Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke så underlig at Velodyne har valgt denne løsningen. De har lovet Joe Sixpack jevn frekvensgang i alle rom, nesten uansett plassering og det er noe vi alle vet er umulig. Så for å slippe for at Joe kommer rasende tilbake med hans $4000 sub har de valgt å pynte litt på resultatene og la ham leve i den tro at alt er gulle godt.

Jeg vet ikke om noen allerede har nevnt det, men REW har et eget modul for SMS1 og kan beregne filtre for den.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Vet du hva smoothing er? Smoothing innebærer at den jevner ut grafen etter å ha målt den, og summen av det og at den måler i 1/6 oppløsning er det som gjør at peaker og dipper blir dempet, eller helt fjernet. Kort sagt så har Velo valgt å forenkle for å ikke forvirre. Det du burde ha gjort er å inkludere et 'expert' mode hvor man selv valgte oppløsning og eventuell smoothing.
    Ja jeg vet hva smoothing er, i ordets rette forstand. Hvor mye dette har å si for lyden på en SMS-1 vet jeg derimot ikke. Hvor har du lest dette?

Man skal uansett være forsiktig med slike EQ-enheter på sub som ikke er dimensjonert for det. Overdriver man er det lett å miste headroom... Dette vil man jo fort høre, så det er ikke noe problem dersom man er klar over det. Men allikevel verdt å vite.

Vurderer faktisk enten SMS-1 eller Behringer selv dersom jeg ikke ender opp med en DD-sub, så dette er helt klart et spennede tema for min del. Hva slags mic bruker dere på Behringer`en, og er den grei å bruke? Den har vel ikke noe skjerm engang som viser frekvenskurven?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lydkortet i PC`en? Hvor stor betydning har kvaliteten på å si ved bruk av RoomEQ og lignende programmer?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Mulig jeg misforstår deg HåkonN, men når det kommer til subkalibrering har en slik smoothing en ekstrem negativ effekt, siden man da ikke ser hva man mangler, og det er ikke lett å høre hvor problemene ligger, om man ikke bruker sinuskurver og måleinstrument. Men det har man ikke mulighet til å gjøre manuellt fra SMS-01, og man må i realiteten ha enda et sett med måleutstyr i tillegg til SMS-01 for å finne ut av det. Da er man like langt.
    Du misforstår ikke, jeg konkluderer ikke med noenting. Jeg har bare nysjerrig på om smoothing er årsaken til deres avikende resultater, og i tilfelle hvorfor Velodyne har valgt å tulle slik (dersom det er tilfelle).
    Sub er ikke som andre høyttalere, og man kan stole mer på målinger utført på sub for å anslå hvilken kvaliteter man kan forvente seg i forhold til f. eks. en høyttaler eller forsterker.
    Det er jeg 100% enig i, men målinger vil aldri være konkluderende for musikalske kvaliteter.
    Vi (privat) har forsket lenge på SMS-01, men resultatene er det ingen vits i å publisere, da de er overprøvbare i form av mangelen på "godt nok" utstyr. For å si det slik, jeg bruker heller en billig Behringer enn en dyr SMS-01
    Står helt klart respekt av at dere tar dere tid til å finne ut slike ting. Vitner om entusiasme, og det er til god hjelp for andre som er på utkikk etter slikt utstyr. Må revurderer min tankegang ang. SMS-1 mot den langt rimeligere Behringer. Brukervennlighet vs nøyaktighet/pris. Burde ikke være så vanskelig egentlig, enig i det....
    Det Manic sier er nytt for meg, men det forklarer en hel del. 1/3 oct er rett og slett for dårlig, og er ikke brukbart. Kanskje noen med DD kan fortelle oss om softwareoppdatering tar seg av dette problemet, for om man ser på Velodyne sine hjemmesider kan man laste ned software for SMS-01: http://www.velodyne.com/velodyne/pro...5&sid=245r510e (sjekk venstre side)
    Det finnes en egen supporttråd på avsforum.com, der representanter fra Velodyne stadig er innom, også Bruce Hall. Legger noen av oss en slik "påstand" inn der, tipper jeg noen vil gi et godt svar relativt raskt....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så underlig at Velodyne har valgt denne løsningen. De har lovet Joe Sixpack jevn frekvensgang i alle rom, nesten uansett plassering og det er noe vi alle vet er umulig. Så for å slippe for at Joe kommer rasende tilbake med hans $4000 sub har de valgt å pynte litt på resultatene og la ham leve i den tro at alt er gulle godt.
    Drøy påstand dette Manic. Er dette fakta, eller noe du antar som mest sannsynelig?

Vi vet jo ikke engang om dette gjelder alle software-versjoner (så vidt jeg har skjønt), ei heller om det i det hele tatt gjelder for DD-serien.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ingen som har peil på lydkort i PC mot kalibrering av utstyr? Da så...:?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Drøy påstand dette Manic. Er dette fakta, eller noe du antar som mest sannsynelig?

Vi vet jo ikke engang om dette gjelder alle software-versjoner (så vidt jeg har skjønt), ei heller om det i det hele tatt gjelder for DD-serien.
    Dette er noe jeg vet, hvis ikke ville jeg ha skrevet at det var noe jeg antok. Se bl.a Audioholics test av SMS-1

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Så det er ingen som har peil på lydkort i PC mot kalibrering av utstyr? Da så...:?
    Selvfølgelig har vi det! noe av det første du gjør når du tar i bruk REW er å kalibrere lydkortet, hvis det lykkes deg så er det ok. Hvis det ikke lykkes er det mest sansynlig fordi du har en bærbar og de har notorisk dårlige lydkort. Kjøp deg da et eksternt USB eller PC Card lydkort så skulle den saken være i boks

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe jeg vet, hvis ikke ville jeg ha skrevet at det var noe jeg antok. Se bl.a Audioholics test av SMS-1
    Ahaa... hvorfor sa du ikke at det var der du hadde lest det med en gang. Dette forklarer en hel del.

http://www.audioholics.com/productre...dyneSMS1p1.php

Side 4 er spesielt interesant ift. SMS-1 sine begrensninger.

SMS-1 etter kalibrering:

LMS måling før og etter kalibrering med SMS-1:

Fant ikke ut hvem versjon de hadde på software. (?) Uansett så ikke dette bra ut i det hele tatt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg la merke til, var at det så ut som den bruker ekstern strømforsyning. (?) Da kan man vel enkelt bestille den fra Ebay for 3-400$, og og slippe billig unna dersom man ikke er så kresen på 100% korrekte målinger.

Tror jeg kommer til å ta en Behringer el. lignende uansett.. Dette var ikke spesielt bra målinger. Vurderer å spørre på avsforum om dette også gjelder siste software, eller om Velodyne har tenkt til å forbedre dette.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har vi det! noe av det første du gjør når du tar i bruk REW er å kalibrere lydkortet, hvis det lykkes deg så er det ok. Hvis det ikke lykkes er det mest sansynlig fordi du har en bærbar og de har notorisk dårlige lydkort. Kjøp deg da et eksternt USB eller PC Card lydkort så skulle den saken være i boks
    Har bærbar, men ikke no` problemer å kalibrere lydkortet.
    Takk til MM

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en tråd om akkurat SMS-1 og div PC-programmer her...

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=660177

Står blant annet at man kan eksportere instillingene fra RoomEQ direkte inn i SMS-1. Står litt om denne smoothingen også. Noen som mener at dersom man øker fra 1/12 til 1/24 oktave eller over (none) i RoomEQ, så vil man se at disse dippene som SMS-1 smoother over ofte er så skarpe at det mest sannsynelig ikke engang er hørbart, og at målet med SMS-1 er å ta de "brede" dippene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg har målt er ikke så skarpe at det ikke er noe problem, men jeg vil tro at man kan justere det perfekt i SMS, siden båndene er justerbare i alle retninger. Det krever dog at man har måleutstyr til det, og da forsvinner IMO behovet for en dyr SMS-1

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg har målt er ikke så skarpe at det ikke er noe problem, men jeg vil tro at man kan justere det perfekt i SMS, siden båndene er justerbare i alle retninger. Det krever dog at man har måleutstyr til det, og da forsvinner IMO behovet for en dyr SMS-1
    Det har du selfølgelig helt rett i. Det er jo kritisk at SMS-1 klarer å gjøre jobben alene, ellers så er jo mye av vitsen borte.

Målte du med 1/24 oktave eller over når du så disse dippene?

Lurer på å få tak i et slikt program på PC`en selv. Er det noen som anbefales spesielt og ikke koster shorta, underbuksene og strikketøyet til mor?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget med SMS-1 når en skal bruke RoomEQW likevel? Kan jo spare noen tusen når en kjøper Behringer. Går an å legge "overskuddet" i en sub f.eks.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva er poenget med SMS-1 når en skal bruke RoomEQW likevel? Kan jo spare noen tusen når en kjøper Behringer. Går an å legge "overskuddet" i en sub f.eks.
    Poenget her er selvølgelig å få brukt mest mulig penger og ha mest mulig dingsebomser i anlegget....

Hvordan fungerer egentlig denne Behringeren? Må man se på en og en frekvens for å se amplituden, eller er det noe form for skjerm på den?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjøres mot PC`en i programmet Room EQ Wizard. Dette pluss en dB-måler er hva jeg har prøvd så langt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler i 1/24 oct, men hjemme hos meg selv brukte jeg nesten 5 timer og målte i 1/60 oct Bare tull selvfølgelig, men jeg klarte til slutt å havne innenfor +/- 2dB - 1/60 oct :-o Da brukte jeg begge båndene i Behringeren, og koblet en sub på hver utgang. Det ble utrolig bra.

Programmet RoomEQWizard er et javabasert gratisprogram, jeg synes dette er bedre enn TrueRTA som jeg brukte først. Det var forresten Manic som kom med anbefalingen en gang, og etter å ha oppdaget dette programmet har jeg nesten ikke brukt annet. TrueRTA brukes nå kun for å kontrollere

Litt av grunnen til at jeg først begynte å stusse over SMS-1 var at jeg i 1/6 oct fikk helt andre målinger med PC enn det jeg fikk med Velodynen. Men 1/3 oct. smoothing forklarer en hel del.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får en kabel som kan kobles fra PC til Behringeren, men jeg plotter manuelt pr. frekvens. Man må ta hensyn til Q, nivå og oppløsning, men dette forteller RoomEQwizard deg når man simulerer grafene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker dette: