Kvass Jmlab 946 !? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    eg kommer til og få det til, takker for gode råd. no reiser eg til hammerfest på jobb så for eg sjå ka eg gjer når eg kommer heim. da er vel elementa til svsane komet og eg ventar på nokon element til c22 prosjektet mitt. 946 skulle bare vere ein refferanse, men dei låt dårigare enn c22. elementa som eg får til c22 er 4 stk 10". dei skal stå som midbass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Alle har solgt fordi de ikke har fått det til å stemme?:-?
    Det er vel du den rette til å svare på? Men du har kanskje ikke byttet enda, jeg minnes du var inne på tanken en gang. Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av dem som har solgt. Cobalten har samme problem (samme diskant). Dette er bare slik de er desverre. Du har kanskje lest tråden min? Jeg prøvde med deming men problemet løste seg helt med høyttalerbytte. Ingen av de jeg hadde hjemme på prøve hadde dette problemet. Ikke Triangle som er litt frempå også. Mange som har gjort de samme.
    Så for å gå rett på sak; -bare selg dem hvis du har dette problemet. Men jeg vet at mange ikke synes det er noe problem så rommet du har dem i påvirker ganske mye. God avstand til vegger og god demping hjelper.. samt å gi dem juling. -lenge..
    Men det bør nevnes at mange sier de blir klart bedre med tiden.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det er vel du den rette til å svare på? Men du har kanskje ikke byttet enda, jeg minnes du var inne på tanken en gang. Eller?
    Var jeg en av de fire? :|
    Det stemmer at jeg ville selge, men det hadde ikke noe med lyden å gjøre.

trådstarter:
    Jeg har forresten en versjon av 946 som er litt dempet i toppen (orginalt fra fabrikk). Jeg har svært få plater i samlingen som låter hardt, selv ved høye volumer. Hvis du ikke får det til å stemme hos deg, kan demping av toppen være et mulig alternativ. Det burde kunne fikses på dine Electra i etterkant også.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    jeg kan skrive under på at Parasound passer veldig bra sammen med JMlab.
    Det samme gjør Passlabs, Krell og ML.
    jeg har ikke testet med 946, men med 926, 906, CC1000BE og Diva utopia BE.

Helt enig med dette, men som ivrig DIY må jeg skjøte på et FUNN.
    LCaudio (http://lcaudio.dk/index.php?page=29 )

Bedre enn dette blir det ikke under 30K

Bruker den mest i klasse A/B (marginalt forskjell til klasse A)

Silkemykt på Electra 926 hos meg, som har samme diskant (tror jeg ) som i dine.

Høytalere er noe svineri å "temme". Gi de en grei kilde, greie kabler , greie pre amper , grei poweramp og et suverent rom, så vips,,,

Stå på du, 946 bør det være lite galt med

/L

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe av det samme problemet hos meg. Blir litt i skarpeste laget, og jeg har vurdert sterkt å bytte dem ut. Saken er bare at jeg siklet på disse i lang tid før jeg fikk penger nok, så å bytte dem sitter langt inne. Driver med litt testing av div dempinger i øyeblikket, så får vi se hvor det ender.
    Kjørte først disse på en arcam P1000, og lyden var katastrofal. Kom så over en Thule PA250, og det var en helt annen verden. Harde forsterkere matcher ikke spesielt godt til disse høyttalerene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at Arcam har en "hard" lydsignatur?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mener du at Arcam har en "hard" lydsignatur?
    Min AVP700/P1000 kombo var hverfall en meget dårlig match med Electraene. Låt kaldt og hardt. Bruker nå P1000 kun til å trekke bakkanalene.
    Thule effekttrinnet kan switche mellom 2x250w stereo og 5x100w surround, og disse har separate innganger. Kan da kjøre balansert stereo fra en Thule 2 kanals pre, og surround inn fra AVP700. Lar Thulen drive frontene + biampe center
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det klargjør. Selv oppfatter jeg Arcam som relativt nøytral, men aldri mot hard lydsignatur. Komponentmatching er veldig viktig, og det er nok mange kombinasjoner som bringer frem det "verste" i hverandre. Arcam på Audiovector og ikke minst Martin Logan fremstår ikke som hardt i hvertfall.... ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkersettet ble opprinnelig kjøpt for å drive JBL Studio L890/LC1, og det låt utrolig bra. Men så begynte jeg å tenke på om disse ht fortjente en så bra forsterker, så det endte med en oppgradering. Ikke det smarteste valget jeg har gjort...... Har kostet endel etterhvert :?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ja no har 946 fått eit par tre hundre timer innspilling. dette på eit svært høgt volum. mahenia blokkene mine har kobla ut fleire gonger. høgtalarane har stått mot kvarandre i motfase, men det vert plagsomt. no låte dei slett ikkje verst med mine amper, men dei skal skiftes ut i noko ikkje digitalt kanskje eg prøver rør.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har 2 ganske enkle utfordringer i anlegget ditt:

1: Litt avhengig hvor gamle Emblaene dine er så har de til en viss grad en heving i diskanten. Om du er litt elektronikkyndig kan du koble bort hele bufferen på inngangen og få noe mer beskjeden topp.

2: 946 bruker, som alle andre JMlab, en invertert dome uten kompensering for spredningsforskjellen mellom mellomtone og diskant. Når dette plasseres i et rom får du problemer med lyden tilbake fra bakvegg, sidevegger, tak og gulv. Lyd tilbake fra rommet utgjør 70% av lydbildet i et ikke dempet rom. Med en diskant som sprer veldig mye og en mellomtone som sprer veldig lite rundt delefrekvensen vil du naturlig få mer diskant enn mellomtone bak, og ut til sidene for høyttalerne. Demper du alt dette vil ikke spredningsforskjellen være et problem lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste råd er å selge dem.....

Av de lille jeg har hørt fikk jeg intrykk av at rotel spiller litt kjølig og litt hardt men Parasound låter varmt og ganske så snilt..

Diskanten blir nok bedre med tiden men om problemet er markant så er alså mitt beste råd å kjøpe andre høyttalere.

Mitt råd kommer fra Cobaltene jeg hadde. De har samme diskant som Electra. Problemet løste seg 100% først da andre høyttalere fikk sjansen i rommet mitt...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får'n si! Slow begynner å bli fornøyd med høyttalerne, og da råder du han til å selge. 8)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om AntonX har fått JMLab i vrangstrupen! Selv er jeg svært fornøyd, men romkorreksjon og jobbing med rommet gjør underverker.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være noe i lyd signaturen som ikke passer øret så bra, og da hjelper det ikke så mye med demping vil jeg tro.

Jeg har hatt 936 før, og det låt veldig bra, det var ikke anntydning til spisst i toppen. Og jeg er ganske var på den type lyd.

Men med riktig utstyr bak (både elektronikk og kabler) og et OK dempet rom, vil jeg tro det burde gå ann å få det til å låte bra.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Antonx]Beste råd er å selge dem.....

Av de lille jeg har hørt fikk jeg intrykk av at rotel spiller litt kjølig og litt hardt men Parasound låter varmt og ganske så snilt..

Diskanten blir nok bedre med tiden men om problemet er markant så er alså mitt beste råd å kjøpe andre høyttalere.

Mitt råd kommer fra Cobaltene jeg hadde. De har samme diskant som Electra. Problemet løste seg 100% først da andre høyttalere fikk sjansen i rommet mitt...[/QUOTE

det er mykje arbeid med å få 946 til. har snakka med ein arb-kollega som har alto, han hadde same problem. han brukte da mac blokker, han skifta dei ut i dp-blokker, noko som hjelpte på diskant, men ikkje heilt fornogd med mellomtone. no har han ar amper og er kjempe forøyd. han sa kutt ut alt som har med trasistorer og gjøre og nyt musikken. eg tenker eg skal få det til med trasistor og, men rør er jo fristane og prøve da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan virke som om AntonX har fått JMLab i vrangstrupen! Selv er jeg svært fornøyd, men romkorreksjon og jobbing med rommet gjør underverker.
    Neida... det har jeg ikke... Sorry men glemte at jeg hadde alt svart på tråden...

Jeg snakker bare av erfaring. Jeg tror på det Snickers-is sier om spredningen (En Fidelity skribent sa det samme). Får du til demping og matching kan det bli riktig bra, men hos meg var det påfallende hvordan problemet var helt borte med andre høyttalere tilkoblet. Jeg dempet rommet og det hjalp godt men ikke nok.

Kun én av tja sikkert 12 eiere anbefalte meg å selge kontra å dempe rommet, matche anderledes eller vente til de ble bedre. Men det er bra noen tør å være så direkte. Han var ikke på jordet....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er vel såpass fornøyde med høyttalerene at de finner det bryet verdt å gjøre noe med rommet?

Men jeg forstår poengene dine. Synes bare det er litt brutalt å råde til å selge!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg synes vel kanskje det er litt drøyt å sammenligne 816 og 946 da det etter min mening et to verdener i høyttalerverdenen, og er det virkelig totalt identiske diskanter?

Uansett, jeg har også hatt 816 og en høyttaler i serien under, nemlig 706 og før noen skriker høyt - ja, vi er i en helt annen klasse enn 946, but bear with me;

Jeg hadde 706 drevet av en Yamaha RXV450, en receiver som jeg vil si har grei bunn til prisen, mens den i toppen er litt "rundet av". Jeg hadde den lenge på 706 og var glad mann. Så kjøpte jeg meg Atoll IN100 som en oppgradering, en forsterker som er lysår bedre. Første halvtimen satt jeg og måpte over detaljer, diskant osv osv, og fant ut at 816s var veien og kjøpte et par da det var ualminnelig gode priser på dem

Jeg syntes de spilte greit en stund og tenkte "litt hard diskant, men innspilling tar knekken på det." Det er ikke min opplevelse etter 4 mnd med aktiv spilling. Jeg har prøvd endel andre høyttalere på elektronikken min og de har ikke vært harde i diskant osv. Prøvde også RX-V450 på 816s, og diskanten hadde lavere nivå og mindre plagsom, men stadig der. 450en hadde heller ikke nok sprut til å få "liv" i 816.

Så er 816s dårlige? Jeg synes ikke det, men jeg vil heller si de er krevende. For å få gode resultater tror jeg man må legge ned en god del arbeid i demping og har elektronikk som balanserer på den varme siden av nøytralt. Jeg har nå hatt mine i 5 forskjellige rom, og har funnet ut av plassert i et stort rom med endel møbler tepper osv med endel klaring fra vegger fungerer de best. Det har jeg ikke til rådighet i og med at jeg studerer for tiden, derfor skal jeg bytte dem inn nå. JMlab er også såpass oppløste at de krever også sitt fra signalkilder og kvaliteten på stoffet de skal lage lydbølger av.

Dette ble langt, men håper det hjalp på en eller annen måte.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •