Hva ser best ut? (Bilder med noen nye detaljer side 6!) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 255
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at mikrofoner er en-veis, og slaglengden er veldig liten. På høyttalersiden kan man ha slaglengde på over 1cm i et element som spiller flere kHz. Man har også alt fra fulltoner til 5-veis konstruksjoner og som om ikke det var nok har man jo konstruert helt opp i 8. ordens filtre med dertil 720 grraders fasedreining ved hver delefrekvens. Hvordan kan dette sammenliknes med bevegelsene i en ufiltrert mic?

Hemmeligheten til elektrostatene er at de er helt ufiltrerte i ørets mest følsomme område, de er dipoler og har total kontroll på spredningsmønsteret.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til utseende så likte jeg uten tvil konstruksjonen på bilde nr 3. De såg rett og slett elegante ut. Har lest at for mange folk så spiller det estetiske mye inn. Spes om dette skal stå i stuen om men har samboer ol. 130 cm høye høytalere hadde ikke jeg fått lov å ta med inn i stuen.

Men i hvilket marked er desse høytalerene ment for? Er det til hi-end personer så kan jeg ikke se at estitikken har altfor mye å si. De folkene har såvidt jeg har fått med meg, et eget rom som er ment for dette med hifi. Og da mener jeg ikke at hi.end personer ikke bryr seg om hvordan ting låter.

For meg når jeg kjøper nye ht ( som jeg har gjort altfor ofte ) så fordeler det seg på denne måten. Jeg er samboer som har interiør som sin store hobby.

Utseende 40% Lyd 40% Pris 20%
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellene på bilde 2 og 3 er like høye.

Foreløpige beregninger viser at de kan havne i prisklasse 20k og 30k/par.

Selv synes jeg utseendet er knekkende likegyldig DERSOM DET LÅTER BØTTE!

Og, ja, jeg tror også det bør være en fot for å gi dem et estetisk fundament i bunnen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at mikrofoner er en-veis, og slaglengden er veldig liten. På høyttalersiden kan man ha slaglengde på over 1cm i et element som spiller flere kHz. Man har også alt fra fulltoner til 5-veis konstruksjoner og som om ikke det var nok har man jo konstruert helt opp i 8. ordens filtre med dertil 720 grraders fasedreining ved hver delefrekvens. Hvordan kan dette sammenliknes med bevegelsene i en ufiltrert mic?

Hemmeligheten til elektrostatene er at de er helt ufiltrerte i ørets mest følsomme område, de er dipoler og har total kontroll på spredningsmønsteret.
    Målet er vel å komme så nerme den samme mebran bevegelsen som microfon mebranet har, så man får gjennskapt et så likt lydbølge signal i lytterommet, men det er klart du er inne på noe meget vikrig med de størrelsene du angir i de forskjellige eksempelene. Synes forøvrig 1cm slaglengde i flere kHz hørtes meget ekstremt ut, har du noen eksepler på elemnter som klarer dette?

Når det gjelder utseende og høytalere, så har vel det mye å si for hvor god butikk høytaleren til slutt blir, men en bestykkning av et mellomtone horn og to 10", så er vel mesteparten av WAF løpet allerede kjørt, for å si det sånn ;-) . Tror f.eks ikke at hvis det ble salg av ny produserte Quad ESL57, ville ikke det blitt det helt store i år 2006 hvis utseendet skulle være det som bestemte salget. Kanskje litt interessant i den forbindelse å tenke på at disse trebens panel ovnene ble produsert og solgt i en del tusen eksemplarer i gjennom noen tiår, så mye kommer vel ann på hvordan ytelsene skiller seg ut og hvordan de lyder i forhold til konkurrentene også. Skal man ha høytalere som lyder bøtte, så finnes det vel enkelte meget kjennte kandidater på markedet allerede, med røde kantoppheng osv......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at Isen ikke planlegger å selge "fjortisshøytalere" til 30k!. Sikkert ingen dum ide hvis det lot seg gjøre.

Hvorfor i h****** lar dere W få bestemme hvordan en høytaler skal se ut hele tiden. Hvis du ikke får inn de høytalerne i stua dere selv liker, bytt W til dere får aksept (eller sørg for at høytalerne er på plass før W). Veldig mange av dere har en lidenskap for lyd, og så lar dere W bestemme utseendet på høytaleren? Cheesus!!!.....

Edit: Hvis W er en begrensning og får aksept for sine interiørvalg 100%, så er ikke din lidenskap for lyd stor nok (og du er en stor tøffel)!

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis W er en begrensning og får aksept for sine interiørvalg 100%, så er ikke din lidenskap for lyd stor nok (og du er en stor tøffel)!
    Med andre ord kvinnen i forholdet :lol:

Når jeg kjøper høytaler legger jeg vekt på lyden, for så hvordan de ser ut. Men det føles at design har mer og mer å si i forhold til lyden i ht'er etterhvert...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at Isen ikke planlegger å selge "fjortisshøytalere" til 30k!. Sikkert ingen dum ide hvis det lot seg gjøre.

Hvorfor i h****** lar dere W få bestemme hvordan en høytaler skal se ut hele tiden. Hvis du ikke får inn de høytalerne i stua dere selv liker, bytt W til dere får aksept (eller sørg for at høytalerne er på plass før W). Veldig mange av dere har en lidenskap for lyd, og så lar dere W bestemme utseendet på høytaleren? Cheesus!!!.....

Edit: Hvis W er en begrensning og får aksept for sine interiørvalg 100%, så er ikke din lidenskap for lyd stor nok (og du er en stor tøffel)!
    Vet ikke helt hvem du reffererer til her Konrad, men WAF er vel bare en generell faktor for hvor lett det er å få representanter av hunnkjønn (ofte sammboere eller koner) til å like det samme Audio og Video utstyret som en selv (mannen) hvis man skal plassere dette midt i stua der begge jo skal trives når det kommer til stykket og i alle fall prøver å holde ut med hverandre.

Ser man litt på hvordan disse tingene fungerer i praksis og hvor lett det er å selge WAF vennlig utstr vs ikke WAF vennlig utstyr, så sier det vel seg selv at WAF er et viktig design parameter for høytalerne også skal man drive butikk, er du virkelig uenig i det Konrad?

Høres litt for meg ut til at du bor hjemme hos foreldrene dine Konrad eller som unkar alene på en hybel eller noe med kommentaren "bytt W til dere får aksept", da det ikke helt virker som om du helt har prøvd dette selv ennå. Kommentaren "eller sørg for at høytalerne er på plass før W" er vel også en slags bekreftelse på dette.... (kun spekulasjoner fra min side ;-) )...

Er ellers enig med deg og er lei av alle de (tøffel heltene) som hele tiden går på accord med egene valg pga at kona skal bestemme alt hva de får lov til å ta inn i hus. Begge to skal jo trives, og det slår jo ut i valg og avgjørelser begge veier.

Har det heldigvis hatt det greit sånn selv, har vært gift i snart 13 år nå og har den ene stua full av mindre WAF vennlig hjemmekino utstyr, og en ganske stor og tung CRT projektor opphengt i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en konstruksjon som ligner Jmlab Grande Utopia?

Den er jo meget pen å se på!?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en kunne få komme med et ønske:
    Lag et par høyttalere hvor følsomheten er prioritert høyere enn dypbass. Et par høyttalere som er beregnet til å spille med sub. Hvorfor bruke masse energi på dypbass når så mange allikevel bruker sub?

På den andre siden... du selger forsterkere på 600 watt, så følsomhet er kanskje ikke så viktig for deg hehehe.

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF?
    WAFae.. er det???
    Nei gutter (og menn), ikke ta med kona eller dama når du skal ta ut komponenter i stereoen. Kjøp det, ta den kjeften du eventuelt måtte få, når du entusiastisk kommer inn med nytt utstyr, og vit innerst inne at etter en tid holder hun kjeft.

Jeg har hatt mye stort utstyr hjemme, og ikke alt har vært særlig konevenlig.
    Men det har gått det også. Og dere: Det KAN komme noe godt ut av å kjøpe stort og stygt utstyr. Kona spurte en gang om ikke vi VÆR SÅ SNILL kunne kjøpe Sonus Faber høyttalere istede. Hvem kone ber på sine knær om sånt?

Nei, hjemme hos meg så står det mye med lav WAF. Men ett sted går grensen. PA forsterkeren står bak skapdører, og mine JBL 4628 står trygt plassert på gjesterommet, og tas bare ut til fest eller presentasjonsbruk.

IMM

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er kona også opptatt av god lyd!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd trenger ikke å være stygt. Nå har jo snickers den unike muligheten at han kan fortsatt velge design, og da kan han vel velge det som er lydmessig best først, og jobbe utifra det. Å få en pen høyttaler bør det være store muligheter for...

Riktig lakk kan for eksempel gjøre mye på en ellers håpløs konstruksjon.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Design

Synes ikke noe om noen av tegningene på de fåreslått tegningene.

Skaffe en designer og få hjelp.

Er designet riktig bra kan mye selges.

Er designet galt så hjelper det lite om de låter bra, ingen vi ha dem i stua.

Dessuten så selger man et godt design til sin kjære mye lettere.

Min kone elsker B&W 802D og av den grunn kan jeg kjøpe dem om jeg vil.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Synes ikke noe om noen av tegningene på de fåreslått tegningene.

Skaffe en designer og få hjelp.

Er designet riktig bra kan mye selges.

Er designet galt så hjelper det lite om de låter bra, ingen vi ha dem i stua.

Dessuten så selger man et godt design til sin kjære mye lettere.

Min kone elsker B&W 802D og av den grunn kan jeg kjøpe dem om jeg vil.

Du sier det hardt og brutalt, men jeg er tilbøyelig til å være enig. Ta norske Projectiondesign f.eks, eller alt annet Bård Eker har hatt en finger med i spillet i (Saab osv). Det blir ofte suksess, og det har en grunn; design gjennomborer alle andre egenskaper (stort sett), og i disse tider, da folk flest får bedre og bedre råd så viser det seg at mye av pengene folk bruker på hvite og brunevarer går til designdelen av produktet (hvis kvalitet hadde vært totalt overlegen design, hvorfor kjøper folk da plasmaskjermer som oftest gir værre TV-kvalitet enn den gamle CRTen...)

Jeg vet det er å banne i kirka å nevne at design er minst like viktig som alle de andre egenskapene til hvite og brunevarer i dag, men jeg tipper både MA og andre sliter med å overleve på bare de hardbarka entusiastene (som er tilbøyelig til å velge bort designdelen dersom alt det andre er bra). Bredde i nedslagsfeltet er viktig når man skal lansere et nytt produkt, og i alle fall dersom man vil tjene en slant på det.

Når det gjelder høyttalerkonstruksjonene som er skissert over så har det vært høyde de fleste har nevnt som et problem. Tror det er fornuftig å ta utgangspunkt i at som oftest står høyttalerene på siden av en TV:

* Enten en CRT på et tilhørende bord, ofte ca 110cm
    * Plasma/lcd på tilhørende bord/stativ, tipper 120-125cm
    * plasma/lcd på vegg, tipper 120-135cm

Tror mange koner/samboere reagerer med en gang høyttalerene er høyere enn høyeste punkt på tven, ergo er det sikkert fornuftig å holde seg under 120cm. Detter er bare mine antagelser!

Evt kan man shippe 4 små jekker med de 130cm høye høyttalerne (for å jekke opp tv-bordet :twisted: )

Det er et fåtall (selv av brukere her) som har en dedikert stue til hjemmekino eller stereo, så uansett hva enkelte sier så er WAF viktig for flesteparten av oss. (Enkelte tør kanskje til og med innrømme at de til syvende og sist er enige med kona?)

WAFen her i huset heller mot B&W sitt 7xx og 8xx design.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke helt hvem du reffererer til her Konrad, men WAF er vel bare en generell faktor for hvor lett det er å få representanter av hunnkjønn (ofte sammboere eller koner) til å like det samme Audio og Video utstyret som en selv (mannen) hvis man skal plassere dette midt i stua der begge jo skal trives når det kommer til stykket og i alle fall prøver å holde ut med hverandre.
    Nå har jo dere to stuer. Så da er det jo enkelt: En dedikert AV og en dedikert "Interiørmagasinet".

Ser man litt på hvordan disse tingene fungerer i praksis og hvor lett det er å selge WAF vennlig utstr vs ikke WAF vennlig utstyr, så sier det vel seg selv at WAF er et viktig design parameter for høytalerne også skal man drive butikk, er du virkelig uenig i det Konrad?
    Det finnes vel ingen WAF høytalere som klarer å gjenngi noe som helst som kan minne om "the real thing". her er sikkert isen ute etter å skape en høytaler som ikke skal suppleres med sub(?). For noen er det utenkelig, men for noe kan det være nok med 2 x10". Etter det jeg har hørt er dette spesialbestillte elementer etter isens spesifikasjoner. Og de er sikkert tiltenkt matchet med min. 4.1 monoblokker. Og siden prisen for high-end begynner på 30k kommer nok et par til og koster 30.500.-

Høres litt for meg ut til at du bor hjemme hos foreldrene dine Konrad eller som unkar alene på en hybel eller noe med kommentaren "bytt W til dere får aksept", da det ikke helt virker som om du helt har prøvd dette selv ennå. Kommentaren "eller sørg for at høytalerne er på plass før W" er vel også en slags bekreftelse på dette.... (kun spekulasjoner fra min side ;-) )...
    Jeg er desverre ingen runkar og spelleman. Det var tider det! For din del er det vel for sent å bytte W, men for den yngre garde derimot. Fra spøk til alvor, jeg tilhører "Norsk std": Stasjonsvogn, labrador, kjerring, 1 barn(nr.2 er planlagt om noen år). Jeg har t.o.m muttern i 1.etg.

Er ellers enig med deg og er lei av alle de (tøffel heltene) som hele tiden går på accord med egene valg pga at kona skal bestemme alt hva de får lov til å ta inn i hus. Begge to skal jo trives, og det slår jo ut i valg og avgjørelser begge veier.
    Selvfølgelig skal begge trives, men hvis noe så enkelt som et par høytalere (eller tre) endrer på det så skjønner jeg ingenting. Forutsetter selvfølgelig at det er ordnede forhold på økonomien. Hvis alt går ed til AV og regningene på alt annet ender hos inkasso kan jeg skjønne W's frustrasjon.

Jeg er like lei WAF spørsmålet dukker opp som noen er lei at SVS dukker opp i enhver sub tråd.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Unektelig WAF B&W 802D.
    Et røverkjøp til prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Evt kan man shippe 4 små jekker med de 130cm høye høyttalerne (for å jekke opp tv-bordet :twisted: )

WAFen her i huset heller mot B&W sitt 7xx og 8xx design.

DrE
    Hehe. Genialt forslag med jekker. Men tror du kona/samboeren blir mer fornøyd med 4 garasjejekker i stua? Da tror jeg faktisk det er lettere å argumentere for høyttalere med 130cm på sokkelesten.

Men, må si jeg digger forslaget ditt :-D

Vel, dette var mest sannsynlig satt litt på spissen. Men for å være ærlig tror jeg de fleste ville inngått et kompromiss med pent design, og et lite offer på lydsiden, enn

a) Bytte dame

b) Si "Kjerring, hold kjeft, jeg skal ha nye høyttalere, de er grisestygge, men enten du liker dem eller ei, de plasseres MIDT I STUA!!!" , noe som vil føre til skillsmisse og styr.

Dessuten tror jeg mange har vel så stor lidenskap for sin kjære som for sin hobby.

Kjenner også mange som har anskaffet digre, dominerende CV-høyttalere enten som samboere eller highschool-sweethearts. Erfaringsmessig kan jeg skrive under på at slikt skaper trøbbel. Og da ville jeg heller ofret en 12" for en 8" og beholdt dama, enn å være tøffel.

Poenget er vel at hvis man som konstruktør inngår et lite kompromiss, er det, slik jeg ser det, og slik jeg har erfart det med kompisser med CV og dame, lettere å selge en høyttaler hvis den ser noe vakker ut. Kjør en markedsundersøkelse. Ikke bare hadde det vært interessant, men også en meget god tilbakemelding på hva den gjennomsnittlige forbruker vektlegger når han/hun kjøper et produkt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Unektelig WAF B&W 802D.
    Et røverkjøp til prisen.
    Syntes du virkelig det, når de er å få tak i til 60 000,-, og forhandler enda har fortjeneste?

Enig at 802D er pene. En av mine favoritter (både på design og lyd), men de trenger litt rom rundt seg for å ikke se inneklemt ut...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette for slags forhistoriske holdninger? Bare menn forstår seg på lyd, og bare kvinner forstår seg på design? Menn får drive på som de vil i garasjen, mens dama har full råderett i stua? Greit nok at det kan være vanskelig for enkelte å svelge høyttalere store som kjøleskap (ville ikke hatt noe sånt selv heller), men det får da være grenser. Har virkelig ikke deres bedre (verre?) halvdeler forståelse for deres lidenskaper? Hørt om gjensidig respekt? Ærlig talt, hva folk finner seg i. Det blir litt som å kjefte ut dama om hun ikke gjør seg så lekker som mulig hver gang hun skal ut av huset.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva er dette for slags forhistoriske holdninger?
    Ok, overdriver du bittelitt nå eller?

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •