Lytterunde for moroskyld....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Lytterunde for moroskyld....

...og fordi jeg synes det er gøy å holde meg litt oppdatert. Kanskje det resulterer i et stereoanlegg på sikt. For øyeblikket er det mest for gøy, men dere vet alle at det er kort vei fra spøk til revolver.

I dag var jeg i alle fall på Hifiklubben på Ski og pratet med 2 veldig hyggelige gutter. De virket veldig ærlige, imøtekommende og kompetente. Ikke det at jeg er så kompetent at jeg skal kunne vurdere andres kompetanse, men jeg fikk inntrykk av at disse var mere enn gjennomsnittlig interesserte i det de drev med og at de hadde litt erfaring.

Jeg har laget meg en test-cd som innholder litt forskjellig musikk jeg liker, og som representerer forskjellige utfordringer for høyttaleren. Den innholder følgende:

I utgangspunktet er jeg litt nysgjerrig på B&W, og i morges fikk jeg brått lyst til å høre B&W 705. Disse fikk jeg høre på en Thule stereoforsterker. Jeg var ikke så opptatt av hvilken, men de sa den leverte 2 x 150 watt (for de som mener dette betyr noe). Jeg gjenkjente fort den litt engelske lyden i B&W. Høyttaleren spiller litt tjukk lyd, men med en veldig god detaljering. Mellomtonen er nok styrken til denne høyttalere, men ingenting går på bekostning av noe annet på denne. Den basser bra, og diskanten er detaljert uten på noen måte å være skarp. Leonard Cohen låt flott, og på spor 2 med Katie Melua forsvant høyttalerene fullstendig i lydbildet. Jeg ble imponert over lydbildet i denne høyttaleren til jazz. Bengt Hallberg på piano låt veldig bra, og Keith Don't Go høres bra ut på alle høyttalere. Kvinnevokal låt også veldig bra, og Solveig Slettahjell er en fin test på det.

Etterpå fikk jeg høre B&W 602 S3. Det som er litt morsomt er at dette er også den første høyttaleren jeg lånte øre til når jeg begynte min lytterunde i 2005. Den gang falt den igjennom fordi den ikke basset nok. Nå som jeg har hørt så mye annet i mellomtidenn var det gøy å høre på denne igjen. Den spiller varmt som B&W gjør, og jeg må nesten si at jeg lurer på om 705 er så mye for pengene egentlig. Jeg lurer på om ikke jeg ville valgt 602 S3 og heller brukt penger på elektronikk om valget sto mellom disse høyttalerene. Det er vanskelig å si hva forskjellene mellom denne og 705 egentlig er uten at det switches raskt i mellom dem. Jeg hørte dem også på forskjellige forsterkere og på forskjellige steder i lokalet, så det er mulig jeg er litt urettferdig med 705 nå.

Gutta skiftet fort mellom 602 S3 og Dali Ikon 6 for meg, og dette er virkelig 2 forskjellige høyttalere. Bassen til Ikon 6 er stram, mens 602 er softere. Diskanten til Ikon 6 er veldig åpen og detaljert, men kan bli skarp på noen innspillinger. Mellomtonen var mere tilbaketrukket på Ikon 6 ifht 602, men dette er sikkert som en følge av detaljert diskant og stram bass. Til jazz er nok 602 å foretrekke fremfor Ikon 6, men til klassisk musikk snur det seg. Uansett er ikke disse høyttalerene i samme klasse, så det blir litt dumt å sammenligne dem.

For moroskyld hørte jeg på B&W CM1. Jeg ble umiddelbart overasket over hvor mye bass som bodde i disse. I et mindre rom vil disse være en nytelse å høre på. De gir seg fort, så det er ikke noe poeng å handle slike om en ønsker å spille høyt, men til koselytting i en mindre stue er disse absolutt verdt å vurdere.

For endamorroreskyld hørte jeg på Dali Helicon 400 som jeg definitivt ikke har råd til. Ergelig egentlig, for de spillte fantastisk. Detaljeringen var der i hele frekvensområdet, og lydbildet ble større enn med B&W 705. Madrugada fikk mere fylde, og Solveig Slettahjell kom nesten ut av høyttaleren. :shock: Det betyr selvfølgelig mye at disse høyttalerene også går MYE dypere enn noen av de andre høyttalerene jeg hørte idag. Det kan bli dyrt å handle forsterker til disse i tillegg til at disse høyttalerene koster over 30 laken, men det var morsomt å få høre disse.

Jeg likte meg på Hifiklubben på Ski, og jeg skal nok helt sikkert tilbake dit for å høre på flere høyttalere eller bare for å slå av en prat.

Jeg håper det ikke er lenge til neste gang jeg får anledning til å ta en tur å lytte litt på forskjellige høyttalere. Usher, Tannoy og Vienna Accoustics hadde vært litt gøy å høre. Sistnevnte ble det pratet varmt om i butikken.

Håper noen av dere synes slikt er litt artig å lese om. Selv har jeg gledet meg over å lese mange av deres erfaringer med forskjellige høyttalere. Skulle noen høre på ett eller annet for moroskyld så del det gjerne med oss andre i denne tråden.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike tråder liker jeg, god lesning.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med erfaringer fra lytterunder (selv om Hifi Klubben ikke er mitt førstevalg)...

Artig lesing. Keep it on....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro lesning, var selv på en lytterunde denne uka for morros skyld. og er helt enig med deg i at h400 er en drøm som er alt for langt unna min prisklasse og

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Morro lesning, var selv på en lytterunde denne uka for morros skyld. og er helt enig med deg i at h400 er en drøm som er alt for langt unna min prisklasse og

Hmmm... http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/9675

Denne høyttaleren krever litt av rommet også. Den er stor og kan med fordel ha litt avstand til veggen. Jeg tror denne kunne vært lekker som front i min hjemmekino.

Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med det jeg har i min kino, og jeg har stor tro på at jeg ennå ikke har sett høyttalerenes virkelige potensiale. Jeg tipper jeg vil oppleve forandringer når jeg får gjort noe med demping av førsterefleksjoner og bassfeller.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin reportasje!

Særdeles hyggelig at du likte Helicon da:-D
    Og det er helt riktig som du skriver, de krever helt klart mye av rommet og er litt kilne på plassering og som du skriver så trives de best med litt avstand til bakveggen, de er også veldig kresne på elektronikken, men med den iorden så er de jo aldeles ikke værst.
    Skikkelig moro med slike "småtester", så skulle du dra ut på flere lytterunder, så del det gjerne med oss andre. Sunzeeker har akkurat fått Triangle Celius ESw, så når de er skikkelig innspilt skal vi legge ut noen inntrykk her.
    De virker veldig lovende

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Helicon på en Lyngdorf Audio TDA2200. Den driver dem sikkert bra, men så er den dyr også da. Hvordan er Oberon 4.1 på Helicon? Den er vel ennå sterkere enn Lyngdorf, men hvordan er lydsignaturen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg hørte Helicon på en Lyngdorf Audio TDA2200. Den driver dem sikkert bra, men så er den dyr også da. Hvordan er Oberon 4.1 på Helicon? Den er vel ennå sterkere enn Lyngdorf, men hvordan er lydsignaturen?
    Har også hørt Helicon på denne Lyngdorfen, men det var da i ett alvorlig stort rom, så det blir vel litt feil å dømme hverken høyttalerne eller forsterkeren utifra den lytteseansen. Jeg har prøvd alt mulig rart av forsterkeri på mine og ingenting har så langt vært i nærheten av Oberon. Helicon er jo 4 ohms, så visst jeg ikke er helt på viddene så skal jo effekten dobles da, ved å sette receiveren til 4 ohm, stemmer ikke dette??
    Mulig det blir litt bedre med 6.1, men ifølge Snickers, så er det kun snakk om å kunne spille litt høyere og det har ikke jeg behov for, fordi hverken høyttalerne eller blokkene backer ut, uansett hvor høyt jeg spiller, og lydtrykk er det i massevis:-D
    Lydsignaturen er veldig oppløst og detaljert og ett vanvittig punch i det lavere tonespekteret, men det som har imponert meg aller mest med Oberon er evnen til å sentrere vokalen, med riktig plassering av høyttalerene og sweet-spot så kommer vokalene ikke fra høyttaler-kassene, men midt mellom hvis du skjønner hva jeg mener. Den eneste forsterkeren jeg har prøvd som har vært i nærheten av Oberon når det gjelder dette er Arcam A85, men den blir igjen altfor svak for Helicon. De trives best i ett rom med litt størrelse og ganske så god avstand til bakvegg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    ..men det som har imponert meg aller mest med Oberon er evnen til å sentrere vokalen, med riktig plassering av høyttalerene og sweet-spot så kommer vokalene ikke fra høyttaler-kassene, men midt mellom hvis du skjønner hva jeg mener...
    Det var det jeg mente med at "høyttalerene forsvant i lydbildet" når jeg spillte Katie Melua på B&W 705. Med riktig forsterker og høyttalere så forsvinner kasselyden, og stereoperspektivet blir så detaljert og oppløst at en ikke lenger legger merke til høyttalerene. Det er jo DET som er lytteopplevelse!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mente med at "høyttalerene forsvant i lydbildet" når jeg spillte Katie Melua på B&W 705. Med riktig forsterker og høyttalere så forsvinner kasselyden, og stereoperspektivet blir så detaljert og oppløst at en ikke lenger legger merke til høyttalerene. Det er jo DET som er lytteopplevelse!
    Hehe, da er vi helt enige Vanvittig deilig følelse, og Oberon er helt råe på akkurat dette, fikk hakeslepp første gang jeg testet de i Tromsø, da på et par Tannoy Sensys. Først kun med Pioneer VSX 915 og deretter med Oberon bak roret, gud hjelpe meg for en forskjell.
    Stemmer det jeg nevnte med at Helicon er 4 ohms og dobling av effekt eller er jeg helt på jordet, vet at du er god mann med receivere og forsterkere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker yter nesten dobbelt så mye på 4 ohms-laster enn på 8. Dine Oberon 4.1 yter 500 watt i 4 ohm! Du har litt krefter der! Det er ikke alle forsterkere som liker seg på laster ned mot 2 ohm, men Oberon takler det og.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fin lesning dette pnerbye...Støtter opp om betjeningen på hifiklubben på ski,de få produktene jeg har handlet av hifiklubben er handlet der.Selv er jeg veldig imponert av hva ikon 6 klarer å levere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er jeg også imponert over. Jeg vil ikke si at mellomtonen er svak på denne, men den kommer litt i skyggen av diskanten synes jeg. Diskanten derimot er virkelig oppløst og detaljert. Noen synes det blir for mye, men så lenge den backes opp av god bass og mellomtone er det greit. Selv er jeg nok av den mening at en kan få mere for pengene ved å velge noe annet.

Uansett kommer det veldig mye an på hva en ønsker av høyttaleren. Jeg ble litt skuffet over mellomtonen til Ikon 6 ifht hva jeg hørte på B&W 602 S3, men jeg fikk ikke testet Ikon 6 så mye at en bør ta mye hensyn til hva jeg mener om den. Vær kritisk selv når du lyttetester.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er jeg også imponert over. Jeg vil ikke si at mellomtonen er svak på denne, men den kommer litt i skyggen av diskanten synes jeg. Diskanten derimot er virkelig oppløst og detaljert. Noen synes det blir for mye, men så lenge den backes opp av god bass og mellomtone er det greit. Selv er jeg nok av den mening at en kan få mere for pengene ved å velge noe annet.

Uansett kommer det veldig mye an på hva en ønsker av høyttaleren. Jeg ble litt skuffet over mellomtonen til Ikon 6 ifht hva jeg hørte på B&W 602 S3, men jeg fikk ikke testet Ikon 6 så mye at en bør ta mye hensyn til hva jeg mener om den. Vær kritisk selv når du lyttetester.
    Hvis du har muligheten til det, prøv Ikon 6 i fullt surround-oppsett med Vokal 2 som center og en skikkelig sub. Da blir du ihvertfall imponert (tror jeg)
    Jeg ble ihvertfall det:-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg på Stereofil for å høre på Tannoy Fusion 2. Jeg var i byen sammen med kona og hun satt å sikla på Tivoli mens jeg hørte på høyttalere.

Hyggelige og hjelpsomme mennesker i butikken hjalp til og kom med gode råd. Her følte jeg meg hjemme og i gode hender. Tannoy Fusion 2 ble koblet til en Marantz forsterker, men jeg fikk ikke med meg hvilken modell. Lyttemusikken er som i post 1. Dette er blitt referanseskiva mi inntil videre.

Leonard Cohen låt meget bra på høyttaleren, og jeg ble overasket over hvor dypt egentlig Fusion 2 gikk. Cohen fikk en god dybde i stemmen, og vokalen lå godt i stereobildet. De 2 neste sporene ga det samme inntrykket. Høyttaleren er meget god, og mellomtonen overasker prisen tatt i betrakting. Høyttaleren var faktisk noe større enn jeg først hadde trodd. En må nok ha et kraftig veggfeste om denne ikke skal stå på stativ.

Jeg spillte igjennom en del flere låter, og inntrykket var at høyttaleren gjør det godt i alle frekvenser. Diskanten er detaljert men soft, og bassen er fast. Mellomtonen gjør vokal veldig godt. Sistesporet med Solveig Slettahjell imponerte. De i butikken må også ha ment det, for de ønsket å vite hvilken plate denne var på. Fint spor å teste kvinnevokal med.

Det eneste jeg kan si i negativ retning er at bassen gir bittelitt kasselyd eller hva jeg nå skal kalle det. Når jeg lyttet med lukkede øyne kunne jeg ane at lyden kom fra 2 steder heller enn fra midten. Dette var ikke tilfelle med vokalen som lå sentert og fint. Dette var spesiellt fremtredene på spor 2 med Katie Melua. Med en gang vokalen satt inn satt lyden klistra i senter.

Nå koblet vi opp Fusion 1. Jeg måtte nesten høre denne også. Fusion 1 gjør det veldig godt på moderat lyttenivå. Cohen fikk ikke dybden i stemmen som han skal ha, og basstromma på Eminem hørtes litt pappaktig ut når jeg skrudde opp litt. Ellers er signaturen svært lik Fusion 2. Fusion 2 har mere dybde, mens mellomtone/diskant blir mere fremtredende på Fusion 1. De ligger svær nær hverandre i pris, og det blir faktisk litt smak og behag når det kommer til valg mellom disse.

Jeg skulle gjerne hørt alt i butikken, men jeg hadde ikke tid til det denne gangen da. Jeg skal tilbake en tur for å høre Fusion 4 og Sensys DC1 (og 2?). Mest fordi jeg er nysgjerrig. Jeg mistenker at Fusion 4 er festlig i hjemmekino.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro lesning, gøy å høre hva andre synes om forskjellige høyttalere...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor jeg kan få høre denne? http://www.krix.com.au/equinoxspecs.htm

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Må bli hos Stereolab da i tilfelle. Er dette en butikk?

Stereolab
    Radarveien 13
    1152 Oslo
    NORGE
    Tlf.: 416 23923

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor jeg kan få høre denne? Krix - Experience Sound
    Idag har jeg vært på Hifimesse i Horten...

...og der fikk jeg høre Krix Equinox også! Jeg ble først kjempeimponert over bassingen, men den viste seg å komme fra rommet ved siden av hvor de bygde sub-sofa!

Krix Equinox er utvilsomt en god høyttaler. Lydbildet blir stort, og diskant og mellomtone er veldig oppløst og detaljert. Den basser slett ikke verst heller. Tror den bør stå på stativ med litt luft rundt seg for å yte sitt beste. Denne ville jeg nok vurdert som en konkurrent til CM1. Tror denne spiller høyere en CM1 som fikk litt kasselyd når vi dro på litt.

Patos Lyric Satelite var en svært liten høyttaler med overaskende god lyd. Med en sub så kan denne være lekker i en pen stue. Lukket konstruksjon som kan egne seg til veggmontering. Roar Moen mente han hadde delefrekvens på ca 70 hz, så høyttaleren gikk overaskende dypt til å være så liten.

Bose Lifestyle 48 er DYRT, men hvis en ønsker å gjemme bort lyden fullstendig i en lekker stue så lar det så gjøre uten at det låter forferdelig av den grunn. Delefrekvensen er nok på ca 120-150 hz eller noe, men det fungerer faktisk overaskende bra. Muligheter for å bygge ut konseptet i flere soner er jo lekkert, og med muligheter for lagring av cd-samling, tilkobling av Ipod +++. Bose har nok fått et ufortjent dårlig rykte i Norge av en eller annen grunn. Jeg er selvfølgelig av den mening at større høyttalere låter bedre, men hvis dette ikke er et alternativ så gjør Bose jobben sin. Hadde Lifestyle kostet 5-6000 istedet for 50000 så hadde jeg handle til stua mi.

Jeg fikk inntrykk av at denne messen først og fremst var for audiofile med fet lommebok, og ikke noen messe for vanlige entusiaster på budsjett. Det var mye DYRT, men det var jo morsomt å se og lytte litt også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny lytterunde
    By Antonx in forum Høyttalere
    Svar: 89
    Siste melding: 08-11-2006, 16:29
  2. Forslag til lytterunde for hjemmekino/stereo
    By GWH in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-25-2006, 08:16
  3. Lytterunde!
    By homecinema in forum Høyttalere