SUB optimalisering og rommets betydning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question SUB optimalisering og rommets betydning

Som mange før meg tydeligvis har erfart mht. SUB optimalisering, er rommets akustikk og refleksjoner meget viktig og en litt "mystisk" variabel, som for mange kan være vanskelig å forstå / forutsi mht. lydrespons.

Hva gjør at man kan ende opp med en eller flere kraftige "Dipper" i bestemte frekvenser (Burde kunne beregnes ?). Det er generelle råd om akustikk / refleksjoner jeg lurer på her mht. å tune en SUB optimalt.

Det motsatte (Peeker eller Topper) er litt enklere å håndtere med en EQ etc.

Hva forårsaker "dipper" egentlig, er det utfasninger (områder der fase møter motfase mht. refleksjoner på gitte frekvenser ?) Er helt grønn på akustikk må jeg inrømme, men i tilfelle utfasninger er svaret, kan det da installeres noen lydfeller typisk bak i rommet for å forhindre uønsket refleksjon eller blir dette bare tull ?

/L

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd, lagt inn i favoritter, håper det blir god respons på denne. Jeg prøver å få i meg mest mulig lesestoff før nye sub'er skal inn her også:wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det kid, for rommets betydning er undervurdert av mange inklusive meg selv. "Gamlesubben" dvs. Brontes hadde sine svakheter, men det er altså rommet som setter begrensinger enkelte ganger.

Det jeg håper å oppnå er om det er mulig å beregne HVOR i rommet en Lydfele kan forhindre refleksjoner som forårsaker kraftige "Dipper".

Dette kan bli en utfordring tror jeg, i motsatt fall er vi med dipper heldige...

/L

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Takk for det kid, for rommets betydning er undervurdert av mange inklusive meg selv. "Gamlesubben" dvs. Brontes hadde sine svakheter, men det er altså rommet som setter begrensinger enkelte ganger.

Det jeg håper å oppnå er om det er mulig å beregne HVOR i rommet en Lydfele kan forhindre refleksjoner som forårsaker kraftige "Dipper".

Dette kan bli en utfordring tror jeg, i motsatt fall er vi med dipper heldige...

/L
    Tror ikke du kommer langt med en lydfele..

Lydfeller derimot har jeg egentlig ikke tenkt så mye på, håper at rommet tar seg av mye nødvendig demping og refleksjonshindring.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, lydfele er jo er greit ord, Felelyd er verre. Feillyd er ennå verre og dette bringer oss tilbake til Tråden. Kossen bli kviitt "de derre" refleksjonene og hvor ?

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •