Skal ha ny sub. Maks 7-8000,- Klarer ikke å bestemme meg.... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Til "synserne":
    Hva er vitsen med den hovne ovenfra-og-ned holdningen Fageborg? Lever du i din egen verden der du tror du er den eneste som sitter på fakta, og resten som ikke er enige med deg er synsere? Tydlig at du sitter på mye erfaring med kalibrering og plassering av ulike SVS-sub, men gjør det deg egentlig til en mindre "synser"?
    Jeg har hatt gleden av å oppleve hjemmekinoen til Per Thomas på dette forumet.

2 stk. PB12Plus/2 i en blokk - det er ikke noe problem med naboene der i gården...............og de er ikke få.

Hvis du får muligheten til å besøke denne hjemmekinoen, for å forske i SUB-signaler i forhold til blokk - det er bare å glede seg :-D
    Det du prøver å si, er at man kan fylle opp leiligheten med noen vanvittige dybass-dyr som har muligheten til å produsere noen ENORME mengder bass, utnytte det fullt ut på kvelden, og ingen naboer bryr seg? Beklager Fageborg, jeg skjønner du er en av de mest pro-SVS her på forumet og vil gjerne forsvare det for alt det er verdt, men at selv de største fordelene med SVS ikke kan være en ulempe for naboene blir nok litt drøyt for meg, og kanskje litt for mye synsing...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kirkeorgel går ned til 17Hz.

Og finnes i endel klassisk musikk.
    Ok, da skal jeg spise opp det utsagnet. Jeg baserte det på oversikten jeg fant. Hvor mange som faktisk sitter å hører på kirkeorgel hjemme, er vel en annen diskusjon...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN: Du skjønner nok egentlig hva jeg prøver å illustrere......;-)

Det er ENORM forskjell på hva man KAN gjøre med en SUB, og hvor LAVT(volum-messig) SUB-nivå man faktisk kan trives med, både til film og musikk.

Da jeg møtte 2 stk. SVS12Plus/2 i en blokkleilighet, tenkte jeg nok "Oiiiiiiiii - hva med naboene?"

Det var bare å få en demo av Per Thomas på hvor høyt han kunne spille UTEN at naboene reagerte. Og det var høyt nok for min del. Som de fleste vet - er jeg ingen bass-friiiik, heller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hehe.. Jeg synes det er festlig at såååå mange på forumet her er hjernevasket.

SVS er sikkert egentlig noe dritt, og jeg må bare forsvare kjøpet jeg har gjort. Ingen som eier et produkt kan være objektive når de omtaler produktet, så det faller på sin egen urimelighet å stole på en SVS-eier som legger ut om sine erfaringer. Som SVS-eier er jeg selvfølgelig fanatiker, for det er alle SVS-eiere.
    Hehe, du har skjønt det.... Nå er det bare å få lagt seg inn på nærmeste sykehus og få hjelp til de siste tvangstankene med div. flytende substanser...

Hvorfor skal alltid alternative forslag til SVS, automatisk tolkes som at noen har sagt SVS er dritt?

Hvorfor tar noen det nesten personlig når man fleiper om SVS? For crying out loud, det en kasse som lager bass ikke veien til evig lykke og frelse..

Hvorfor skal noen i SVS-fanklubben alltid blande seg inn i andre diskusjoner om sub de ikke engang har hørt, og fortelle hvor dårlig dette merket er, og hvor mye bedre SVS er?

Hvorfor blir alle som kjøper SVS og mener det finnes bedre sub, blåst vekk som ukvalifiserte til slike meninger, og skal få det på seg at de nok er ukvalifiserte til å kalibrere/plassere en SVS (selv om det sikkert også er realiteten for noen)?

Hvorfor brukes ikke samme argumenter til folk som hevder andre sub ikke holder mål? Er det bare SVS som har nytte av korrekt plassering og kalibrering?

Hvorfor må du enten være "med oss eller mot oss" når det snakkes om SVS?

Jeg har aldri sagt SVS er dårlig, tvert i mot. Det er et merke som gir vanvittig mye bass per krone, men hva er galt med å anbefale andre merker man har like gode erfaringer med men som kanskje passer andre preferanser? Kan godt være at jeg kjøper SVS selv en gang, men jeg gidder ikke være så ensporet at jeg prøver å innbille meg selv at SVS er det eneste firmaet i verden som kan lage vanvittige gode sub.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ENORM forskjell på hva man KAN gjøre med en SUB, og hvor LAVT(volum-messig) SUB-nivå man faktisk kan trives med, både til film og musikk.

Da jeg møtte 2 stk. SVS12Plus/2 i en blokkleilighet, tenkte jeg nok "Oiiiiiiiii - hva med naboene?"

Det var bare å få en demo av Per Thomas på hvor høyt han kunne spille UTEN at naboene reagerte. Og det var høyt nok for min del. Som de fleste vet - er jeg ingen bass-friiiik, heller.
    Flott. Da har vi konstantert en av disse 2 tingene:

A: Per Thomas har tolerange naboer... Flott for han.

B: Du og Per Thomas har moderate krav til hva som er nok bass (hva skal man egentlig med 2 stk. av den største SVS-modellen da?)

Hva hjelper egentlig det trådstarter?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva er den beste subben?

Har du hørt alle subber i klassen opp til 10000,- som finnes på markedet?
    Hvis man ikke har behov for å spille særlig høyt, og rommet er på 12 kvm, hvorfor skal man da kjøpe en diger jækel at en svart boks når man kan oppnå samme ytelse med en mindre box med penere finish. (for eks. Rel).

Det finnes mange subber som gir et godt fundament til musikk, for eks, Rega Vulcan, Linn Sizmik, Totem Lynx, Naim nSub, ML Dynamo, Epos ELS sub, Rel Stampede, Rel Quake, etc.
    Jeg vet ikke hva som er den beste suben.. Det er mulig det gikk an å tolke det som at jeg mente SVS var den beste suben, men det mente jeg ikke. Det virket bare som om folk ville at man skulle kjøpe en dårligere sub enn noen av de andre alternativene siden rommet var lite og i en blokk. Jeg mener imidlertid at dette er helt feil siden man får et vanskeligere utgangspunkt å jobbe med for å få god lyd. Det er fryktelig enkelt å få en god sub til å være mindre sjenerende.. Det kalles -gain eller PEQ.. Min erfaring er i hvertfall at en sub med buldrebass er mer til sjenanse for naboer enn en med stålkontroll.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg vet ikke hva som er den beste suben.. Det er mulig det gikk an å tolke det som at jeg mente SVS var den beste suben, men det mente jeg ikke. Det virket bare som om folk ville at man skulle kjøpe en dårligere sub enn noen av de andre alternativene siden rommet var lite og i en blokk.
    Det er en generell misforståelse at mindre må være dårligere. Har man moderate krav til SPL, er det bedre å satse på kvalitet fremfor kvantitet når man har et budsjett å holde seg til IMO. Headroom får man uansett i denne prisklassen, og det finnes masse gode alternativer som ikke har størrelse som et hundehus. Når det er sagt så blir nok trådstarter fornøyd med den minste SVS`en, men han spurte etter flere forslag og det har han fått.
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Min erfaring er i hvertfall at en sub med buldrebass er mer til sjenanse for naboer enn en med stålkontroll.
    Helt enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon:

De leilighetene jeg bor har kanskje hvert mere solide enn de du har oppholdt deg i, for jeg har ikke en gang problemer med at noe klirrer eller vibrerer hos meg selv. Pytt med det.

Det er riktig nok at grunntonen hos de fleste instrumenter ikke stikker så voldsomt dypt, men akkurat som det finnes overtoner finnes det også undertoner. I forrige nummer av Hifi&Musik var det en stor test av subwoofere, og der skrev de bl.a at for å gjengi en hi-hat 100% korrekt så skal du ha frekvensrespons ned til under 20hz. Om det stemmer? Jeg har ingen ide.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Håkon:

De leilighetene jeg bor har kanskje hvert mere solide enn de du har oppholdt deg i, for jeg har ikke en gang problemer med at noe klirrer eller vibrerer hos meg selv. Pytt med det.
    Mulig. Jeg har aldri bodd i en tung gammel betongbygning, men kun i nye leiligheter som kun følger byggkrav for lyd mellom leiligheter. Det er nok veldig avhengig av type naboer og vegger. Der jeg bor for øyeblikket, kan jeg spille for nabo-blokken om jeg ønsker. Spiller ingen rolle, vi har begge fått frem vårt poeng.
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er riktig nok at grunntonen hos de fleste instrumenter ikke stikker så voldsomt dypt, men akkurat som det finnes overtoner finnes det også undertoner. I forrige nummer av Hifi&Musik var det en stor test av subwoofere, og der skrev de bl.a at for å gjengi en hi-hat 100% korrekt så skal du ha frekvensrespons ned til under 20hz. Om det stemmer? Jeg har ingen ide.
    Godt mulig svenskene mener dette har betydning, men jeg tviler på at det har noen praktisk betydning. Meg om det. Det blir uansett litt på grensen til hva vi egentlig diskuterer, for hvem kjøper vel sub på grunnlag av et slikt kriterie.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor må du enten være "med oss eller mot oss" når det snakkes om SVS?
    Jeg må kunne si at SVS PB10 yter bedre enn en annen sub uten å bli kallt fanatiker og hjernevasket.

Jeg har ikke noen problemer med å innrømme at en annen sub er bedre enn den jeg har. Det gir jeg faktisk lang blanke i, for jeg er ikke av den misunnelige typen. Det jeg derimot har problemer med er tåpelig argumentasjon.

En god diskusjon er lærerik og spennende. Det er gøy å diskutere, men det blir litt teit at en til stadighet skal få høre at en er hjernevasket eller fanatiker bare fordi at noen har problemer med å forstå at et produkt faktisk er veldig bra (legg merke til at jeg ikke skriver best).

Til C. Alshus: Er jeg virkelig useriøs?

Til Trådstarter: Hvis jeg ønsket å være snill med naboene så hadde jeg foretrukket en sub med mye krefter og kontroll enn en sub som ikke strekker til og som bare buldrer. Det er selvfølgelig ikke slik at det bare er SVS har kontroll og krefter, men ikke hør på dem som sier at bass MÅ gå gjennom alle vegger. Jeg forstår at du har et forholdsvis lite rom, og alternativet til SVS må nesten bli XTZ 99 W12 i denne prisklassen. Det finnes flere subber som yter bra litt oppover i prisklassene, men vær oppmerksom på at SVS PB10 yter utrolig mye, og at den sannsynligvis parkerer mange dyrere subber.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen kan ha skikklig bass trykk i en leilighet uten at naboer hører noe!?!?!, de er veldig heldige. Jeg har ikke vært borti noen steder det er slik. Men klart noen steder er det bedre enn andre, og noen tåler mere bråk.

Det er veldig gøy med mye bass, som kan gå kjellerdypt, og voldsomt trykk om det behøves. (kunne ønske jeg hadde hatt muligheten). Men det går faktisk ann å ha bra lyd uten å måtte lete helt nede i kjelleren. :-)

Mange instrumenter kan spille i veldig dype frekvenser, men de færreste instrumenter har kjerneklangen sin der. Om du da hører masse klassisk musikk trenger du ikke ha sub som spiller flatt 17Hz. Du får ikke 64foten i et krikeorgel rett i trynet om du hører den live.

SVS er knall subber uten tvil, men det er ikke de eneste på markedet som leverer bass. Så hvorfor bli hårsåre og patetiske når noen kommer med andre alternativer?

Men: en dag kanskje jeg har to stooore SVS subber, jeg skal bare kjøpe meg hus først. :-) For jeg har vært på demo hos Alto og Dag, og det låter meget bra.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må kunne si at SVS PB10 yter bedre enn en annen sub uten å bli kallt fanatiker og hjernevasket.
    Hva med å si at PB10 låter bedre enn de andre sub DU har hørt, så høres du i allefall ikke hjernevasket ut... Hvem har forresten kalt deg hjernevasket?
    Jeg har ikke noen problemer med å innrømme at en annen sub er bedre enn den jeg har. Det gir jeg faktisk lang blanke i, for jeg er ikke av den misunnelige typen. Det jeg derimot har problemer med er tåpelig argumentasjon.
    Hvis noen kommer med tåpelig argumentasjon, så skulle det vel ikke være noe problem å argumentere godt tilbake. Og det er jo det vi har forum til... Dele meninger, og lære av hverandre.
    Det er gøy å diskutere, men det blir litt teit at en til stadighet skal få høre at en er hjernevasket eller fanatiker bare fordi at noen har problemer med å forstå at et produkt faktisk er veldig bra (legg merke til at jeg ikke skriver best).
    Er det noen som har sagt at SVS ikke er bra da?
    Det er selvfølgelig ikke slik at det bare er SVS har kontroll og krefter, men ikke hør på dem som sier at bass MÅ gå gjennom alle vegger.
    Tror du ikke helt skjønte hva jeg mente.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å angre på at jeg i det hele tatt ble med på denne diskusjonen, MEN:

Dette begynner å flyte ut, og for å komme litt tilbake på sporet så er trådstarter ute etter en grei sub til et rom på 12 kvadrat.

SVS spiller bra og gir mye for pengene, det tror jeg ikke noen disputterer her, men jeg er egentlig litt i samme gjeng som trådstarter og skal inn på en hybel som er i underkant av 20 kvm i stua. Da er ikke et monster som tar halve rommet alltid den beste løsningen.

Jeg for min del ble lei av SVS-diskusjonen for 15 poster siden, og jeg er mer spent på hva trådstarter har funnet ut på sin lytterunde som han fortalte om tidligere! Spesielt spent på om han har fått hørt ML Dynamo, da det er en av mine kandidater når høster lir på.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs kommer med ny sub snart, ein 12", den vil koste ca 6500 ink moms.

http://www.lsound.no/nor/index.php?s...up=240&id=3395

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet...
    Kjøpte en Tannoy TS12. Noen må jo ha den her på forumet også.
    Utrolig liten, pen og med et veldig bra 12" element (ifølge tester, selger og Tannoy selv)
    Fikk også en god pris. Se link for specs. http://www.tannoy.com/TS12
    Skal tilbake til Stereofil og kjøpe RXV2600 senere så hvis jeg ikke likte sub'en kan jeg bytte den inn og betale bare mellomlegget.
    Ble nesten litt for mye for meg dette. Er vel typen som liker å kjøpe etter anbefalinger og ikke springe rundt å høre på "alt" før jeg kjøper.
    Denne gangen tok jeg en sjanse, og kjøpte litt på impuls.
    Hittil er erfaringen (med en helt ny uinspilt sub) veldig positive. Den føles godt integrert med mine fronthøyttalere, er veldig mye bedre til musikk enn min forrige sub, går relativt dypt og var lettplassert. Satte den i et hjørne, og det var en hit med en gang. Nå gjenstår fininnstillingen.
    Må få en kompis hit som kan sitte bort med sub'en og skru på knottene mens jeg lytter...
    Kan gjerne komme tilbake med endelige inntrykk etterhvert som den "mykner" opp litt og etter jeg har tatt beslutning om å beholde eller bytte inn.
    Takk for alle gode råd, og morsomt lesestoff.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Spesielt spent på om han har fått hørt ML Dynamo, da det er en av mine kandidater når høster lir på.
    Ringte Audiocompaniet X antall ganger for å få navn på butikker i Oslo som har den inne, men de tok aldri telefonen....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg virkelig useriøs?
    Synes du virker fornuftig og reflektert i innleggene dine.

-Christian

Til trådstarter: Grattis med valget. Du blir sikkert fornøyd med subben.

Ha e fin aften - nå skal jeg se Kingdom of heaven, den lange versjonen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å bli mektig lei "synsere" ;-) som med skråsikkerhet uttaler seg om at det knapt finnes musikk med frekvenser ned mot 20Hz og under, og at dette ikke betyr noe. Det er, unnskyld uttrykket, bullshit! Det er faktisk relativt sett svært mye musikk som i dag har frekvenser ned i disse områdene. Problemet for de fleste er at de aldri har hørt disse frekvensene. Det er også disse frekvensene som er med på å skape rom og høyde i lydbildet. Ikke bare ved orgelmusikk og klassisk, men også ved svært mye av all annen musikk.

Å inneha en sub med musikale egenskaper, dvs. at den sømløst kan integrere seg med musikkbildet, og samtidig gjengi den pondus som finnes i bunnen - på en mest mulig korrekt måte, det er ALFA OG OMEGA FOR EKTE MUSIKKGLEDE! Det er sømløsheten som betyr noe for den som setter opplevelsen av musikk og film side om side.

Driter du i å høre på musikk (eller ennå ikke har oppdaget gleden)? Da regner jeg også med at det er om å gjøre å få kvantitativ (og ikke kvalitativ) bass ut av suben.

Jeg har gjennom de siste år hørt på en rekke forskjellige suber på musikk, og det er neimen ikke prisen som avgjør disses musikalske muligheter.

Selvfølgelig skal jeg ikke "hype" noe som helst merke på forumet - det som er skrevet om SVS er vel av både saklig og usaklig karakter. Imidlertid kommer dessverre det meste av usakligheten fra personer som ikke har hørt SVS.

Ta derfor de forslag som kommer frem her - miks dem med andre erfaringer på forumet, for deretter å reise rundt og høre resultater fra butikker og/eller andre forummedlemmer med oppsett som inneholder de subene du har kommet frem til.

Når du endelig har bestemt deg - gi oss en liten tilbakemelding på hva du gikk for, og hvorfor.

Takk!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husk dette var en Søndag, vanligvis går det høyere i ukedagene:-)

Neida fra spøk til alvor, jeg kan spille høyt, men samtidig ønsker jeg et lydnivå som gjør at alle bølgene holdes i rommet og ikke utenfor i så stor grad(dette er alikavel høyt nok, på dynamiske partier går det sikkert fort over 110 db). Får man kalibrert skikkelig så vil man oppleve mye godlyd i rommet og ikke utenfor, det er iallefall min konklusjon.

pt

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå begynner jeg å bli mektig lei "synsere" ;-) som med skråsikkerhet uttaler seg om at det knapt finnes musikk med frekvenser ned mot 20Hz og under, og at dette ikke betyr noe. Det er, unnskyld uttrykket, bullshit! Det er faktisk relativt sett svært mye musikk som i dag har frekvenser ned i disse områdene. Problemet for de fleste er at de aldri har hørt disse frekvensene. Det er også disse frekvensene som er med på å skape rom og høyde i lydbildet. Ikke bare ved orgelmusikk og klassisk, men også ved svært mye av all annen musikk.
    Det er vel ingen innlegg i denne tråden som sier det ikke finnes musikk med frekvenser ned mot 20Hz?

Slik jeg har forstått problemet her var diskusjonen dype frekvenser kontra blokkleilighet og bråk til naboer. Stemmer ikke dette?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 12-07-2005, 11:26
  2. Riktige kabler!
    By lygren in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:36
  3. Stewart Firehawk lerret
    By lygren in forum Lerret
    Svar: 0