Tips til billige bakhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til billige bakhøytalere?

Har kjøpt B&W VM1 i front og senter, og er nå på utikk etter noen rimelige bakhøytalere. Trenger ikke være samme merke, da min erfaring forteller meg at det ikke har så mye å si for "lyden bak der". Vil helst ikke betale mer enn ca 2000 kroner for et par. Kanskje noe i Dali concept-serien? Har hatt Dali Blue sammen med B&W før, og det funket hvert fall ganske bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan anbefalde deg dynavoice magic f6.de koster ikke mer enn snaut 900,- for paret og låter ifølge lyd og bilde som en høyttaler til 5000,-.
    jeg har to slike jeg bruker i front og lydklarheten og detaljene disse kommer med imponerer meg sinnsvakt i forhold til pris.har hørt flere som bruker disse som bakhøyttalere og de er kjemepfornøyd.du finner dem på komplett.no.

Newcomer mitch sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm

ser ikke ut til å finne de på komplett?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mitch
    ser ikke ut til å finne de på komplett?
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HomerJay
    Har kjøpt B&W VM1 i front og senter, og er nå på utikk etter noen rimelige bakhøytalere. Trenger ikke være samme merke, da min erfaring forteller meg at det ikke har så mye å si for "lyden bak der". Vil helst ikke betale mer enn ca 2000 kroner for et par. Kanskje noe i Dali concept-serien? Har hatt Dali Blue sammen med B&W før, og det funket hvert fall ganske bra.
    Hva med disse?

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=13583

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt forvirrende at inngangsimpedansen var 4/8 ohm, hva skal dette bety?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    kan anbefalde deg dynavoice magic f6.de koster ikke mer enn snaut 900,- for paret og låter ifølge lyd og bilde som en høyttaler til 5000,-.
    jeg har to slike jeg bruker i front og lydklarheten og detaljene disse kommer med imponerer meg sinnsvakt i forhold til pris.har hørt flere som bruker disse som bakhøyttalere og de er kjemepfornøyd.du finner dem på komplett.no.
    De blir nok altfor store til mitt bruk. Jeg er ute etter ganske små bakhøytalere som skal festes til en vegg bak.

Tipset til Ratata er nok mer realistisk...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som deg. Har sett på Proson Conquest Sat 5010 MK2, http://www.prisguide.no/product.php?product_id=42462. Godt innenfor ditt budsjett, eller kanskje i billigste laget? Vet ikke hvordan de låter, men til den prisen kan man jo gjøre et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mitt store spørsmål er fortsatt, har disse høyttalerene en nominell impedans på 4 eller 8 ohm?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål forsåvidt. Ut fra prisen så vil jeg tro at de er konstruert for å brukes på relativt billig utstyr, så jeg har vondt for å tro at en noenlunde grei receiver vil ha problemer med å drive disse. Altså vil jeg tro de har en snill impedanskurve som ligger mellom 4 og 8 ohm. På den annen side så tilsier jo prisen at det kanskje ikke er lagt all verdens vekt på design og optimalisering.

Er det en spesiell grunn til at det er viktig? Bare nysgjerrig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Godt spørsmål forsåvidt. Ut fra prisen så vil jeg tro at de er konstruert for å brukes på relativt billig utstyr, så jeg har vondt for å tro at en noenlunde grei receiver vil ha problemer med å drive disse. Altså vil jeg tro de har en snill impedanskurve som ligger mellom 4 og 8 ohm. På den annen side så tilsier jo prisen at det kanskje ikke er lagt all verdens vekt på design og optimalisering.

Er det en spesiell grunn til at det er viktig? Bare nysgjerrig...
    Jeg liker ikke blande høyttalere av forskjellige nominell impedans i et surround oppsett fordi receiveren får mer ulik last på de forskjellige kanalene, men det har vel kanskje ikke så mye å bety med så små laster? Jeg er på utkikk etter noen greie høyttalere til bruk i et 7.1 oppsett, men fire store høyttalere bak tar for mye plass og lydkvaliteten fra bakhøyttalerene er ikke så kritisk.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at lyden i bakkanalene ikke bør undervurderes. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha store og/eller dyre høyttalere bak.
    Men det er ganske essensielt med lik lydsignatur for å få et homogent og sømløst lydbilde.
    Jeg har hørt flere anlegg hvor blanding av merker/lydsignaturer har hørtes ut som to-tre forskjellige anlegg som spilte på en gang :roll:
    Og jeg har hørt 'blandingsanlegg' som har spilt helt nydelig :-D
    Men generelt så får man best resultat når man prioriterer å bevare lydsignaturen i hele oppsettet.
    Og det er jo umulig å vite hva som spiller bra sammen før man har testet det i praksis... Så man burde kanskje være forberedt på en liten smell hvis man kjøper andre merker ;-)

A

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000,- og 3500,- er ikke akkurat store forskjellen, ville absolutt anefale deg og spare opp 1500,- mer så får du lik lydsignatur hele veien, for og ikke snakke om den estetiske matchen. Når man først skal kjøpe slike "design" høyttalere så er det vel litt på tryne og ikke gjennomføre stilen?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    2000,- og 3500,- er ikke akkurat store forskjellen, ville absolutt anefale deg og spare opp 1500,- mer så får du lik lydsignatur hele veien, for og ikke snakke om den estetiske matchen. Når man først skal kjøpe slike "design" høyttalere så er det vel litt på tryne og ikke gjennomføre stilen?
    Ja, det er jo enda et argument for å holde seg til samme serie høyttalere, det ser litt penere ut når de likner hverandre eller i det minste har felles design-elementer ;-)
    Men tanken til trådstarter var vel at de skal være så små at de nesten ikke synes? Er med på tankegangen, men det er ikke sikkert at bittesmå høyttalere klarer å holde følge på et DD/DTS lydspor som har mye trøkk også i bakkanalene.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Ja, er vel egentlig enig i det. Jeg får vel spare litt penger og gå til innkjøp av B&W bak også da.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Jeg liker ikke blande høyttalere av forskjellige nominell impedans i et surround oppsett fordi receiveren får mer ulik last på de forskjellige kanalene, men det har vel kanskje ikke så mye å bety med så små laster?...
    Jeg er ingen ekspert så du skal ta dette med en klype salt, men jeg kan ikke se at det skal være noe stort problem med forskjellig last på kanalene forutsatt normalt lyttevolum.

Men siden du har kjøpt såpass stilige høyttalere, synes jeg du skulle kjøre stilen helt rundt, selv om det koster litt mer.

Edit: Huh? Har visst ikke fulgt helt med her. HomerJay har visst ikke vært med mot slutten. Gikk bare ut fra at darkfame skulle ha høyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert så du skal ta dette med en klype salt, men jeg kan ikke se at det skal være noe stort problem med forskjellig last på kanalene forutsatt normalt lyttevolum.

Men siden du har kjøpt såpass stilige høyttalere, synes jeg du skulle kjøre stilen helt rundt, selv om det koster litt mer.
    Nei, det er nok ikke det.. bare jeg som er litt sær akkurat der. :lol:

Budsjettet er litt sprengt for tiden, så jeg ble litt fristet av å se på et billigere alternativ. Prisene på de billigste bakhøyttalerne til B&W ligger på 5.500,-, så det svir litt i lommenboka hvis du skal ha fire stykk (for å få 7.1).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se editen min over. Tror vi har kuppa tråden til HomerJay...:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se editen min over. Tror vi har kuppa tråden til HomerJay...:???:
    Ja, jeg hang meg på tråden sammen med noen andre istedenfor å lage en ny tråd. Men jeg tror HomerJay har fått noen gode forslag uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forvirret over hvem som snakker med hvem om hva i denne tråden her nå, men det er egentlig uproblematisk.

Jeg er altså ute etter nokså rimelige bakhøytalere. De må være svarte og ikke for store, skal henges på bakvegg. Har tidligere hatt noen Dali-høytalere med målene 29/18/16 cm og kunne egentlig ha tenkt meg noen omtrent like store/små. Og de bør jo også se ganske bra ut. Har som sagt B&W VM1 framme, og en fordel om verken lyd eller design krasjer for mye.

Har egentlig ikke funnet noen B&W som kan passe...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •