Trenger jeg mere effekt på høyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg mere effekt på høyttalerne?

hei

Har nettopp bestilt et par patos basic 510, venter spent:-D Siden de hadde problemer med å få tak i basselementer for tiden, så må jeg desverre belage meg på å vent litt.

Forsterkeren som skal drive disse er en nad c372. Denne klarer vel å dra disse greit nok til å begynne med? tenkte å kansje oppgradere med mere effekt, eller bytte ut forsterkeren også. Men det kommer så klart an på økonomien.

Hvis jeg skal oppgradere med nad effekttrinn, vil disse tåle å bli brokoblet? impedansen er jo 4ohm på disse høyttalerne, så vet ikke om det blir for hardt for forsterker'n.

Og en ting til, er det bi-wiring på disse høyttalerne, glemte å spørreops:

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann hoppsann!

Til å begynne med tror jeg nok NAD C372 klarer og dra Patos høytalerne dine helt greit. C372 er jo oppgitt til å gi 150w i 4ohm så. Er i hvertfall bare å prøve, du hører det fort hvis forsterkeren mister kontroll over høytalerne, og da er det bare å skru ned volumet.

Skal du ha en effektforsterker som skal brokobles i 4 ohm må den støtte det, så vidt jeg har skjønt er det ikke alle effektforsterkere som kan brokobles slik. Men vet ikke hvordan er det med NAD.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Heisann hoppsann!

Til å begynne med tror jeg nok NAD C372 klarer og dra Patos høytalerne dine helt greit. C372 er jo oppgitt til å gi 150w i 4ohm så. Er i hvertfall bare å prøve, du hører det fort hvis forsterkeren mister kontroll over høytalerne, og da er det bare å skru ned volumet.

Skal du ha en effektforsterker som skal brokobles i 4 ohm må den støtte det, så vidt jeg har skjønt er det ikke alle effektforsterkere som kan brokobles slik. Men vet ikke hvordan er det med NAD.
    Naden er oppgitt til å gi 150w i 8 ohm

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det an å brokoble C272 eller lignende nad effekter i 4ohm?
    Hvis ikke, hvilke gjør det da?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c372 kan brokobles ja. Dessuten yter den vel 150watt i 8ohm og ikke 4. Match for den forsterkeren er c272. De to til sammen er mer enn nok for patos høyttalerene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitat fra patos sine hjemmesider.

Ved å brokoble et stereo sluttrinn til et mono sluttrinn for man på en enkel måte mye effekt. Men brokobling kan også være en effektiv måte å avlive høyttalere på hvis man ikke holder tunga rett i munnen og vet hva man gjør. Når en effektforsterker brokobles får man i teorien dobbelt så høy utspenning til høyttaleren som igjen vil føre til en teoretisk firedobbling av effekt. Når en forsterker brokobles vil den også bli dobbelt så hardt belastet i forhold til normal drift i to kanaler.

En forsterker med tilstrekkelig (ideell) strømforsyning på for eksempel 2x100 W ved 8 ohm høyttalerimpedans vil dobble effekten til 2x200 W i 4 ohm og videre til 2x400 W i 2 ohm. Den samme forsterkeren brokoblet vil gi 1 x 400 W i 8 ohm, 1x800 W i 4 ohm og 1x1600 W i 2 ohm. Som du ser fra tallene over vil effekten fra forsterkeren øke med X 4 når den brokobles. Samtidig blir forsterkeren og strømforsyningen totalt sett dobbelt så hardt belastet hvis forsterkeren brokobles med samme høyttalerimpedans (ohm). Brokoblet drift i 8 ohm vil belaste forsterkeren like mye som to kanaldrift i 4 ohm. Det er dessverre slik at de aller fleste forsterker ikke har ideell strømforsyning med ubegrenset strømresurser. I praksis vil derfor svært få forsterkere trives med høyttalerimpedans under 4 ohm i stereo drift eller 8 ohm i brokoblet drift fordi strømforsyningen er for liten i forhold til utspenningen. En ordinær effektforsterker må derfor ikke brukes brokoblet når høyttalerimpedansen er under 8 ohm!!!!! Hels bør impedansen være over 16 ohm. Den store effektøkningen man får ved brokobling kan ofte i seg selv være en utfordring for høyttalerne. Mer viktig er det likevel å være klar over at brokobling i en gitt impedans presser forsterkeren mer slik at den blir mindre strømsterk i forhold til utspenning. En forsterker med høy spenning og lite strøm gir dårlig kontroll og styring av basselementene slik at de lett kan skades mekanisk, hvis de da ikke skades av den høye effekten. En strømsvak forsterker vil også forvrenge ekstra kraftig hvis den kjøres i klipping noe som effektivt avliver diskantelementene.

vil nadene tåle brokoblinga?

"En ordinær effektforsterker må derfor ikke brukes brokoblet når høyttalerimpedansen er under 8 ohm!!!!!"

høyttalerimpedansen på patosene er jo 4ohm, vil det gå?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fatter ikke hvorfor folk kjøper 2 identiske effektforsterkere for å brokoble når de heller kan kjøpe EN til prisen for de to.
    meningsløst. mye watt er ikke kontroll. påkostede smarte kretser + watt er kontroll. og jeg vil si det første er klart viktigst.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    fatter ikke hvorfor folk kjøper 2 identiske effektforsterkere for å brokoble når de heller kan kjøpe EN til prisen for de to.
    meningsløst. mye watt er ikke kontroll. påkostede smarte kretser + watt er kontroll. og jeg vil si det første er klart viktigst.
    Helt klart enig med deg, man får mye bedre forsterkere når man dobbler prisen fremfor å bruke 2 identiske!! Brokobling i 4 ohm tåler ikke Naden..

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Naden er oppgitt til å gi 150w i 8 ohm
    Ja, det var den visst.. sorry, my mistake Men da enda bedre selvfølgelig..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmh.. Nad 218'en min har da ingen problemer med å dra AL-1000 brokoplet. (4 ohm) Samt det er flere på forumet her som bruker/har brukt nad sammen med cv 1515 brokoplet. Ikke hørt om noe feil der heller. Men men tror uansett en c372 alene er sterk nok i masse vis for de høyttalerne. Utifra spec på patos som er

4 Ohm
    90 dB
    50-200 Watt

Så bør nad'en sin oppgitt effekt holde plenty. Hvordan strømforskyneren er vet jeg ikke men generellt er de gode på nad.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren holder i massevis med hensyn til effekt. I alle fall ingen grunn til å kjøpe to stykker for å brokoble. Det blir overkill. Sløsing med penger i mine øyne. Da ville jeg heller spart penga og kjøpt noe bedre. Ikke nødvendigvis med flere watt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm ja, har også vurdert en ny forsterker, men hva vil passe til disse høyttalerne? tenkte litt på cayin 252b eller vincent SV-233. hvordan er disse sammen med patos? noen andre forslag til rundt 9000 - 10 000kr?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja. jeg hadde heller byttet til lyric.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, men så har det seg sånn at jeg ikke har all verdens råd nå. Så den største i basic-serien var det lengste jeg kunne strekke meg akkurat nå.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du spør om forslag til amp til 10k ?
    du får vel lett lyric 402 med et slikt mellomlegg?

høyttalere er desverre de siste som går når man oppgraderer....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men da hadde jeg tenkt å selge den jeg har fra før også, har ikke 10 000kr å bruke på forsterker. men hvis jeg selger den jeg har så blir mellomlegget mindre, og jeg kansje får råd senere i år. Men alt avhenger av hva jeg får for de høyttalerne jeg har nå, så hvis jeg får tilstrekkelig for dem slik at mellomlegget ikke blir for stort, så skal jeg vurdere lyric så klart

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •