Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering

Kjøpte med en SVS PB12-Plus/2 for 2 uker siden. Jeg hadde ikke klart å vente en dag til.... Esken var enorm! Fikk såvidt plass i bilen. Har en Passat stasjonsvogn...

Kom hjem og måtte få naboen til å hjelpe meg å bære den inn i hus. Han var selvsagt veldig skeptisk da han så det uhyret jeg skulle ha i hus. Bor nemlig i en tomannsbolig. Naboen har nemlig ikke vært helt fornøyd med den gamle subben, en Velodyne CHT 15. Jeg har en lei tendens til å spille litt høyt av og til nemlig.

Fikk den i hus og koblet til. Forventningene var enorme! I film var den hestelenger foran den gamle og morofaktoren var på topp. Fikk derimot ikke særlig fin lyd i musikk. Dunkemusikk ble tøft, men rolig finere musikk ble mer anstrengt en tidligere. Brukte noen timer å teste subben til naboens store fortvilelse.

Plutselig så sto han i stua og lirket av seg gloser som hadde gjort en herdet gateprostituert flau... Han hadde vist ringt på dørklokken lenge uten noen respons. Subben ble vist litt i kraftigste laget for han.

Fruen var heller ikke noe fornøyd med subben. Stor og bråkete var den. Hun gjorde det veldig klart at jeg var heldig at den kom i en veldig stor kasse slik at jeg hadde et sted og bo dersom jeg ikke skrudde av øyeblikkelig.

Alt så ganske mørkt ut nå. Kunne ikke risikere å måtte bo i den esken selv siden jeg hadde tenkt å finansiere kjøpet av subben med å leie esken ut som enebolig til folk med begrensede midler. Den er jo så stor at en liten famile kunne bodd der uten problemer.

Dagene gikk og vi hadde en liten ferie. Snakket hyppig med min forhandler ang mine bekymringer for lyden i musikk osv. Fikk mange gode innspill uansett klokkeslett og ukedag.

I går fikk jeg besøk av Flageborg som kom og stilte inn anlegget. Hadde med seg masse utstyr og brukte masse tid på dette. Da alt var kalibrert riktig, åpnet det seg en ny verden! Resultatet var et skikkelig hakeslepp og en ereksjon som ikke har gitt seg enda... Ble innlysende at alle mine 500 filmer må sees på nytt. Jeg har aldri hørt noe tilsvarende i en sub tidligere og jeg har hørt ganske mye dyre gode subber.

Naboen reiste på ferie i dag så jeg har lagt klart noen filmer jeg skal kose meg med i kveld.

Ønsker alle en god sommer.

Hilsen lykkelig SVS eier

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og tenk hvor god en gamle subben din også kunne ha vært, om du bare hadde kalibrert anlegget riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ufattelig bra skrevet!

NB! du får gi oss en beskrivelse etter naboen eller fruen har satt foten ned. (Om esken er egnet som bolig)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    og tenk hvor god en gamle subben din også kunne ha vært, om du bare hadde kalibrert anlegget riktig.
    Hehhe, akkurat. Virker som de fleste bare har helt ok resultater med SVS. Bortsett fra de som har hatt besök av en ekspert til å kalibrere for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    I går fikk jeg besøk av Flageborg.
    Dette er muligens ikke rette sted for spørsmålet, og det er ment uskyldig: er det noen "formell" link mellom Flageborg og forhandleren, eller er det ren og pur entusiasme som ligger bak all hjelpen Flageborg og andre yter?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SEB

1. er det noen "formell" link mellom Flageborg og forhandleren,

2. eller er det ren og pur entusiasme som ligger bak all hjelpen Flageborg og andre yter?
    Her kan jeg bare svare for min egen del:

1. Nei !

2. Ja !
    (...........og takk til de mange entusiaster innen lyd og bilde som har hjulpet meg, siden jeg kjøpte min første vinyl-plate i 1974)

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også rette en stor takk til Flageborg som kom og tunet anlegget. Helt topp! Gleder meg stort til i kveld...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Flageborg, for oss som du ennå ikke har vært på besøk hos, kan du ikke skrive litt om hvordan du går frem når du stiller inn anlegget? Hvilke tester kjører du, hvilket utstyr bruker du, osv? Hadde vært artig å vite...

Kanskje du har skrevet om det før...? (siden du har over 2000 innlegg)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke klart meg uten ham jeg heller! Han kan sakene sine!

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra skrevet satt å små lo for meg selv her

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Hei Flageborg, for oss som du ennå ikke har vært på besøk hos, kan du ikke skrive litt om hvordan du går frem når du stiller inn anlegget? Hvilke tester kjører du, hvilket utstyr bruker du, osv? Hadde vært artig å vite...

Kanskje du har skrevet om det før...? (siden du har over 2000 innlegg)
    Ja, men jeg kan godt ta en liten oppsummering.

Utstyret som benyttes ser du på bildet.

Det viktigste er å kartlegge frekvensresponsen i rommet, legge verdiene som blir avlest på RadioShack'n inn i regnearket. Er kurven "akseptabel" blir SUB'en stående.
    Hvis jeg ikke er fornøyd med kurven, må SUB-eieren flytte den til en annen posisjon, og ny test av sinustoner utføres. Hvis det viser seg at en annen plassering blir bedre, må SUB-eieren og fruen i huset ha et lite "møte".
    Er du sjef i huset, blir SUB'en stående der hvor responsen er best.

Dette er noe av det utstyr som kan benyttes:

1. RadioShack dB-måler
    2. Foto-stativ
    3. Frekvensgenerator - enten manuell, test-CD/DVD eller PC-basert
    4. Diagram - som kan lastes ned fra signaturen til RoKo
    5. Behringer EQ

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis det viser seg at en annen plassering blir bedre, må SUB-eieren og fruen i huset ha et lite "møte".
    Er du sjef i huset, blir SUB'en stående der hvor responsen er best.
    Det er vel mange som tror de sjef, helt til subben blir flytta på.

Jeg har to ting jeg lurer på angående plasseringen av RadioShack'en på bildet.

Den er montert i knehøyde. Måler du i denne høyden? (og ikke i ørehøyde i lytteposisjon?)

RadioShack'en er også montert liggende, med mikrofon fremover. "Peker" du den mot subben under måling? Så ved flytting av sub flytter du også RadioShack'en? Du "peker" den ikke mot taket slik f.eks. Denons målemic skal? (jeg vet at den måler flere høyttalere mot din enkeltmåling)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Det er vel mange som tror de sjef, helt til subben blir flytta på.

Jeg har to ting jeg lurer på angående plasseringen av RadioShack'en på bildet.

Den er montert i knehøyde. Måler du i denne høyden? (og ikke i ørehøyde i lytteposisjon?)

RadioShack'en er også montert liggende, med mikrofon fremover. "Peker" du den mot subben under måling? Så ved flytting av sub flytter du også RadioShack'en? Du "peker" den ikke mot taket slik f.eks. Denons målemic skal? (jeg vet at den måler flere høyttalere mot din enkeltmåling)
    Bildet lyver litt.........det er tatt etter "kalibreringen", derfor er RadioShack'n satt på gulvet. (Fotografen har flyttet seg fra sweetspot)

RadioShack'n plasseres i "hodehøyde", i sweetspot, og vinkles ca. 45 grader oppover mot taket, mot lerret. Den vendes aldri mot SUB.

Jeg måler også i setehøyde, og "stå-høyde" og ut til sidene, slik at alle sitteposisjonene blir sjekket for dB. Jeg måler også området både foran og bak sitteplassene.

Det er for å sjekke evt. ujevn respons i bredden og dybden av rommet. Det kan være at sofa'n må flyttes enten framover eller bakover, eller at det viser seg at 2 SUB'er gir en jevnere respons i lytteposisjon - totalt sett.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler også i setehøyde, og "stå-høyde" og ut til sidene, slik at alle sitteposisjonene blir sjekket for dB. Jeg måler også området både foran og bak sitteplassene. Det er for å sjekke evt. ujevn respons i bredden og dybden av rommet.
    Ok, så du måler flere ganger rundt lytteposisjon, nesten som man må gjøre ved oppsett av MultEQ.

Det kan være at sofa'n må flyttes enten framover eller bakover, eller at det viser seg at 2 SUB'er gir en jevnere respons i lytteposisjon - totalt sett.
    Hvordan ser du fra målingene at man bør prøve å flytte sofaen framfor å flytte sub'en, er det her erfaringen kommer inn, eller må man bare prøve seg fram?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg, kan jeg spørre om hva man gjør hvis man kun har én plass til sub'en/sub'ene og sitteposisjonen også er fast? Er det bare noe alá Velodyne SMS-1 som kan hjelpe meg da for å få maksimalt ut av sub/sub'ene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter også en ganske lik fremgangsmåte som deg flageborg med unntak av at jeg benytter det helt ufattelig geniale programmet room eq wizard. Dette programmet har signalgenerator innebygd og genererer grafer i alle mulige retninger automatisk. Selvfølgelig med mulighet for korrigeringsfiler for målere (i mitt tilfelle en digital RS db måler). Det vil si at med unntak av å koble en kabel fra RS til PC så tar hele måleprosessen 2 sekunder fra start til slutt uavhengig av frekvensområde o.l.
    Det beste med programmet er at det også er tilpasset bla. behringer enhetene, slik at du kan se effektene av filtrene du legger inn på din frekvensmåling før du enten sender de ut på behringeren fra pcen via et usb-midi grensesnitt eller legger dem inn manuelt. Dette gjør det ufattelig festlig, raskt og enkelt å teste ut ulike kombinasjoner av frekvensresponser, selv om det tar en halvtime å sette seg noenlunde inn i programmet.

Men så til mitt spørsmål til deg flageborg:

Hva slags frekvensrespons går du for i bassområdet ideelt sett?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Flageborg, kan jeg spørre om hva man gjør hvis man kun har én plass til sub'en/sub'ene og sitteposisjonen også er fast? Er det bare noe alá Velodyne SMS-1 som kan hjelpe meg da for å få maksimalt ut av sub/sub'ene?
    HVIS du har en så låst "møblering", blir det nesten som å sette håndjern og fotlenker på Justin Gatlin - og kreve ny verdensrekord på 100-meter........(eller en positiv doping-test).

Men du kan prøve et par ting, når du sjekker frekvensresponsen.

1. Hvis elementet er "front-montert" - prøv med elementet vendt mot både lytteposisjon og senter. Ved hjørneplassering.

2. Prøv 2 SUB'er - men ikke plassert på samme sted.

3. Det er viktig for en SUB å ha nok "rom". Er det en dør inn til lytterommet? Sjekk målingene med døren både åpen og lukket.

4. Har du eks. et trappehus i den ene enden? Plasser SUB'en på motsatt side.

5. Unngå plassering inntil lettvegger. Gå for yttervegger.

Er det riktig ille - En manuell justering med Velodyne SMS-1 kan hjelpe deg veldig godt på vei. Skal du velge SMS-1 eller en SUB til? Det blir en kostnadsvurdering.

En Behringer EQ er også et godt hjelpemiddel. Og den er vesentlig billigere.

Det er grenser for hvor mye en DIP kan "løftes".

Det er også diskusjoner på utenlandske forum med produsenter, som nevner at det er et problem for auto-kalibreringen som utføres av Receivere når sofa'n(sweetspot) er plassert inntil bakvegg..............

Stikkordet er plass til laaaaaaaange bølger og fleksibilitet med møbleringen.

Men først av alt - RadioShack dB-måler og opptegning av frekvensrespons. Da vet du hvilke utfordringer som ligger i "rommet".

Håper dette var til litt hjelp :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    .........Hva slags frekvensrespons går du for i bassområdet ideelt sett?
    Jeg trives best med en økning på 8dB til 12dB - fra 80Hz og ned til 20Hz

Da er opplevelsen fra det "hørbare" til det "følbare" området optimalt for min "linje".

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver du å oppnå denne 8-12db økningen ved å booste de laveste frekvensene med PEQ eller setter du bare alle andre høytalere enn subene til small med 80hz delefrekvens og justerer volumet på disse ned slik at du bare kan justere gain på PEQ mer og mer ned etterhvert som du nærmer deg 80hz på subene og dermed beholde headroom?

Ufattelig lang setning uten komma, men jeg tror faktisk at det ble riktig likevel

Sliter litt med å forklare, håper du skjønte det

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Prøver du å oppnå denne 8-12db økningen ved å booste de laveste frekvensene med PEQ eller setter du bare alle andre høytalere enn subene til small med 80hz delefrekvens og justerer volumet på disse ned slik at du bare kan justere gain på PEQ mer og mer ned etterhvert som du nærmer deg 80hz på subene og dermed beholde headroom?

Ufattelig lang setning uten komma, men jeg tror faktisk at det ble riktig likevel

Sliter litt med å forklare, håper du skjønte det
    1. Denne responsen oppnår jeg i mitt rom med SVS'ene hjørneplassert.

2. Jeg booster sofa-systemet på denne måten med en Behringer DSP1124P

3. All deling på 80Hz - SMALL rund baut

4. Bruker effektforsterkere med justerbare GAIN på sofa-systemet, for tilpasning til resten av systemet.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Den ultimative DIY RIAA!?
    By KJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 12-08-2010, 21:52
  2. Ny modell, Pioneer high end receivere
    By HåkonN in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 93
    Siste melding: 07-10-2007, 12:04
  3. Sanyo PLV-Z1 (LP-Z1)
    By lygren in forum Digitale projektorer