JMlab Cobalt vs. Klipsch RF-serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JMlab Cobalt vs. Klipsch RF-serie

Er det noen av dere entusiaster som kan gi meg noen vink i forhold til følgende valg av stereo/ hjemmekino ht:

Klipsch RF-35 serien

mot;

JMLab Cobalt 816 S, CC800 S, SR800 S.

Begge med en passende sub som kommer på et litt senere tidspunkt.

Forholdet musikk/film er ca 50/50.

Type musikk er alt fra Herbie Hancock til elektronika og rock. Generelt musikk som etter min mening krever litt dynamikk uten at det blir for grøtete.

Oslo Hi-Fi Center selger Klipsch pakke til 14.995,-

Jeg har noen få måneder gamle Cobalt 816 S fra før og får resterende ht i Cobalt serien til pris som matcher Klipsch.

Vink og synspunkter tas i mot med et

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke plages av Cobalts lyse klang og noe hard diskant/øvre mellomtone så tror jeg Cobalt er best!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt begge oppsettene, og personlig likte jeg Klipsch litt bedre, Cobalt er en meget bra serie det også, men det hele kommer an på smaken og hva du skal bruke av elektronikk, til rent hjemmekino bruk så går du for klipsch.. Cobalten kan kanskje virke litt konservativ i de nedre tonene og sparker ikke så godt ifra, men spiller veldig åpent og pent

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig med deg...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har mere dynamikk og punch! Cobalt er meget bra til musikk, men du må altså ikke plages med diskanten!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding, gutta :-D

Har ikke hørt noe særlig på Klipsch, men skjønner ut fra hva dere skriver at det kan være verdt å ta en lytterunde hos Oslo Hi Fi Center. Blir vel en smak-/ vurderingssak dette som alt annet :???:

Liker godt klarheten i Cobaltene, men savner litt dynamikk på lavere volum. Men med en sub vil sikkert de duge godt til hjemmekino. I dag kjører jeg på Onkyo elektronikk, men ser vel for meg en noe kraftigere Yamaha eller aller helst Primare i fremtiden. Primare er litt i overkant av jeg kanskje bør legge i elektronikk, men er betatt av det rene designet og ikke minst den ærlige effekten... Primare er et smykke for stua, hehe.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på oslo hificenter i går og hørte på det RF oppsettet.. Egentlig for å høre på subben, men høyttalerne stod jo der.. Men jeg må si at jeg kan ikke skjønne at folk ikke kan like noen høyttalere som det, de spiler veldig pent og oppløst samtidig som dynakikken og punchen er på plass! Har bare hørt Coblat til musikk på en alt for liten forsterker. Men det er ikke tvil om at det er gode høyttalere. Så uansett hva du velger, så er det hvertfall trygge kjøp. Men dette blir uansett en smaksak.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei på deg El oso! Jeg ser du er fra Akershus! I nærheten kanskje? Jeg har i alle fall både Cobalt 816, "sterkere" Yamaha og sub, og jeg har det veldig moro! Hehe.. Du er velkommen! Send PM!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg var på oslo hificenter i går og hørte på det RF oppsettet.. Egentlig for å høre på subben, men høyttalerne stod jo der.. Men jeg må si at jeg kan ikke skjønne at folk ikke kan like noen høyttalere som det, de spiler veldig pent og oppløst samtidig som dynakikken og punchen er på plass! Har bare hørt Coblat til musikk på en alt for liten forsterker. Men det er ikke tvil om at det er gode høyttalere. Så uansett hva du velger, så er det hvertfall trygge kjøp. Men dette blir uansett en smaksak.
    Hvilken sub hørte du på? Trenger en suv selv, uavhengig valg av ht. Kommer til å sjekke Velodyne CHT-12R hos Hi-Fi Centerkjeden. Ser du bor på samme "øy" som meg forresten. Leier Snarøya's minste hus i Bruksveien, hehe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Hvilken sub hørte du på? Trenger en suv selv, uavhengig valg av ht. Kommer til å sjekke Velodyne CHT-12R hos Hi-Fi Centerkjeden. Ser du bor på samme "øy" som meg forresten. Leier Snarøya's minste hus i Bruksveien, hehe.
    å hehe.. så morro.. er ikke akuratt mange fra snarøya her.. Jeg bor i mario Caprinos vei og jobber på meny.. hehe!

Jeg hørte på den Klipsch RW 12. fakta tatt fra OHFC sine sider!
    Modell: RW-12
    Pris: kr. 6.995,-

Prinsipp: bassrefleks via front-firing Corner Port™
    Bestykning:
    12" front-firing alu. membran , magnetisk skjermet
    Frekvensområde: 21 Hz-120 Hz ±3dB
    Maks akustisk uteffekt:
    113 dB @ 30 Hz 1/8 rom, 1 meter
    Forsterker: 340 W @ <2% THD (FTC)
    Filter: variabelt, 40-120 Hz
    Fase: variabel, 0-180 grader
    Innganger: høy og lav
    Auto power on/off: 2 sek. ON, 15 min. OFF
    Finish: Light Cherry eller Black Ash vinyl
    Mål i mm: (BxHxD) 371x483x533
    Vekt: 22,3 kg

Jeg synes at den spilte ganske bra. Men fikk jo liksom ikke testet skikkelig på alle områder.

Den velodynesubben skal jeg også sjekke ut. Har egentlig helt glemt den helt. For den spiller nok helt sikkert ganske bra.

Har tilgode å høre en svs PB 10 også, men alle sier den er så bra så hadde tenkt å kjøpe en sånn, men en kar som skulle selge var så treig så gadd ikke å vente mer på han!

Men om du hører på den velodyne subben kan du ikke melde fra om hvordan den låter, så kan jeg gjøre det samme!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUbben er forresten på tilbud til 5000,- Klipsch RW 12 altså! Den står også i demo så er bare å dra i vei å høre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps!! Cobalt er IKKE et trygt kjøp. Må høres i rommet ditt fordi de kan bli for lyse og skarpe.
    Testet Primare I21 og ja den er lekker! Men jeg anbefaler mye heller Roksan Caspian til Cobalt. D er litt mørk i klangen og låter veldig nøytralt og flott. Manglet bare litt dybdepespektiv syntes jeg. Primaren låter ikke så "ren". Litt crisp lyd som manglet noe på mikrodetaljer. Litt vanskelig å beskrive. Caspian kan du få prutet ned til 10k hos André. Men valget mitt var enkelt; Creek! Best i test!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg når du advarer mot den lyse diskanten, men det har også veldig mye med matching av komponeter å gjøre.. Men å si at det ikke er trygt å kjøpe Focal cobalt synes jeg blir feil. Er det et merke som jeg føler er ganske trygt så er det faktisk Focal, Se bare hva folk har i kinoene sine her på forumet..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier at det ikke er et trygt kjøp tenker jeg på at et rom med mange harde flater forsterker den pågående diskanten. Er ikke bare bare å dempe rommet godt nok i etterkant. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste å prøve i rommet først.

Lys diskant? Alle diskanter låter lyst i mine ører :-D Det har heller med at nivået er litt høyt, at det er metalldiskant og at den sprer lyden mye. Forresten tror jeg øvre mellomtone/overlappingen til diskant blir for fremhevet. Men den er selvfølgelig tunet slik for å få ønsket sound. En tuning for forbedrer kvalieteten i et spekter frembringer ofte en ulempe.

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I disse dager er det forhåpentligvis en semi på vei fra Frankrike til Vollsveien med den nye chorus 800 V-serien. Veldig nysgjerrig på hvordan dette låter i forhold til gamle cobalt, men Andre er hvertfall full av lovord (naturlig nok). Kan jo være verdt å sjekke ut når de kommer de også.

Jeg venter hvertfall på de nye sr800v, da disse, i motsetning til forgjengeren, er dipole og vil løse problemet i heimen hos meg... håper jeg :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ps!! Cobalt er IKKE et trygt kjøp. Må høres i rommet ditt fordi de kan bli for lyse og skarpe.
    Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes du er litt vel streng!

Trådstarter har allerede Cobalt 816 S, så han vet sikkert hvordan den låter. Selv har jeg Cobalt 816 S i et ganske så hardt rom uten at jeg plages nevneverdig av det. Selvfølgelig tror jeg at jeg kan få enda bedre lyd om jeg gjør litt med rommet, men det er vel tilfellet for flere enn bare Cobalt-eiere?

Det blir i grunn et spørsmål om smak, behag og lytterommets beskaffenhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt mulig jeg er litt for streng 8)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    å hehe.. så morro.. er ikke akuratt mange fra snarøya her.. Jeg bor i mario Caprinos vei og jobber på meny.. hehe!

Men om du hører på den velodyne subben kan du ikke melde fra om hvordan den låter, så kan jeg gjøre det samme!
    Ja, da vet jeg hvem du er, hehe.

Center- og bakhøytalere kommer i første rekke. Men tar nok ikke mange månedene før en sub må på plass også. Blir litt tamt med hjemmekino uten bulder og brak 8) Skal gi deg tilbakemelding når jeg begynner å teste sub'er.

Beste er selvfølgelig å ta de med hjem på prøve en dag eller to. Gjorde det i forhold til valg av front høytalere. Etter flere turer frem og tilbake hos Andrè (Cobalt) og Hi-Fi Centerkjeden (SA 1750) fikk jeg begge med meg hjem for testing. Andrè sa jeg skulle ha Cobaltene en uke (litt på grunn av at de ikke var innspilt), så de hadde jeg blitt litt vant til før jeg (på nåde, hehe) fikk lånt med 1750'ene hjem over natten. Med begge to side om side i samme stue og med samme teknikk ble da valget noe enkelere. Cobaltene spilte mye "bredere" og mer dynamisk på lavere volum, mens 1750'ene var mer "harde" i lyden.

Men hadde i utgangspunktet bestemt meg for System Audio....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shooter
    I disse dager er det forhåpentligvis en semi på vei fra Frankrike til Vollsveien med den nye chorus 800 V-serien. Veldig nysgjerrig på hvordan dette låter i forhold til gamle cobalt, men Andre er hvertfall full av lovord (naturlig nok). Kan jo være verdt å sjekke ut når de kommer de også.

Jeg venter hvertfall på de nye sr800v, da disse, i motsetning til forgjengeren, er dipole og vil løse problemet i heimen hos meg... håper jeg :P
    Jepp, klar over det. Vurderingssak det også :???: Iflg. Andrè skulle ikke dette lasset være så langt unna.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •