161db --> 16Hz, DIY SUBWOOFER -

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking 161db --> 16Hz, DIY SUBWOOFER -

Mythbusters!

http://www.realmofexcursion.com/videos/Various/mythbusters.1.wmv

(For den basshungrige)

161db ----> 16Hz

EDIT!
    Dersom den passer bedre på DIY trådene, kan ikke moderator være så snill å flytte den til rett sted?!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne godt tenkt meg jobben til Jamie og Adam

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, syns de skulle lagt litt mer jobb i å sentrere hele greiene. "pinnen" som var festet i membranen lå jo på siden av festet.

Ikke dum jobb de har nei..

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det var alikevel ganske kult da... 161 db @ 16 Hz! lukter jeg svskiller :P neida

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat WAF

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg den eneste som synes det var ganske amatørmessig å velge en bil med takluke? Og videre er jeg misfornøyd med en del ting i planleggingsfasen. De har rett og slett ikke analysert bilens respons for ulike frekvenser. Det er åpenbart at bilen som alle andre ting har en egenressonnansfrekvens der lyden vil være vesentlig mer effektiv enn ved andre frekvenser.
    Sist, men ikke minst: De var nøye på å ikke forsterke bilen, men samtidig har de et system som etter hva jeg skjønner kun produserer relativt ukontrollerte, subsoniske frekvenser. Mente at myten gikk ut på et lydanlegg for bil... Det blir da å bomme på målet å bruke frekvenser som ikke er hørbare.

Synes ikke de har motbevist noe som helst.

Alt seriøst til side: utrolig rått forsøk på å maksimere lydtrykk, da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konseptet var genialt, men utførelsen bar preg av hastverk. Det er bare å skrive og klage så vil også den myten bli 'revisited', de har også før innrømmet å ha tatt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, er det noen som gidder å regne ut hvor mange DD18 det ville kreves for å matche 161db@16hz? :-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den var jo ganske heftig den ombygde Vanen tidlig i filmen ;-)
    Vil tro det er ganske helseskadelig å sette seg inn der, og spille på det nivået som ble vist!

Hører jeg anti tyveri utstyr

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det krever noen avklaringer før det kan beregnes... Hva er maks lydtrykk fra en DD18 ved 16Hz?
    Hvor høy er romforsterkningen inne i bilen ved denne frekvensen?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Alt seriøst til side: utrolig rått forsøk på å maksimere lydtrykk, da.
    Flageborg: Dette må jo være noe å prøve hjemme hos deg

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Å bruke en Mercedes dieselmotor til å drive elementet må jo være genialt. At de i det hele tatt klarte 161 dB ved 16 Hz er jo egentlig utrolig. Hadde de finjustert opphenget både ved aksel/elementet og traktordekkslange-opphenget og fått dreis på dette hadde vel både ruter og bil tatt skade.

Om jeg ikke tar helt feil så er 16 Hz ca. 960 omdreininger (16 svingninger pr sek = 16 x 60 sek = 960 rpm. En boxermotor f.eks ville kunne gitt enda lavere omdreininger (og Hz) og sikkert påført bilen mer skade om opphenget hadde holdt. Hva med en Hayabusamotor med 14000 rpm? :-D

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett!!

Har en Audi A2 turbodiesel som konebil. Kanskje man skulle puttet en sånn inn der?? Hmmm... Kan nok hende den bare hadde transformert seg inn til en bjellands fiskebolleboks i stedet med tanke på at aluchassiet bare veier snaut 100 kg :-P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det var et morsomt forsøk, selv om jeg må si at jeg stusset litt på konklusjonen, da det vel stort sett er et spørsmål om å få tilført nokk energi i form av lydbølger før man har en ødelagt bil kupe.

En bilbombe eksplosjon er vel forsåvidt også egentlig lydbølge basert, og det er vel ingen som lurer på at det ikke er serlig mye bil igjen etter en slik energi utlading.
    Man kunne vel i så måte ønsket seg noe i retning av dette http://youtube.com/watch?v=Gh3GJc9-HOw

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    :-D Å bruke en Mercedes dieselmotor til å drive elementet må jo være genialt. At de i det hele tatt klarte 161 dB ved 16 Hz er jo egentlig utrolig. Hadde de finjustert opphenget både ved aksel/elementet og traktordekkslange-opphenget og fått dreis på dette hadde vel både ruter og bil tatt skade.

Om jeg ikke tar helt feil så er 16 Hz ca. 960 omdreininger (16 svingninger pr sek = 16 x 60 sek = 960 rpm. En boxermotor f.eks ville kunne gitt enda lavere omdreininger (og Hz) og sikkert påført bilen mer skade om opphenget hadde holdt. Hva med en Hayabusamotor med 14000 rpm? :-D
    Kan ikke si jeg helt skjønte hva du mente ,med boxermotor her, er det konstrukjonen med høytaleren direkte du mener, eller diesel motoren som via en gear kasse drev høtaleren. Det å ha en gerkasse mellom motor og høytaler, gjeør vel sitt til at man ikke egentlig trenger en Hayabusamotor med 14000 rpm, bare man har effekt nokk til å drive lasten med en eventuell oppgearet rotasjons frekvens.

Det jeg synes de tabbet seg ut med i den konsyrukjonen de benyttet, var å la kantopphenget ta opp de horisontale kreftene som ble laget av veivakselen, og utelate en spider som styrer og holder "talespolen" sentrert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det krever noen avklaringer før det kan beregnes... Hva er maks lydtrykk fra en DD18 ved 16Hz?
    Hvor høy er romforsterkningen inne i bilen ved denne frekvensen?
    Den oppnår 90db@16hz i 2m GP, romforsterkning i en bilkupe vet kanskje noen av bilstereoguttene noe om? Men det må minst bli 3db ekstra pr. reflekterende overflate om jeg ikke husker feil.

Om man tar utgangspunkt i de 90db uten hensyn til romforsterkning så skulle det ta ca. (hold deg fast nå) 3500stk DD18!! (Dog med forbehold for at jeg er på villspor)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van'en hadde vel gått i stykker med så mange subber stuet inn?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kan ikke si jeg helt skjønte hva du mente ,med boxermotor her, er det konstrukjonen med høytaleren direkte du mener, eller diesel motoren som via en gear kasse drev høtaleren. Det å ha en gerkasse mellom motor og høytaler, gjeør vel sitt til at man ikke egentlig trenger en Hayabusamotor med 14000 rpm, bare man har effekt nokk til å drive lasten med en eventuell oppgearet rotasjons frekvens.

Det jeg synes de tabbet seg ut med i den konsyrukjonen de benyttet, var å la kantopphenget ta opp de horisontale kreftene som ble laget av veivakselen, og utelate en spider som styrer og holder "talespolen" sentrert.
    Uten å dra diskusjonen for langt så mente jeg at man med en boxermotor (som har ett lavere turtall) på tomgang enn dieselen de brukte til å rive i filler opphenget. Hadde vært artig å kjørt "konseptet" videre med som du sier bedre oppheng og spider...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Uten å dra diskusjonen for langt så mente jeg at man med en boxermotor (som har ett lavere turtall) på tomgang enn dieselen de brukte til å rive i filler opphenget. Hadde vært artig å kjørt "konseptet" videre med som du sier bedre oppheng og spider...
    Jeg vil bli sterkt overrasket om det ikke dukker opp noen copycats, eller om ikke Adam og Jamie blir nødt til å revisitere denne myten pga at den ikke ble gjenomført tilfredsstillende.

De hoppet også over siste trinn i deres egen metodik; hva ville kreves for at det myten sier skulle kunne skje?

Og også, om de hadde økt turtallet og dermed frekvensen ville Hoffmans Iron Law slått inn. En lukket sub skal flytte 4x så meget luft for å opprettholde et gitt lydtrykk når signalet dropper en oktav. Så om de hadde gått for feks 32hz så ville lydtrykket ha blitt 4 doblet (vel ikke helt pga hensynet til romforsterkning)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •