Skal ha ny sub...(Velodyne DD-18?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 138
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha ny sub...(Velodyne DD-18?)

Snart på tide med ny sub, og etter utallige timer med lesing av erfaringer og lytterunder, begynner jeg å få en ide av hva jeg vil ha. Velodyne virker som et godt valg, selv om de nok er litt stivt priset i Norge. Har Focal 1027Be, og har blitt anbefalt sub i samme serie SB1000Be, men bortsett fra design så føler jeg Velodyne gir meg litt flere muligheter som EQ og Servo. Rel har jeg også sett på, men da kanskje med en SMS-1. Problemet er at Rel sine forsterkere sannsynligvis ikke har nok head room til å bli brukt med en slik løsning. Akkurat nå vurderer jeg altså en Velodyne, men spørsmålet er hvem.
    DD-15 og DD-18 er alternativene, enten i sort, hvit eller sølv.

DD-15 er å foretrekke pga. størrelsen, men prisforskjellen er ikke så stor til DD-18. Noen som har noen meninger? Andre forslag enn Velodyne er jeg også selvfølgelig takknemmelig for, men design/størrelse er viktig for meg. Kommer ikke til å spille så veldig høyt, men at den har muligheten og har litt head room er viktig. Det beste hadde nok vært 2 stk. men lommeboken tillater ikke det, og jeg tviler på at jeg får plass i den nye leiligheten.

Kanskje et spørsmål som hører hjemme under prisjakt, men jeg prøver allikevel. Noen som har fått god rabatt i noen butikker med Velodyne-produkter?

(Anlegget det skal integreres med er i signaturen min.)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skulle få lyst til å høre SVS er du invitert til meg. Send PM.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du skulle få lyst til å høre SVS er du invitert til meg. Send PM.
    Takker meget for tilbud. Har hørt SVS før, og syntes det er meget bra saker. Men jeg jeg syntes de blir litt vel store for en liten leilighet. Litt nysjerrig på 2 stk. av den nye lille lukkede modellen deres i sort pianolakk, dersom det skulle vise seg at den er god på musikk. Men jeg får ingen servo eller EQ ved en slik løsning, slik DD-serien er så veldig kjent for.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå til på dette tilbudet:

"
    Velddyne dd-15,svart pianolack.
    1 st velodyne dd-15,svart.säljes efter visning.Full garanti.pris 19,900:-

Namn: Tommy
    E-post: ottorecords@hotmail.com

Telefon: 0530-20316

"
    Annonsen ble lagt ut i går.
    20000 svenske er 17000 norske kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent litt og prøv ut alternativer Håkon. Med mindre du får særdeles god pris på Velodyne DD serie så ville jeg prøvd andre ting, som f.eks 2stk SB12 Plus. Hadde vært kjekt for din del om du fikk 2 suber for under prisen av en, feks dd15. Jeg for min del synes DD serien er altfor høyt priset her i norge (kanskje du kjenner noen som kan fikse pris?), og til den prisen er det bedre alternativer etter min mening. DD og servo bør du ikke henge deg for mye opp i, tenk også på at det er mye i en slik sub som kan gå i stykker. Det er dog min erfaring.

Jeg ville ventet og sett åssen SB12 plus klarte seg mot dd serie, og evt kombinert med SMS-1. Da vil man få et inntrykk av hvor mye Neby tar seg betalt for DD og servo og om det er verdt så mye ekstra

Det er naturligvis opp til deg, men ville ventet sett ting litt an

Hva med to REL?

Btw: Jeg har selv hatt DD18

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr du råd, så syns jeg DD-18 gir utrolig mye for penga, spessielt etter sw oppgraderinga som kom. Men DD-15 er ofte stor nok i en normal leilighet! Selv har jeg BW ASW 850, og syns DD-15 er enda tøffere i taktene, så den burde holde .

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD15 med ny software spiller fletta av DD18 med "gammel" software, både når det gjelder dybde og volum. Så stor er faktisk forskjellen etter siste oppgradering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste DD'en jeg har hørt er 18, og med mindre du har en liten lukket stue (< 20-25m2) ville jeg ønsket å få de 3db ekstra output som DD18 har sammenlignet med 15. Størrelsen er noe man bli vant med, dårlig lyd kan man aldri lære seg å leve med, det er i det minste min erfaring.

En annen løsning kan være å kjøpe DD15 også supplementere med en PB10-NSD eller en PB12-NSD til film. Den løsningen vil klart overgå lydtrykket fra en DD18. Jeg skal selv ha en 12-NSD bak sofaen som kun skal brukes til film

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet tråden om SVS?

Skal du ha mest mulig trykk, så sier det seg selv at du ikke blåser 20-30000 på en DD-sub.

God natt.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Audio Physic sin Rhea model, mener den het det. Vanvittig god på musikk, lett å integrere og har en fin finish.

pt

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Vent litt og prøv ut alternativer Håkon. Med mindre du får særdeles god pris på Velodyne DD serie så ville jeg prøvd andre ting, som f.eks 2stk SB12 Plus. Hadde vært kjekt for din del om du fikk 2 suber for under prisen av en, feks dd15. Jeg for min del synes DD serien er altfor høyt priset her i norge (kanskje du kjenner noen som kan fikse pris?), og til den prisen er det bedre alternativer etter min mening. DD og servo bør du ikke henge deg for mye opp i, tenk også på at det er mye i en slik sub som kan gå i stykker. Det er dog min erfaring.
    Jeg vet du har vært uheldig med DD-18, men jeg har lest gjennom snart 100 sider om DD-serien på avtalk og avsforum uten å høre om noen andre som har hatt en defekt DD-sub, så jeg tror (håper) ikke dette er noe vanlig problem. Jeg er enig med deg at de nok er litt overpriset i Norge, så jeg håpet på å få en god pris. SVS SV12 Plus kan vise seg å være et godt stalltips, men jeg har lest om veldig mange som er ekstremt fornøyd med servo og EQ`en etter å få kalibrert det korrekt (!). Stereophile bruker også DD-18 ofte som referanse når de tester sub. SMS-1 er en mulighet på andre sub, men det er veldig lett å tape headroom og dynamikk hvis ikke forsterkeren er godt overdimensjonert (slik det er designet på DD).

Jeg har bare hørt på DD-15 en gang, og ble veldig imponert. Syntes bassen var veldig stram og "korrekt" uten noe som helst romling, eller å gjøre noe mer ut av seg en det som var behov for. SPL var det også mer enn nok av. Faktisk er den suben noe av det bedre jeg har hørt noe gang, og den integrerte seg perfekt med resten av oppsettet. Spørsmålet er som du sier, om man kan få tilsvarende til en lavere pris. Veldodyne kommer forøvrig med flerpunktsmåling til DD-serien også.
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg ville ventet og sett åssen SB12 plus klarte seg mot dd serie, og evt kombinert med SMS-1. Da vil man få et inntrykk av hvor mye Neby tar seg betalt for DD og servo og om det er verdt så mye ekstra

Det er naturligvis opp til deg, men ville ventet sett ting litt an
    Hva med to REL?
    Mulig jeg venter til de nye SB12 pluss har ankommet. 2 stk REL kan være et alternativ, men da er jeg for opp i prisen for en Velodyne, og størrelse er et kriterie. Veldig glad i Rel, men jeg har lyst på EQ, og REL sine forsterkere er ikke dimensjonert for slikt (70-200w).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C.Alshus
    Annoensen ble lagt ut i går.
    20000 svenske er 17000 norske kroner.
    Takk for tips, jeg har sett den allerede. Jeg må se ann litt før jeg kaster meg over første og beste. Usikker på hvem modell jeg skal ha.
    Sitat Opprinnelig postet av ManicMiner
    Den eneste DD'en jeg har hørt er 18, og med mindre du har en liten lukket stue (< 20-25m2) ville jeg ønsket å få de 3db ekstra output som DD18 har sammenlignet med 15. Størrelsen er noe man bli vant med, dårlig lyd kan man aldri lære seg å leve med, det er i det minste min erfaring.
    Slik jeg har forstått, så er vel ikke forskjellen mellom DD18 og DD-15 så veldig stor. DD-15 er også THX Ultra2 godkjent, og sist jeg hørte på den var det desidert ikke noe mangel på lydtrykk der jeg satt. DD-18 har jeg ikke hørt på, men jeg er litt enig i tankegangen din og prisforskjellen er ikke så stor.
    Sitat Opprinnelig postet av ManicMiner
    En annen løsning kan være å kjøpe DD15 også supplementere med en PB10-NSD eller en PB12-NSD til film. Den løsningen vil klart overgå lydtrykket fra en DD18. Jeg skal selv ha en 12-NSD bak sofaen som kun skal brukes til film
    Jeg skal bruke den i en leilighet, og ønsker å ha det litt diskret. Jeg syntes ikke DD-15 mangler noe i det hele tatt til film eller musikk, så en blandet løsning blir nok ikke et alternativ.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hva med Audio Physic sin Rhea model, mener den het det. Vanvittig god på musikk, lett å integrere og har en fin finish.
    Luna tenker du kanskje på? Ja Audio Physic liker jeg, men jeg tror nok den mangler litt lydtrykk til å ta igjen sine konkurrenter til filmbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det er et ca. 3db steg i mellom alle DD modellene slik at DD12 har 3db mere headroom enn DD10, DD15 har 3db mere headroom enn DD12 osv.

Hvis en DD15 er tilstrekkeligt for ditt behov til film, og du samtidig kan like lyden til musikk så ville ikke jeg ha vært så mye i tvil om hva jeg skulle kjøpe.....om det bare ikke var for at den kostet den samme som en ok bruktbil

Husk på at en en hel del av de kreftene som bor i forsterkeren til DD serien blir brukt av servoen til å utføre korreksjoner, så den har ikke alle wattene i behold til å imøtekomme brukerønsker om ville romkorreksjoner. Nå er det uansett ikke wattene som gjør jobben, men derimot elementet. Det kan hverken endre max slaglengde eller areal når det skal spille høyere i et bestemt frekvensområde, og vil derfor være det svakeste leddet i kjeden uansett hvilken sub det er du forsøker å korrigere.

Jeg ville derfor ikke tenke så voldsomt mye antall watt i forhold til romkorreksjon, jeg tenker alltid på at alle de wattene som trykkes på elementet og ikke kommer ut som lyd går over til varme, varme som nedsetter elementets følsomhet og gjør at det behøver ennå flere watt som igjen blir til ennå mere varme osv.

Du kjenner sikkert dit rom med tanke på subs, og vet om du kan klare deg med en eller 2 subber for å få en jevn frekvensrespons. Hvis en sub med små korreksjoner lyder tilfredstillende så kanskje DD15. Hvis det skal to til for å få en jevn respons nok noe annet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg tror at det er et ca. 3db steg i mellom alle DD modellene slik at DD12 har 3db mere headroom enn DD10, DD15 har 3db mere headroom enn DD12 osv.
    Kan godt være, men jeg hører flere sier at DD15/DD18 er en real oppgradering fra DD10/D12. Har ikke hørt de selv, så jeg vet ikke.
    Hvis en DD15 er tilstrekkeligt for ditt behov til film, og du samtidig kan like lyden til musikk så ville ikke jeg ha vært så mye i tvil om hva jeg skulle kjøpe.....om det bare ikke var for at den kostet den samme som en ok bruktbil
    Prisen er vel det eneste som gjør at jeg er litt nysjerrig på konkurrenter. Men svært få har:

-Servo
    -Romkorreksjon (snart med flerpunktsmåling)
    -DSP med ulike presets etter hva slags lydsignatur man ønsker
    -Fjernkontroll
    -Liten i størrelse, og mulighet for flere fargevalg

Igjen så er den som du sier meget dyr.
    Husk på at en en hel del av de kreftene som bor i forsterkeren til DD serien blir brukt av servoen til å utføre korreksjoner, så den har ikke alle wattene i behold til å imøtekomme brukerønsker om ville romkorreksjoner.
    Her tar du feil. Bruce Hall sier selv at forsterkeren i DD-serien er så overdimensjonert, at selv de villeste konfigureringene for å få en flat frekvensrespons ikke vil føre til noe tap av dynamikk eller headroom som er merkbart for vanlig bruk. Han anbefaler at du bruker "sliderene" på EQ`en for alt de er verdt. SMS-1 på andre sub der forsterkeren er dimensjonert for bruk uten EQ er derimot en annen historie.
    Nå er det uansett ikke wattene som gjør jobben, men derimot elementet. Det kan hverken endre max slaglengde eller areal når det skal spille høyere i et bestemt frekvensområde, og vil derfor være det svakeste leddet i kjeden uansett hvilken sub det er du forsøker å korrigere.
    Det er forsåvidt riktig, men derfor gjelder det å ha ett element og en forsterker som klarer mye SPL, slik at man har nok head room til å utføre EQ uten at det går merkbart ut over ytelsen til vanlig bruk. I sånn måte kan det kanskje være et godt argument for å velge DD-18 som du tidligere sa, for å mest mulig å gå på.. Målet må jo uansett være å utføre minst mulig EQ, så plassering bør uansett være hardt prioritert.
    Jeg ville derfor ikke tenke så voldsomt mye antall watt i forhold til romkorreksjon, jeg tenker alltid på at alle de wattene som trykkes på elementet og ikke kommer ut som lyd går over til varme, varme som nedsetter elementets følsomhet og gjør at det behøver ennå flere watt som igjen blir til ennå mere varme osv.
    Litt usikker på hva du mener her. Mye watt er helt vesentlig når man skal pushe et element ekstra på en frekvens, uten å tape mye dynamikk.
    Du kjenner sikkert dit rom med tanke på subs, og vet om du kan klare deg med en eller 2 subber for å få en jevn frekvensrespons. Hvis en sub med små korreksjoner lyder tilfredstillende så kanskje DD15. Hvis det skal to til for å få en jevn respons nok noe annet
    Problemet er at jeg skal flytte, og jeg kjenner ikke det nye rommet før om et år. 2 sub vil være mer optimalt uansett, men jeg er litt usikker på om jeg har plasseringsmuligheter for 2 sub. Har følelsen av at en sub med så mye muligheter som DD, vil gi meg litt mer muligheter til å få en jevnere frekvensrespons. 2stk. DD vil selvfølgelig være optimalt, men så var det prisen da... :shock:

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Luna tenker du kanskje på? Ja Audio Physic liker jeg, men jeg tror nok den mangler litt lydtrykk til å ta igjen sine konkurrenter til filmbruk.
    Neida den heter visst faktisk Rhea og den spiller både dypt og høyt. 110db ved 30hz skulle da holde selv for deg?eller hva?

sjekk her

http://stereophile.com/subwoofers/957/

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruce Hall sier så mye rart :-D I det intervjuet påstod han også at servoen holder forvrengningen under 1%, om du ser på målingene av DD subbene kan man se at dette ikke stemmer, og spesielt ikke hvis man bruker 2.2 softwaren.

Servoen VIL bruke noe av effekten til å korrigere elementet, hvis ikke ville den ikke fungere. Effekt som ikke blir transformert til bevegelse VIL gå over til varme, det forstår til og med jeg som ikke har hatt fysikk men kun har lest økonomi og IT, ja også 1 år på GK elektro da

Men selvfølgelig mere effekt er bedre enn for lite effekt, det er bare det at når du kommer over det som er 'nok' så tror jeg at gevinsten er avtagende, samtidig så kan ikke effektmålinger så vidt jeg vet sammenlignes direkte med mindre de er oppgitt i DIN eller FTC, RMS er ikke en standard.

Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg med så mye annet enn noen små filosofiske betraktninger tuftet på en smule viten. Jeg er selv meget glad for diskrete komponenter, jeg skal ta noen bilder fra stua mi og laste opp så tror jeg at det vil bli klart.

Siden du skal til å flytte og derfor ikke kjenner til hvordan ditt nye lytterom fungerer ville jeg ha kjøpt 2 subber, eller kjøpt en og latt det bli plass igjen i budsjettet til en ekstra om det skulle bli nødvendig. Spør du meg er det også litt enklere å få to små enn en stor sub til å skli diskret inn i stua. Ikke at det er umulig å få en stor til å passe inn, jeg synes selv at jeg har lyktes bra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Neida den heter visst faktisk Rhea og den spiller både dypt og høyt. 110db ved 30hz skulle da holde selv for deg?eller hva?

sjekk her

http://stereophile.com/subwoofers/957/
    Ja, men den testen er fra 1998, og det er en utgått modell som ikke er i produktlinjen til OHC lenger. Den Audio Physic`en jeg har lyst på, koster alt for mye... :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD18 har jeg kun hørt i demosituasjoner, dvs. dårlig kalibrert osv.
    DD15 har jeg hørt i et skikkelig oppsett og jeg ble veldig imponert.
    Jeg har selv planer om en DD15, men det kan se ut som om jeg i nær fremtid flytter fra Oslo. jeg vil da få større plass og litt bedre budsjett for hjemmekino.
    jeg kommer definitivt til å sørge for å få en demo på den nye SB12-plus før jeg bruker noen penger. Det aller beste hadde vel vært om SVS lanserte en SB15-pluss da hadde jeg nok kjøpt to slike istedenfor en DD15

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    DD18 har jeg kun hørt i demosituasjoner, dvs. dårlig kalibrert osv.
    DD15 har jeg hørt i et skikkelig oppsett og jeg ble veldig imponert.
    Jeg har selv planer om en DD15, men det kan se ut som om jeg i nær fremtid flytter fra Oslo. jeg vil da få større plass og litt bedre budsjett for hjemmekino.
    jeg kommer definitivt til å sørge for å få en demo på den nye SB12-plus før jeg bruker noen penger. Det aller beste hadde vel vært om SVS lanserte en SB15-pluss da hadde jeg nok kjøpt to slike istedenfor en DD15
    Skriv til Tom og si at du holder pusten helt til han går med til å lave en :-D
    Dog vet jeg ikke om det hjelper jeg har truet med det samme, og bedt ham om å lave en PB10-Plus uten at det har hjulpet så langt

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •