Har Ikon 6.. Hvilken sub og center burde jeg kjøpe til 10000,-?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har Ikon 6.. Hvilken sub og center burde jeg kjøpe til 10000,-?

Hei!
    Jeg har fra før Ikon 6 og AVR3805 som taggen min viser.
    Har nå spart opp noen kroner og skal kjøpe meg sub og center.

Naturlig nok har jeg tenkt på Ikon Vokal 2 og SVS PB10-NSD, som havner på den nette sum av 9000kr nytt.
    Jeg trenger også kabler til både sub og center. Der stiller jeg egentlig bare følgende krav. Billigst mulig kabel, uten å føle at det går utover lydkvaliteten. Trenger vel bare 1m høytalerkabel til centeren og 1-3m sub kabel.
    Trenger jeg også en strømkabel til SVS PB10-NSD eller medølger dette ?

Blir kjempeglad hvis noen kan komme med andre anbefalinger, eller kan bekrefte at svs'en og vokal 2 passer best til fronthøytalerne og forsterkeren min.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en Silver Serpent kabel til sub og en snutt høyttalerkabel >2.5kvmm er du i mål.. Strømkabel følger med SVS'en.

Ikon Vocal 2 er centern som passer frontene best, og subben er svært god.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden du har ikon 6 vil det vel være naturlig å anskaffe vokal 2, siden de har samme lydsignatur.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Med en Silver Serpent kabel til sub og en snutt høyttalerkabel >2.5kvmm er du i mål.. Strømkabel følger med SVS'en.

Ikon Vocal 2 er centern som passer frontene best, og subben er svært god.
    Ok. Jeg har faktisk en del meter 2.5mm høytalerkabel kjøpt på clas ohlson liggende. Og 4 bananplugger til ca 30kr stk fra hifiklubben. Det burde holde eller burde jeg spandere et par kroner til på en bedre kabel ? Hvor får jeg forresten tak i Silver Serpent kabelen ?

Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Siden du har ikon 6 vil det vel være naturlig å anskaffe vokal 2, siden de har samme lydsignatur.
    Ok. Flott. Da har jeg vel egentlig fått bekreftet det jeg håpet.

Jeg kan ikke se at noen andre har foreslått andre høytalere enn de jeg i utgangspunktet hadde tenkt til å kjøpe så da blir nok ikke dette et bra supplement til frontene mine.

Jeg er forsåvidt også "heldig" som har en søster som flytter til Canada og donerer bort hennes stereoanlegg. (marantz cdspiller, marantz forsterker og System Audio høytalere).

Tanken var å bruke hennes System Audio SA510 høytalere som bakhøytalere i anlegget, frem til jeg får råd til Dali Ikon 2 eller Dali Ikon W2.

Komplett blir det da:
    FRONT: DALI Ikon 6
    CENTER: Dali Ikon Vokal 2
    BAK: System Audio SA510
    SUB: SVS PB10-NSD

Jeg er dog litt skeptisk til System Audio høytalere som bakhøytalere, da jeg ser for meg at de har en helt annen klang enn resten av anlegget. Kan noen bekrefte\avkrefte dette ?

Hvilke bakhøytaler bør jeg velge når jeg får råd ? Dali Ikon 2 eller Ikon W2 ?

For å gjøre det lettere:
    Ikon 2 - http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...s_Valnoett.htm
    Ikon W2 - http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...s_Valnoett.htm

EDIT: Jeg ser nå at det er Lsound som fører Better Cables Silver Serpant, men jeg syns det er litt stiv pris på denne . 290kroner for 1 meter blir en dyr meterspris. Mulig jeg er kjip, men man burde kanskje legge såpass i en meters kabel til subben ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio 510 bak er helt greit. Dette er bra høyttalere, og klangmatching med frontene er ikke spesiellt viktig. Det som er viktig er at frontrekka er klangmatchet. Du vil kunne leve med SA510 lenge.

Kabel til sub kan du fint kjøpe på Clas Ohlson. Jeg endte opp med Silver Serpent fordi det ble anbefalt, og fordi prisen ikke var for stiv. Jeg kunne nok like gjerne hatt kabel fra Clas Ohlson.

Selv bruker jeg 4kvmm fra Biltema på alle høyttalerene mine, og det gir flott lyd. I og med at lengden på kabel til center er så kort vil 2.5kvmm være mere enn nok. Har du gode skruterminaler vil det være bedre å skru kablene rett i enn å bruke bananplugger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideelle er voice-matching i alle høyttalere, noe som lettest oppnås med samme merke og aller helst samme høyttaler i alle kanaler.

MEN: I praksis pleier jeg imidlertid å dele inn surroundrommet i 3 "soner":

1. Fronten. Består av senterhøyttaler, venstre og høyre fronthøyttaler.
    2. Surroundkanalene. Sier seg vel selv. Fra 2-4 høyttalere avhengig om man kjører 5.1, 6.1 eller 7.1.
    3. LFE-kanalen. Subwoofer(en/ne).

Tommelfingerregelen er å kjøre merketro voice-matching i hver av disse "sonene". Da får man som regel en god sammenheng i lydbildet. Det er ikke så farlig om fronter ("sone" 1) er voicematchet med bakhøyttalere ("sone" 2), siden ørene våre hører lyder som kommer forfra og bakfra ulikt uansett.

Så konklusjonen min blir at å satse på System Audio i bakkanalene vil fungere helt flott. Tror heller ikke at IKON 6 vil være så fryktelig ulike System Audio-signaturen. Det er vel først og fremst i bassen de store forskjellene er, og der er det vel uansett SVSen som gjør jobben for å avlaste bakkanalene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet Dette blir morro!

Takk for gode svar! :-D

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir knallbra!

Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Hei!
    Jeg har fra før Ikon 6 og AVR3805 som taggen min viser.
    Har nå spart opp noen kroner og skal kjøpe meg sub og center.

Naturlig nok har jeg tenkt på Ikon Vokal 2 og SVS PB10-NSD, som havner på den nette sum av 9000kr nytt.
    Jeg trenger også kabler til både sub og center. Der stiller jeg egentlig bare følgende krav. Billigst mulig kabel, uten å føle at det går utover lydkvaliteten. Trenger vel bare 1m høytalerkabel til centeren og 1-3m sub kabel.
    Trenger jeg også en strømkabel til SVS PB10-NSD eller medølger dette ?

Blir kjempeglad hvis noen kan komme med andre anbefalinger, eller kan bekrefte at svs'en og vokal 2 passer best til fronthøytalerne og forsterkeren min.
    Hei på deg!

Dette blir et kjempeoppsett! Spesielt med Vokal 2-centeren, den er flere hakk bedre enn Vokal 1. Har flere ganger hørt på dette oppsettet i Tromsø, og blir like imponert hver gang, prisen tatt i betraktning.
    Med en PB 10, så blir nok dette helt konge:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat satt opp Ikon Vokal 2 og kobla til med 2,5mm kabler med dali bananplugger. Når jeg går inn i speakersetupen og setter Center fra None til Large (eller skal den stå som Small?), så blir det helt elendig lyd i fronthøytalerne - All bass forsvinner. (Dette er tilkoblet TV).
    Setter jeg Centeren til None igjen blir det det finfin lyd i dem igjen.

Har banka gjennom romkorreksjonen også, uten at dette hadde noen innvirkning.

Hva gjør jeg feil ?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Har akkurat satt opp Ikon Vokal 2 og kobla til med 2,5mm kabler med dali bananplugger. Når jeg går inn i speakersetupen og setter Center fra None til Large (eller skal den stå som Small?), så blir det helt elendig lyd i fronthøytalerne - All bass forsvinner. (Dette er tilkoblet TV).
    Setter jeg Centeren til None igjen blir det det finfin lyd i dem igjen.

Har banka gjennom romkorreksjonen også, uten at dette hadde noen innvirkning.

Hva gjør jeg feil ?
    Her må du prøve deg fram. Frontene skal ihvertfall stå som Large. Prøv centeren både som small og som large, bruk det som gir best resultat selvfølgelig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Her må du prøve deg fram. Frontene skal ihvertfall stå som Large. Prøv centeren både som small og som large, bruk det som gir best resultat selvfølgelig.
    Har prøvd begge, men jeg har desverre ikke nok peiling på lyd til å skjønne hva annet jeg kan prøve enn å stille på large eller small + teste romkorreksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •