en sub i hver kanal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

en sub i hver kanal?

Hei allesammen.

Er litt ny i dette gamet å vil derfor spørre dere erfarne før jeg går til innkjøp av utstyr jeg kanskje ikke får bruk for.

For øyeblikket har jeg en pioneer AX3, en JVC dvd spiller og en gammel nad receiver (5kanals) pluss en hel haug med høytalere (ukjent merke)

Det jeg tenkte var å kjøre en sub i hver kanal (skal kjøre et 7.1 oppsett). Det jeg ønsker er at høytalerene i utgangspunktet ikke skal deles på noen måte da dem allerede er relativt store (15tommer med horn) og takler dermed fullfrekvens.Hvordan koples da subwooferen til for å gi enda litt mer kontroll og presis bass helt i bunn hvis dere skjønner. Og hva slags sub trenger jeg. Altså med hva slags innganger og utganger osv.

Noen som skjønner hva jeg mener ??

Mvh

Per Thomas

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har intrykk av at du ønsker å koble en sub sammen med hver av de 7 høyttalerne rundt i surroundoppsettet?

Uten å filtrere bort noe fra 15-tommerene tviler jeg på at det vil slå veldig godt ut overhodet. Det er stor mulighet for at du får dårligere kontroll og bare marginalt kraftigere bass.

Har du mulighet til å gi mer opplysninger om elementer osv i høyttalerne dine?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har intrykk av at du ønsker å koble en sub sammen med hver av de 7 høyttalerne rundt i surroundoppsettet?

Uten å filtrere bort noe fra 15-tommerene tviler jeg på at det vil slå veldig godt ut overhodet. Det er stor mulighet for at du får dårligere kontroll og bare marginalt kraftigere bass.

Har du mulighet til å gi mer opplysninger om elementer osv i høyttalerne dine?
    Kan si at jeg har 4 stk FLH 15 en stk B&W 602 i senter og to stk FLH 8 som de bakre kanalene i 7.1 oppsettet. FLH er det som selges på QXL hele tiden. Ble du noe klokere??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først litt om surround-lyd for hjemmekino:
    Både DTS og DD har en egen lavfrekvent kanal (i DD kalt LFE - Low Frequency Effects). Grunnen til dette er å gi rom for god lyd uten digre høyttalere i alle kanaler. Derfor er også de fleste DVD-plater mikset slik at den kraftigste og dypeste bassinformasjonen gjengis av LFE-kanalen. Det er fortsatt bass i de andre kanalene, spesielt hvis det dreier seg om stemmer og filmmusikk, men eksplosjoner og lignende kjøres gjerne i LFE-kanalen.

Når du da har digre fullfrekvenshøyttalere (med 15"-elementer) i alle kanaler, ser jeg ingen grunn til å supplere disse kanalene med subwoofere. Det er uansett i LFE-kanalen du trenger styrke og kontroll.

Min anbefaling er klar:
    Isteden for å kjøpe 7 subwoofere skaffer du deg skikkelige forsterkere til å drive de høyttalerne du har (hvis du ikke har det allerede). Jo mer effekt og strømreserver, jo bedre. For LFE-kanalen skaffer du deg kraftig(e) subwoofer(e) for å gjengi denne alene. Personlig ville jeg valgt 2 eller 4 stykker hvis lommeboka tillater det, spesielt siden dette skal matche 7stykk 15-tommere i fullfrekvenskanalene :shock: .
    2 eller 4 subwoofere i LFE kanalen gir hvis de er plassert riktig et ganske jevnt lydfelt i de fleste lytteposisjonene, samt at dersom du dimensjonerer subwooferne skikkelig, så trenger du ikke drive dem til ytterpunktene, noe som gir en bedre kontroll og mindre forvrengning.
    Vær klar over at det er mange som mener at en dyr subwoofer er bedre enn flere rimeligere. Så min mening her er ingen fasit. Generelt mener jeg (basert på loven om diminishing returns) at dersom subwooferne er over et visst nivå (la oss si 5000,- kroner), så betaler det seg ikke å kjøpe en enkelt subwoofer til det doble av prisen i forhold til to subwoofere. Du kan også vurdere romperistere for seriøse katastrofefilmer.

Uansett synes jeg dette høres ut som et luksusproblem. Digre høyttalere i 7 kanaler krever både rom og lommebok som ikke jeg disponerer ihvertfall. Heldiggris!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt på dem. Det ser ut som du har noen rimelige PA-basser i de kassene. Sånn ca 4-600 kr/st. Det spørs om du får de til å spille særlig godt ved siden av subber hvis de skal jobbe i same frekvensområde.

Får du lite bass i oppsettet ditt?

Hvordan liker du lyden ellers i oppsettet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har kikket litt på dem. Det ser ut som du har noen rimelige PA-basser i de kassene. Sånn ca 4-600 kr/st. Det spørs om du får de til å spille særlig godt ved siden av subber hvis de skal jobbe i same frekvensområde.

Får du lite bass i oppsettet ditt?

Hvordan liker du lyden ellers i oppsettet?
    Lyden er jeg absolutt så fornøyd med som jeg kan i forhold til prisen iallefall , men alltid ute etter litt forbedringer om mulig. Bassen er absolutt bra med mye smekk i, men poenget var liksom å ha en aktiv bass i bunn som kunne gi enda mer fylde, kontroll og sammenheng, samt at jeg selv kan kontrollere bassen i forhold til rommet og mine egne preferanser, mulighet for tweaking, men det ville vel kanskje blitt en evigvarende jobb ettersom det kanskje forandres fra film til film. Uansett er det vel som han Roffe og du sier ganske lite å hente.
    Får satse på 2 eller 4 subber da:-)) TAkk for tilbakemelding begge to

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fortsatt litt nysgjerrig på hva slags forsterker du har? Først sier du at det er en gammel 5-kanals NAD, og så sier du at du skal kjøre i 7.1 kanaler... :roll:

Hva er planene dine på forsterker-siden (sett ut fra at du skal kontrollere 7 digre 15-tommers elementer)?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe

hvis du ser en gang til så ser du at jeg har en AX3 fra Pioneer også. Naden tenkte jeg å bruke som en eventuellt ekstra forsterker om jeg skulle trenge det, for eks til en romperister eller to som du nevnte.

Forøvrig veldig fornøyd med AX3en den spiller bra pluss en haug av funksjoner som man kan leke seg med

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    hvis du ser en gang til så ser du at jeg har en AX3 fra Pioneer også.
    Oops... Er ikke så kjent med modellbetgnelsene til Pioneer, så jeg var ikke klar over at dette var en surroundforsterker. ops: Det blir sikkert bra, det oppsettet ditt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er fortsatt litt nysgjerrig på hva slags forsterker du har? Først sier du at det er en gammel 5-kanals NAD, og så sier du at du skal kjøre i 7.1 kanaler... :roll:

Hva er planene dine på forsterker-siden (sett ut fra at du skal kontrollere 7 digre 15-tommers elementer)?
    Jeg har kun 2par FLH 15 1par flh8 (to 8tommere i hver av dem) og en stk B&W 602 s2 i senter. Tenkte uansett ikke bruke noe mer penger på forsterker da disse høytalerene er relativt lettdrevne.
    FLH 15 ligger vel på 94 db etter hva jeg husker og det andre ligger mellom 90 og 92.
    Uansett kan jeg ikke spille veldig høyt da jeg bor i blokk. Var tidligere en HIFI freak , men er helt ny i Hjemmekino verden.
    Synes faktisk ikke jeg merket særlig med forskjell når jeg gikk opp et hakk på forsterker siden den gang.
    Likte best Rør på den tiden faktisk(da hørtes det høyt ut selv om det egentlig ikke var så høyt om du skjønner hva jeg mener :wink: ).
    Hadde riktignok et beist av en forsterker fra MCintosh på 500 watt pr kanal. Den hadde nok av krefter men synes vel ikke det var verdt prisen i forhold til den marginalt bedre lyden jeg fikk. Den fungerte da som en oppgradering i fra Zapsolute sin 42 watter ren kl A. Ikke mye forskjell altså. Men det er jo som vi alle vet øret som hører. For meg ble det tilslutt en mani, hadde tilslutt over 200000 utestående på kreditt kort noe jeg ikke anbefaler :cry: Det var vel også mye av grunnen til at jeg gikk over til hjemmekino rett og slett fordi det har en billigere inngangbillett og jeg synes vel også det er litt mere underholdene enn å sitte å lytte etter feil hele tiden,hehe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eventuelt avlaste Pioneeren med noen av effekttrinnene i Nad-en. Uansett er det litt av en jobb å kontrollere 4x15" og 4x8", så effekttrinn ville være min førsteprioritet i et slikt oppsett. Du har sikkert nok watt, men strøm får man sjelden nok av.

Ellers ville jeg eksperimentere med demping av rommet. Det gir som regel mye igjen pr investert krone.

Det står litt om demping her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4258

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers ville jeg eksperimentere med demping av rommet. Det gir som regel mye igjen pr investert krone.

Det står litt om demping her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4258[/quote]

Demping ja.. Der sier du noe.. Driver å bygger og maler litt så det kunne kanskje vært lurt å dempe litt her og der. Takk for link.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigere inngangsbillett????

[inngangsbilett Stereo]/2X(7+1)+[billedutstyr]=[en kjernefysisk reaksjon på minussaldoen i kredittkortet] hehe :lol:

Jeg er derimot enig med deg i at billigutstyr ofte er mye mer gøy enn dyrt utstyr, da det ikke røsker så voldsomt i økonomien, men bare er "marginalt" dårligere. Nå er jo også oppfattelsen av bra og dårlig et svært relativt begrep da. Det er nå en gang slik at jeg bruker mye av tiden til å høre på mine Creative 2.1 PC-høyttalere. Underholdningsfaktoren med film på 17" LCD og lyden i Creativehøyttalerne er utvilsomt tilstede. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •