sub foran eller bak lytterpossisjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile sub foran eller bak lytterpossisjon?

Har hørt en gang at en sub bør plaseres foran sammen med fronthøytalerene for å få det mest hifimessig riktig, stemmer dette, eller kan det bli bra om man har den bak og spiller stereo også....på siden kan kanskje til en viss grad bli ok?

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min sub forran å er mest fornøyd med det.. Det å ha subben bak kan fungere godt til film, men i stereo er det liten kjangse for at det blir like bra å høre på som å ha den forran!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er å foretrekke at subben plassere i et av hjørnene foran. Ellers er det viktig at den plasseres i et hjørne med solide vegger, helst yttervegger.

Det viktigeste er at du får god lyd i lytteposisjon.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du løsning med SUB'ene plassert bak i rommet, og med skikkelig kalibrering, blir resultatet også utrolig bra.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min sub plassert i bakre høyre hjørne da denne plassering gir best frekvensrespons og LF extension. Jeg deler ved 80 hz og kan ikke lokalisere/høre subben men jeg "kjenner" at trykket slår meg i ryggen. Kan du tenke deg hvorfor dette er tilfelle Flageborg?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jeg deler ved 80 hz og kan ikke lokalisere/høre subben men jeg "kjenner" at trykket slår meg i ryggen. Kan du tenke deg hvorfor dette er tilfelle Flageborg?
    Subfrekvenser er ganske vanskelig å lokalisere for øret, men det er helt klart følbart hvor trykket kommer fra. Det er tross alt store mengder luft som flytter på seg....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jeg har min sub plassert i bakre høyre hjørne da denne plassering gir best frekvensrespons og LF extension. Jeg deler ved 80 hz og kan ikke lokalisere/høre subben men jeg "kjenner" at trykket slår meg i ryggen. Kan du tenke deg hvorfor dette er tilfelle Flageborg?
    Hos Madman69 er SUB'n plassert i bakre venstre hjørne. Allikevel kjennes trykket i hele kroppen, uten at du kan definere hvor SUB'n er plassert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ............men det er helt klart følbart hvor trykket kommer fra. ....
    Nei, egentlig ikke. Men vi har nok forskjellige preferanser på dette feltet?!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hos Madman69 er SUB'n plassert i bakre venstre hjørne. Allikevel kjennes trykket i hele kroppen, uten at du kan definere hvor SUB'n er plassert.
    Ok, jeg tror problemet kan ligge i det faktum at min stue er stor og åpen mot gang i tillegg er det mange vindu, anlegget er plassert i den ene enden. PB10'en er sikkert ikke kraftig nok til å energize hele rommet da tenker jeg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, egentlig ikke. Men vi har nok forskjellige preferanser på dette feltet?!
    Hmmm... helt klart er vel kanskje litt å ta i, for det er vel endel ting å ta hensyn til her. Tror ikke det har noe med preferanser å gjøre, kanskje heller frekvensområde, SPL, type sub, rommet, refleksjoner etc. På de fleste konserter jeg har vært på, har det vært null problem å kjenne hvor trykket kom fra. Hadde et par CV DC-15 tidligere i en kjellerstue, og man kjente helt klart fysisk på kroppen at det kom forfra, og trykket ble senere forsterket bakfra av en 18" i ryggen på sofaen.

En subwoofer som har elementet sitt rettet ned mot gulvet vil kanskje gjøre trykket mindre rettningsbestemt, samt vegger (refleksjoner) kan forsterke effekten enda mer. (?)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    .......En subwoofer som har elementet sitt rettet ned mot gulvet vil kanskje gjøre trykket mindre rettningsbestemt, samt vegger (refleksjoner) kan forsterke effekten enda mer. (?)
    Helt klart ! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •