Skal ha ny sub...(Velodyne DD-18?) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 138 av 138
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Målinger gir oss litt info om visse ting og viser noe interesant, men selve lydkvaliteten er det ingen instrument som kan måle. Gid om det hadde vært så enkelt.
    Se siste spørsmål.

Quoter ditt eget utsagn nok en gang.....:
    Legger til eksempelvis siden du ikke klarte å skjønne at det ikke gjaldt SVS ekslusivt?

"Personlig tror jeg du har et sterkt ønske om å skille deg ut, hvis du hadde gått for, eksempelvis, en SVS hadde du jo ikke gjort det siden det er et populært merke som de fleste har råd til."

"Dersom du har noen gode og konkrete forslag som passer innenfor mine kriterier og som koster langt mindre, så er jeg langt mer takknemmelig for det fremfor dine åpenbare helt på viddene personanalyser..."

Du finner nok mange subber som glinser og koster mye som kan gjøre at du føler deg litt spesiell...

"Jeg har ikke beskyldt noen, jeg har spurt EN person om han ble lønnet for å snakke dritt om andre merker verden over, noe han ikke svarte på."

Hvorfor skulle han svare på det tåpelige spørsmålet?

"Tydlig at du har tatt min tidligere "misjonær"-fleip til deg, for den hadde jeg nesten glemt. Da vet vi i allefall agendaen din for å blande deg inn i denne diskusjonen, uten å ha et dugg konstruktivt å komme med."

Siden du kan fleipe om SVS misjonærer tåler du vel et par livlige kommentarer om ditt dyptsådde ønske om å være "unik"?

/End of Rant

Uansett, noe jeg er meget interessert i å høre deres meninger om. Hvilke egenskaper ved en subs lydgjengivelse er ikke dekket i avtalks målinger og hvor hørbare er disse?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Hvilke egenskaper ved en subs lydgjengivelse er ikke dekket i avtalks målinger og hvor hørbare er disse?
    Tror du virkelig du kan "se" lydkvalitet og høyttalerens klang/lydsignatur ut i fra et par måleresultater? Da kan vi gjøre det samme med alle høyttalere, så kan man enkelt lage en oversikt over hvilke høyttalere som låter best.

Dette blir litt off topic, og hjelper meg svært lite. Jeg har har hørt på høyttalere som måler svært bra, men låter middelmådig og visa versa. Slike målinger er i høyeste grad spennende, men den endelige avgjørelsen tar man etter å ha HØRT på høyttaleren, ikke utifra noen uhøytidlige målinger på avtalk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror du virkelig du kan "se" lydkvalitet og høyttalerens klang/lydsignatur ut i fra et par måleresultater? Da kan vi gjøre det samme med alle høyttalere, så kan man enkelt lage en oversikt over hvilke høyttalere som låter best.

Dette blir litt off topic, og hjelper meg svært lite. Jeg har har hørt på høyttalere som måler svært bra, men låter middelmådig og visa versa. Slike målinger er i høyeste grad spennende, men den endelige avgjørelsen tar man etter å ha HØRT på høyttaleren, ikke utifra noen uhøytidlige målinger på avtalk.
    Ikke et par, målingene er mangfoldige og utgjør en modell av virkeligheten.

Hvordan definerer du:
    1. Klang?
    2. Lydsignatur?

Uansett, hvilke egenskaper er ikke avdekket ved disse målingene? Jeg sier ikke at de ikke finnes, lurer på hva de faktisk er. Hvordan vil de oppleves for hørselsinntrykket og hvor hørbare er de?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan definerer du:
    1. Klang?
    2. Lydsignatur?

Uansett, hvilke egenskaper er ikke avdekket ved disse målingene? Jeg sier ikke at de ikke finnes, lurer på hva de faktisk er. Hvordan vil de oppleves for hørselsinntrykket og hvor hørbare er de?
    Ikke for å være frekk, men dette blir forferdelig off-topic. Kan du ikke lage en egen tråd dersom du lurer på dette? Evn. søke litt på Google. Sikker på at for eks. SnickersIS eller andre som kan dette emnet inn og ut kan forklare dette godt. Jeg konkluderer bare med at jeg ikke ser god lyd på en høyttaler ut i fra noen målinger gjort på en parkeringsplass.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quoter ditt eget utsagn nok en gang.....:
    Legger til eksempelvis siden du ikke klarte å skjønne at det ikke gjaldt SVS ekslusivt?

"Personlig tror jeg du har et sterkt ønske om å skille deg ut, hvis du hadde gått for, eksempelvis, en SVS hadde du jo ikke gjort det siden det er et populært merke som de fleste har råd til."
    Først bruker du SVS som en konkret grunn for at jeg bare er ute etter å skille meg ut siden jeg ser på andre merker, og etterpå lurer du på når du noen gang har nevnt SVS. Når du da får svaret, så er det jeg som ikke skjønner hva du mener? Jeg vet jeg kan være kverrulerende til tider, men det er fanden meg godt å vite jeg ikke er alene....
    "Dersom du har noen gode og konkrete forslag som passer innenfor mine kriterier og som koster langt mindre, så er jeg langt mer takknemmelig for det fremfor dine åpenbare helt på viddene personanalyser..."

Du finner nok mange subber som glinser og koster mye som kan gjøre at du føler deg litt spesiell...
    Dette reflekterer din kunnskap, personlighet og agenda på en slik åpenbar måte, at jeg ikke føler noe behov for å kommentere det noe mer...... :-|
    Siden du kan fleipe om SVS misjonærer tåler du vel et par livlige kommentarer om ditt dyptsådde ønske om å være "unik"?
    Aj aj, mannen har humor. Hadde du blandet det med litt konstruktivt, så hadde dine "livlige analyser" kanskje gått ubemerket forbi? Men det var ble kanskje litt vanskelig siden du kom hit for å ta "hevn" for mine tidligere kommentarer om SVS misjonærer?

Skal vi fortsette under chitchat?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg kan være kverrulerende til tider, men det er fanden meg godt å vite jeg ikke er alene....
    Hehehe, den var go Håkon og så enig, så enig.
    Fader folkens, er det nødvendig å legge en person for hat, bare fordi man er litt særegen i valg av ett produkt. Tråden er jo laget for å komme med gode forslag, råd og tips for å hjelpe Håkon, med å finne en sub, som passer HAN, og ikke alle dere andre.
    Er alle sub-tråder fullstendig nødt for å gli ut i småkrangling om hvilket merke som er det "beste", har mest dypbass etc,etc. Vi har alle forskjellige preferanser og det synes jeg man skal akseptere. Håkon skriver selv at han kan være kverrulerende, og det er jeg enig i, uten at det trenger å være negativt. Ofte en smiley, i de utsagnene som kan være litt "røffe" som kommer fra han.
    La oss holde oss til topic
    Fått testa REL Håkon??

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men dette blir forferdelig off-topic. Kan du ikke lage en egen tråd dersom du lurer på dette? Evn. søke litt på Google. Sikker på at for eks. SnickersIS eller andre som kan dette emnet inn og ut kan forklare dette godt. Jeg konkluderer bare med at jeg ikke ser god lyd på en høyttaler ut i fra noen målinger gjort på en parkeringsplass.....
    Tråden omhandler flere subber som alle koster en del og angivelig yter svært bra. Mange vil se til denne tråden for tips og inspirasjon.

Flere av subbene nevnt er testet av AVTalk og hometheatershack. Når man skal bedømme en sub foruten finish og form faktor, må man se på pris iforhold til ytelse. Hvorfor er det da så fjernt å sette søkelyset på hvilke egenskaper som skiller disse subbene foruten de faktorene målt?

Det må da være flere enn meg som lurer på hva som skiller disse subbene, da det er flere enn trådstarter som vurderer å gå til innkjøp nå eller i fremtiden.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døh -påsan. Hva med et nytt kaffebord?

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls....ubw&1159655548

Hva med to stk Revel B15?

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls....ubw&1159214823

Men JetCarrier eller Magnum, tror jeg det funker bra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden omhandler flere subber som alle koster en del og angivelig yter svært bra. Mange vil se til denne tråden for tips og inspirasjon.

Flere av subbene nevnt er testet av AVTalk og hometheatershack. Når man skal bedømme en sub foruten finish og form faktor, må man se på pris iforhold til ytelse. Hvorfor er det da så fjernt å sette søkelyset på hvilke egenskaper som skiller disse subbene foruten de faktorene målt?

Det må da være flere enn meg som lurer på hva som skiller disse subbene, da det er flere enn trådstarter som vurderer å gå til innkjøp nå eller i fremtiden.
    Ok, jeg ser poenget ditt. Jeg prøvde ikke å blåse bort de testene, men min erfaring er at man ikke kan se på målinger hvor bra en høyttaler låter. Ta for eksempel REL, som vil komme alt for kort ift. SVS når man sammenligner målinger. Alikevel er det flere fagmagasiner som bruker Rel som referanse når det gjelder musikalske subwoofere, og det er hevdet over enhver tvil at dette er knakende gode subwoofere til musikk, selv om de mellomdyre modellene deres ikke har det trykket i bunn som for eks. SVS har.

Stereophile går for å være en av de mer seriøse fagmagasinene i bransjen, som er kjent for å gå relativt dyptgående i deres tester. De bruker også målinger, men de bruker ord for å forklare hvordan høyttalere faktisk låter siden det er håpløst å lese av lyden i en måling. Er man ute etter data som for eksempel SPL, så viser selfølgelig noe interesant, selv om også dette vil variere fra rom til rom og ift hvordan sub er utformet/designet.

Både Focal og Velodyne kommer forøvrig meget godt ut av de målingene, så vidt jeg kan se.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hehehe, den var go Håkon og så enig, så enig.
    Fader folkens, er det nødvendig å legge en person for hat, bare fordi man er litt særegen i valg av ett produkt. Tråden er jo laget for å komme med gode forslag, råd og tips for å hjelpe Håkon, med å finne en sub, som passer HAN, og ikke alle dere andre.
    Er alle sub-tråder fullstendig nødt for å gli ut i småkrangling om hvilket merke som er det "beste", har mest dypbass etc,etc. Vi har alle forskjellige preferanser og det synes jeg man skal akseptere. Håkon skriver selv at han kan være kverrulerende, og det er jeg enig i, uten at det trenger å være negativt. Ofte en smiley, i de utsagnene som kan være litt "røffe" som kommer fra han.
    La oss holde oss til topic
    Fått testa REL Håkon??
    Ah... kverrulant av natur, og kjedlige hotell-kvelder skaper noen lange diskusjoner. Selv om jeg virker litt røff i kantene, er det ikke meningen. Fullstendig klar over at jeg blir litt ivrig noen ganger, ja...

Jeg har sagt at noen SVS-modeller ikke passer meg og mine preferanser (blant annet pga størrelse), og det er klart at det blir lite konstruktivt når noen kommer for å snakke negativt om de andre alternativene, uten å komme opp med et bedre løsning. Desverre er det snart forventet at sub-tråder på dette forumet sklir ut i SVS-krangling, selv om det er bare en håndfull som igler opp stemningen (da inkludert meg... ) Skal gi SVS en mulighet, og jeg er veldig nysjerrig på den nye modellen som kommer nå. Kan være at den er midt i blinken for meg...

Noen har kommet med alternitive løsninger, mange takk til de. Og takk for innspill. Skal prøve å få til en liten shootout hjemme hos meg selv (kanskje noen vil være med?)... Resultatene skal jeg selvfølgelig poste, men det tar nok litt tid.

Rel, ja.... hmm... veldig bra subwoofere. Jeg må høre om noen butikker gidder å låne ut først. Kjøper ikke uhørt, selv ikke Rel...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Døh -påsan. Hva med et nytt kaffebord?
    Damn... hadde det bare passet inn i stua mi...
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva med to stk Revel B15?

Men JetCarrier eller Magnum, tror jeg det funker bra.
    Har du (eller noen andre) erfaring med Revel? Ser de blir nevnt titt og ofte, men kan ikke huske å lese noe konkret om de...
    Problemet er at de bruker 110V i USA, og da blir et bruktkjøp derfra litt vanskelig.

Takk for forslag...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gi SVS en mulighet, og jeg er veldig nysjerrig på den nye modellen som kommer nå. Kan være at den er midt i blinken for meg...
    Den nye modellen virker utrolig spennende. Veldig flott utseende synes jeg, skadelig opptatt av dette med utseende jeg:-D
    To av denne hadde nok passet fint i mitt oppsett.
    Et det noen som vet når de kommer og omtrent pris de kommer til å ligge på???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Revel så er det nok B15 som er mest aktuell. Det finnes en test av den hvor også bl.a DD18 er med.

http://www.ultimateavmag.com/features/604way/

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Den nye modellen virker utrolig spennende. Veldig flott utseende synes jeg, skadelig opptatt av dette med utseende jeg:-D
    To av denne hadde nok passet fint i mitt oppsett.
    Et det noen som vet når de kommer og omtrent pris de kommer til å ligge på???
    De ligger på ca. 7000kr/stk. i England, og kan forhåndsbestilles allerede med levering i September mener jeg... Bør vel ikke ligge spesielt mye over dette prismessig i Norge. Som vanlig er det nok helt sikkert value-for-the money. De blir nok på langt nær så ekstrem eller allsidig som en DD-12, men selv om man får real rabatt på en DD-12 koster de fortsatt halvparten.... 2stk. i pianolakk kunne vært artig å prøvd. Spesielt nysjerrig på hvordan de gjør seg til musikk.

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hva endte du opp med Håkon?
    Er også på sub jakt etter å ha knekt den forrige.
    Velodyne dd12 og oppover er ønske.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ønskelig med musikk sub så er DD10 el. DD12 svaret. Skal man ha film sub så er DD18 svaret. Skal man ha noe midt i mellom.... kjøp DD15.
    Mener nå jeg......(og jeg lurte lenge på dette før jeg kjøpte min)
    Har DD18 selv og den er nå slettes ikke så gal til musikk den heller. Blir jo uansett litt tregere enn de mindre modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet så er faktisk ikke Velodyne DD-18 nevneverdig tregere enn DD-10.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Håkon hva blir det til?
    Det ligger en Revel Ultima sub15 til $3100 på Audiogon. Det er en passiv sub med 15" element og dedikert 1000 watt forsterker.

Noe serlig råere sub til den prisen tror jeg du skal lete lenge etter.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •