Skal ha ny sub. Maks 7-8000,- Klarer ikke å bestemme meg.... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Ringte Audiocompaniet X antall ganger for å få navn på butikker i Oslo som har den inne, men de tok aldri telefonen....
    Kjipt, men den du har kjøpt ser meget kurant ut den også. Gratulerer med kjøpet! Alltid gøy med no nytt utstyr

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Det er vel ingen innlegg i denne tråden som sier det ikke finnes musikk med frekvenser ned mot 20Hz?

Slik jeg har forstått problemet her var diskusjonen dype frekvenser kontra blokkleilighet og bråk til naboer. Stemmer ikke dette?
    Sikkert, men argumentet dukket opp, og derfor...!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sikkert, men argumentet dukket opp, og derfor...!
    Har lest gjennom hele tråden nå, og jeg finner ingen argumenter der det står at musikk ikke trenger bass. Hvor finner du dette?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelvis her:
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Flott at du har slike vidundervegger, men dype frekvenser spaserer nok gjennom mer enn du tror...
    Ekte musikk er ikke i nærheten av 20hz i 99% av tilfellene, og du finner kun noen svært få "kunstige" stykker som inneholder slike toner og klarer å få det til å bli "morsomt". Hvorfor skal man da velge en sub etter et slikt kriterie, i steden for å rette fokus mot dens musikalske kvaliteter for de delene av musikken man faktisk hører på? Hver sin smak og vurdering selvfølgelig, men til musikk tillater jeg meg å være uenig med deg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelvis her:
    La ikke merke til det kap. da jeg leste igjennom. Jeg oppfattet ditt innlegg slik at det var den store diskusjonen her. noe det ikke er.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte mener du Roko klassisk musikk krever sub under 20Hz for å kunne formidle budskapet sitt?

Om kontrabass spiller ned til 26Hz og det er det dypeste instrumentet i orkesteret. (jeg vet ikke dette, men det ble nevnt i tråden tidligere) Hvor ofte er det da toner under 20Hz i slik musikk.

Hvordan sub, ev hvor mange, bør en ha for at dette skal bli et bra resultat på slik musikk.

Har du eksempler på musikk der det kreves?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mye klassisk musikk får økt romfølelsen markant når en sub er tilkoblet. Om du ikke alltid kan si at ett eller flere av de instrumenter som benyttes har egenfrekvenser ned mot 20Hz, er det likevel ingen tvil om at musikkformidlingen blir en helt annen når frekvensområdet nedenfor får mulighet for skikkelig gjengivelse. Og jo dypere suben går - jo større blir denne dynamikkøkningen,

En annen ting er at de fleste høyttalere sjelden går dypere enn 35-30Hz uten at responskurven daler kraftig.

Forsøk derfor å spille av et godt klassisk stykke (eller annen musikk for den saks skyld) både MED og UTEN sub. Du finner forhåpentligvis fort ut at det dukker opp visse nye aspekter ved lydbildet som du egentlig aldri hadde trodd at var der! "Dårlige" suber vil ikke tilføre nevneverdig i denne sammenheng. Det er derfor vi bl.a. snakker om musikalske suber.

Eksplisitte eksempler må jeg nesten få lov til å komme tilbake til.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er at bassinstrumenter ikke genererer sinustoner, men har en klangkropp i tillegg til den faktiske nedre noten de kan spille. Selv om tonen holder feks 26 hz, vil klangkroppen strekke seg både et stykke over og et stykke under.

Å få gjengitt denne klangkroppen bidrar til å øke hvor "naturlig" tonen klinger. Problemet er at ved studio opptak blir ofte mikrofonen plassert for nærme instrumenetet. Mikrofonen vil da oppfatte klangkroppen som kraftigere enn det den egentlig er ute i rommet, og du får inspillinger med overfokusert dypbass.

Lytter du til klassisk eller jazz mener jeg at en SVS sin dybde ikke er nødvendig, da dette oftere overfokuserer enn å gjøre det naturlig. Men på slik musikk er tempo, definisjon og attakk alfa-omega, og her også yter SVS svært bra.

På moderne poppmusikk er det en del dypbass informasjon, oftest fra bassgitar, pauke eller synth... Det man må huske på er at vi nå omtaler frekvenser som ligger helt i grenseland for hva man kan høre, og hva man kan føle, og her blir det mye smakssak...

Personlig ser jeg ikke viktigheten i å gjengi så dype toner i min musikk, men dette blir til syvende og sist en smakssak. Min erfaring der er at grovt ca 80% syns det er kjempegøy, 20% finner det unødvendig eller til og med forstyrrende...

I min platesamling har jeg merket meg ekstrem dypbass på følgende skiver:

Sting - All this time
    IQ - Subterania
    Nora Jones - Come away with me (eller.no)
    Pantera - Vulgar display of power
    Keb Mo - Eileen Blues
    American Beuty - Movie Soundtracks
    Toto - Greatest hits
    Mark Knofler - The best of

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mye klassisk musikk får økt romfølelsen markant når en sub er tilkoblet. Om du ikke alltid kan si at ett eller flere av de instrumenter som benyttes har egenfrekvenser ned mot 20Hz, er det likevel ingen tvil om at musikkformidlingen blir en helt annen når frekvensområdet nedenfor får mulighet for skikkelig gjengivelse. Og jo dypere suben går - jo større blir denne dynamikkøkningen,

En annen ting er at de fleste høyttalere sjelden går dypere enn 35-30Hz uten at responskurven daler kraftig.

Forsøk derfor å spille av et godt klassisk stykke (eller annen musikk for den saks skyld) både MED og UTEN sub. Du finner forhåpentligvis fort ut at det dukker opp visse nye aspekter ved lydbildet som du egentlig aldri hadde trodd at var der! "Dårlige" suber vil ikke tilføre nevneverdig i denne sammenheng. Det er derfor vi bl.a. snakker om musikalske suber.

Eksplisitte eksempler må jeg nesten få lov til å komme tilbake til.
    Jeg støtter alt du skriver her. Og mine erfaringer er ganske like.

Det gir veldig heldige resultater å ha en sub, selv med den suben jeg har hjemme gir den lydbildet ett stort løft. Hos meg merker jeg det mest oppover i frekvensene, da jeg uheldigvis må begrense ektrem bassen litt.

I en leilighet der noen hensyn må tas, må en jo finne suber som gir dette resultatet uten at de blir for voldsomme. For mye frekvenser ned mot 20 tallet vil jeg tro kanskje ikke egner seg da, med hensyn til naboer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...For mye frekvenser ned mot 20 tallet vil jeg tro kanskje ikke egner seg da, med hensyn til naboer.
    De behøver jo ikke gjengis spesielt kraftig?

I tillegg får jo hovedhøyttalerne jobbet vesentlig mindre i bassområdet, noe som kanskje rydder opp i lydbildet forøvrig (mindre kasseresonans) samt gir forsterkeren litt ekstra "headroom"?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Poenget her er at bassinstrumenter ikke genererer sinustoner, men har en klangkropp i tillegg til den faktiske nedre noten de kan spille. Selv om tonen holder feks 26 hz, vil klangkroppen strekke seg både et stykke over og et stykke under.

Å få gjengitt denne klangkroppen bidrar til å øke hvor "naturlig" tonen klinger. Problemet er at ved studio opptak blir ofte mikrofonen plassert for nærme instrumenetet. Mikrofonen vil da oppfatte klangkroppen som kraftigere enn det den egentlig er ute i rommet, og du får inspillinger med overfokusert dypbass.

Lytter du til klassisk eller jazz mener jeg at en SVS sin dybde ikke er nødvendig, da dette oftere overfokuserer enn å gjøre det naturlig. Men på slik musikk er tempo, definisjon og attakk alfa-omega, og her også yter SVS svært bra.

På moderne poppmusikk er det en del dypbass informasjon, oftest fra bassgitar, pauke eller synth... Det man må huske på er at vi nå omtaler frekvenser som ligger helt i grenseland for hva man kan høre, og hva man kan føle, og her blir det mye smakssak...

Personlig ser jeg ikke viktigheten i å gjengi så dype toner i min musikk, men dette blir til syvende og sist en smakssak. Min erfaring der er at grovt ca 80% syns det er kjempegøy, 20% finner det unødvendig eller til og med forstyrrende...

Her nevner du ting som er viktig, mange bra poeng, Mye bass betyr f.eks ikke nødvendigvis bra lyd, noe mange tror.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tillegg får jo hovedhøyttalerne jobbet vesentlig mindre i bassområdet, noe som kanskje rydder opp i lydbildet forøvrig (mindre kasseresonans) samt gir forsterkeren litt ekstra "headroom"?
    Helt riktig.
    Og dette resultatet vil en få med de fleste suber som er nevnt i denne tråden?

Vil resultatet bli bedre om en har en sub ved hver fronthøytaler?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Vil resultatet bli bedre om en har en sub ved hver fronthøytaler?
    I utgangspunktet skulle man jo anta det, men her kommer dessverre ulempene med de lave frekvensene og disses bølgelengder inn.
    Om man trenger én eller to (eller flere) suber avhenger av flere faktorer enn som så - dessverre (?).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet skulle man jo anta det, men her kommer dessverre ulempene med de lave frekvensene og disses bølgelengder inn.
    Om man trenger én eller to (eller flere) suber avhenger av flere faktorer enn som så - dessverre (?).
    OK, da er det jo bare å teste seg frem da, egne erfaringer er ikke så dumt å ha.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo en liten ulempe her da, for oss som må ta bass hensyn, om jeg har suber som kan spille under 20 Hz bra, og jeg ønsker dette for å kunne få "frihet" og overskudd i bassen selv om musikken ikke krever det fysisk. Slik vi har snakket om i de siste innleggene her nå.

Hva skjer da når plutselig musikken har toner og trykk i de frekvensene som vi kun brukte som "hjelpemiddel" tidligere. (er den forståelig?)

Da vil det jo plutselig ikke være så moro for naboer, eller har jeg tenkt feil her nå.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet...
    Kjøpte en Tannoy TS12. Noen må jo ha den her på forumet også.
    Utrolig liten, pen og med et veldig bra 12" element (ifølge tester, selger og Tannoy selv)
    Fikk også en god pris. Se link for specs. http://www.tannoy.com/TS12
    Skal tilbake til Stereofil og kjøpe RXV2600 senere så hvis jeg ikke likte sub'en kan jeg bytte den inn og betale bare mellomlegget.
    Ble nesten litt for mye for meg dette. Er vel typen som liker å kjøpe etter anbefalinger og ikke springe rundt å høre på "alt" før jeg kjøper.
    Denne gangen tok jeg en sjanse, og kjøpte litt på impuls.
    Hittil er erfaringen (med en helt ny uinspilt sub) veldig positive. Den føles godt integrert med mine fronthøyttalere, er veldig mye bedre til musikk enn min forrige sub, går relativt dypt og var lettplassert. Satte den i et hjørne, og det var en hit med en gang. Nå gjenstår fininnstillingen.
    Må få en kompis hit som kan sitte bort med sub'en og skru på knottene mens jeg lytter...
    Kan gjerne komme tilbake med endelige inntrykk etterhvert som den "mykner" opp litt og etter jeg har tatt beslutning om å beholde eller bytte inn.
    Takk for alle gode råd, og morsomt lesestoff.
    Gratulerer med ny sub! Som Wibla sier det er for få av oss her på avforum :-D Gleder meg til å se en evt. hjemmekinoprofil fra deg, har selv precision i stua nå som du vet

Jeg har vært nysgjerrig på TS12 selv, er det virkelig liten? Alt er relativt kanskje?

Ser at du har blitt gjort kjent med at SVS er en populær sub her på forumet også ;-)

A

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å bli mektig lei "synsere" ;-) som med skråsikkerhet uttaler seg om at det knapt finnes musikk med frekvenser ned mot 20Hz og under, og at dette ikke betyr noe. Det er, unnskyld uttrykket, bullshit! Det er faktisk relativt sett svært mye musikk som i dag har frekvenser ned i disse områdene. Problemet for de fleste er at de aldri har hørt disse frekvensene. Det er også disse frekvensene som er med på å skape rom og høyde i lydbildet. Ikke bare ved orgelmusikk og klassisk, men også ved svært mye av all annen musikk.
    Så så, "Mr. Fakta". Går ut i fra at du har utdannelse inne lyd og akustikk siden du kan være så selvsikker og sette alle andre du er uenige med i en bås kalt "synsere". Uff, ja jeg er nok en synser, og jeg sitter kun å gjetter fra ende til annen. Her kan du lese hvor jeg har all "synsingen" fra:

http://www.tnt-audio.com/topics/frequency_e.html
    http://www.recordingeq.com/EQ/req0400/OctaveEQ.htm
    http://www.recordingwebsite.com/rwti...ive/rw15r.html
    http://www.trinitysoundcompany.com/eq.html
    http://www.djhistory.com/forum/archi...p/t-15245.html
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...c/orchins.html
    http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/woodwind.html
    http://members.aol.com/pjay99site/Instrumentranges.htm
    http://www.alexandermagazine.com/rec...q0104/bass.htm
    http://www.bluesblast.com/frequency.txt

Jeg sa videre ikke at det ikke betyr noe om en sub kan spille ned til 20hz fremfor 25hz, jeg sa det er ikke noe vits å sette det som et høyt kriterie når man har moderate krav og kun ønsker litt fundament i musikken . Sub bør man ha, men om -3db punktet ligger ved 25hz eller 18hz mener jeg ikke er avgjørende om man får god dynamikk. Har selv hørt MANGE sub, og jeg har selv hatt anlegg som spiller heftig ned til 16hz (så ja jeg har hørt disse "frekvensene"). Allikevel så har flere av de beste anleggene jeg har hørt, hatt sitt -3db punkt mellom 25-30hz. Selvfølgelig vet du dette bedre enn meg, og du har nok bedre ører og sans for dynamikk enn meg, men da har jeg i allefall sagt MIN mening.

Elemental Studios fant noen sanger som inneholder ekstrem dypbass... Jeg vet det stadig kommer opp spørsmål om sanger som inneholder slik bass, rett og slett fordi det ikke er vanlig. Har sett flere profilerte "ikke-synsere" på dette forumet som har vært på andre forum som for eks. avsforum.com og spurt etter noe "vanlig" musikk som har dypbass. Det skulle vel neppe være så nødvendig, dersom dette er så vanlig i normal musikk. Som Elemental fint sa, så er dette smak og behag og JEG vet at jeg ikke setter pris på rumling under 20hz når jeg hører på musikk. Du må gjerne svare for deg selv og alle andre om du ønsker. Den eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg en sub som går dypt er pga film, til musikk legger jeg mine kriterier helt andre plasser.

Håper jeg har gjort litt bedre rede for hvorfor jeg kommer med "synsingen" og "bullshit"-snakket mitt....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da fælt som du tok på vei da...?

Det jeg snakker om er ikke EKSTREM dypbass. Det er dypbassen som ofte ligger latent og som tilfører musikkbildet romfølelsen jeg sikter til.

OG - det er ikke deg jeg sikter til når jeg gjorde mitt innlegg.

Imidlertid er ditt siste innlegg et mesterstykke og et stykke verdifult grunnlag for videre diskusjon! Flott!!! :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da fælt som du tok på vei da...?

Det jeg snakker om er ikke EKSTREM dypbass. Det er dypbassen som ofte ligger latent og som tilfører musikkbildet romfølelsen jeg sikter til

OG - det er ikke deg jeg sikter til når jeg gjorde mitt innlegg.
    Hvis du ikke siktet til meg, så skjønner jeg ikke hvorfor du quotet meg spesielt for å forklare til Tralltrall hvilke utsagn og innlegg du snakket om. Ingen andre har snakket bass ned til 20hz heller. Nok om det, jeg fikk i allefall inntrykket at du mente jeg snakket kun bullshit, og det var derfor jeg tok litt av...
    Imidlertid er ditt siste innlegg et mesterstykke og et stykke verdifult grunnlag for videre diskusjon! Flott!!! :-D
    Det var da voldsomt til godord, jeg rødmer nesten her jeg sitter... :-D (videre diskusjon bør kanskje foregå i egen tråd?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser jo spennende ut den. Hvem selger den, og til hvilken pris? Noen som har den i Oslo, så kan jeg sjekke den også ut i morgen.

SVS må man vel til Arendal for sjekke ut? Noen lytterom i Oslo?

Hvor i Arendal er dette lytterommet? Har lsound på krøgenes lytterom?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 12-07-2005, 11:26
  2. Riktige kabler!
    By lygren in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:36
  3. Stewart Firehawk lerret
    By lygren in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:29