Hva ser best ut? (Bilder med noen nye detaljer side 6!) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 255
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir spennende å se hva du får til.
    Anbefaler å ta kontakt med Tom Bach hos Bach Hifi i Larvik. Han har konstruert og solgt sine egne høyttalere i åresvis. Og har laget en rekke svært gode konstruksjoner. Noen rimelige, noen i 50.000 kroners klassen, med de beste elementene fra bl.a. Scan Speak og Vifa. Han kan sikkert komme med noen av de erfaringene han har gjort, både på konstruksjonssiden, og annet. Han driver etter min mening den beste hifi forretningen i Norge, selv om den ikke er så stor. Kanskje et sted å selge utstyret ditt også?

Ellers er Arne Offenberg også en stor ressurs på konstruksjon av lydutstyr.
    www.offenberg.no

Noen ganger kan det være greit å høre på andres erfaringer, så slipper man unna endel fallgruber.

Lykke til!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Det blir spennende å se hva du får til.
    Anbefaler å ta kontakt med Tom Bach hos Bach Hifi i Larvik. Han har konstruert og solgt sine egne høyttalere i åresvis. Og har laget en rekke svært gode konstruksjoner. Noen rimelige, noen i 50.000 kroners klassen, med de beste elementene fra bl.a. Scan Speak og Vifa. Han kan sikkert komme med noen av de erfaringene han har gjort, både på konstruksjonssiden, og annet. Han driver etter min mening den beste hifi forretningen i Norge, selv om den ikke er så stor. Kanskje et sted å selge utstyret ditt også?

Ellers er Arne Offenberg også en stor ressurs på konstruksjon av lydutstyr.
    www.offenberg.no

Noen ganger kan det være greit å høre på andres erfaringer, så slipper man unna endel fallgruber.

Lykke til!
    Du har fått med deg at Snickers driver et eget firma som blant annet driver med utvikling av høyttalere? Tror kanskje ikke det er så aktuelt for han å ta kontakt med en mulig konkurrent i samme bransje for konsultasjon.

Btw: Fet side han Offenberg hadde

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samarbeide er kjekt det, men jeg kjenner ingen av de du nevner imm. Det er også en hel rekke andre konstruktører her i landet og utenlands som jeg også kunne/burde samarbeide med, men så er det ikke alltid like lett da. Man må liksom finne Tiedemand og Gude-matchen for at det skal funke. Det dreier seg mye om filosofi, og svært få av mine konstruktørkollegaer er i stand til å jobbe etter min filosofi og vice versa.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du har fått med deg at Snickers driver et eget firma som blant annet driver med utvikling av høyttalere? Tror kanskje ikke det er så aktuelt for han å ta kontakt med en mulig konkurrent i samme bransje for konsultasjon.

Btw: Fet side han Offenberg hadde

Nei jeg visste ikke Snickers Is driver firma som utvikler høyttalere. At han utvikler midgard forsterkere har jeg derimot fått med meg.
    Det er slettes ikke uvanlig at folk samarbeider om enkelte ting, og utveksler erfaringer, selv om man er konkurrenter. Tipper helt klart at Snickers Is og Bach hadde hatt en masse spennende å snakke om hvis de en gang hadde møtt hverandre. Og det kan godt hende at Snickers haddde fått solgt både høyttalere og forsterkere i butikken til Bach også, hvis da Strandberg ikke har fått enerett på disse i Larviksområdet.

Joda, Offenberg kunne sikkert hatt laget en mer informativ side. Men at han innehar en hel del kompetanse, det er ihvertfall sikkert. Har bl.a. hatt store prosjekter for NRK, Nathionaltheateret osv. Han har forresten et ganske kuult anlegg hjemme, selvbygde høyttalere med de beste elementer fra JBL. Basskassene er på 800 liter, innebygd i veggen i lytterommet. Nice!

IMM

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå har jeg sittet i flere timer og tegnet på en modell, også kommer du med akkurat det forslaget jeg holder på med nå liksom

Edit: Det er jo litt gøy å se at:
    Du liker den avrundede kassa som jeg også klart foretrekker.
    At du tenkte på å legge hornet halvveis nedi.
    At du tenkte på å sette diskanten under.
    Og at du tenkte på å bruke overveiende mørke elementer.
    ...da jeg også hadde planer om samtlige av disse detaljene.

Tror det er en slags telepati mellom oss, som i en symbiose.

Uansett, så synes jeg tegningen var helt knall. Om jeg hadde vært i markedet for en slik høyttaler, ville nok den iallefall vært pen nok til at jeg hadde kjøpt den.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående fargevalg, så synes jeg den siste tegningen din var fin.

Finishen på sidene må være ekte, uansett om det er finér, pianolakk eller noe annet. Greit at prisen går litt opp, for eiergleden blir mye større.

Fint at du tok med fot, som jeg skrev lenger opp, høyttalern får litt fundament å stå på. Synes foten burde være mørk, matt grå eller svart, uavhengig av finish ellers.

Front i samme finish som foten, eller i samme finér eller lakk som sidene.
    Om du prøver med finér på fronten, legg fineren på de flate pertiene, og rundt utterkanten av diskant/mellomtonehorn.

Fargen på toppen kan kanskje være i samme farge som basen, som igjen har samme farge som hornene?

Er det mulig å eloksere fasepluggene, eller er det alt for kostbart?

Terminaler: Ikke bruk sånne jalla plastterminaler, men heller en svart, eloksert aluplate. Eller noe lignende. Er ikke Eichmann så fint? Ulempen er at de står så tett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasepluggene skal uansett elokseres for ikke å korrodere. De kommer trolig til å bli en anelse mørkere enn den sedvanlige sølvelokseringen for å ikke skrike for mye sammen med det sorte.

Terminaler er viktig ja, helt enig, men jeg hater messingterminaler. Unødvendig å dytte slikt inn i signalveien når man bruker så mye krefter på å unngå slike kompromisser andre plasser. Dessverre er det i hovedsak bare Supra og Eichmann som har noe å komme med i Kobber.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Tror det er en slags telepati mellom oss, som i en symbiose.

Uansett, så synes jeg tegningen var helt knall. Om jeg hadde vært i markedet for en slik høyttaler, ville nok den iallefall vært pen nok til at jeg hadde kjøpt den.
    Hehe

En høyttaler bør jo egentlig låte så bra at man gir beng i utseendet. Men det skader jo ikke at det tar seg ut litt heller. Jeg er dessuten ingen stor fan av firkantede slanke søyler (med slank lyd )

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er lyden viktigst, men om man skal ha to store kolosser inn i stua, skjør det ikke noe om de ser litt pene ut heller.

Kanskje en ønskedrøm, men det hadde sikkert vært stilig med aktiv drift på de talerne der, siden dere også kan lage forsterkere. Og så slipper man forsterkerkabinettkostnader, høyttalerkabler, etc.

Øyelokkene begynner å bli tunge...

Ha en trivlig natt.

Men du har designet. Det SER bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha to basselementer, hvorfor ikke legge de inni kassa, slik KEF har gjort det i flere av sine modeller? Jeg hadde engang KEF 104.2 og var veldig fornøyd. Og det var like artig hver gang når folk bare så de to mellomtoneelementene som de trodde sto for all lyden.

Sikkert litt komplisert å bygge det slik, men det har en god effekt på demping av kasseresonanser ihvertfall.

IMM

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskelig å få til, men det gir ikke den beste frekvensresponsen. Dersom du klarer å få til noe fornuftig i et område fra for eksempel 30 til 100Hz har du gjort en veldig bra jobb med et sånnt system. Disse bassene skal jobbe omtrent fra 20 til 500Hz, og det stiller ganske andre krav.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste designet med doble basser var skikkelig pent!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Har du noen teoretike grafer over spredningsomraade eller noen ferdige ideer ang delefilter oppsett og delefrekvenser?
    Ola

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil deles omkring 500Hz og 10kHz.

Spredningen vil bli som typisk for horn, og selve hornkarakeristikken vil avta under ca 400Hz (10-tommeren vil ha denne effekten også, ned til omtrent 400Hz) der man gradvis vil nærme seg en helt rundstrålende høyttaler slik den er i dypbassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal du ha av element helt i toppen? Deling så høyt som 10Khz? Det var høyt. Jeg hadde en gang et par høyttalere med deling på 8.000 hz, der var det brukt et par JBL 077 diskanter, og de er knallgode, men produseres ikke lengre. Men de finnes i en annen versjon som heter 2405H, og de er også veldig gode. Høy følsomhet, høy belastbarhet og god lyd. Anbefales.
    Men du har sikkert funnet element allerede kanskje?

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2405.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjetter på modifiserte seas elementer.

Designet på bildet i post #90 er den fineste til nå. Skal bli spennende å se hvordan den blir i virkeligheten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    hva skal du ha av element helt i toppen? Deling så høyt som 10Khz? Det var høyt. Jeg hadde en gang et par høyttalere med deling på 8.000 hz, der var det brukt et par JBL 077 diskanter, og de er knallgode, men produseres ikke lengre. Men de finnes i en annen versjon som heter 2405H, og de er også veldig gode. Høy følsomhet, høy belastbarhet og god lyd. Anbefales.
    Men du har sikkert funnet element allerede kanskje?

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2405.pdf
    Vi har en del alternativer, hvorav alle er domediskanter med relativt ordinære parametre. Det som er cluet er at i et horn vil de oppføre seg annerledes, og akkurat hvordan de oppfører seg i detalj er det nesten bare praktisk testing som kan avgjøre.

Den JBL-en er en spaltediskant. Den har et veldig annerledes spredningsmønster enn et rundt horn. Dermed vil den ikke passe noe godt til å integrere mot det store hornet da den vil ta med seg rommets akustikk på en helt annen måte.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste alternativet med dobble basser var virkelig lekre. Dette er noe jeg gjerne hadde hatt i min stue.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hehe

En høyttaler bør jo egentlig låte så bra at man gir beng i utseendet. Men det skader jo ikke at det tar seg ut litt heller. Jeg er dessuten ingen stor fan av firkantede slanke søyler (med slank lyd )
    Vel... mye vann har rent under broene siden den første M4-prototypen, men den imponerte nettopp fordi den var relativt slank (med så små elementer at den hadde potensiale til å være enda slankere) og likevel produserte den en lyd som var alt annet enn slank. I bassområdet ble det ihvertfall en øyeåpner for at dyp bass ikke trenger bety stor membrandiameter...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du er inne på der er interessant roffe, men husk at dette er en konstruksjon med utpregede direktestrålende egenskaper. M4 var en spredende høyttaer.

En direktestrålende høyttaler er best på å lage realisme for en lytter, og mens en spredende høyttaler ikke klarer det samme der vil den gi en større opplevelse andre plasser i rommet.

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •