Valg av sub. Våre erfaringer med det vi har testet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub. Våre erfaringer med det vi har testet.

Tenkte å starte en tråd med positive og negative erfaringer med subber. Håpet dette kunne gjøre det lettere for folk på forumet å velge riktig sub.

Jeg er nemlig av den oppfatning at mange butikker ikke selger det vi burde ha, men lurer på oss det de faktisk tjener mest på. Mange jeg kjenner har kjøpt utstyr de er blitt varmt anbefalt i butikk, men som jeg aldri ville kjøpt.

Videre er det min erfaring at noe utstyr trenger mer tweaking enn andre. Det er jo ikke alle som kan stille inn alt optimalt.

Jeg har hatt tre subber i min tid.

Den første var:

Proson 12" med 300w forsterker.
    Liten og lett og plassere.
    To bassporter bak som gjorde at den måtte ha god klaring til vegg. Var nemlig små bassporter som gjorde at luften ble "slått ut" av kassen.
    Mye trøkk, men lite dybde i bassen.
    Bedre i film enn musikk
    Grei nybegynner sub.
    Koster rundt 5000 nok.

Velodyne CHT 15"
    Grei størrelse på kabinettet.
    Bassport på fremsiden. Ikke rundt men avlangt slik at luften ble fordelt ut i rommet.
    Deilig pianolakk-finish på fronten.
    Er et must med spikes under for å den til å låte optimalt.
    Har fire forhåndsinnstillinger som gjør det enkelt for nybegynnere å integrere subben til resten av systemet.
    Fjernkontroll.
    Det er ikke avstivninger i trekket foran elementet. Elementet er fremovervendt. Ikke spesielt greit hvis man har små barn som er nysgjerrige og skal slå borti alt hele tiden...
    Låter bra i både musikk og film. Spesielt takket være de fire forhåndsinnstillingene.
    Koster rundt 10000 nok

SVS PB12-Plus/2
    Enorm størrelse som gjør det vanskelig å plassere den optimalt. Alle har nok dessverre ikke plassen til rådighet tror jeg.
    Nydelig finish. Ser nesten ut som den er lagd av et stykke tre.
    Muskler i massevis.
    Låter fantastisk i både film og musikk etter tweaking av proff.
    Jeg synes den låt dårlig i musikk før jeg fikk hjelp med å stille den inn.
    Latterlig billig i forhold til ytelse sammenlignet med andre merker.
    Beste subben jeg har vært borti.
    Koster fra 12500 nok

Jeg har dessuten testet en god håndfull andre subber her hjemme, men det har ikke vært over tid så jeg tør ikke uttale meg for mye om dem.

Håper andre kan poste sine erfaringer på omtrent samme måte som meg slik at er lett å få oversikten. Gøy om subber i alle prisklasser og størrelser ble representert.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det var en god ide å skrive litt erfaring om suber her, så jeg hiver meg på og skriver noen ord om min erfaring.

Jeg har testet 3 suber til nå.

DALI SWA8.
    Denne suben koster ca 5000 kroner, og er den suben jeg ble anbefalt av Hifiklubben da jeg fortalte jeg ønsket meg Dali 3003 høgtalere til å ha som fronter.
    Suben er liten, og svært enkel å plassere, med beskjede mål som 35/29,5/26 cm (H/B/D) og bare 15 kilo i vekt, så er dette en liten og nett sub.
    Den har en aktiv forsterker på 120 watt, og låter som en god bass i en vanlig høgtaler. Den er rask i responsen, og egener seg derfor godt til musikk.
    Jeg syntes den helt klart ble for "lett" til å egne seg til film, for man får ikke følelsen av at suben leverer det ekstra som høgtaleren ikke klarer.
    Denne er altså ypperlig til de som trenger mer bass, men ikke trykket fra en sub.

SVS PB12-Plus/2
    Etter å ha lest masse om denne måtte jeg jo få med meg en test av den jeg også.
    Den jeg testet egnet seg ypperlig til film, men til musikk hørtes det rett og slett ikke bra ut. virket som suben slett ikke klarte å henge med, og det ble bare en brumming av den. Godt mulig den var feil innstilt.
    til film var det helt genialt, skikkelig trykk og man kjente det virkelig på kroppen.
    Den er dessverre alt for svær til at jeg kan ha en slik hos meg, for den er kjempe vanskelig å plassere (om man ikke bytter ut stuebordet med denne da). Pris ca 12000 kroner.

B&W ASW600.
    Denne koster ca 5000 kroner.
    Den er ganske liten i størrelse: 45/36,5/36,5 cm (H/B/D), og veier ca 20 kilo.
    Den er dermed ganske enkel å plassere.
    Bassen er rask, og egner seg godt til musikk.
    Den går også såpass dypt at jeg syntes den egnet seg godt til film, og gir både fylde og trykk.
    Må også sis at den ikke egner seg om rommet blir for stort, da blir den for liten, men til små eller middels store rom, så er den kjempe bra.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnat Omega 530 = :-D !
    Spiller fletta av det meste jeg har hørt.
    Ulempe: sinte naboer...

Men uansett...

15Hz er morro!..

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiopro - 5000,- klassen.
    Testet flere modeller fra Audiopro til under seks tusen, opplevde så og si det samme med alle sub'ene. Mye bass for pengene, egnet seg tipp topp både til film og musikk, veldig enkle å integrere i systemet. Desverre mangler(!) dypbass fullstendig, tror svært få får en audiopro i denne klassen under 20hz:wink: Kan likevel anbefale denne til folk som skal ha seg sub, men ville kjøpt brukt grunnet nyprisen.

SVS PB10
    Den største 10" jeg har hatt i hus, altfor stor i forhold til elementareal etter min mening. Dypbass konge uten like blandt 10", men tatt størrelsen i betrakning, ville jeg heller vurdert en 12/15" fra et annet merke. Skal man ha en 10", synes prisen er passe, har god nok plass på kinorommet, samt liker å kalibrere litt - er denne uknuselig etter min mening:wink:

Til musikk må jeg bare si at REL står som en av mine favoritter, liker også Velodyne veldig godt, men synes likevel SVS PB12 Plus/2 gir litt mer valuta i forhold til pris i konkuranse mot Velodyne. Hadde jeg hatt for mye penger, ville nok Velodyne vært den sterkeste kandidaten for øyeblikket:wink:

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Bass

Har selv testet mange bass kasser
    Men har egentelig aldri blitt fornøyd før nå.
    Fått satt inn Velodyne DD-12, den spiller helt sinnsykt bra men det skulle vel bare mangle den koster jo godt over 20 laken.

kom i kontakt med HiFi Lars fikk han til å justere min DD-12 trodde den spillte bra jeg.
    Men etter at han brukte et par timer på justering ble det sinnsykt.

For de som trenger hjelp kan man leie han slik at han kommer hjem til deg for å justere. Http://www.hifilars.com

Av de jeg har testet eller's så er det dali sub jeg liker best.

HiFi er bra saker.!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt O/T..
    men "hifilars.com" -hehe..

Genialt konsept.

Likte spessielt..
    Sitat Opprinnelig postet av hifilars
    "- Hifi-krise, utrykning på timen !"
    :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her på forumet som har testet Cav MD EX3?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig OT, men: på Hi-Fi Lars' side ligger disse bildene... sjekk elektronikken! 5 McIntosh-monstre på det ene, og hva er det jeg ser på det andre? 6 Passlabsmonstre eller noe? Pluss digital forsterkning... Jeg er imponert.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Homealone: Beklager.........jeg havnet off-topic. Sletter innlegg oppe i tråden.ops:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan DIY vurderes så kan jeg anbefale;

Dynabel, "Brontes":
    Peerless XLS12" kvalitetselement i en meget robust kasse.
    Spiller fletta av de fleste under 10K og er meget god på musikk.
    Ikke noe spesielt på Film, der blir den for lite fysisk.
    Relativt kostbar (element ca. 1.200,-, forsterker ca. 3.500 + kasse og jobb)

SVS pb12 plus / 2:
    Måtte bare ha en slik, og den trenger vel ingen intro.
    Killer på Film, setter rommet i kontrollert bevegelse
    Med så mye krefter må det tweakes endel etter min erfaring, så
    dette er ikke noen nybegynner SUB.
    Stor kloss som ikke smetter inn hvorsomhelst.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

802 med 3 bass elementer

Sjekk bilde. Er dette en ny modell eller. Aldri sett denne før ???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Får litt manipulert bilde følelse av 2 av anleggene her

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ting manipulert med anlegget til Hifi Lars... Både Hjemmekino og VG har vært på besøk hjemme hos han å dokumentert hans mildt sagt kostbare hjemmekino...

Mener å huske å ha lest han kjører en Ford Granada eller.no Han vet å prioritere pengene rett!!!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo "testet" et par subber jeg og... dog kun hjemmebygg, med bilelementer...

MGR "gult" 12" element i 55 liter porta kasse ukjent tuning (dassrør 30-35cm langt): spilte som en dass, dårlig trykk, null dypbass og ikke spesielt pent.

MTX Thunder2000 12" i samme kasse: Spilte ganske høyt, ganske pent, men ikke særlig dypt (ruller av ved rundt 40hz..)
    Samme element i 62L kasse spilte vesentlig bedre, og med bra punch i området 50-80hz, men ikke dypt nok, kom av for høy tuning (36hz)

Planet Audio Big Bang 12" i 27 liters lukka kasse:
    Min nyeste anskaffelse, spiller -veldig- presist, oppleves å spille dypere enn MTX 12" på samme forsterker og i 62 liter kasse, selv om mine målinger sier meg at sweetspot mangler mye bass i området 25-40hz. Spiller også skummelt høyt når det kreves, gjennomførte "universal-logoen gjennom skjermen"-introen fra serenity med glans selv med referansenivå på anlegget (0dB volumkontroll - ca. 100-105dB målt) ... Romskip-launchene fra jorda etterpå ble også opplevd veldig realistisk, med mer fysikk enn gamlesubben klarte å oppnå (MTX'en over, i siste kassa)

MGR elementet ble testet på en ubrukt 80W kanal på min gamle pioneer (ja, det var jalla, og det vil aldri være noe annet enn jalla ) samme ble første testen av MTX 12".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til Elemental Studios

Se på Bilde. Denne B&W høyttaleren finnes ikke. Den har 3 bass elementer og det er ikke 803D, med andre ord må det være manipulert bilde skulle jeg tro. HAr du noen adre ideer ???????????????????

Et av de andre bildene viser også Macintosh høyttalere og dette bilde er også manipulert i forhold til det bildene som var i et vist blad for en tid siden...

Så har du noen ander smarte innlegg uten å vite bedre ???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Disse bildene stemmer ikke med det VG eller hjemmekino har tatt. 2 av de

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Er ingen ting manipulert med anlegget til Hifi Lars... Både Hjemmekino og VG har vært på besøk hjemme hos han å dokumentert hans mildt sagt kostbare hjemmekino...

Mener å huske å ha lest han kjører en Ford Granada eller.no Han vet å prioritere pengene rett!!!
    Stemmer det.. 1978 modell eller noe .

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det andre bildet med B&W anlegget bare er tull stemmer sikkert det, jeg refererte til det første bildet...

Dette oppsettet, eller tilnærmet likt har jeg sett avbildet før, garantert umanipulert. Så hvis det første bildet er manipulert er det kun gjort små justeringer i forrholdt til det originale bildet, og hva er vitsen med å manipulere et så perverst annlegg?

Det er forresten ikke fake Macintosh høyttalere på dette bildet, men et par JBL K2...

Som sagt, det er mulig det er manipulert, men i såfall svært lite da originaloppsettet er meget likt...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å hold tråden litt på TOPIC

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Greit skal holde det on-topic heretter. Men 2 av bildene er manipulert. B&W høyttalerne på det ene bilde med 3 basser eksisterer ikke. Det samme med det ene bilde av Macintosh høyttalerne som også har fått modifisert inn en bass.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •