Min erfaring med SVS + hurtigoppskrift kalibrering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 95
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mye bra lesning her. Jeg har tilsvarende "utfordring" som Trådstarter på mange områder. Min Pb12-Plus /2 kom på Fredag. Kona var vel i sjokk i flere timer ved mottagelsen av et middels hundehus og sa ikke ett ord på flere timer... Men nå er Beistet trygt installert og kalibrering pågår. Synd flageborg ikke er naboen min, for jeg sliter med rommet og sweetspot jeg også.

Håper du kommer i mål !

Mvh,

/L

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    HVIS du har en så låst "møblering", blir det nesten som å sette håndjern og fotlenker på Justin Gatlin - og kreve ny verdensrekord på 100-meter........(eller en positiv doping-test).

Men du kan prøve et par ting, når du sjekker frekvensresponsen.

1. Hvis elementet er "front-montert" - prøv med elementet vendt mot både lytteposisjon og senter. Ved hjørneplassering.

2. Prøv 2 SUB'er - men ikke plassert på samme sted.

3. Det er viktig for en SUB å ha nok "rom". Er det en dør inn til lytterommet? Sjekk målingene med døren både åpen og lukket.

4. Har du eks. et trappehus i den ene enden? Plasser SUB'en på motsatt side.

5. Unngå plassering inntil lettvegger. Gå for yttervegger.

Er det riktig ille - En manuell justering med Velodyne SMS-1 kan hjelpe deg veldig godt på vei. Skal du velge SMS-1 eller en SUB til? Det blir en kostnadsvurdering.

En Behringer EQ er også et godt hjelpemiddel. Og den er vesentlig billigere.

Det er grenser for hvor mye en DIP kan "løftes".

Det er også diskusjoner på utenlandske forum med produsenter, som nevner at det er et problem for auto-kalibreringen som utføres av Receivere når sofa'n(sweetspot) er plassert inntil bakvegg..............

Stikkordet er plass til laaaaaaaange bølger og fleksibilitet med møbleringen.

Men først av alt - RadioShack dB-måler og opptegning av frekvensrespons. Da vet du hvilke utfordringer som ligger i "rommet".

Håper dette var til litt hjelp :wink:
    Tusen takk for gode råd, Flageborg!
    Foreløpig har jeg en XTZ99W12S som har elementet på siden. Sub'en har også to store og to små porter på baksiden. Sub'en står plassert ved siden av mitt rack i et hjørne med elementet pekende inn mot en betongvegg og portene bak peker inn mot en lettvegg av gips. Rommet er på ca 40kvm. Jeg har også min gamle sub (en 1000-kroners Pioneer-sub) stående inntil veggen umiddelbart bak lytteposisjon. Jeg skal etterhvert kjøpe en ekstra XTZ99W12S som jeg skal plassere på andre siden av racket. Den vil spille ut mot venstre side av rommet og vil ha veldig mye åpent rom å spille mot. Planen er også etterhvert å kjøpe en SMS-1. Jeg synes den løsningen jeg har nå spiller bra men jeg vil selvfølgelig prøve å få maksimalt ut av dette oppsettet. Jeg veldig takknemlig for dine råd og skal prøve meg frem. Jeg skal låne en RadioShack om et par uker og det skal bli spennende å se om jeg får utnyttet den skikkelig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av sub

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Denne responsen oppnår jeg i mitt rom med SVS'ene hjørneplassert.

2. Jeg booster sofa-systemet på denne måten med en Behringer DSP1124P

3. All deling på 80Hz - SMALL rund baut

4. Brukere effektforsterkere med justerbare GAIN på sofa-systemet, for tilpasning til resten av systemet.

Hei og takk for sist.

Jeg har nå lest uttallige innlegg om kalibrering om subber. Det som forundrer meg stort er at alle fokuserer på EQ, dvs å ta vekk en dip eller to i frekvens responsen.

Fra min tid i bilstereo miljøet var det i prinsippet kun en variabel som var viktig: TID = avstand
    Nærmere bestemt var det viktig å sørge for at hjernen oppfattet at bassen kom forfra selv om den var plassert i bagasjerommet. Det gjorde vi ved å tidsforsinke alle kanaler bortsatt fra sub.
    Jeg antar at du ved å flytte på subbene korrigerer for feil timing. Det er viktig at subben ikke kansellerer bass fra andre høyttalere.
    Jeg for min del har mulighet for individuelt å kunne tidsforsinke subber slik at jeg hindrer at de nøytraliserer hverandre eller bassen fra hovedhøyttalerne. For min del er det viktig at tid, delefrekvens og nivå er riktig, en dip eller to betyr mindre.

Hva gjør du med timing når du kalibrerer?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Jeg antar at du ved å flytte på subbene korrigerer for feil timing. Det er viktig at subben ikke kansellerer bass fra andre høyttalere.
    Jeg for min del har mulighet for individuelt å kunne tidsforsinke subber slik at jeg hindrer at de nøytraliserer hverandre eller bassen fra hovedhøyttalerne.
    Når man setter andre høyttalere til SMALL, og bruker en deling på 80hz så er vel ikke kansellering av bass et problem, siden sub`en er den eneste høyttaleren som jobber under 80hz.

Dette med tidsforsinkelse av de forskjellige høyttalerne tar vel surround prosessoren seg vel av, når man gjør en autokalibrering (nivå/avstand).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når man setter andre høyttalere til SMALL, og bruker en deling på 80hz så er vel ikke kansellering av bass et problem, siden sub`en er den eneste høyttaleren som jobber under 80hz.

Dette med tidsforsinkelse av de forskjellige høyttalerne tar vel surround prosessoren seg vel av, når man gjør en autokalibrering (nivå/avstand).
    Hvis en setter alle høyttalere til small eller THX, deles de ved 80hz. Man får fremdeles en overlapp avhengig hvor bratt kurve delefiletert har 6, 12 18 eller 24 db demping pr oktav. Dette betyr at hovedhøyttalere kan ha spille med et vesentlig nivå der hvor subben normalt sett har mest info (og dermed utligne hverandre)
    Det er viktig å sjekke om autokalibreringen tar seg av subben også. De fleste jeg har sett inkluderer ikke subben og da er du like langt eller egentlig verre stilt.
    Du vil her få en forsinking av hoved/senter/bakhøyttalere mens subben ikke forsinkes i det hele tatt. Resultat kan være at hovedhøyttalere og subben da jobber mot hverandre medmindre du har valgt en plassering som passer.
    Her kommer man inn på det temaet at subben blir vesentlig bedre hvis den blir flyttet til et annet sted i rommet, antageligvis er det kun avstand som endres slik at fasen passer.

Sikreste løsning på å oppnå best resultat er å plassere subben ved siden av hovedhøyttaler med lik avstand til sweetspot som hovedhøyttaler har og ta en ledning fra høyttaler teminalen til hovedhøytalleren inn på høyttaler inngangen på subben (de fleste aktive subber har dette) Man sløyfer da linje inngangen.
    Resultatet her blir at fasen blir lik både på hoved høyttaler og sub, noe som bør gi et godt resultat.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor har man en faseknott på subene

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å sjekke om autokalibreringen tar seg av subben også. De fleste jeg har sett inkluderer ikke subben og da er du like langt eller egentlig verre stilt.
    Hvilke prosessorer/forsterkere med autokalibrering tar ikke med seg sub når de regner ut avstand?
    Sikreste løsning på å oppnå best resultat er å plassere subben ved siden av hovedhøyttaler med lik avstand til sweetspot som hovedhøyttaler har og ta en ledning fra høyttaler teminalen til hovedhøytalleren inn på høyttaler inngangen på subben (de fleste aktive subber har dette) Man sløyfer da linje inngangen.
    Å notorisk plassere slik er greit nok det, men hva hjelper det egentlig lyden når frekvensresponsen går som en berg og dalbane pga rommet? Eller i verste fall, man opplever nesten ikke bass i sweetspot i det hele tatt? En jevn frekvensgang i bassområdet er viktig for å ikke få noen toner som tar overhånd, eller andre som nærmest er fraværende. Alle som har prøvd å plassere en sub vet at det er langt i fra noen fasit for hva som LÅTER best, selv om det finnes nok av teorier ute å går. Dette må vurderes for hvert enkelt rom med korrekt utstyr, og det er nok derfor så mange har satt pris på besøk av folk som Flageborg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Faser

Det er tydelig at dette kan bli et hett tema, jeg registrerer kun at det er veldig få som fokuserer på fasen.

De som har autokalibrering kan jo sjekke om det gjøres med subben også (de fleste sender ut et knepp fra de høyttalerne som sjekkes for avstand/fase, hvis det ikke høres noe lyd fra subben kan man anta at den ikke fase korrigeres)

0-180 fase er nesten ingen ting å regne med, det er som regel nødvendig med mye større faseforskyvinger enn dette.

Rådet med å plaserere subben ved siden av hovedhøyttalere er et kjent triks i bransjen - bruk det den som ønsker det. (Det er også derfor de fleste illustrasjoner fra produsenter viser plassering av subben der på sine skisser).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Rådet med å plaserere subben ved siden av hovedhøyttalere er et kjent triks i bransjen - bruk det den som ønsker det. (Det er også derfor de fleste illustrasjoner fra produsenter viser plassering av subben der på sine skisser).
    Tja...
    Nå har man jo som regel TO hovedhøyttalere da, og det lar seg vel neppe gjøre å plassere den inntil begge - såfemt man ikke har maks én meter mellom frontene og plasserer suben midt i mellom disse...? ;-)

TO suber, derimot... :-D

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0-180 fase er nesten ingen ting å regne med, det er som regel nødvendig med mye større faseforskyvinger enn dette.

det er jo ikke sant i hele tatt!
    en fase er delt opp i 360 grader, så med 180 kan du nå hvilken som helst. litt vanskelig å forklare. men en frekvens går i bølger, når en ht er i motfase betyr det at dippen til den ene ht er i peeken til den andre da utligner de hverandre så ved å flytte fasen 180 så flytter du den fram så den treffer dippen eller peeken ettersom. men trenger aldri mer en 180....

og til og med min denon avr 2105 for 5k tar og kalibrerer tidsforsinkelse på subben + alle ht...

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at tidsforsinkelsen til sub er somregel større i avstand enn det som er målebånd avstand.

Sitter i mitt rom 4 meter unna subben mens kalibreringen sier 7,5 meter og timingen.. hva kan jeg si, jo den er perfekt:-)

Også enig at det er utrolig viktig å ha en responsfrekvens som har minst mulig dipper, en eller to dipper har faktisk veldig mye å si, så sant vi snakker om dipper som er på mer en 3 db da;-) +- 3db pleier jeg å godkjenne iallefall.

Nobleman: I bil så har du såpass lite rom at stående bølger ikke finnes i samme grad som i et hjemmekinorom, derfor er jeg enig med deg at tidsforsinkelsen samt gain kan være viktigere i en bil enn selve frekvensresponsen.

Et tips til de som sitter relavtivt nærme subben kan være å dele den litt lavere feks 60 hz såsant man har høytalere i systemet som tåler en slik deling. I et lite rom kan det(min erfaring) være lett å høre hvor subben står når den er delt på 80hz noe som ødelegger helhetsopplevelsen.

På kino er jo 80hz standarden grei nok, men dette har nok mye med romstørrelse å gjøre. Fleste kommersielle kinoer er jo en god del større en våre hjemmekinoer.

Selv kjører jeg på 80hz deling, da dette fungerer meget godt i mitt rom. Men som vi vet ingen rom er like så alternative løsninger er det alltid.

hilsen
    pt

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er erfaringene med SMS1 vs. Behringer sine i dag? Det er vel en del erfaringer ute og går. Hadde vært morro å prøvd ut mot PC. Hva er den letteste veien? Og hva er den morsomste veien?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvordan er erfaringene med SMS1 vs. Behringer sine i dag? Det er vel en del erfaringer ute og går. Hadde vært morro å prøvd ut mot PC. Hva er den letteste veien? Og hva er den morsomste veien?
    Har ingen erfaring med overnevnte, men av det jeg har lest på andre forum, så er SMS1 den enkleste og den med mest muligheter. Utifra det jeg har lest så hadde jeg valgt SMS1 uten tvil, selv om Behringer nok gjør mye av jobben til endel lavere pris.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med overnevnte, men av det jeg har lest på andre forum, så er SMS1 den enkleste og den med mest muligheter. Utifra det jeg har lest så hadde jeg valgt SMS1 uten tvil, selv om Behringer nok gjør mye av jobben til endel lavere pris.
    Enkleste, ja. Og spesielt dersom du stoler på den grafen som SMS-1 visuelt gir deg. Det bør du imidlertid IKKE gjøre - den er i de fleste tilfeller fullstendig misvisende under 25/20Hz. Du TROR du har en nogenlunde rett kurve der, men en rekke andre manuelle målinger viser dessverre det motsatte. Men bevares - den gjør da noe godt, men DESSVERRE til en uhørt pris i denne sammenheng!

For den som ikke orker å legge spesielt mye arbeid i kalibreringen, og som samtidig har mye penger til overs - kjøp i vei!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Enkleste, ja. Og spesielt dersom du stoler på den grafen som SMS-1 visuelt gir deg. Det bør du imidlertid IKKE gjøre - den er i de fleste tilfeller fullstendig misvisende under 25/20Hz. Du TROR du har en nogenlunde rett kurve der, men en rekke andre manuelle målinger viser dessverre det motsatte. Men bevares - den gjør da noe godt, men DESSVERRE til en uhørt pris i denne sammenheng!

For den som ikke orker å legge spesielt mye arbeid i kalibreringen, og som samtidig har mye penger til overs - kjøp i vei!
    Interesant. Er dette noe du har testet selv, eller har du lest det noen plass?
    Da må man i tilfelle bruke den gammeldagse måten under 25hz, men det er merkelig ikke flere er klar over dette.

Prisen er litt stiv i Norge ja. 600dollar er ikke så ille....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer DEQ2496 tror jeg er en automatisk ting på linje med SMS-1. Den koster ca 2 lapper mindre inkl. mic og kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMS-1's målinger bruker også mye smoothing, og grafen viser derfor ikke den brutale sannheten. Autooppsettet er også litt båb-båb, og derfor kan RoomEQ Wizard beregne filtere også for SMS-1. Men til tross for alt dette er den fremdeles det beste vi har

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant. Er dette noe du har testet selv, eller har du lest det noen plass?
    Da må man i tilfelle bruke den gammeldagse måten under 25hz, men det er merkelig ikke flere er klar over dette.

Prisen er litt stiv i Norge ja. 600dollar er ikke så ille....
    Flageborg, Akto og RoKo fikk i alle fall en del erfaringer med både SMS og Behringer i min kino.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    det beste vi har
    Er du forhandler? Har du praktisk erfaring med disse løsningene?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Flageborg, Akto og RoKo fikk i alle fall en del erfaringer med både SMS og Behringer i min kino.

Hvilken løsning gikk du for da?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Den ultimative DIY RIAA!?
    By KJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 12-08-2010, 21:52
  2. Ny modell, Pioneer high end receivere
    By HåkonN in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 93
    Siste melding: 07-10-2007, 12:04
  3. Sanyo PLV-Z1 (LP-Z1)