Hva ser best ut? (Bilder med noen nye detaljer side 6!) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 255
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Genial den siste der, men jeg tror man bør ha den ene bassen under mellomtonene for å få riktig filterrespons.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Selv synes jeg denne ser best ut! Liker designet på denne veldig godt!

Edit: Er dette en høytaler MA vurderer å lage eller du som person som skal?

Forresten var den buen på toppen mye finere enn flat...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemte på to basser nederst. Bass helt øverst synes jeg så litt merkelig ut... 999 inlegg nå, snart er jeg "Ekspert" (ihvertfall etter Avforums kriterier :wink: ) Hvilken tråd skal få æren av inlegg nr 1000 mon tro......

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg stemte på to basser nederst. Bass helt øverst synes jeg så litt merkelig ut...
    Samme her. Så likte jeg veldig godt utsenede! Men lurer også på det som Frodo_ spør om..?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe offisielt, men tankene går i retning av at dette kan bli en ny serie høyttalere ja. Nå på tankestadiet er limiten for den med en bass ca 20k mens den med to har en limit på 30k.

En av utfordringene jeg jobber med er plassering av diskanten. Den får så høy delefrekvens at jeg egentlig vil ha den i senter av mellomtonehornet. Imidlertid krever det at noen deler til dette må lages, men om resultatet blir bra er det kanskje like greit. Da kan konstruksjonen se bedre ut med 2 basser, en over og en under, også.

Men jeg er redd markedet vil ha den siste bassen nederst (om ikke bak da?). Den ene bassen vil da deles direkte mot mellomtonen, mens den andre trolig kommer inn litt lavere i frekvens. Med diskanten i senter av mellomtonen vil både spredningsmønsteret bli bedre, men det blir også mer plass til den øverste bassen som da kommer lenger fra den nederste som i sin tur kan flyttes nærmest mulig gulvet (så nærme som det er forsvarlig i hvertfall).

Selv om Ask 4 me 2 sin variant var fin å se på tror jeg det er ugunstig å ha to mellomtonehorn. Det vil vel simpelt hen ikke være nødvendig. Med en delefrekvens rundt 500Hz vil den kunne levere enorme lydtrykk selv med moderat slaglengde og 2. ordens filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er redd markedet vil ha den siste bassen nederst (om ikke bak da?).
    Der er du inne på noe! Synes slik det så ut etter bildene at enten bør det være et bass element, eller bør det være to med det ene nede ved gulvet. Men om du putter det ene bak ville høyttaleren enda se bra ut! Synes det så litt snålt ut å ha et øverts...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med å ha en bass bakover er at det stiller litt større krav til bakveggavstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med å ha en bass bakover er at det stiller litt større krav til bakveggavstand.
    Nå har jeg veldig lite peilling på slikt. Men hva med å plassere en på siden?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en mulighet, men det ødelegger jo veldig for designen da. Dessuten innebærer det problemer a-la de man får ved å montere basselementer bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke det deiligste anlegget her på forumet, BjørnT sitt, basser på siden? Har ingenting imot det designet for å si det sånn...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Avanti III er en veldig flott høyttaler. Men her blir situasjonen litt annerledes:

En 4" skal ta seg av mellomtonen alene mot Avantis 2 stk 5-tommere. Avantien har 150kvcm membranflate mens denne vil ha under 60kvcm. Dette betyr at delingen må skje høyere i frekvens. I tillegg er diameteren på hornet viktig, og det er viktig at det elementet som tar over rundt 500Hz peker fremmover. Hvis ikke vil det låte som god gammeldags bæsj. Avanti har lavere delefrekvens som tillater basser på siden, men kravet til luft rundt Avanti er stort. De trives ikke tett opp mot en vegg.

Designmessig vil det ikke være et kompromiss å ha basser på siden, men jeg vil påstå at det vil se litt rart ut med en bass foran og en på siden. Man har også ofte utnyttet muligheten for å kunne gjøre baffelen smalere når man setter bassene på siden. Dette vil ikke la seg gjøre på grunn av hornet og basselementene som krever bredde på minst 28cm i front.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    I mine øyne er den versjonen på det siste bildet klart penest.
    helt klart!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke forsket så mye på høytaler bygging som deg snickers, men det er noe jeg av og til har undret meg over med forskjellige bass element plasseringer. Er ikke sikker på hvor stort påvirknings potensiale det jeg skriver om her egentlig har i et virkelig system, men det kan jo være litt interesant å høre ditt syn på dette Snickers-is.

Det jeg tenker på da er de fysiske masse fart vibrasjonene forholdsvis tunge mebraner kan påføre selv ganske stive og tunge høytaler kasser, og de effektene dette kan ha som nermest en doppler effekt på de meget korte slaglengdene man har i diskant domer, hornladete mellomtoner og lignende. Det er litt derfor at jeg liker løsninger med egene bass tårn og frittstående tunge og kanskje litt under dempede opphengt diskant høytaler seksjoner osv.
    En annen måte å kanselere ut eventuelle masse fart vibrasjoner er vel enten å øke massen til slve høytaler kassa og f.eks det å ha to bass elementer som fysisk jobber 180 grader i forhold til hverandre i en bipolar kobbbling. Det er også litt dette med membran masse vibrasjoner som er noe av mot argumentet for å plassere et 10" element høyest oppe på fornt baffelen med en diskant under, da en høy høytaler vel ofte har større slaglengde på eventuelle vibrasjoner jo lenger vekk fra underlaget den står på man måler, og kankje diskanten domen hadde att godt av å ikke bevege seg med andre utslag enn det som ligger i det frekvens filtrerte musikk signalet.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett Zingali?

Vil høyttalerne være firkanta kasser, eller vil de få en rundbakende, ala Nautilusserien?

Personlig liker jeg ikke buet topp slik som på de nederste bildene dine. Synes de ligner på Tannoy Eyrisserien, som jeg synes er bælstygg. Men om topper en slik som i Nautilys, så går det fint an.

Men en positiv ting er det jo med buet topp, damer kan ikke plassere blomsterpotter der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktninger som likner noen andre som jeg ser for meg at er mer betydningsfulle.

Man kan se for seg at mellomtonen jobber i ørets mest følsomme område. I denne konstruksjonen vil den nok jobbe opp til 10kHz, muligens med et 1. ordens filter. Mellomtonen begynner omtrent ved 500Hz. Dette betyr at den ved høye effekter vil ha 2-3 mm slaglengde hver vei et godt stykke under 500Hz. Dette igjen medfører at membranen beveger seg ganske mye ved lave frekvenser samtidig som den skal gjengi høye frekvenser. Dette er en klart større effekt enn den du nevner.

Tar man utgangspunkt i en diskantdome, eksmpelvis delt med et 1. ordens filter ved 2kHz. Ved 32Hz er den bare 39dB dempet. Med 2. ordens filter er den 78dB nede. Den er også normalt fasevendt i forhold til bassen i et 2-veis system. Den vil da teoretisk være i motfase med kassebevegelsene du refererer til.

Jeg tror dopplereffekten i basselementer på 2-veis konstruksjoner ville vært påfallende dersom problemet du refererer til hadde vært av betydning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de har jeg sett Alshus. De er vel ganske store er de ikke?

Dette med design er vanskelig. Man finner liksom ikke noe absolutt alle liker. Målet må være å finne noe som treffer flest mulig, men så er det slik at man da fort ender med de helt firkantede kassene som vi har sett litt vel mange av gjennom tidene.

Har du noen ideer så er jeg mottakelig for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig løsning med eget basstårn, men ikke særlig praktisk for de aller fleste, hvis mange sliter med dårlig plass. Ellers liker jeg også den løsningen med den siste bassen langt nede. Det ser penere ut.

Når det gjelder farge, så finnes det flere stilige løsninger på fargene da. JBL hadde på 70 tallet noen modeller med to basselementer, hvor ett var hvitt og det andre var sort. På bilde ser det ikke så kuult ut som i virkeligheten, men jeg legger ved et bilde allikevel:
    http://www.lansingheritage.org/image...ome/page06.jpg

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel ganske store er de ikke?

Dette med design er vanskelig. Man finner liksom ikke noe absolutt alle liker. Målet må være å finne noe som treffer flest mulig, men så er det slik at man da fort ender med de helt firkantede kassene som vi har sett litt vel mange av gjennom tidene.

Har du noen ideer så er jeg mottakelig for det.

Tror bassene i de talerne er 10 eller 12. De dyre Zingaliene er digre.

Tror du må lage noen høyttalere som du selv synes er pene.
    Selv liker jeg høyttalere med rene linjer, og uten for mye dilldall.

Noe av det lekreste jeg vet om er WLM eller for eks. Pen Audio.

Nå kan ikke jeg en døyt og akustikk, høyttalerkonstruksjon eller andre tekniske saker, ei heller hva forskjellige løsninger koster.

Synes slike runde bakvegger, som Audio Physic og B&W kan være ganske stilige. Men da synes jeg toppen også burde være formet:

Hvis du skal ha stoffgrill (?) på høyttalerne, så fest denne med magneter. Da slipper man de stygge festepunktene på framsiden når man har tatt av grillen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også høyttalerne hadde gjort seg med en base i for eks. svart matt metall, frest, eloksert alu (dyrt), epoxy, lurium.

Synes det gjør seg på skråstilte høyttalere:

Hvis du skal ha avrundete kabinetter, kanskje det hadde gjort seg med firkantede baser for å bryte opp det runde inntrykket litt.

Runde baser på firkantede kabinetter, tror jeg er grelt.

Kanskje metallgitter foran bassene, som sitter med små magneter, ala Linn Ninka?

Jeg bare drodler litt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktninger som likner noen andre som jeg ser for meg at er mer betydningsfulle.

Man kan se for seg at mellomtonen jobber i ørets mest følsomme område. I denne konstruksjonen vil den nok jobbe opp til 10kHz, muligens med et 1. ordens filter. Mellomtonen begynner omtrent ved 500Hz. Dette betyr at den ved høye effekter vil ha 2-3 mm slaglengde hver vei et godt stykke under 500Hz. Dette igjen medfører at membranen beveger seg ganske mye ved lave frekvenser samtidig som den skal gjengi høye frekvenser. Dette er en klart større effekt enn den du nevner.

Tar man utgangspunkt i en diskantdome, eksmpelvis delt med et 1. ordens filter ved 2kHz. Ved 32Hz er den bare 39dB dempet. Med 2. ordens filter er den 78dB nede. Den er også normalt fasevendt i forhold til bassen i et 2-veis system. Den vil da teoretisk være i motfase med kassebevegelsene du refererer til.

Jeg tror dopplereffekten i basselementer på 2-veis konstruksjoner ville vært påfallende dersom problemet du refererer til hadde vært av betydning.
    Tror jeg følger de fenomenene du beskriver også Snickers-is, men vet ikke helt om jeg er helt enig hele i resonemanget egentlig. Grunnen til det er fordi jeg mener mye av den problemstillingen du refererer til er det på en måte tatt høyde for i selve musikk signalet hvis man tenker seg hvordan membranet i microfonen ved inspillingen beveger seg og hvordan det elektriske musikk signalet vil se ut som et resultat av dette. Det jeg prøver å få frem hva og hvor stor effekten er av at hele magnet systemet til høytaleren også beveges av en egen frekvens satt i gang av memran masser som følger musikk signalet, men som for den gjeldende konstruksjonen vil ha en annen grunn frekvens og fører til forskjellig økning av en mllomtone og diskant domes hastighet og slaglengde, dvs frekvens og lydtrykk. På et vis, tror jeg dette er noe av "hemmeligheten" til den meget fine mellomtone og diskant gjengivelsen til elektostat høytalere, der man har stort og meget lett membran som mer holdes og dempes av luften rundt enn av et stivt kant oppheng skrudd inn i en baffel som er full av kasse resonanser og bevegelser osv.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •