Skal ha ny sub. Maks 7-8000,- Klarer ikke å bestemme meg.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Ser at jeg kan få PB10-ISD for 3592,- +mva, mens NSD koster 4152,- +mva.
    Hva ville dere valgt?
    Svar ønskes før ISD er tom på lager....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar ønskes før ISD er tom på lager....
    Nytt element - samme ytelse.

Det er penger å spare...........

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar ennå mere, kjøp to

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Stua di er på 12kvm. Og det er smått! Du skriver også at du ikke kommer til å spille særlig høyt.

Trenger du da SVS? Min mening er NEI!

Jeg ville valgt REL, fordi er det er en god sak, pen er den også. Og ikke like stor som SVS.

Men en ting er sikkert - på dette hjernevaskede forumet, vil folk anbefale SVS uansett. Alt annet er bare søppel. Og det er sikkert lett å få solgt SVS på AVTorget.

Interressert i brukt?

www.hifimagasinet.com ligger det en REL Storm3 i rosenutfinish for 7800 svenske. Det tilsvarer 6700 norske før frakt som utgjør 2-300.
    Selgeren bor i Stockholm.

En annen selger en Velodyne HGS10 sub for 8500 kroner. Tilsvarer 7200 norske.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med C. Alshus. Slik jeg forstår trådstarter, bor han i blokk og ønsker litt mer fundament i lyden uten alt for stort kassevolum. Da finnes det langt bedre alternativ enn SVS IMOH
    (Nå samles vel menigheten klar for hellig krig, men shit au... )

SVS går veldig dypt, er du sikker på du vil ha det i en blokk? Ser du på film, og det kommer en 17hz tone, passerer denne lyden gjennom veggene som det skulle vært vann gjennom en sil. Vet ikke helt om jeg ser det som en fordel. For musikk (ekte musikk ja) trenger du desidert ikke noe som går under det hørbare nivået. Siden SPL ikke er så viktig for deg, og størrelse er, så anbefaler jeg deg å tenke i andre baner enn SVS. Eventuelt om du skal ha SVS, ville jeg ha ventet på den lille lukkede modellen deres. Kan hende den passer ditt budsjett (?). Fordelen med SVS er at den er lett å selge, og at du mest sannsynelig får mye support av garvede SVS-fan dersom du skulle få problemer. Håper jeg har klart å ordlegge meg på en måte at meningheten ikke tolker det jeg sa som negativt om SVS

Martin Logan sub`en som er nevnt blir brukt til svært dyre høyttalere, og er et godt tips. Rel (brukt eller nytt), er meget musikalske og vil nok ganske sannsynelig integreres i ditt oppsett smertefritt. Har svært vanskelig for å tro at du blir noe annet en ekstremt fornøyd med en slik. Velodyne har noen modeller som har fått bra i test også. Alle disse fungerer selvfølgelig ypperlig til film også, så fremt du ikke har intensjoner om å riste i filler leiligheten. En DIY-sub av typen Brontes eller lignende vil nok rundspille alt i samme prisklasse mht ren lydkvalitet, men det forutsetter at du gidder/har muligheten. På bruktmarkedet dukker det også stadig opp godbiter som selges veldig billigt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare rydde opp i et par misforståelser. Jeg bor i leilighet, og det er ingen store problemer med at de dype frekvensene er å finne inne hos naboen, de er her hos meg alle sammen.

Dype frekvenser er egentlig ikke mindre viktig til film enn til musik, de opptrer ikke der så ofte som i film, men om de er det vil jeg også ha muligheten for å oppleve de. Men med mindre du spiller dunderhøyt er det ikke så viktig å kunne levere like mange db nede i det dype som det er til film.

Så om det er en bitteliten sub du skal ha så er det mye å velge i. Behøver den bare å være liten så synes jeg at PB10 passer inn i den kategorien. De øvrige SVS'ene er store og vil for de fleste også være mye mer enn nok :-D i et 12m2 stort rom.

Om du ikke skal spille altfor høyt, eller om filmytelsen ikke er en stor prioritet vil en liten lukket sub kunne fungere fint i et rom av din størrelse. Du betaler selvfølgelig noe mere for pr. db sammenlignet med en større portet sub, men intet her i livet er gratis :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    La meg bare rydde opp i et par misforståelser. Jeg bor i leilighet, og det er ingen store problemer med at de dype frekvensene er å finne inne hos naboen, de er her hos meg alle sammen.
    Flott at du har slike vidundervegger, men dype frekvenser spaserer nok gjennom mer enn du tror...
    Dype frekvenser er egentlig ikke mindre viktig til film enn til musik, de opptrer ikke der så ofte som i film, men om de er det vil jeg også ha muligheten for å oppleve de. Men med mindre du spiller dunderhøyt er det ikke så viktig å kunne levere like mange db nede i det dype som det er til film.
    Ekte musikk er ikke i nærheten av 20hz i 99% av tilfellene, og du finner kun noen svært få "kunstige" stykker som inneholder slike toner og klarer å få det til å bli "morsomt". Hvorfor skal man da velge en sub etter et slikt kriterie, i steden for å rette fokus mot dens musikalske kvaliteter for de delene av musikken man faktisk hører på? Hver sin smak og vurdering selvfølgelig, men til musikk tillater jeg meg å være uenig med deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, jeg har bodd i to forskjellige leiligheter i løpet av de 3 siste årene og har hatt 7 forskjellige sub løsninger i løpet av den tiden. Jeg snakker med naboene mine, og om de dype frekvensene ville ha medført noen store problemer ville jeg nok fått høre det. Og hvis det andre du sier stemmer, at 99% av tiden så er det ingen dypbass i signalet, da er jo denne diskusjonen fullstendig irrelevant. I min erfaring er det fullstendig likegyldig for naboene om subben rekker ned til 30 eller 20hz, heller ikke om den kan levere 85 eller 95db ved 20hz. Det er volumknappen som avgjør om naboene kan like deg eller ikke.

Du er sikkert på at det er 99% av all musikk som ikke strekker ned til 20hz og ikke 98% :-D

Jeg har lavd waterfallcharts av temmelig mye musikk, og du ville bli overrasket over hvor man kan finne dyp bass. De fleste nye innspillinger har signal helt dit ned, en del gamle stanser ved et sted mellom 30-40hz (tenk gammel Iron Maiden og a-ha). Det som varierer mest er amplituden hvor det i en del musik er i området rundt om 20-30hz hvor man finner det høyeste nivået. REL som du ofte nevner som et eksempel på en musikalsk sub opplyser selv at mange av deres subs leverer helt ned til under 10hz. Nå pleier ikke dette å stemme for RELs vedkommende, men de kan levere ned til ca 20hz, de kan bare ikke levere så mange db der nede. Men det er tydelig at REL mener at gjengivelse av den aller dypeste bassen også er viktig når en sub skal kunne beskrives som musikalsk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode råd og mye vissvass og synsing og SVS pro og mot. En herlig smørje nok en gang......... tydeligvis uten grunnlag for enkelte.

Jeg for min del anbefaler deg å kikke litt på REL, SVS. Ang REL er det allerede kommet gode forslag. Når det gjelder SVS anbefaler jeg deg å kikke på PB12/Plus, SB12 Plus (liten lukket sak med en 12" i og som er meget stuevennlig. Kommer nå i høst og er verdt et forsøk, koster ca 8k.), eller evt en tube som skal være veldig musikalske.
    Yamahaen vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe, utrolig mye blåse og knirkelyder fra den subwooferen, og tro meg - det er mer til irritasjon enn glede.....

Tannoy suben du nevner har jeg ikke hørt, men Tannoy går for å være god til musikk, så den er jo absolutt verdt et forsøk! JmLab har jeg ikke hørt.

Uansett! Prøv alltid hjemme hos deg selv før du kjøper, gjerne hvert produkt hvis du har tid/orker eller kan det. Det er beste måten å finne ut på hvilken sub som passer deg og dine preferanser best!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til "synserne":

Jeg har hatt gleden av å oppleve hjemmekinoen til Per Thomas på dette forumet.

2 stk. PB12Plus/2 i en blokk - det er ikke noe problem med naboene der i gården...............og de er ikke få.

Hvis du får muligheten til å besøke denne hjemmekinoen, for å forske i SUB-signaler i forhold til blokk - det er bare å glede seg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... takk for alle råd. Har prøvd å starte noen tråder om diverse ting uten særlig hell, men tydelig at folk her på forumet bryr seg om sine sub'er...
    Jeg skal som sagt på lytterunde i morgen. Hvis ikke noen av disse overbeviser tror jeg at jeg bestiller en SVS PB10-ISD (er jo den billigste også). Da har jeg 45 dager returrett hvis jeg ikke liker den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en meget god plan, den er den billigste og samtidig den som har mest headroom. Ikke minst er den fremdeles min favorit SVS pga forholdet mellom størrelse, pris og lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe som dynabel arges? Vil passe bra til ditt formål/budsjett, vil nå jeg tro.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke noen av disse overbeviser tror jeg at jeg bestiller en SVS PB10-ISD (er jo den billigste også). Da har jeg 45 dager returrett hvis jeg ikke liker den.
    XTZ 99 W12 er vel også et godt alternativ, b-billig er den også. (pluss at vi slipper å få enda en svsfanatiker her på "bassforum.no")
    edit; se post nr. 36 i denne tråden for et meget godt eksempel.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jeg synes det er festlig at såååå mange på forumet her er hjernevasket.

SVS er sikkert egentlig noe dritt, og jeg må bare forsvare kjøpet jeg har gjort. Ingen som eier et produkt kan være objektive når de omtaler produktet, så det faller på sin egen urimelighet å stole på en SVS-eier som legger ut om sine erfaringer. Som SVS-eier er jeg selvfølgelig fanatiker, for det er alle SVS-eiere.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke SVS-fanatisme som gjør at disse alltid anbefales..

Hvis du noensinne har hørt en SVS sub mot omtrent hvilke som helst andre suber i de samme prisklassene i et rom som ikke er helt ugunstig for bass så skjønner du fort hvorfor folk anbefaler SVS.
    Jeg vil tro at de fleste her inne er opptatt av å få best mulig lyd for pengene og bryr seg ingenting om det står SVS eller B&W på suben. Så den fanklubb drittslengingen begynner å irritere meg. SVS subene er rett og slett knallbra!!! Og ja, det vil sannsynligvis si bedre enn din favoritt!

Deal with it!

Og jeg fatter og begriper ikke hvorfor han ikke skal gå for den beste suben slik at han får et så bra utgangspunkt som mulig. Hvorfor kjøpe noe som er dårligere når han kan få noe som er bra, og dermed ha mye større muligheter til å tilpasse lyden slik han vil? Du kan aldri få bra lyd ut av en dårlig sub, men du kan da saktens få dårlig lyd ut av en bra sub dersom det er målet...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hehe.. Jeg synes det er festlig at såååå mange på forumet her er hjernevasket.

SVS er sikkert egentlig noe dritt, og jeg må bare forsvare kjøpet jeg har gjort. Ingen som eier et produkt kan være objektive når de omtaler produktet, så det faller på sin egen urimelighet å stole på en SVS-eier som legger ut om sine erfaringer. Som SVS-eier er jeg selvfølgelig fanatiker, for det er alle SVS-eiere.
    Selvfølgelig må det være lov å anbefale SVS, eller det produktet man selv har.

Men gi beng i å bli useriøs.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Så den fanklubb drittslengingen begynner å irritere meg. SVS subene er rett og slett knallbra!!! Og ja, det vil sannsynligvis si bedre enn din favoritt!

Deal with it!

Og jeg fatter og begriper ikke hvorfor han ikke skal gå for den beste suben slik at han får et så bra utgangspunkt som mulig. Du kan aldri få bra lyd ut av en dårlig sub, men du kan da saktens få dårlig lyd ut av en bra sub dersom det er målet...
    Hva er den beste subben?

Har du hørt alle subber i klassen opp til 10000,- som finnes på markedet?
    Hvis man ikke har behov for å spille særlig høyt, og rommet er på 12 kvm, hvorfor skal man da kjøpe en diger jækel at en svart boks når man kan oppnå samme ytelse med en mindre box med penere finish. (for eks. Rel).

Det finnes mange subber som gir et godt fundament til musikk, for eks, Rega Vulcan, Linn Sizmik, Totem Lynx, Naim nSub, ML Dynamo, Epos ELS sub, Rel Stampede, Rel Quake, etc.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, jeg har bodd i to forskjellige leiligheter i løpet av de 3 siste årene og har hatt 7 forskjellige sub løsninger i løpet av den tiden. Jeg snakker med naboene mine, og om de dype frekvensene ville ha medført noen store problemer ville jeg nok fått høre det. Og hvis det andre du sier stemmer, at 99% av tiden så er det ingen dypbass i signalet, da er jo denne diskusjonen fullstendig irrelevant. I min erfaring er det fullstendig likegyldig for naboene om subben rekker ned til 30 eller 20hz, heller ikke om den kan levere 85 eller 95db ved 20hz. Det er volumknappen som avgjør om naboene kan like deg eller ikke.
    Thomas, jeg har bodd i 2 nye leiligheter selv, og flytter i min 3. nå snart. Kjørte en 20hz test med en sub jeg hadde tidligere, og jeg fikk en nabo som bodde 2 etg under på besøk. Krystallglassene hans begynte å riste, og av erfaring skjønte han med en gang at det var jeg som spillte. Ikke noe problem, men han gjorde meg oppmerksom på at slike lyder var uønsket. Bodde i en kjeller før alt dette, med en 18" Hi-Fonics bilsub, 3stk 15" CV++ og syntes det var kjempegøy. Testet en typisk testplate for dypbass, og fikk den gangen naboen på besøk som bor i en enebolig. Poenget mitt er at jo dypere man går i frekvens jo lettere forplanter bassen seg. Dette burde jo være grunnleggende kunnskap for dere SVS-tilhengere som tar på dere rettighetene som "ikke-synsere" her...

Mulig jeg overdriver problematikken litt, men jeg syntes det er verdt å nevne at dypbass under 20hz er kanskje kvaliteter man ikke bør sette høyest på lista når man er ute etter en sub som er snill mot naboene. Nok om det, det er bare min mening, og jeg har ikke SVS.
    Jeg har lavd waterfallcharts av temmelig mye musikk, og du ville bli overrasket over hvor man kan finne dyp bass. De fleste nye innspillinger har signal helt dit ned, en del gamle stanser ved et sted mellom 30-40hz (tenk gammel Iron Maiden og a-ha). Det som varierer mest er amplituden hvor det i en del musik er i området rundt om 20-30hz hvor man finner det høyeste nivået. REL som du ofte nevner som et eksempel på en musikalsk sub opplyser selv at mange av deres subs leverer helt ned til under 10hz. Nå pleier ikke dette å stemme for RELs vedkommende, men de kan levere ned til ca 20hz, de kan bare ikke levere så mange db der nede. Men det er tydelig at REL mener at gjengivelse av den aller dypeste bassen også er viktig når en sub skal kunne beskrives som musikalsk
    Jeg hadde en oversikt som viste instrumentene og hvor dypt de gikk. Det dypeste nivået jeg fant, var vel kontrabass eller noe (?) som kunne gå helt ned til 26hz. Skal se om jeg finner den. Kan godt hende man finner noen innspillinger som av en eller annen grunn har lyder under dette, men jeg ser ikke helt vitsen med å jakte på noe som ikke er samsvarende med hvordan musikk låter i virkligheten. Prioriteringene bør jo være der mesteparten av lyden faktisk ligger. At du føler behovet for å lage wateterfall charts for å finne ut hvilken sanger som har dypbass hvor, forteller kanskje litt våre forskjellige preferanser ift. musikk, så det er liten vits å diskutere akkurat det.

Når det gjelder REL og deres specs, så sier det seg selv at dette har sin fordel i film, ikke musikk. REL har alltid prøvd å lage sub som er gode der det trengs til musikk, men markedet går mer og mer over på film/multimedia, og der er jeg enig at man har fordel av dypere frekvenser.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kirkeorgel går ned til 17Hz.