Vinkling av fronthøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinkling av fronthøytalere

Står å lurer på om eg bør vinkle fronthøytalerene inn mot lytteposisjonen i sorround systemet mitt, eller om eg bør ha dei retta rett fram? Kva meiner folk er riktig her? Kva blir best ved bruk sammen med film?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer an på hvilke høytalere du har? rommet har litt å si

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg fram og sett de slik det høres best ut. Små forandringer kan utgjøre store, lydmessige forskjeller.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film vil stort sett fungere bra både med og uten vinkling ettesom senter og surroundhøyttalere hjelper med korrekt plassering av lydbildet. Musikk i stereo derimot... Her bør du definitivt vinkle høyttaleren mot lytteposisjon. Du vil få mer fokusert og presist lydbilde, dvs har du en vokal som skal være veldig "i midten" av lydbildet vil den nettopp være det, samtidig som lyder som er plassert mer mot sidene blir lettere å skille og plassere i lydbildet. Her kan 1cm fra eller til gjøre store forskjeller. Lykke til :-D

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    normalt så har hvert sitt merke hver sin posisjon. les i manualen til ht, står sikkert noe lurt der (feks så skal Dali ikke vinkles mot sweetspot.)
    det er jo ikke verre enn at du prøver selv. sving og flytt rundt til du treffer nirvana

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow.. her ramlet det inn flere på en gang ja.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker B&W 604 S2... og det er 4,5meter front høyt. til bakvegg. 3,5meter brett.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Film vil stort sett fungere bra både med og uten vinkling ettesom senter og surroundhøyttalere hjelper med korrekt plassering av lydbildet. Musikk i stereo derimot... Her bør du definitivt vinkle høyttaleren mot lytteposisjon. Du vil få mer fokusert og presist lydbilde, dvs har du en vokal som skal være veldig "i midten" av lydbildet vil den nettopp være det, samtidig som lyder som er plassert mer mot sidene blir lettere å skille og plassere i lydbildet. Her kan 1cm fra eller til gjøre store forskjeller. Lykke til :-D
    Ingen fasit på at vinkling er det beste for alle. I mitt oppsett hadde jeg vinklet HT til å begynne med, men med oppsett "uvinklet" og med rett avstand til lytteposisjon, ble lydbildet bredere, med mer luft, og med samme effekten på "vokal i midten av lydbildet".

Her er det forskjell fra lytterom til lytterom, og ikke minst i fra HT til HT. Det beste rådet er å prøve seg frem, og ta gjerne en titt på hva produsenten anbefaler også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask respons! Her er det noko bare til å begynne å teste så snart eg får Yamaha RX-V2600 min! Holder bare på å legger opp kabler og måler og planlegger litt før forsterkeren kommer. Slik at alt er klart til å kobles opp når den kommer! Gler meg som ein liten unge på julafta!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker anlegget både til musikk og film, og bruker samme taktikk for å få god lyd. Bruker du ikke anlegget til musikk i det hele tatt?

Mange får et godt resultat med å vinkle de inn mot lytteposisjon (inkludert meg). Står du bak høyttaler kan du peke den ganske perfekt, slik at lyden fra begge høyttalere treffer rett bak hodet ditt. Bare et tips, ser mange peker de rett frem også. Du vil fort høre forskjell når du sitter i sweetspot og snur/vender på høyttalere. Feil vinkling gjør at du mister perspektiv og 3D følelse, og artisten blir på en måte delt mellom 2 høyttalere. Riktig vinkling gjør at høyttalerne forsvinner mer i lydbildet.

Avstand mellom høyttalere er vel så viktig. Begynn med like lang avstand mellom høyttalere som til lytteposisjon om mulig (likesidet trekant) og prøv deg litt frem. Husk at de aller fleste høyttalere også trenger litt luft rundt seg. (det gjelder både musikk og film)

Bruker du de kun til film og ofte har flere lyttere så er det større mulighet for at du vil trives bedre med å vinkle de rett frem. Til film bruker du uansett en senter-høyttaler.

Prøv deg litt frem, og hør forskjellen selv. Da kan du vurdere hva du liker best, og du blir en erfaring rikere. Det er kanskje det beste tipset jeg kan gi..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk HåkonN, anlegget blir brukt til musikk også. Men, eg skal anlegget hovedsakli sette opp anlegget for optimal "film lyd"..(var planen). Ja,sjønner her at det ikkje er noen fasit. Så eg kommer gjerne igjen med all ny erfaring eg måtte fange opp under testing.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sliter litt med spiss/skarp topp, det minskes om man ikke vinkler de mot sweet'n, spesielt på musikk

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer vinklet mot lytterposisjon - desto mindre romfølelse. Lydbildet vil også føles veldig påtrengende, og høyttalernes posisjoner er påtagelig.

Ikke dermed sagt at høyttalere rett frem gir deg fasiten - du bør nok forsøke deg frem.

Tre ting er viktig:
    1) At det oppnådde lydbildet gir deg stor bredde og troverdighet.
    2) At høyttalernes posisjoner forsvinner - altså at du som hovedregel ikke kan "høre" hvor de er plassert. Her er du selvsagt avhengig av at det innspilte materialet holder mål, rent miksemessig.
    3) At lydbildet blir balansert, høyttalerne i mellom. Her kan det hende at den éne høyttaleren må vinkles noe annerledes enn den andre, men dette er en jobb for to-tre personer. DU sitter i sweetspot - de to andre vinkler høyttalerne. Dersom dere bare er to personer tar det lengre tid, men du kommer nok i mål!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Mange sliter litt med spiss/skarp topp, det minskes om man ikke vinkler de mot sweet'n, spesielt på musikk
    Hvordan forklarer du det?

Dette varierer vel i høyeste grad av hvordan spredning det er på diskantene, avstand til sidevegger, rommets utforming etc.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jo mer vinklet mot lytterposisjon - desto mindre romfølelse. Lydbildet vil også føles veldig påtrengende, og høyttalernes posisjoner er påtagelig.
    Her deler vi tydligvis to forskjellige erfaringer... Tror dette varierer endel fra rom til rom, og ikke minst fra høyttaler til høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ei grei side eg fant med mangen gode plaserings tips: http://www.dolby.com/consumer/home_e...oomlayout.html

Men, så kom eg over denne..Og her har dei vinka høytalerene inn..(hvertfall på bildet): Hmm.http://www.thx.com/mod/products/spea...es.html#cinema

Får nok bare vente til deg får forsterkeren.. hehe

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvordan forklarer du det?

Dette varierer vel i høyeste grad av hvordan spredning det er på diskantene, avstand til sidevegger, rommets utforming etc.
    sliter man med spiss topp så kan jo det tyde på at man har en ganske så direkte diskant..Rommet/høytalerene spiller selvsagt en rolle, i tilfelle hjelper det ofte å ikke vinkle de rett på ørene, jeg syntes høytalerene mine låter best når de ikke vinkles rett på lytteren, både på musikk og film..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ganger lurt å sjekke hva som gjelder for den høytaleren man skal sette opp, da selve sprednings karakteristikken høytaleren er konstruert med er avgjørende for om man bør vinkle eller ikke. En annen parameter er selvfølgelig selve lytterommet, og hvordan lyttepossisjon blir med avstander og hvordan den blir dekket av sprednings karakteristikken osv. Den viktige og riktige fremgangsmåten synes jeg, er først å se hva produsenten anbefaler av plassering og vinkling, for så å bruke ørene og bruke tid på å prøve forskjellige vinklinger og plasseringer ut i fra denne "grunn innstillingen"

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt annet spørsmål, men hiver det inn her, hvor bredt bør det være mellom høytalerne? For vel bedre spredning ved å spre de litt mer, har flytta de litt lenger fra hverandre, men da går de i V form utfra sofan, men det bør vel ikke ha noe å si at venstre høytaler's nederste element blir litt skjult av sofaen. ?

Fikk på følelsen av at det ble litt bedre spredning.Men så er det vel heller ikke noe fasit svar på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •