SVS PB10-ISD og romstørrelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB10-ISD og romstørrelse

Jeg vurderer en SVS PB10-ISD, men er usikker på om denne er egnet til større rom. Noen som har erfaringer med denne i større rom? f.eks. 20-25 kvadrat eller mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe erfaring med SVS PB10-ISD?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    ........Noen som har erfaringer med denne i større rom? f.eks. 20-25 kvadrat eller mer?
    SUB jobber bedre i større rom, så du bør nok vurdere 2 stk. PB10.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en i et 25m2 stort rom. Den fungerte meget godt og var egentlig alt jeg behøvde. I AreaDVD testen mener de at PB10 kan anbefales for rom helt opp til 40m2, uten selv å ha prøvd vil jeg tro at det er å overdrive litt. Det er også høyst induviduelt når nok er nok, så om en PB10 vil være nok avhenger av dine forventninger, og hvor høyt du spiller

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ManicMiner beskriver det enkelt og greit. Sånn er det bare.

Men hvis jeg skal gi deg et praktisk eksempel du kan teste med:

Hvis du ser filmen Flight of the Phoenix, så er det her du vil merke en forskjell mellom 1 eller 2 stk. PB10. I scenen hvor flyet styrter og går i spinn............opplever du en ny verden med 2 stk. PB10.

Til musikk eller utrolig mange filmer.........er 1 stk. PB10 nok.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stue er rundt 40 kvadrat. Med en PB-10 syns jeg det er bra trøkk, ikke helt fornøyd på enkelte filmer og musikkspor. Har vel en del å gjøre med kvalitet på film og musikk og da. Men en til ser jeg for meg at jeg kunne bli fornøyd. Men da må vel en avansert kalibrering gjøres og tenker jeg for å få de til å spille likt.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nesten så jeg kan komme på en demo når du bor så nærme..
    Det 10" elementet må være utrolig bra når det klarer å flytte nok luft til å lage trøkk i et 40 kvadrats rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bedre vil den spille en min nåværende Proson Fatboy 12" Sub?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Det er jo nesten så jeg kan komme på en demo når du bor så nærme..
    Det 10" elementet må være utrolig bra når det klarer å flytte nok luft til å lage trøkk i et 40 kvadrats rom.
    Bare å komme det vet du. Men må avtales dag og tidspunkt så jeg kan få måkt ut familien av hus og sagt fra til de gamle ved siden av så de kan ta seg en kjøretur. :-D

Nå er ikke suben kalibrert så kunne sikkert fått mer ut av den, men er rimelig godt fornøyd med den som den er nå. Må få kjøpt inn noe utstyr til å kalibrere litt tenker jeg.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til et slitent gammelt spørsmål: 1 stk. 12 tommer, eller 2 stk 10 tommere fra SVS?
    Og regn med en Behringer av et eller annet slag...

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har den i ett rom på ca 20 kvm....

Jeg har den i ett rom på ca 20 kvm....
    ...og må si meg svært fornøyd. Den fyller rommet godt, og etter en sveip med lydtrykksmåler, er det ikke store forskjellen i hele rommet, så jeg regner med den har potensiale til større rom også. (Dette avhenger selvfølgelig av form, møblemang, demping, plassering osv.)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Så til et slitent gammelt spørsmål: 1 stk. 12 tommer, eller 2 stk 10 tommere fra SVS?
    Og regn med en Behringer av et eller annet slag...
    Vel, det valget er nå bare vanskeligere enn noensinne siden PB12-NSD og SB12-Plus nå har kommet på programmet.

Det er den klassiske løsningen med 2 PB10: Ca samme lydtrykk som en Plus, bør kunne gi et godt resultat i et vanskelig rom.

Så den med en PB12-Plus: Bedre til musik, mulighet for finish i ekte tre og variabel tuning. Ulempen er at 1 sub alene kanskje ikke vil gi et like godt resultat i et vanskelig rom

Så et av de nye alternativene; 2 PB12-NSD: Lydtrykk like syd for en Plus/2, musikalitet sammenlignet med PB10 ukjent, men vistnok langt bedre enn den gamle 12-NSD

Hva med en kombo av en SB12-Plus, og en PB12-NSD?: Bruk SB12 til musik, og begge to til film

Som du sikkert forstår så finnes det ikke en beste løsning som egner seg for alle. Mye avhenger av hvordan rommet ditt er utformet, hvor stort det er og hvor høyt du prioriterer musikk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prioriterer musikk, også på DVD-konserter. Det som skjer er at når iveren overhånd og jeg bøyer meg fremover, får jeg en anelse mere trykk nedover i frekvensene. Er det mulig å gjøre noe med dette uten å flytte sweetspot? Kanskje ved hjelp av sub(ber)?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter PB10-ISD i en stue på rundt 35+ kvm. Den leverer i bøtter og spann her i hvertfall. De laveste frekvensene kjenner du virkelig fra dypt inni sofaen
    Men rent trøkk, som i buksebenflagrende trøkk, får du ikke. For å få det må du rett og slett ha noe som flytter mye mer luft. Men du kjenner som sagt godt de laveste frekvensene. JEG mener bassen du får fra PB10 er meget realistisk og tilfredsstillende, spesielt når jeg fikk kalibrert den skikkelig.

Men når det er sagt har jeg ikke så mange referanser heller. Har stortsett bare hørt enkelte B&W suber, Dali SWA15 eller noe, samt Cerwin Vega CLSC15S (hadde den i mine trøkk foran lyd dager ) og en CV 12" sub

NB: Jeg bruker en Behringer FBQ2496 til å kalibrere suben, og har derfor tilnærmet lineær frekvensrespons i subområdet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..............Er det mulig å gjøre noe med dette uten å flytte sweetspot? Kanskje ved hjelp av sub(ber)?
    Helt klart!

Sjekk oppsettet i hjemmekinoen til bwa.

Maarud så måru'...............kjør på med SUB'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prioriterer musikk, også på DVD-konserter. Det som skjer er at når iveren overhånd og jeg bøyer meg fremover, får jeg en anelse mere trykk nedover i frekvensene. Er det mulig å gjøre noe med dette uten å flytte sweetspot? Kanskje ved hjelp av sub(ber)?
    Det er det så absolut.

Når jeg ser på anlegget ditt så begynner stemmene i hodet mitt å hviske at det er 2 PB12-Plus du bør se på :-D Det er mye sansynlig at du vil kunne kjøre de i 12hz tune både til musik og film. Jeg kjører selv min Plus i 12hz tune til musik, og en gang i blant hvis jeg ser film på moderate volumer. Hadde jeg en ekstra Plus ville den stått i 12hz tune hele tiden.

Det er ikke alle som kan høre forskjellen mellom 16 og 12hz tune når det gjelder musikk, men jeg mistenker at du som er trommis kanskje vil ha utbytte av det.

Et billigere alternativ vil kunne være 2 SB12-Plus. I følge de første rapportene fra England så er den utrolig god til musik. Den vil selvfølgelig mangle de aller dypeste frekvensene, og det åndssvake trykket til film som en PB12-Plus kan levere, men det er prisen man betaler for å spare plass

Du kan selvfølgelig legge til filmtrykk ved å plassere en PB12-NSD bak sofaen som du kun bruker til film.

Mulighetene er tilnærmet uendelige

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er sånn å forstå at det er kun rommet som gjør at f.eks. frontene har "trykkpunktet" sitt litt foran sittestilling? Og at dette behjelpes ved bruk av subber?
    Er litt "oldschool" av meg og synes jeg skal bruke 2 stk fronter til musikk, uten at det er fanatisme. Er det noen triks for å flytte punktet litt bakover på disse?
    Uansett så er det vel best å starte der for å få "the ultimate ear damage sound".

Som du sier så er jeg trommis og savner av og til det trykket i trommer/bass som jeg får ved å sitte å spille selv. Kan selvsagt ikke få hele pakka, men mest mulig er kjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Bare å komme det vet du. Men må avtales dag og tidspunkt så jeg kan få måkt ut familien av hus og sagt fra til de gamle ved siden av så de kan ta seg en kjøretur. :-D

Nå er ikke suben kalibrert så kunne sikkert fått mer ut av den, men er rimelig godt fornøyd med den som den er nå. Må få kjøpt inn noe utstyr til å kalibrere litt tenker jeg.
    Når passer det best for deg? I helgene? Jeg har en Radio shack Analog lydtrykkmåler og AVIA kalibrerings-DVD du kan få låne til å kalibrere den. Send event. PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært på et hyggelig besøk hos roddis for en demo av SVS PB10-NSD (som viste seg å ta en del lengre tid enn antatt, plutselig hadde jeg vært der i over 3 timer). Det var nesten litt skummelt å høre hva denne 10" kan prestere av dyp og uforvrengt bass. Den klarte å få med seg både gulv og sofa i takt med smellene fra kanonene i Master and Commander. Den hadde også tydelig potensiale i musikk, noe som selvfølgelig er et pluss. Hva annet kan jeg si? En stk. SVS PB10-NSD er bestilt fra lsound.no. ...og en Better Cables Silver Serpent Sub kabel i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var SVS PB10-NSD ankommet, utrolig svær pappeske må jeg si... jeg vil ikke en gang prøve å forestille meg hvor stor pappesken til SVS PB12-Plus/2 er.
    Typisk at jeg må jobbe overtid idag så jeg må vente ekstra lenge før jeg får testet den i stua. :roll: ... men da har jeg da noe å se fram til ikveld!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •