Skal ha ny sub...(Velodyne DD-18?) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 138
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    SB1000BE og sub utopia BE har samme bassreflex løsning som min CC1000BE, dvs. en lang slisse (som bassporten på Alto utopia BE) som er dekt med en form for "svamp" matriale. At det kan bli blåselyder med en slik konstruksjon tror jeg er ganske usansynlig.
    Bortsett fra det "svampe"-matrialet du snakker om, så er det vel samme løsning på 1027Be, SB1000Be og Sub Utopia. Tydlig at Focal mener dette er en bedre løsning enn de tradisjonelle bassrefleksrørene. (eller kanskje mer kompakt?)

Derived from the TFP (Turbulense Free Port), port system of the Sub Utopia yet in a more compact configuration, the expanded profile of the port pushes the air noise turbulence responsible for distortion and dynamic compression down into the infrabass

Brosjyre 1000Be-series

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Rør? Tror det er du som rører... Her ser du hvordan det er gjort på Utopia Sub:

Altså ingen rør. Har ikke sett inne i SB1000Be, men tror det er samme type konstruksjon.
    Jeg tror du lett lar deg fasinere av pene ord og blanke bilder. Rør, slisser whatever, er subben liten så skal den være lukket. Hvis ikke de måledataene for den større Focal subben kan få deg til å forstå det....., vel lykke til.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg tror du lett lar deg fasinere av pene ord og blanke bilder. Rør, slisser whatever, er subben liten så skal den være lukket. Hvis ikke de måledataene for den større Focal subben kan få deg til å forstå det....., vel lykke til.
    Uff da, tåler du ikke å bli rettet på? Jeg tror problemet ditt heller er at det ikke står SVS på fronten og den selges av Lsound....

Sub Utopia spiller nok ringer rundt enhver SVS mht. lydkvalitet, og kan spille med et lydtrykk på hele 126db. Vil tro det er nok for enhver, og alt det i en fornuftig størrelse og råflott design. Nå har ikke jeg hørt på den, men det har tilsynelatende ikke du heller, så der er vi kanskje like ille...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt lykke til, du behøver det

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    126db?! hvem trenger egentlig det? Hvor ofte spiller dere spessielt over f.eks 110db?! . Den Utopia subben spiller nok ringer rundt det meste.. Men for mange er kvantitet veldig mye verdt. Og Håkon er jo på utkikk etter en sub som kan være litt diskre har jeg på følelsen av, og der passer ikke SVS så godt inn, SVS er faktisk noe av det mest ræva når det kommer til akuratt dette .

Å tro at Focal lager "dårlig" sub, mens resten de lager er av spitze klasse syns jeg er merkelig.. Men men, alt kommer ann på hva man er ute etter.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt lykke til, du behøver det
    Måtte lykken stå meg bi om jeg skulle finne på å kjøpe noe annet enn SVS.

Blir du ikke sliten av å trave rundt på så mange forum verden over for å snakke negativt om andre merker og gjøre reklame for SVS? Skjønner at du åpenbart liker SVS, men uansett hvem forum jeg er inne å kikker på, danske, norske, engelske eller amerikanske, så finner jeg brukernavnet ditt som kverrulerer og forsvarer SVS med nebb og klør. Ser at det er flere andre som har reagert på det også, uten engang å være klar over hvor mange forum du egentlig traver på. Får meg nesten til å begynne å lure på om du har noen økonomiske hensikter med all den tiden du bruker på dette.... Hvem gidder vel å dedikere så mye tid for gratisreklame uten å få så mye som en krone for det? Ikke ment som et personlig angrep, men når du hovent begynner å ønske lykke til for å prøve andre merker så er det et eller annet som ikke stemmer.

Nå har jeg allerede sagt jeg skal ringe til Lsound for å deponere på en SVS, så jeg skal prøve det også etter sterk anbefaling fra Labbetus og egen nysjerrighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sukk* Du har ennå ikke forstått det, det handler ikke om merker, men om KONSTRUKSJONER! Små portede subs er verdens dårligste ide, med mindre du liker dårlig transientrespons mitt i musikkfrekvensene, og den totale mangel av dypbass

Det er en ganske enkel liten regel; skal en sub være portet så skal den være stor, skal den være liten så skal den være lukket.

Presis som Labbetuss sa synes jeg også at du veldig lett lar deg rive med fine ord og tekniske specs, når man så forsøker å hjelpe deg er sjansene for at du gidder å lytte meget små, derfor sier jeg lykke til i din videre jakt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    126db?! hvem trenger egentlig det? Hvor ofte spiller dere spessielt over f.eks 110db?! . Den Utopia subben spiller nok ringer rundt det meste.. Men for mange er kvantitet veldig mye verdt. Og Håkon er jo på utkikk etter en sub som kan være litt diskre har jeg på følelsen av, og der passer ikke SVS så godt inn, SVS er faktisk noe av det mest ræva når det kommer til akuratt dette .

Å tro at Focal lager "dårlig" sub, mens resten de lager er av spitze klasse syns jeg er merkelig.. Men men, alt kommer ann på hva man er ute etter.
    Trenger noe som er litt diskre ja. Skal legge inn bilder av leiligheten senere, og da blir det litt mer åpenbart. Jeg er ikke mot SVS, slik enkelte skal ha det til. Sier det gang på gang at disse produktene gir utrolig mye for pengene, og det er lite tvil om at de er bra, meget bra. Men jeg prøver bare å ha et litt nøytralt syn på slike ting, og skille ut hva JEG faktisk ønsker/trenger av produktet.

126db er det svært få som trenger. Det fleste ser vel neppe på film med lyd på over 90-95db, men noen syntes det er morsomt å ha muligheten.. blir vel litt som en bil med mye hk. Ikke så vanskelig å få et anlegg til å spille høyt dersom man glemmer alt som heter lydkvalitet. Noen dyre produkter har egenskapen til begge deler. Focal er ikke ny i gamet, og Utopia sub er designet for bruk sammen med noen av verdens råeste høyttalere så jeg tviler ikke på at det låter bra, selv om Manic er skeptisk...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sukk* Du har ennå ikke forstått det, det handler ikke om merker, men om KONSTRUKSJONER! Små portede subs er verdens dårligste ide, med mindre du liker dårlig transientrespons mitt i musikkfrekvensene, og den totale mangel av dypbass
    Så du ser på det "lille" kabinettet (160L?) til Sub Utopia, og konkluderer med at den har dårlig transientrespons og total mangel på dybass? Hehe, foreslår at du setter deg i et rom med en sub som klarer slike lydtrykk før du uttaler deg noe mer om "total mangel på dypbass"....
    Presis som Labbetuss sa synes jeg også at du veldig lett lar deg rive med fine ord og tekniske specs, når man så forsøker å hjelpe deg er sjansene for at du gidder å lytte meget små, derfor sier jeg lykke til i din videre jakt.
    Hvem lar seg ikke rive med av fine ord og tekniske specs? Det er jo slik man fatter nok interesse for et produkt til å faktisk ta steget å LYTTE på det... Labbetuss har jeg hatt litt konstruktiv diskusjon med, og han har kommet med noen gode personlige erfaringer og meninger. Det setter jeg pris på, men stadig negativ synsing om produkter man ikke engang har hørt på skjønner jeg ikke helt hensikten med.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ser på det "lille" kabinettet (160L?) til Sub Utopia, og konkluderer med at den har dårlig transientrespons og total mangel på dybass? Hehe, forslår at du setter deg i et rom med en sub som klarer slike lydtrykk før du uttaler deg noe mer om "total mangel på dypbass"....
    Ehm, Sub Utopia BE burde for svingende være bra med tanke på pris.
    Når det gjelder dypbassen på Sub Utopia burde du kanskje ta en titt på AVtalk og sammenligne målingene med pris.

Hvem lar seg ikke rive med av fine ord og tekniske specs? Det er jo slik man fatter nok interesse for et produkt til å faktisk ta steget å LYTTE på det... Labbetuss har jeg hatt litt konstruktiv diskusjon med, og han har kommet med noen gode personlige erfaringer og meninger. Det setter jeg pris på, men stadig negativ synsing om produkter man ikke engang har hørt på skjønner jeg ikke helt hensikten med.
    Personlig tror jeg du har et sterkt ønske om å skille deg ut, hvis du hadde gått for en SVS hadde du jo ikke gjort det siden det er et populært merke som de fleste har råd til. Mange i denne hobbien setter større pris på å ha noe som er dyrt og ser flott ut. Velodyne DD er en sweet serie, men den er priset altfor høyt ifht. performance.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er en ganske enkel liten regel; skal en sub være portet så skal den være stor, skal den være liten så skal den være lukket.

Det du da sier er at Focal rett og slett ikke har peiling på hva de driver med da ?!

EDIT: er vel litt hvordan ting sitter isammen i kassa og da, tror egentlig Focal har kontruert et element som er 100% ment for denne konstruksjonen, samt finni en forsterker som tilfredstiller..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hvilke mål Focal hadde når de designet subben. Om målet var å konstruere en sub som spilte høyt, da har de lyktes over all forventning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Ehm, Sub Utopia BE burde for svingende være bra med tanke på pris. Når det gjelder dypbassen på Sub Utopia burde du kanskje ta en titt på AVtalk og sammenligne målingene med pris.
    Den dagen gode målinger er ensbetydende med god lyd, skal dette bli en enkel hobby gitt...
    Personlig tror jeg du har et sterkt ønske om å skille deg ut, hvis du hadde gått for en SVS hadde du jo ikke gjort det siden det er et populært merke som de fleste har råd til. Mange i denne hobbien setter større pris på å ha noe som er dyrt og ser flott ut.
    Utrolig hva man skal få slengt mot seg. Nå blir man også beskyldt for å ha et sterkt ønske om å vise seg frem og skille seg ut dersom man overhode vurderer å teste andre produkter enn SVS. Overbevisende argumenter og en hyggelig forumtone må jeg si... Er du så hjernevasket?
    Velodyne DD er en sweet serie, men den er priset altfor høyt ifht. performance.
    Hvilken DD-sub har du erfaring med?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på hvilke mål Focal hadde når de designet subben. Om målet var å konstruere en sub som spilte høyt, da har de lyktes over all forventning.
    Focal reklamerer ikke for ekstreme lydnivåer og det er heller ikke målet deres. Men siden Sub Utopia skal matches sammen med store Utopia-høyttalere til både hjemmekino og hifi i store rom, er det kritisk at den i tillegg til god lyd, også kan spille høyt. Det burde vel være ganske åpenbart. At den også er forholdsvis beskjeden i størrelse, sier mer om ingeniørene i Focal enn noe annet...

Jeg har selv hørt hva disse "flower-power" elementene til Focal kan gjøre i en bil (jesus christ, det sitter fortsatt brent inn i minnet), så jeg tviler ikke på at dette låter heftig. Ja selvfølgelig koster det når man skal ha i både pose og sekk, men nå er det heldigvis lett å få gode priser på Focal her i landet. :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen gode målinger er ensbetydende med god lyd, skal dette bli en enkel hobby gitt...
    Målinger, som utført av AVTalk og hometheatershack v/Illka, er en mye bedre indikator på god lyd iforhold til subjektive inntrykk hvor det er så utrolig mange faktorer som påvirker inntrykket (må skyte inn at dette er min mening slik at du ikke mister nattesøvnen).

Nå blir man også beskyldt for å ha et sterkt ønske om å vise seg frem og skille seg ut dersom man overhode vurderer å teste flere merker enn SVS. Hyggelig forumtone må jeg si... :-? Hvilken DD-sub har du erfaring med?
    Nevnte jeg SVS? På hvilken måte er jeg hjernevasket, hvis det er SVS du tenker på må du utdype. Jeg uttrykker simpelthen mitt inntrykk av deg og det du har postet.

I tillegg begynner SVS kommentarene å bli billige. Hvem er det egentlig på dette forum du ikke har beskyldt for å være en SVS misjonær som har økonomisk vinning av å uttrykke sine meninger om SVS?

Grunnen til at det er så mange som uttrykker sin begeistring er det faktum at man får mye for pengene og SVS subbers resultat ved målinger er svært bra i tillegg.

PS: Siden du lurer, jeg har hørt 1812 og DD18.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linken til ManicMiner er det en bruker som hadde lyttet til Utopia Sub Be, og var meget fornøyd med det han hørte. Men etter å ha lest målingene utført av AVtalk, så blir han plutselig skeptisk...:???:
    Det er da jeg begynner å lure, er det viktigere for enkelte at frekvensmålingen "stemmer" enn at subwooferen låter bra i egen stue?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger, som utført av AVTalk og hometheatershack v/Illka, er en mye bedre indikator på god lyd iforhold til subjektive inntrykk hvor det er så utrolig mange faktorer som påvirker inntrykket
    Målinger gir oss litt info om visse ting og viser noe interesant, men selve lydkvaliteten er det ingen instrument som kan måle. Gid om det hadde vært så enkelt.
    Nevnte jeg SVS? På hvilken måte er jeg hjernevasket, hvis det er SVS du tenker på må du utdype. Jeg uttrykker simpelthen mitt inntrykk av deg og det du har postet.
    Quoter ditt eget utsagn nok en gang.....:
    Personlig tror jeg du har et sterkt ønske om å skille deg ut, hvis du hadde gått for en SVS hadde du jo ikke gjort det siden det er et populært merke som de fleste har råd til.
    Dersom du har noen gode og konkrete forslag som passer innenfor mine kriterier og som koster langt mindre, så er jeg langt mer takknemmelig for det fremfor dine åpenbare helt på viddene personanalyser... :-D
    I tillegg begynner SVS kommentarene å bli billige. Hvem er det egentlig på dette forum du ikke har beskyldt for å være en SVS misjonær som har økonomisk vinning av å uttrykke sine meninger om SVS?
    Jeg har ikke beskyldt noen, jeg har spurt EN person om han ble lønnet for å snakke dritt om andre merker verden over, noe han ikke svarte på. Tydlig at du har tatt min tidligere "misjonær"-fleip til deg, for den hadde jeg nesten glemt. Da vet vi i allefall agendaen din for å blande deg inn i denne diskusjonen, uten å ha et dugg konstruktivt å komme med.
    Grunnen til at det er så mange som uttrykker sin begeistring er det faktum at man får mye for pengene og SVS subbers resultat ved målinger er svært bra i tillegg.
    Men vær så snill.... kjære deg, når har jeg noen gang hevdet noe annet? At jeg snuser på andre merker, betyr ikke at jeg syntes SVS er dårlig. At jeg sier de finnes mye annet bra, betyr ikke at SVS er dårlig. Har selv vist min interesse for SB12-Pluss, og har sagt jeg skal prøve å få lånt meg en annen SVS. Men i motsetning til noen trangsynte individer, klarer jeg også å se at det finnes andre produsenter som OGSÅ klarer å lage knallgode produkter.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    I linken til ManicMainer er det en bruker som hadde lyttet til Utopia Sub Be, og var meget fornøyd med det han hørte. Men etter å ha lest målingene utført av AVtalk, så blir han plutselig skeptisk...:???:
    Det er da jeg begynner å lure, er det viktigere for enkelte at frekvensmålingen "stemmer" enn at subwooferen låter bra i egen stue?
    Målinger og terninger er farlige greier!! Slik er det bare, folk leser og ser seg blinde. SVS funker ikke i mitt rom, men får de til å spille helt utrolig i andre rom. Jeg må bare få sagt det, jeg liker SVS! Selv har jeg pr dags dato ikke SVS pga at jeg ikke får den til i mitt rom, men kommer til å kjøpe en, som senere vil være i en "egen" kino.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linken til ManicMiner er det en bruker som hadde lyttet til Utopia Sub Be, og var meget fornøyd med det han hørte. Men etter å ha lest målingene utført av AVtalk, så blir han plutselig skeptisk...:???:
    En måling kan aldri fortelle hele sannheten, men det kan heller ikke en persons subjektive inntrykk. Feks det at denne subben mangler dypbass vil kun kunne høres om det man lytter til inneholder dypbass, og man tidligere har hørt materialet på en sub som har dypbass sånn at man kan høre hva som mangler. Har man ikke det har man ingen forutsetninger for å kunne registere dette

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linken til ManicMainer er det en bruker som hadde lyttet til Utopia Sub Be, og var meget fornøyd med det han hørte. Men etter å ha lest målingene utført av AVtalk, så blir han plutselig skeptisk...:???:
    Han hadde den vel ikke, han hadde hørt den og syntes ikke resultatene var samsvarende med opplevelsen han hadde med Sub Utopia, der selv veggene bøyde seg.... :? Årsaken ble vel forklart under. Disse resultatene kan være litt misvisende i forhold til hvordan en sub vil yte i et rom, dersom man ikke leser de for hva de er. Det beste er å la ørene avgjøre om man liker det eller ikke. Lyd er som sagt veldig subjektivt...

Ingen tvil om at Sub Utopia er heftig, men jeg syntes de nye funksjonene de har lagt med på SW1000Be virker bra å ha.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •