Lydvolum db på sub!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydvolum db på sub!

Hvordan kan jeg best finne ut riktig volum jeg skal ha på min sub? Når jeg har den på 0db og surroundforforsterkeren har stilt den lik inn som fronten føler jeg den er for høy...

Er dette en smaksak eller???

mvh
    Christian

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig individuelt. Sjølv likar eg at det blir ein naturleg overgang mellom subbane og resten av høgtalarane, altså at nivået er likt, medan andre igjen likar at subbane spelar høgare. Eit tips er jo å bruke radioshack desibelmåler, men det viktigaste er jo det øyrene dine høyrer Sist gang eg brukte MCACC på min ax2, synes eg også at subbane spelte litt for lavt i forhold til resten, og skrudde derfor opp litt gain.

Prøv med ein film som utfordrar heile oppsettet ditt, og still deg fram til ein lyd du likar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar...

Var det jeg tenkte...litt smak og behag!!! Uten å justere ned lyden var stemmene på filer så lave atjeg nesten ikke hørte dem(litt overdrivelse), mens når det var action så ristet hele huset og folk ovenpå plagdes av kopper og glass som klirret. Racescenen i star wars 1 kunne bare spilles når jeg var aleine i huset. Har justert ned med 6 db på forforsterkeren til suben. Høres mer rett ut nå!!!

Er det sånn lydmåler jeg bør teste med eller finnes det ikke noe kalibrering for lyd som også kan hjelpe til???

mvh
    Christian

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs kva receiver du har, mange nyare receivarar har innebygd autokalibrering, som fungerer flimrande dei første gongane ein skal kalibrere. Ein kan bli tulen av mindre om ein skal gjere dette manuelt som nybyrjar. Det finnast også kalibreringsfilmar som "The Calibrator"(som er best på lyd) og "Digital Video Essentials(DVE)". Dette er nok den billigaste løysinga.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har lydmåler, kan du bruke en Nokia 5140 hvis du eller noen du kjenner har det til å stille inn. Forbausende liten forskjell på avlesningen på min Nokia og Radioshacke'en. Dette på "pink noise". Har ikke tatt for meg frekvens for frekvens, men kan kanskje gjøre det en dag.

Når det gjelder nivå kan det være en ide å starte med å stille sub til samme nivå som de andre høyttalerne, og justere opp eller ned derfra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke noen som har den tlf, men takk for tipset. Har justert ned volumet og "føler" det er ok, men er nok sikkert ikke optimalt. HAr en EAD encore forforsterker (ikkee reciver). Sikkert ikke så mange som kjenner til den, men den er meget god. Har måler i den, men fungerer ikke. Tror det har sammenheng med at jeg ikke kjører med senterhøytaler, noe jeg synes er best... Vet det er mange meninger om dette...men kjøper ikke senterhøytaler til 10.000 som matcher fronthøytalerne mine. Vet det er best med senterhøytaler når jeg har besøk for optimal lydopplevelse for alle. Jeg er så "egoistisk" at jeg ikke har prioritert å kjøpe en. Er enda ikke en som har klaget på lyden *s*

mvh
    Christian

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig poenget med å bruke penger på noe men ikke trenger? Så lenge DU er fornøyd kan du egentlig dr*** i "alle andre".

Men det kan jo hende at det er en eller annen i "nabolaget" som har en lydmåler å låne deg også. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •