Nye Elektrostathøyttalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye Elektrostathøyttalere!

Hallo...

Nå har jeg vært så dum å få lånt med meg hjem martin logan clarity, og der var jeg solgt... Fyyy f... for en pen lyd, endelig funnet en ht som j ikke blir sliten av.. Fikk en grei pris på klipsch, men ble sliten i hodet ganske fort... Er nok litt følsom for sånt..

Så nå er jeg redd for at clarity blir stående her i stua...

Har vært rundt på lytterunde over noen dager nå, Hørt på helicon 400 og MS4 på hifiklubben, og patos symphonic på emtech.. Og nå ble det et hjemlån av martin logan gitt, dette er det beste jeg har hørt.. (har ikke hørt allverden da men) godt å ikke bli sliten av musikken, som j fort ble av de andre som er nevnt ovenfor.. Patos var jo veldig flotte de og..

Så da skulle jeg nok solgt ht mine ja..

Noen som har noen mening om clarity?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bynt å tenke på å få høre ML vista, aeon, acscent vantage.. Noen elektrostat entusiaster her som kan hjelpe meg med hva man skal gå for.. Sikkert noen som har hørt noen av de og sammenligna.. Men prisen er jo som regel ikke morsom på dette, så da lurer jeg på om det er verdt penga p gå oppover i klassen der..?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Har bynt å tenke på å få høre ML vista, aeon, acscent vantage.. Noen elektrostat entusiaster her som kan hjelpe meg med hva man skal gå for.. Sikkert noen som har hørt noen av de og sammenligna.. Men prisen er jo som regel ikke morsom på dette, så da lurer jeg på om det er verdt penga p gå oppover i klassen der..?
    Regner med Akto har litt greie på elektrostater, du kan jo sende en PM til han, eller han svarer her. Hvis du forandrer headingen til NYE ELEKTROSTATHØYTTALERE, så er det nok lettere å få svar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja den var ikke dum..hehe.. da gjør jeg det.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja den var ikke dum..hehe.. da gjør jeg det.. :-D hvis jeg får d til da.. hmm

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Hehe ja den var ikke dum..hehe.. da gjør jeg det.. :-D hvis jeg får d til da.. hmm
    Det gikk jo bare godt:-D Hva slags elektronikk kjører du på disse ML'ene?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips, hvis du har skrevet noe, men vil fikse på det kan du klikke på "Endre"-knappen i hjørnet, så slipper du å dobbeltposte...

Ellers, del gjerne dine sammenligninger mellom ML og andre ordinære høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ellers, del gjerne dine sammenligninger mellom ML og andre ordinære høyttalere.
    Jepps, vil gjerne høre dine erfaringer på disse kontra Helicon:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja j skjønte det , men ble litt surr... hehe.. ikke bra å stå opp kl 5 om natta for å jobbe...

Jeg har aldri satt meg ned å hørt på ML, men etter jeg gjorde det så ble jeg solgt med en gang.. Klart helicon har jo en god del mer dynamikk enn de jeg har her nå.. Men det er diskanten jeg sliter med, jeg blir rett og slett VELDIG fort sliten av vanlige ht, men hybrid diskanten i helicon var jo bedre enn andre ht jeg har hørt tidligere.. Så jeg fikk sitte å spille lenge for å sjekke om jeg ble sliten i hodet... Det tok lengre tid, men kjente det kom etterhvert..

Og da hørte jeg på ML noen dager etter, og i mine ører kan det ikke sammenlignes, lyden er jo bare så oppløst å detaljert, og det som da teller mest for meg er at jeg har funnet noe jeg ikke har blitt sliten av å høre på... Endelig.. hehe.. Men rakker ikke ned på dali helicon og ms4, for fyy for noen rå ht.. Men pga at jeg blir sliten av å lytte på"vanlige" ht så passer ikke de meg..

Synd elektrostater er så dyre da men.. Nå må jeg bare ha det..
    Jeg kommer for sent på jobb for jeg blir sittende for lenge å høre på musikk før jeg får lagt meg..

Elektronikken er jo ikke bra nok, så jeg har en del å hente der ja... Enda jeg syns det låter veldig fint nå... Bruker en 5-6 år gammel sony reciever som forforsterker, også har jeg en advance acoustic effektforsterker på prøve, låner den pga jeg skulle teste den med mine psb ht..
    Så elektronikken er det en god del å hente ja.. Advance acoustic fungerer greit til prisen ihvertfall..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en copland forsterker på test, og det skjedde en del her kan man si.. Alt ble liksom bedre... Så nå er jeg meget fornøyd, bare at det er litt kjedelig å gå fram og tilbake å skru opp og ned lyden.. hehe..
    Bare lurer på en ting med elektrostat, skal man være forsiktig med å skru opp lyden på sånne ht?
    Har ikke turt å spille veldig høyt.. Eller tåler de like mye som vanlige ht?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Copland & M L

Hint, hint... Har en Copland CVA 306 rør forforsterker som passer utmerket sammen med M L (pris kan diskuteres). Elektrostat og rør er en utmerket kombinasjon.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=10141&cat=500

Regner med at du har lånt/lyttet hos Lervold?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan spille høyere enn du sannsynligvis orker å høre på

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt mann kan spille på en elektrostat kommer vel mye ann på hvilken konstruksjon man snakker om. Quad hadde i sin tid noen elektrostater som ikke hadde noen beskyttelses kretsløp mot for høye spenninger inn på statorene fra effekt forsterkeren. Dette kombinert med en dårlig isolasjon mellom membranet og stator førte lett til at diskant membranet fort kunne treffe statoren og flamme opp og bli ødelagt.
    Senere ble det satt inn utladings rør og bedre stator isolasjon på de senere modellene som kom etter (Quad 57) , slik at senere konstruksjoner fra Quad er vel litt værre å ødelegge. Problemer med overslag som brenner små nålehull i membranet eksisterer vel forsåvidt på de fleste elektrostater, og det er vel ikke helt uvanlig at membranet blir skiftet etter noen år slev på moderne elektrostater.

Har jeg forstått det riktig, så har ML benyttet en annen teknikk for å beskytte mebranet mot overslag, og de har vel ofte en tykk og effektiv isolasjon av statorene.

Ville vært litt foriktig med å spille alt for fælt på elektostatene før man har fått litt føling med hvordan forsterker og høytaler jobber sammen, en annen ting er jo den ofte 1 ohms dippen ved 20 khz, som kan være litt problematisk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA har sett på annonsen din Tond B.. Virker som en bra kombinasjon ja.. Jepp det er lervold..

Okei så det er ikke noe stor fare å skru opp litt nei.. Var litt redd for at de ikke tålte all verden jeg.. Men jeg er nok ikke av de som spiller høyest uansett så det går vel bra.. Da kan jeg skru opp litt mer da, da får jeg teste litt nå etter jobb..

Så membranet må byttes ut etterhvert ja.. hmmm dyre saker det eller?

Jeg har ikke peil på elektrostat i det hele tatt.. Kan ikke de av dere som har peil på elektrostat liste oppe noen + og - ved den type ht.. på alle måter.. Så ikke jeg går iveien å slår til på et kjøp også finner jeg ut senere at det var dumt pga det og det..
    Men lyden i ML har satt seg så det ser ut som det må bli det, er jeg redd for, med mindre det er no negativt med et som jeg ikke vet om..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du solgt på ML - ja, da er det nok ingen vei tilbake.

Du oppsummerer ganske greit den erfaring de fleste gjør som har opplevd et sett godt oppsatte Martin Logan.

Selv om nye paneler koster noen tusenlapper er det nok i aller høyeste grad verdt investeringen å bytte disse når tiden er inne. Akkurat dét vil nok for den nye serien ta ganske mange år før er nødvendig.

PS: Jo større model, jo bedre lyd - men dog marginalt - når du først har gått for elektrostater! Rommets størrelse betyr jo også noe, men gå for den modellen du føler du har råd til.

Akto har testet noen utgaver og kan helt sikkert gi deg en god anbefaling på modell.

Da står det bare igjen å ønske lykke til med nye høyttalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja er redd for at det gjort nå gitt.. Etter jeg hørte på ML... Tester med diana krall ak nå.. Og det gjør det ikke ak lett å høre på noe som er "dårligere" igjen nå nei.. Huff en dyr hobby det her ja.. Ble alene her så da har jeg litt bedre råd, så da blir det nytt utstyr ja.. Ingen som stopper meg i å kjøpe meg noe nytt, og det er godt.. :-P

Ja jeg var redd panelene måtte byttes ofte her. Men går det mange år så er det jo sikkert greit..
    Ja rommet her er vel ca 26 kvm..
    Er bare at jeg absolutt skulle ha hørt clarity, vista og vantage i samme rom.. Da finner jeg ut om det er verdt prisshoppet opp.. Men det er det jo stort sett da i denne hobyn.. Desverre.. :-|
    Ja hadde håpet Akto kunne hjelpe meg litt på dette siden han har testet en del..

Jo takk for d.. Redd det blir ML altså.. :razz:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om Martin Logan.

Panelene blir, akkurat som membran på dynamiske høyttalere, harde etter hvert. Dette gjelder særlig på de "eldre" modellene, dvs fra Clarity og bakover. De nye x-stat-panelene skal i.flg. folk i bransjen holde mye lengre enn de gamle. X-stat-panelene tåler å bli perforert "tusenvis av ganger før det går utover lydkvaliteten", i.flg. Martin Logan.

Clarity er en meget god modell, men Vantage er ganske mye bedre. Vantage er også mye mer brutal, og ikke minst dynamisk. Særlig dynamiken i mellomtone og nedre diskant er i en egen klasse. Det må rett og slett bare høres. Jeg har ikke hørt Vista (enda), men skulle jeg driste meg til å tro, noe jeg ikke er så komfortabel med, ville jeg si at de er helt lik Vantage i lydkarakter, men at de ikke har det samme fundamentet i bunn. Jeg tror også at Vista kan være noe enklere å få til når en skal matche inn en forsterker.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har ikke hørt Vista (enda), men skulle jeg driste meg til å tro, noe jeg ikke er så komfortabel med, ville jeg si at de er helt lik Vantage i lydkarakter, men at de ikke har det samme fundamentet i bunn. Jeg tror også at Vista kan være noe enklere å få til når en skal matche inn en forsterker.
    Står et par her og venter på deg..... ;-)

Selve Xstat-panelene på Vista og Vantage er jo identiske, så jeg er enig med akto om at det nok er i bunnen en vil merke størst forskjell. Har riktignok ikke hørt begge i samme rom og tar forbehold om det, men mener å huske at det er noe mer bass i Vantage enn i Vistaene hos meg. Specen tilsier jo det samme, der Vantage er oppgitt til 34-23000 hz og Vista til 43-23000 hz.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite interessant hvor dypt de går - så lenge man har sub(er)... ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Lite interessant hvor dypt de går - så lenge man har sub(er)... ;-)
    Forsåvidt enig i det. Men ikke alle som benytter sub i stereo. Mine Mi3 Signature går endel dypere enn Vista gjør, og sånn sett kunne jeg godt nyte musikk uten sub. Med Vista i mitt rom blir det en tanke fattig helt i bunnen, og sånn sett er en subwoofer et vesentlig supplement (til de fleste Martin Logan vil jeg tro). Nøkkelen her ligger i å få dette så godt integrert i lydbildet som mulig. Klarer en det i nærheten av det akto har gjort i sin kino, er det en lyd nær himmelsk.... ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •