du i tillegg trykkbølgene og vibrasjonene av de dypere tonene... Og selv om jeg personlig ikke syns noe om dette til musikk, så er det ekstremt heftig ved filmtitting...

Jeg sier ikke at SVSn er slapp og dårlig til musikk, for den er alt annet enn det, men med XTZn blir det mer snert i raske bassganger i f.eks Progressiv jazz eller rock. Dessuten gjengir XTZn aukustiske bassinstrumenter mer naturlig, nettopp fordi den ikke gjengir de dypeste frekvensene (som i slike tilfeller farges av mikrofonfeil).

Hører du mest på musikk ville jeg derfor gått for XTZn (pris tatt i betraktning), er film inne i bildet er helt klart SVSn en bedre subb..

Dette er min utprøvde mening om saken, og mener hele verden noe annet så har vi ganske enkelt forskjellige preferanser

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg ryddet litt, så er det fint om vi forholder oss tekniske fra nå av!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Personlig, som jeg har uttalt tidligere her på forumet, foretrekker jeg XTZ til musikk. Den er faktisk VELDIG god her, med unntak av musikktyper med kraftig dyp bass, hvor naturlig vis SVSn er bedre...

Til film er det massiv forskjell i SVS sin favør... For å prøve å forklare: Med XTZn hører du all lydinformasjonen, men med SVSn føler du i tillegg trykkbølgene og vibrasjonene av de dypere tonene... Og selv om jeg personlig ikke syns noe om dette til musikk, så er det ekstremt heftig ved filmtitting...

Jeg sier ikke at SVSn er slapp og dårlig til musikk, for den er alt annet enn det, men med XTZn blir det mer snert i raske bassganger i f.eks Progressiv jazz eller rock. Dessuten gjengir XTZn aukustiske bassinstrumenter mer naturlig, nettopp fordi den ikke gjengir de dypeste frekvensene (som i slike tilfeller farges av mikrofonfeil).

Hører du mest på musikk ville jeg derfor gått for XTZn (pris tatt i betraktning), er film inne i bildet er helt klart SVSn en bedre subb..

Dette er min utprøvde mening om saken, og mener hele verden noe annet så har vi ganske enkelt forskjellige preferanser
    Meget godt innlegg!!! Oppsummerer det som er viktig og riktig i forholdet mellom disse 2 subbene...
    Spørsmålet en bør stille seg er da: Favoriserer jeg musikk eller film? Og prioriterer deretter. Vanskeligere er det ikke, heldigvis (ser nå bort fra Cervin Wega-segmentet).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Meget godt innlegg!!! Oppsummerer det som er viktig og riktig i forholdet mellom disse 2 subbene...
    Viktig, men kanskje ikke spesielt riktig.

Dersom du har slike preferanser og tuner SVS-en slik at noe av den dypeste bassen dempes, oppnår du jo faktisk (med dine preferanser) enda bedre og mer korrekt basskarakter enn det XTZ-en noen gang vil gi deg. Den mangler jo nesten all form for dynamikk og atmosfære/luftighet i musikkbildet.

Et columbi-egg med andre ord!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger saken død. Lygren, du har PM.

Til dere andre som synes jeg har tråkket over streken, send gjerne en e-post til akto@aktomedia.no , så skal jeg gi dere en begrunnelse for min opptreden.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Dersom du har slike preferanser og tuner SVS-en slik at noe av den dypeste bassen dempes, oppnår du jo faktisk (med dine preferanser) enda bedre og mer korrekt basskarakter enn det XTZ-en noen gang vil gi deg. Den mangler jo nesten all form for dynamikk og atmosfære/luftighet i musikkbildet.

Dynamik/atmosfære/luftighet: Er det det andre kaller slapp bass?

Columbi-egg= Diger, stygg og mangler delefilter?

Mener ikke dette alvorlig, men du drar igang samme dritten igjen!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er også en del som velger å dempe den dypeste bassen til musikk vha feks en Behringer, eller at man gjør det ved å plassere subben et sted hvor de dypeste frekvensene ikke forsterkes like mye.

Den nye SB12-Plus er utstyrt med noe som heter 'Room Gain Control', og den styrer avrullningen, og dermed mengden av dypbass. Jeg mener at den burde, og krysser fingre for at den kommer til å bli en standard kontroll på alle subs.

Det er nok litt smak og behag ute og går med hvilken form vi ønsker at basskurven skal ha. Det ser ut for at langt de aller fleste foretrekker en stigende kurve for å kompansere for ørets manglende følsomhet for dybe frekvenser, men derunder er det selvfølgelig variasjoner i hvor meget kurven skal stige. Det er der 'Room Gain Control' kommer inn og lar deg bestemme denne stigningen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk er for meg førstepri, helt klart.
    Nå har jeg hørt begge subbene hos hifinerder, og regner med at de er i stand til å kalibrere skikkelig (tar forbehold om det da). Basert på det jeg har hørt på disse 2, fremstod xtz som en del bedre på musikk og svs betydelig bedre på film.
    Dersom svs er såpass vanskelig å tilpasse at disse ikke har fått det til, er valget uansett greit for mitt vedkommende. Og ikke minst er prisen et argument (betalte kr.2.680,- for ny xtz i mattutførelse i Sverige). Slikt sett er det snakk om så enorme prisforskjeller at sammenligningen også blir litt underlig. Skulle jeg virkelig hatt en high-end sub ville valget falt på en toppmodell hos Rel eller Velodyne.
    Forøvrig kunne jeg ikke drømme om mer basstrykk i stua enn jeg har nå. Dersom ikke bassen skal bli for dominerende må jo resten av frekvensene også opp i tilsvarende db, og da er det ikke behagelig å lytte til musikk (gullørene må beskyttes for det de er verdt), og naboene er det jo også greit å være noenlunde venner med .

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •