Front + center for musikk og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Front + center for musikk og hjemmekino

Hei

Har akkurat fått i hus en Pioneer vsx 916 receiver og en SVS PB10-ISD sub. Frontene er Dali Concept 2 som jeg har hatt fra tidligere.

Er ikke helt fornøyd med trykket. Føler ikke SUB er godt integrert med frontene når jeg hører på musikk. Det blir kjedelig langt oppe og for påtrengende langt nede. På film er det gøy, eksplosjoner får det til å riste og hele lydbildet er fyldigere enn det var tidligere uten sub.

Ønsker altså mer trykk på musikk, gjerne uten at det rister i hele blokka.

Min tanke er derfor å flytte Concept 2 bak når jeg nå skal utvide til 5.1 og få noe kraftigere foran. (opprinnelig hadde jeg tenkt på Concept 2 foran, Concept 1 bak og Concept CT som center)

Problemet er størrelsen. Det er ikke mulig med gulvhøyttalere. Må ha noe som kan stå på TV-benken ved siden av TV'en. (maks 50cm høye og 25cm brede)

Ønsker derfor forslag på nye fronter (og passende center) som gir litt mer trykk, selv uten SUB slått på, og som fungerer greit med den relativt rimelige forsterkeren jeg har.

Er B&W et godt alternativ? Brodern har et par DM303 (med en rimelig cambridge stereo forsterker) som jeg synes spiller veldig bra.

Pris: Maks 7000,- tilsammen for fronter og center.

Går det greit å ha Concept 2 bak, selv om det er annet merke foran?

Takknemlig for alle tips.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synest B&W høres bra ut jeg. trøkker veldig bra i stativene deres.
    hva med :
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...taler_Sort.htm
    og
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...alere_Sort.htm

blir littegrann over 7K, men dette hadde blitt kanon :-D

vil også fungere fint med consept 2 bak, det er ikke så kritisk med bakhøytalerene som det er å ha front & senter i lik lydsignatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for anbefaling. Har hørt på et par B&W, om ikke akkurat de du nevnte, og det er ikke noe å utsette på de sånn jeg kan høre.

Er disse høyttalerne god match med min Pioneer receiver (7x100w)? Kan frontene biampes, og vil det evt være en fordel? (Ser at receiveren kan bruke de overflødige to kanalene i et 5.1 oppsett).

Er det andre alternativer som bør vurderes? Klipsch? JBL?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet dessverre ikke om den kan bi-ampes. men tror ikke det vil være så mye å hente på det uansett siden en stativhøytaler ikke har så mange elementer å holde styr på. tror du klarer deg lenge med pioneer'en din :-D
    det finnes sikkert veldig mange stativhøytalere "der ute", men siden jeg kun har hørt Dali/B&W/Gale sine så får andre annbafale deg andre merker
    di B&W'en passer iallefall perfekt på målene du oppga, og den stativen spiller helt sykt bra til størrelsen (og prisen) og være.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch?

Noen som har ide på hvordan Klipsch RB-61 og RB-81 låter sammenlignet med Dali Concept 2 og B&W DM602 S3?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørte på B&W 602S3 mot Dali Concept 2 på klubben i går. Synes førstnevnte hadde klart mer trykk. Mer fylde på en måte, mens Concept 2 var "flatere". Derimot synes jeg Conceptene var klarere/renere i lyden. En kompis mente de var mer detaljerte også, men det klarte jeg ikke å høre selv.

For å sammenligne med noe større prøvde jeg B&W 603 S3 også. De likte jeg svært svært godt. Bra trykk og fin klar lyd. Noe mer sofistikert om jeg kan bruke slikt uttrykk. Bare synd de blir for store hos meg.

Ikke lett dette, må få hørt på noe mer i riktig størrelse.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort ifra at dette settet kan være noe for deg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynamisk sett vil nok klipschene spille i stykker 602 og concept2. duger bra på film, utrolig lettdrevne på samme tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bitteliten oppgradering

Noe overraskende ble resultatet et par brukte B&W DM601 S3. De så helt nye ut. Føler de er et løft sammenlignet med Conceptene. Spiller pent og passe fyldig. Conceptene spiller noe klarere, men blir flatt. Ihvertfall på min Pioneer 916 forsterker.

Mangler bare en LCR60 senter nå så blir det surround. :-)

For bare å høre noe dyrere var jeg på Lyric Hifi og fikk høre på Proac 110S. Det var utrolig artig å høre hvor naturlig lyden var, og samtidig hvilket trykk en kunne få fra små høyttalere. Prisen derimot ville blitt på ca 16000,- med passende senter. Får bli en annen gang, og kanskje også når elektronikken er byttet ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •