Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvilken løsning gikk du for da?
    2 SVS PB10-ISD!

SVS-patruljen har mere på agendaen enn bare å kalibrere kino. Det må selvfølgelig litt eksperimentering til også for å finne ut av ting. Når jeg bare hadde 1 SVS så satt Flageborg igjen en Behringer slik at jeg kunne kose meg litt inntil jeg fikk 1 SVS til. Når SVS nummer 2 dukket opp tok patruljen med seg en SMS for å se hvordan den gjorde jobben ifht Behringer.

For min del løste de fleste problemene seg med en subwoofer til, så jeg har verken Behringer eller SMS nå.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forskjellen på ISD og NSD er?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NSD er med nytt element, egenprodusert av SVS tror jeg. Samme ytelse.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lekt meg med en Behringer DSP1124P i helga. Resultatet ble overraskende vellykket. Var ikke nødvendig med så mye jussing men det hjalp noe "veldig". I dag bestilte jeg en Behringer FBQ2496, men lurer på om jeg skal begynne å angre. Tenkte å bestille en DEQ2496 istedet, den har jo autokalibrering. Noen som kan komme med synspunkt på dette?

Hvor mye innvirkning har lydkortet i PC`en på resultatet? Har en bærbar med integrert lydkort, og lurer på om den tar alle frekvenser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Fikk lekt meg med en Behringer DSP1124P i helga. Resultatet ble overraskende vellykket.
    Hvilke forbedringer opplevde du?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den autokalibreringen er null verdt, iom at den ikke jobber under 100 Hz. Gå for den du har bestillt, den er imo meget bra, og vil kunne gjøre en bedre jobb enn f. eks SMS-01.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok først målinger i alle mulige posisjoner som subben kunne settes i ved hjørnet der den "skal" stå. Fant den peneste kurven, som var rett inn mot senter, tok deretter å kjørte korreksjon. Spilte så film og musikk med bl.a. DTS-lyd. Det var så utrolig hørbar forskjell at det var kjedelig å vite at det er bestillingstid på utstyret. Den jeg prøvde var på lån.

Lyden før kan jeg i dag beskrive som buldrete og mye brumming. Husk nå at jeg prioriterer musikk. Regner med at jeg kan legge inn et minne for film etterhvert. Men, som sagt, brummingen som tydeligvis har vært der forsvant, og jeg satt igjen med en musikalsk sub! Det trodde jeg ikke gikk med den jeg har, (B&W ASW1000). Bassen ble strammere, mere kontrolert og spilte sammen med frontene. Innrømmer at en liten del av trykket kom bort, men det trykket var også veldig ubehagelig å høre på av og til. Det var tydelig at subben ikke var samspilt med resten av HT`ene før. Lurer på hvordan dette funker med en ennå bedre sub? Svarte, dette betyr nye utlegg. Men hva gjør mann ikke for god lyd...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Den autokalibreringen er null verdt, iom at den ikke jobber under 100 Hz. Gå for den du har bestillt, den er imo meget bra, og vil kunne gjøre en bedre jobb enn f. eks SMS-01.
    Høres bra ut. Da lar jeg den stå i bestilling. Blir kostende ca 1400,-

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke SMS-01 og nevnte alternativ. Men hvorfor gjør Behringer en bedre jobb enn SMS-01? Jeg har lest det motsatte flere steder, men at Behringer gir mer for pengene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMS-01 pynter på resultatet, men jeg er usikker på om det er løst med den nye softwareoppdateringen, det burde jeg ha testet før jeg nevnte det. (Tror dog den oppdateringen kun gjelder enheter som sitter på DD-serien). Den pynter ikke litt på resultatet, men ganske mye. I forhold til en riktig oppsatt behringer vil SMS-01 komme til kort. Det som er en gedigen fordel er dens on-screen-målinger som repeterer seg mens man justerer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMS-01 pynter på resultatet, men jeg er usikker på om det er løst med den nye softwareoppdateringen, det burde jeg ha testet før jeg nevnte det. (Tror dog den oppdateringen kun gjelder enheter som sitter på DD-serien). Den pynter ikke litt på resultatet, men ganske mye.
    Dette nevnte Roko også, men jeg fikk aldri noe svar om hvordan hadde funnet ut dette. Kan du utdype det litt? Er det noe dere har kommet frem til utifra egen testing, eller har dere lest det? Jeg har lest endel om både Velodyne DD og SMS-1 i det siste, og ikke funnet noe lignende uttalelser.

Og om det er slik at den "pynter", er dette av en slik grad at det påvirker det endelige resultatet så mye at det får negative konsekvenser for lydkvaliteten?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er erfaringer vi har gjort oss ut i fra egen testing. Det er godt mulig SMS-01 og DD fungerer perfekt, men som stand-alone er SMS-01 slik som beskrevet. Jeg kan gi ett eksempel hvor vi målte en nesten rett frekvens mellom 25 og 30 Hz med SMS-01, mens vi i virkeligheten hadde en dipp på nesten 8 db i samme område ved måling med både TrueRTA og RoomEQwizard. Denne dippen ble glattet ut av SMS-01. Dette er garantert et resultat av softwaren som sitter i.

Og for å legge til en ting til, jeg har testet dette i flere kinoer, og den glatter på resultatet hver gang. Noen ganger mye, andre ganger lite. Dette er avhengig av hvordan dippen eller toppen ser ut.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette henger vel i hop med at SMS-1 kun måler 1/6 oktav, mens True RTA eksempelvis måler 1/24?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alikevel burde SMS-01, med 1/6 oct, kunne ta det spranget mellom 25 til 30 Hz. Hvis vi går ut i fra at SMS-01 måler fra punktet 25 Hz, vil 1/6 oct tilsi at den skal kunne måle der vi hadde en kraftig dipp.

Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering-sms01-jpg

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er tilfelle, og det ikke er noen naturlig forklaring på dette så er det helt klart et stort minus for et slikt produkt. Mon tro om ny formware/software forbedrer dette.

Behringer DSP1124P er ikke akkurat den største utgiften. Det som er så hendig med SMS-1 er som Akto sier, at man kan få en live-status av det man gjør, få bildet opp på TV og styre det hele med en fjernkontroll. I sånn måte er produktet overlegent brukermessig, men det er endel prisforskjell også. SMS-1 burde ikke koste mer enn maks 3500-4000kr IMO.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alikevel burde SMS-01, med 1/6 oct, kunne ta det spranget mellom 25 til 30 Hz. Hvis vi går ut i fra at SMS-01 måler fra punktet 25 Hz, vil 1/6 oct tilsi at den skal kunne måle der vi hadde en kraftig dipp.
    Enig i det. Dersom det er softwaren som gjør denne "glattingen" er jo det en stor ulempe for SMS-1.

Hvordan så kurven ut på True RTA dersom du stilte den til 1/6? Vil tro at den også glatter kurven ut en del, og at kraftige dipper forsvinner også der? Kanskje det dummeste her er at SMS-01 kun gjør 1/6-målinger. Hadde jo vært spennende å sett hva den hadde gjort med 1/24....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare måler den kun i 1/6 oppløsning, den smoother også resultatet med etter hva jeg vet 1/3 oppløsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Ikke bare måler den kun i 1/6 oppløsning, den smoother også resultatet med etter hva jeg vet 1/3 oppløsning.
    At den smother ut litt gjør vel ingenting for lyden. Det er jo tross alt store peaks man ønsker å fjerne med slike produkter. "Mister" den derimot noen alvorlige peaks, syntes jeg det er langt værre...

Er det ingen som har gjort en skikkelig dyptgående review av denne, med alle typer målinger og noen sammenligninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    At den smother ut litt gjør vel ingenting for lyden. Det er jo tross alt store peaks man ønsker å fjerne med slike produkter. "Mister" den derimot noen alvorlige peaks, syntes jeg det er langt værre...

Er det ingen som har gjort en skikkelig dyptgående review av denne, med alle typer målinger og noen sammenligninger?
    Vet du hva smoothing er? Smoothing innebærer at den jevner ut grafen etter å ha målt den, og summen av det og at den måler i 1/6 oppløsning er det som gjør at peaker og dipper blir dempet, eller helt fjernet. Kort sagt så har Velo valgt å forenkle for å ikke forvirre. Det du burde ha gjort er å inkludere et 'expert' mode hvor man selv valgte oppløsning og eventuell smoothing.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår deg HåkonN, men når det kommer til subkalibrering har en slik smoothing en ekstrem negativ effekt, siden man da ikke ser hva man mangler, og det er ikke lett å høre hvor problemene ligger, om man ikke bruker sinuskurver og måleinstrument. Men det har man ikke mulighet til å gjøre manuellt fra SMS-01, og man må i realiteten ha enda et sett med måleutstyr i tillegg til SMS-01 for å finne ut av det. Da er man like langt.

Sub er ikke som andre høyttalere, og man kan stole mer på målinger utført på sub for å anslå hvilken kvaliteter man kan forvente seg i forhold til f. eks. en høyttaler eller forsterker.

Vi (privat) har forsket lenge på SMS-01, men resultatene er det ingen vits i å publisere, da de er overprøvbare i form av mangelen på "godt nok" utstyr. For å si det slik, jeg bruker heller en billig Behringer enn en dyr SMS-01

Det Manic sier er nytt for meg, men det forklarer en hel del. 1/3 oct er rett og slett for dårlig, og er ikke brukbart. Kanskje noen med DD kan fortelle oss om softwareoppdatering tar seg av dette problemet, for om man ser på Velodyne sine hjemmesider kan man laste ned software for SMS-01: http://www.velodyne.com/velodyne/pro...5&sid=245r510e (sjekk venstre side)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Den ultimative DIY RIAA!?
    By KJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 12-08-2010, 21:52
  2. Ny modell, Pioneer high end receivere
    By HåkonN in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 93
    Siste melding: 07-10-2007, 12:04
  3. Sanyo PLV-Z1 (LP-Z1)
    By lygren in forum Digitale projektorer