sub kalibrering er skaper frustrasjon!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub kalibrering er skaper frustrasjon!

Etter å ha lest MYE om kalibrering og alle AHA opplevelsene til folk etter at de har fått suben kalibrert så tenkte jeg at jeg også skulle prøve.

Det var ikke så smart, nå er jeg så frustrert at jeg vurderer å kaste hele dritten på hodet og rævva ut.
    Jeg har 1 10" svs og 2 sub tårn med 2*15" i hver. Jeg tenkte først at jeg skulle få alle til å spille like høyt med 50 hZ signal ( ca 80DB ) og der sitter jeg fast enda. SVS er det ikke noe problemer med, den er villig som bare det. MEN de to tårna er ikke gode, uansett hva jeg gjør med effektforsterkeren så vil de ikke matche ( har en crest ca4 som jeg kjører i stereo) :evil: :evil:

gain på a og b utgangen står ikke akkurat likt, når de står ved samme stilling så skiller det nesten 15 DB, er dette bare på grunn av plassering??

vel får vel teste mere...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Etter å ha lest MYE om kalibrering og alle AHA opplevelsene til folk etter at de har fått suben kalibrert så tenkte jeg at jeg også skulle prøve.

Det var ikke så smart, nå er jeg så frustrert at jeg vurderer å kaste hele dritten på hodet og rævva ut.
    Jeg har 1 10" svs og 2 sub tårn med 2*15" i hver. Jeg tenkte først at jeg skulle få alle til å spille like høyt med 50 hZ signal ( ca 80DB ) og der sitter jeg fast enda. SVS er det ikke noe problemer med, den er villig som bare det. MEN de to tårna er ikke gode, uansett hva jeg gjør med effektforsterkeren så vil de ikke matche ( har en crest ca4 som jeg kjører i stereo) :evil: :evil:

gain på a og b utgangen står ikke akkurat likt, når de står ved samme stilling så skiller det nesten 15 DB, er dette bare på grunn av plassering??

vel får vel teste mere...
    Dette kommer vel av rommet/plassering. Umulig å få de til å spille like høyt i sweetspot ved en gitt frekvens uten EQ. Hvorfor vil du egentlig dette? Der den ene har en dipp i frekvensresponsen, vil den andre utfylle og visa versa (forhåpentligvis). Det er resultatet av alle på samtidig som er helt vesentlig.

Du kan selfølgelig variere plassering på hver enkelt for å se hva som er best, men å henge seg opp i en spesiell frekvens på alle sub skjønner jeg ikke poenget med.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er så store at plassering er gitt.. Og jeg tenkte at jeg skulle se forskjeller med 1/2/3 subber... og forskjellen ble slik at 1 subb spilte bedre en 2 og like bra som 3!! ( motfase etc..) og jeg mener selv da at det er viktig for meg at de hvertfall spiller like høyt!! dette gjelder ikke bare 1 frekvens men generelt.. og når de står i hvert sitt hjørne foran meg så blir det litt rart!!

Dette synest jeg!!! at en subb brummer i 90 db og den andre i 75DB NÅR de er helt like og har akkurat samme effekt er for meg drygt! jeg vet at dette kanskje ikke har så mye å si men for meg er dette drygt!!

Nå har jeg testet litt og ihvertfall fått alle tre i fase bare dette utgjorde underverker

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Dette går bra.. litt pils nå! MEN kan noen fortelle meg om dette er slik som jeg håper?? ! jeg øker DB fra 80db ved 1 subb og til 86 når alle er inntakt. Dette kan vel stemme når det kommer til fase og slikt??

Jeg får ikke åpnet opp Exel dokumenter så jeg skal lage et eget dokument der jeg skal sjekke hele frekvens rangen!!

Men kan noen fortelle meg om jeg er på riktig vei?? eller om det jeg nå har gjort har vært TOTALT bortkastet??

Jeg leser og leser men skjønner ikke en dritt!! moro er det alikavel

altså tårn 1 = 70 db
    tårn 2 = 80 db
    SVS = 80 db

TOTALT = 86 db ( 84 med begge tårna!)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke åpnet opp Exel dokumenter så jeg skal lage et eget dokument der jeg skal sjekke hele frekvens rangen!!
    OpenOffice.org klarer fint å lese excel dokumenter. Gratis er det også.
    http://download.openoffice.org/2.0.3...&version=2.0.3

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    laster det ned nå! pussig i går virket alt bra men ikke idag!

I morgen skal W på stranda så da har jeg hele kåken til testing! Moro.. selv om jeg ikke helt har oversikt... eller hva jeg kan vente meg..

Men takk for linken

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •