Hva ser best ut? (Bilder med noen nye detaljer side 6!) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 255
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt det er noen som kan ordlegge seg her pogwaq! Jeg mener akkurat det samme, men ordlegger meg noe annerledes. :-D

Hvis man velger bort en høytalere som man elsker lyden i p.g.a design, da er man egentlig ikke så opptatt av lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Godt det er noen som kan ordlegge seg her pogwaq! Jeg mener akkurat det samme, men ordlegger meg noe annerledes. :-D

Hvis man velger bort en høytalere som man elsker lyden i p.g.a design, da er man egentlig ikke så opptatt av lyd.

Ikke helt enig. God lyd og godt design er klart det beste valget. Men svært få ønsker å ha noen virkelig stygge kasser i sin stue, selv om de spiller pent.

Se på bildet av mine JBL 4628b høyttalere for eksempel. Det er en grunn til at de står godt plassert på gjesterommet. De spiller utrolig flott og engasjerende, og er en sann glede å høre på. Men utseendemessig... nei. Hadde de vært laget i et pent kabinett, ville de stått i stua mi, og modellen hadde sikkert stått i stua hos mange andre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det vel litt galt å sammenligne de "SVS kassene" der med gulvstående og forholdsvis slanke høytalere. For meg så virker det som om >=10" og WAF er et problem. Og det før damene har fått sagt sitt. :shock:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det vel litt galt å sammenligne de "SVS kassene" der med gulvstående og forholdsvis slanke høytalere. For meg så virker det som om >=10" og WAF er et problem. Og det før damene har fått sagt sitt. :shock:
    Ser fra tidligere innlegg at du som meg og sikkert andre også er litt alergiske mot den stadig tilbakevendene WAF faktoren og bladt annet dens betydning for ro og harmoni i heimen.

Nå tolket jeg fra begynnelsen at denne tråden handlet hva hver enkelt i forumet her syntes om de forslagene snickers-is viste noen bilder av og hva som så best ut når noe av design kriteriet var og løse det å plassere og bruke forholdsvis store 10" høytaler elementer og et ganske stort mellomtone horn for å få enkelte lydmessige ønskdede egenskaper på en måte som får høytaleren til å se mest mulig attraktiv ut for oss som både er interessert i god lyd og attraktive design.

Synes det er litt rart at enkelte her synes å ha litt problemer med å kunne kobble det Snickers spørr om og se dette i en sammenheng med en eventuell elsket og hatet WAF faktor. Jeg tror også man har missforstått WAF faktoren litt, hvis man virkelig mener at man som mann ikke kan se noen av de faktorene som er med på å påvirke WAF, og at det er helt nødvendig å faktisk spørre ei i stedet for en. Sier ikke med dette at jeg forstår meg på hvordan disse på mange måter merkelige tobente skapningene av hunnkjønn tenker til en hver tid, da jeg nå med litt erfaring har en viss misstanke om at de faktisk ikke helt vet dette selv.

Attraktive design er vel så mangt, men det er vel blandt annet noen nesten underbevisste regler for dette som kan gjøre seg gjeldende, og som gjerne kan overføres til forskellige sammenhenger. Les f.eks litt om det jeg vil frem til fra denne siden http://www.finepix.de/en/13_500_1023793880_1_10.html

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg har misforstått innlegget til Snickers-IS, men jeg forsto det slik hen at dette var en høyttaler han vurderer å selge under Midgard Audio. Da sier det seg nesten selv at det er en stor fordel for han (som leverandør) at kjøperen kan unngå diskusjoner i hjemmet. For hver "mann" (i hermetegn fordi det åpenbart diskuteres om en mann som tar hensyn til sin kones synspunkter om design osv er "mann" nok) som ikke kjøper høyttaleren pga design, så taper selvfølgelig Midgard Audio kunden og pengene fordi kunden velger et "penere" produkt.

Målet med høyttaleren må jo være at den både tilfredsstiller de som kun velger ut ifra lydkvalitet, men også de som har design som en tungtveiende parameter i sitt produktvalg (uansett om denne presses frem av kundens personlige preferanser, eller kundens samboer).

-> kunder kjøper høyttaleren fordi den er pen.
    -> kunder kjøper høyttaleren fordi den spiller bra.
    -> kunder kjøper ht av begge overnevte grunner.

-> MA selger mer (Snickers-IS får utbetalt feriepenger)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått isen rett skal det benyttes 10" er(e). Da må nødvendigvis kassa bli min. ca. 30 cm bred. Noe som tydelivis ikke faller i smak hos W før W i det hele tatt har sett den.

Personlig synes jeg disse virker lovende. Disse skal spille dypt og detuten hjelp av subwoofer. Jeg vet noen mener at et godt hifi system ikke kan lever tilfredsillende lyd uten bruk av subwoofer, noe jeg tro "isen" er veldg uenig i(?).

Med pianolakk så tror jeg dette kan bli et flott møbel. Om design, form og farge ikke faller i smak hos W, så gi de i oppdrag å skaffe nytt service. DET kan de få lov til å bestemme!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er mulig jeg har misforstått innlegget til Snickers-IS, men jeg forsto det slik hen at dette var en høyttaler han vurderer å selge under Midgard Audio. Da sier det seg nesten selv at det er en stor fordel for han (som leverandør) at kjøperen kan unngå diskusjoner i hjemmet. For hver "mann" (i hermetegn fordi det åpenbart diskuteres om en mann som tar hensyn til sin kones synspunkter om design osv er "mann" nok) som ikke kjøper høyttaleren pga design, så taper selvfølgelig Midgard Audio kunden og pengene fordi kunden velger et "penere" produkt.

Målet med høyttaleren må jo være at den både tilfredsstiller de som kun velger ut ifra lydkvalitet, men også de som har design som en tungtveiende parameter i sitt produktvalg (uansett om denne presses frem av kundens personlige preferanser, eller kundens samboer).

-> kunder kjøper høyttaleren fordi den er pen.
    -> kunder kjøper høyttaleren fordi den spiller bra.
    -> kunder kjøper ht av begge overnevte grunner.

-> MA selger mer (Snickers-IS får utbetalt feriepenger)

DrE
    100% enig med DrE her....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er forsåvidt inne på noe alle sammen.

Konstruksjonen skal ikke fremstå som et kompromiss annet enn selvsagt hva som er mulig å få til i den prisklassen da.

Statistikken (avstemningen) øverst i tråden viser jo egentlig alt jeg ønsker å vite i forhold til det opprinnelige spørsmålet. Modellen med bassene nederst vil selge bedre enn den med en bass øverst. Jeg har tygget en del på designet i helgen og skal i gang med å tegne en ny variant jeg har litt tro på.

Når det gjelder dette med designer så er dette under løpende vurdering, men det er ikke en udelt positiv ting sett fra mitt ståsted (om det så var gratis).

For eksempel synes jeg jo designet på Action-projektorene er noe av det tristeste som finnes. De har jo ikke en eneste form og uttrykker ingen ting.

Det finnes gode og dårlige designere. Noen designere klarer å skape noe nytt som folk snur seg etter og smiler. Andre klarer å skape noe som... ja... har en design... en som over hodet ikke sier noen ting. Jeg har bladd gjennom hundrevis av designsider, og det som går igjen er at man blar forbi 200 produkter som alle er et eneste stort gjesp. Så kommer man til et produkt man gjerne vil ha som bakgrunn på skrivebordet. Da tenker jeg: Tar det 200 skisser og en god dag å treffe blink? Om så er så tror jeg jeg skal si meg godt fornøyd med de to første skissene

Er det noen designere her forresten?

Jeg ser noen nevner 802D her. Jeg skal ikke bli for personlig i forhold til den, men det vil aldri være et alternativ å lage noe som ser slik ut. Jeg vet mange liker den, men jeg tror den er så godt eksponert at folk er blitt vant til den. I tillegg har den nok også blitt et slags statusmerke. Jeg har imidlertid fått tilbakemeldinger på at WAF her heller ikke tar helt av.

Er dere klare for flere avstemninger?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere avstemninger?

Kjør på, men la være å nevne SVS.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt nysjerrig på dette med størrelse. Jeg har derfor funnet frem til størrelsene på en del kjennte høyttalere:

B&W
    802D: B36,8 H113,5
    803D: B30,6 H116,4
    800D: B45 H118
    801D: B50,6 H119,2

Dali
    MS5: B28 H125

Tannoy
    TD8: B29,9 H94,3
    TD10: B35 H101,5
    TD12: B43,5 H125,4

Focal
    1027: B26,4 H111
    936: B28 H115,8
    946: B32,5 H125,8
    Diva: B250 H110
    Alto: B37 H128
    Nova: B44 H133,7
    Grande: B50 H174

Sonus Faber
    Amati: B26,5 H117
    Stradivari: B65 H136

Usher
    6371: B35 H125,5
    6381: B35 H129,5
    6391: B35 H129,5

PSB
    Stratus Gold: B31,1 H109,9

Jeg tror vel vi uten problemer kan enes om:

Det er forskjell på hvor brede en del høyttalere er og hvor brede de føles. Spesiellt de som har en smalere baffel eller et smalere felt i baffelen virker ofte litt smalere.

De høyttalerne som har en topp som er smalere eller buer av på en eller annen måte i forhold til resten av høyttaleren fremstår ofte som mindre enn de som er "rette" helt opp.

Høyttalere med lys frontplate der elementene fremstår veldig tydelig kan fort virke relativt store.

Ellers ser det ut til at bredden ikke er så kritisk dersom de ikke føles veldig brede. Videre kan det se ut til at høyde på opp mot 120cm går bra hos de fleste dersom det ikke i alt for stor grad fremstår som et tårn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten en til inspirasjon:

Jeg synes ikke selv at denne ser så veldig bra ut, men den har elementer ved seg som jeg liker.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En liten en til inspirasjon:

Jeg synes ikke selv at denne ser så veldig bra ut, men den har elementer ved seg som jeg liker.
    Dette ligner jo på JBL Array, og jeg må si meg enig, synes heller ikke de var noe pene:-D Fra mitt eget ståsted, skal jeg handle nye høyttalere, så er lyden selvfølgelig viktigst, men jeg kommer ALDRI å handle et par høyttalere, dersom de ikke har ett tiltalende utseende.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og enda litt mer inspirasjon:

Av disse synes jeg helt klart den første er penest, men den er litt intetsigende.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ...og enda litt mer inspirasjon:

Av disse synes jeg helt klart den første er penest, men den er litt intetsigende.
    Dette var mye bedre Minner litt om Kef.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Designes høyttalerne for ditt bruk så er det opp til deg om du har plass til å få de til å låte bra! ikke bare bare med store høyttalere, men det har jo sine fordeler! Designes de for mer kommersielt formål tror jeg den blir en tanke stor med to basser, men det er vel heller ikke høyttalere som er beregnet på den gemene hop! venter i spenning på hva det blir, og uansett regner jeg med at det blir bra!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man designmessig ikke kan tillate seg 2 basser må man jo uansett velge bort det som alternativ. Imidlertid ser det ut til at den blir omtrent like stor med en og to basser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer inspirasjon:

Dette har ledet meg inn på et spor jeg tror er uaktuelt uansett, så jeg skjønner ikke helt hva jeg maser med

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nå tar det helt av her

Måtte bare prøve siden noen nevnte Båwwers.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste var de stiligste til nå...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store høyttalere kan være pene møbler. Kona har utdannelse innenfor design, og hun har ikke noen problemer med store høyttalere. MEN...de bør jo se stilige ut. Det er mange på forumet her som synes å mene at små hvite høyttalere er WAF, men det synes jeg blir litt snevert. Jeg synes absolutt Isen er inne på noe her, og det skal bli spennende å se hva han finner på.

Profeten ble kanskje litt voldsom i utseende, men så var den jo voldsom i lyden også. Litt festlig å høre Rammstein på de når vi fikk lagt litt trådsneller og slikt under "tærne" på'n. :lol:

Det er nok mulig at 2 stk 10"ere kanskje blir litt heftig. Jeg skulle gjerne hatt en høyttaler med trøkk i mellombassen, så kanskje en 3,5-veis-konstruksjon hadde vært litt kult? Et mindre basselement som overlapper 10"ern et stykke ned?

Uansett vil en høyttaler ha større sjangs til å komme inn her i huset om den koster nærmere 20' enn 30'.

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •