Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 95 av 95
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ahh... takker så meget for god informasjon Akto. :-D Behringer virker nå enda mer forlokkende. Med en DD-sub kan man da bruke RoomEQ til å gjøre nøyaktige målinger, og velge hva man vil gjøre hvor, så kan man bare overføre resultatet direkte til sub dersom det skulle vise seg at resultatet DD gjør ikke er bra nok. Flotte greier...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ord om step VS sweep når man bruker REW

Dette er ikke noe jeg vet med 100% sikkerhet, men jeg har observert fenomenet med egne øyne.

Når du bruker step funksjonen, eller om du måler manuelt så vil hver enkelt tone vare mange 100 ganger lengere enn når man kjører sweep. Det som skjer da er at den ekstra tiden gir anledning til å trigge flere roommodes, og resultatet blir ofte større daler og topper.

Så kan man spørre om hva som er mest riktig. Hvis man lytter til musikk hvor bassen dveler lenge ved den samme tonen så vil nok step være mest riktig, ellers tror jeg at jeg selv holder meg til sweep

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg måler i 1/24 oct, men hjemme hos meg selv brukte jeg nesten 5 timer og målte i 1/60 oct Bare tull selvfølgelig, men jeg klarte til slutt å havne innenfor +/- 2dB - 1/60 oct :-o Da brukte jeg begge båndene i Behringeren, og koblet en sub på hver utgang. Det ble utrolig bra.

Programmet RoomEQWizard er et javabasert gratisprogram, jeg synes dette er bedre enn TrueRTA som jeg brukte først. Det var forresten Manic som kom med anbefalingen en gang, og etter å ha oppdaget dette programmet har jeg nesten ikke brukt annet. TrueRTA brukes nå kun for å kontrollere

Litt av grunnen til at jeg først begynte å stusse over SMS-1 var at jeg i 1/6 oct fikk helt andre målinger med PC enn det jeg fikk med Velodynen. Men 1/3 oct. smoothing forklarer en hel del.

Veldig mye bra info i denne tråden. Har tenkt å anskaffe en Behringer FBQ2496 , men er det noen vits hvis "DIPPER" er utfordringen ?

Peeker er enkelt å håndtere, men sjekk denne kurven:

Vedlegg 11752

Er det mulig å få noe fornuftig ut av et slikt resultat så kjøper jeg en på mandag. Eller ?

/L

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Er det mulig å få noe fornuftig ut av et slikt resultat så kjøper jeg en på mandag. Eller ?
    /L
    Hvorfor måler du en meter foran sweetspot?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hvorfor måler du en meter foran sweetspot?
    Ja, Gud - det lurer jeg på også... :shock:
    (kanskje insisterer dama på å sitte i sofaen, og du er forvist til plasseringen foran... på gulvet...? :-) )

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He. he, sitter normalt på gulvet ser du
    Nei det var vel bare for å teste om dippen ble litt mindre der enn i Spot og det ble den jo. Vil det ha noe for seg med en Behringer eller er dette kun utfasninger som jeg må leve med (alternativt ommøblere fullstendig) ?

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den frekvenskurven er ikke optimal, men med litt flikking med Behringeren så burde den bli til å leve med. Forresten, prøv å mål frekvenskurven for kun fronthøytalerene, det kan være at du får deg en overraskelse.

Det finnes to alternativ som du ennå ikke har listet opp:

Send tilbake Plus/2'en og kjøp enten

2 PB12-Plus

eller
    2 PB12-NSD

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg tester en Behringer først. 2 stk. Plus hadde vært kult, men kona har nok med et "hundehus" i loftstua . HHeve 45 Hz området med 3dB og dempe litt ellers. Lsound har den ikke på lager, men for stikke innom Ljudia i morgen og sjekke om de har.

Jeg har lest igjennom PDF fila til 2496 og det ser vel greit ut. Er det kun PEQ man da benytter ?

Kan jeg benytte denne til å korirgere ulike PEQ i begge kanalene (dersom jeg kan dette er det jo helt gull, Brontes som er senter SUB kan da tas i bruk igjen og spille sammen med PB12)

/L

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig tid til å korrigere subben med min nye Behringer FBQ2496. Har tidligere fått forbedringer med en på lån, så håpet om enda bedre lyd var der. Inntil i dag! Jeg får identiske kurver på både "sub measured" og "sub corrected". Disse kurvene er også de flotteste jeg noensinne har sett! Måler til og med perfekt helt opp til 20.000Hz! :-? Det er det ikke mange subber som kan spille i de toner. Forrige gang jeg testa programmet RoomEQWizard, var det store forbedringspotensialer. Dette hørtes også tydelig.
    Jeg lurer på følgende etter å ha lest bruksanvisningen 3000 ganger: er det noe jeg har glemt! HJELP!!! Kanskje en god idè å sette opp en enkel liste på norsk til oss som føler oss litt dumme noen ganger? ops: Skjønner bare ikke hva som jeg gjør feil, så er det en barmhjertig sjel som har peil så skik ut.:-o

Skal reise på en gig nå, men har noen svaret til i morgen er jeg takknemelig. Litt rusten form, og god tid i morgen. Det blir godt det ja!8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den autokalibreringen er null verdt, iom at den ikke jobber under 100 Hz. Gå for den du har bestillt, den er imo meget bra, og vil kunne gjøre en bedre jobb enn f. eks SMS-01.
    DEQ2496 autokalibrerer fra 20-20khz Grafisk. Du kan velge hvilke band du vil kalibrere. I tillegg har den alle funksjoner som FBQ2496, samt en ekstra 5 bånds PEQ.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slow
    DEQ2496 autokalibrerer fra 20-20khz Grafisk. Du kan velge hvilke band du vil kalibrere. I tillegg har den alle funksjoner som FBQ2496, samt en ekstra 5 bånds PEQ.
    Du har rett, teknisk sett, men i manualen advares det mot å bruke den under 100 Hz, fordi den blir altfor unøyaktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, teknisk sett, men i manualen advares det mot å bruke den under 100 Hz, fordi den blir altfor unøyaktig.
    Unøyaktigheten ligger i mikrofon. Da kan man lure på nøyaktighet til SMS under 100hz, da Velodyne bruker Behringer Mic! Spander 2000,- i mikrofon og få deg en nøyaktig SMS eller Behringer EQ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slow
    Unøyaktigheten ligger i mikrofon. Da kan man lure på nøyaktighet til SMS under 100hz, da Velodyne bruker Behringer Mic! Spander 2000,- i mikrofon og få deg en nøyaktig SMS eller Behringer EQ.
    eg har sjølv DEQ2496 og sms. eg brukar ein mic fra dbx til ca 3000. det eg har opplevd er at testtonen fra sms og pinknoise gjer veldigt forskjellige måleresultat. eg vil tru at sms sitt signal trigger ståande bølger i rommet. pinknoise kjører veldigt korte sveip på same frekvens, dette akurat for å ikkje trigge noko i rommet. vist ein bruker sms så vil ein sjå om kurva forandrer seg med økt volum. når eg sette fase med sms gjer eg det på lavt volum, dette syntes eg blir best når eg spelar musikk. vist kurva ser lik ut på lavt og høgt volum så har du eit rom tilnærma utan ståandebøger.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min Radioshack idag så imorgen blir det sub-kalibrering. Har ikke gjort dette før men har lest på lsound.no og Flageborg og roko's guider (takk takk, forresten :-)) Tror jeg har noenlunde ballast men før jeg setter igang vil jeg finne ut om jeg har rett fase. Skjønner såpass at jeg må velge en sinusfrekvens som både HT og sub spiller, hvilken frekvens i så måte, vil anta at 60 - 80 Hz er noenlunde greit???

Planlagt fremgangsmåte:

Fasemåling:
    Radioshack i sweetspot, 45 grader vendt opp mot taket og "peke" mot midten av HT (dvs. center) ? Justere fase mens sinus spiller og vri sakte til jeg får max utslag. Voilà?

Radioshack i samme posisjon/stilling. Spille/måle sinustoner, notere i exel (med korrigering). Første runde med kun sub deretter sub+front, blir det helt på tryne tar jeg også en runde med bare HT. Ferdig... :-)

Neida - er egentlig fornøyd med tilværelsen men når man ikke vet forskjellen mellom veldig bra og sinnsykt bra "må" jeg måle. Om jeg får ett ille tilfelle av fæle kurver (eng: dangerous curves?) er det på'n igjen med sub-lemping og fasetest... Aner ett marked for elektrisk SVS lift-truck med fjernkontroll plutselig eller gruppekjøp av kiropraktortjenester?!

Radioshack i slow, C-mode, nytt batteri og noen bøtter tålmodighet. Noe jeg har glemt da?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er poenget med SMS-1 når en skal bruke RoomEQW likevel? Kan jo spare noen tusen når en kjøper Behringer. Går an å legge "overskuddet" i en sub f.eks.
    Meget godt poeng

Les mer fakta i denne tråden:
    Behringer FBQ2496 / Velodyne SMS-1 distortion - Home Theater Shack

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Lignende tråder

1. Den ultimative DIY RIAA!?
    By KJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 12-08-2010, 21:52
  2. Ny modell, Pioneer high end receivere
    By HåkonN in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 93