Hva ser best ut? (Bilder med noen nye detaljer side 6!) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 255
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes den sorte fronten var meget kul jeg for min del. Gjerne ha den i matt sort også, for å hindre lysrefleksjoner.

DrE

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på tanken med velour inne i hornene. Tanken da er at man dekker flaten med lim og blåser velourstøv på. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få til, men i teorien skulle det funke, være enkelt og bli skikkelig stilig. Imidlertid innebærer dette en liknende utfordring med tanke på overgang fra baffel til horn. Men siden hornene har forløp som typiske tractrix horn kan man avslutte dem i en delvis skarp knekk. Da vil det være mulig å finere fronten også om man skulle ønske det.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en front i filt, slik som Respons og noen Wilson høyttalere har?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filt er bra, men det har to uheldige egenskaper i denne sammenhengen. Den ene er at det er kraftig lydabsorberende, noe som vil dempe hornets effekt. Den andre er at det kommer i flak, og det å kle en trompet innvendig med flak er ikke så enkelt å få til pent. Både Wilson, Respons og andre har filten på mer eller mindre plane flater.

Edit: På fronten forøvrig er det ikke noe problem å ha filt, men der vil den i liten grad ha noen praktisk effekt da baffel eller ikke baffel betyr svært lite over 500Hz med disse hornene.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på selve fronten, ikke inni hornene.

For filt er jo lett å klippe til, tror jeg, og ser ganske bra ut, sålenge det ikke er for mye av det, som for eks på Duelund høyttalern.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg synes den sorte fronten var meget kul jeg for min del. Gjerne ha den i matt sort også, for å hindre lysrefleksjoner.
    Sort silke-matt er en fin "farge" Den har i alle fall jeg brukt før og likt den veldig godt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for at det følger med en kam da, om du skal ha pelskledde fronter

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fort havne i problemer med kamfiltereffekter, og da låter det ikke bra.

BTW, målet med disse er selvsagt at ML-ene dine skal dukke opp på AV-torget

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik at jeg kan kjøpe de. Mens jeg sparer til Snickers sine

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Vantage er jo billige i utgangspuntet de

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo håpe på en god deal da:wink:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man kan fort havne i problemer med kamfiltereffekter, og da låter det ikke bra.

BTW, målet med disse er selvsagt at ML-ene dine skal dukke opp på AV-torget
    Tror det blir stor trafikk på AvTorget, når disse ser dagens lys

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer teknoprat her nå:

Diagrammet nedenfor viser ved hvilke vinkler man lytter til de forskjellige elementene (altså mellomtone og diskant). Lyttevinklene er med på å bestemme frekvensgangen til de ulike elementene og det er derfor ønskelig å kunne kontrollere dette best mulig og muliggjøre lytting med optimal frekvensgang ved ulike avstander.

Den eneste elementtypen som fikser dette 100% på egenhånd er coaxialelementer, men det er begrenset hvor mye bra som er å oppdrive av slikt. Jeg har jo som sikkert noen har fått med seg jobbet litt med det, men det vil koste litt, og forskjellene er ikke så store at alle vil oppleve det som nødvendig.

I utgangspunktet er mellomtonen sentrert på 1,055m over gulvet og diskanten på 0,9 meter over gulvet. Diagrammene tar også hensyn til vinkling av høyttalerne.

De fire diagrammene viser ulike vinklinger og lyttehøyder.

Blå grafe viser vinkel i grader vs avstand i meter for mellomtonen.
    Fiolett grafe viser vinkel i grader vs avstand i meter for diskanten.
    Gul grafe viser absolutt verdi for differansen mellom de to grafene. Den er hevet med konstanten 7 for å få smalere leselige diagrammer, så der den er nede i 7 vil reflekterer det 0, der den passerer 8 er den i praksis på 1 osv.

Hva er så poenget?
    Ønsket er for det første å ha grafer som er så vertikale som mulig. Videre skal det være minst mulig differanse mellom diskantvinkel og mellomtonevinkel i området 2,5 meter og oppover. Til sist skal det være en fornuftig lyttevinkel ved stående lytting. Man kan se at ved 1,6 meters lyttehøyde (øre) er man ikke langt fra de 12 grader man nominelt ligger på ved sittende lytting. Er man litt høyere vil man nok ligge enda nærmere 12 grader. Med andre ord vil de to hornene ha omtrent samme frekvensrespons for en stående person som for en sittende person.

Hvor bra er dette?
    Jeg har brukt veldig lang tid på dette. Jeg har sammenliknet disse verdiene med hva man kan vente å oppnå med en annen konstruksjon som ikke har tatt høyde for dette. Med elementene i plan ser det simpelt hen ikke pent ut i det hele tatt. Da får man for eksempel en differansen mellom diskant og mellomtone på mange grader.

Ved 10 graders vinkel har man en kombinasjon av optimal respons i lytteposisjon, stående og en ganske jevn fordeling i rommet. Dette fordi responsen mot høyere frekvenser faller av ganske kraftig ved vinklet lytting, og derfor vil de måtte heves i forhold til resten, både for mellomtonehornet og for diskanthornet. Resultatet blir at energiresponsen ved ulike frekvenser også blir tilnærmet flat til tross for den relativt smale spredningen.

10 grader er heller ikke så veldig mye. Når man lytter i en likesidet trekant har man som regel høyttalerne vinklet 30 grader (altså gitt at man har dem rett mot lytteposisjon). Dette betyr at ved 10 grader off axis må høyttalerne vinkles 20 grader i stedet. Har man store problemer med sidevegger kan man vinkle dem 40 grader i stedet, men jeg er usikker på i hvilken grad det gir samme effekt.

Jeg vet ikke om dette gir mening, men det er lov å spørre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den høytaleren som har overasket meg mest når det gjelder vertikal spredning av diskanten, eller rettere sagt mangelen på vertikal sprdning må være første gangen jeg lyttet til Dali Dacapo sine meter lange bånd diskanter som spiller fra 400hz og oppover. Etter å ha hørt og opplevd slike helt klare sprednings karakteristikker om man sitter eller står og lytter , synes jeg det du skriver om her egentlig er meget interessant.

Når du skriver om kamfiltereffekter, hva mener du egentlig da?

Vet egentlig ikke helt om jeg skjønte hvordan man skulle avlese og tolke de grafene dine Snickers, ettersom de verdiene i x og y aksene ikke var helt klart deffinert og dermed forstår jeg ikke helt hva de skal vise. hva mener du egentlig når du skriver "Ønsket er for det første å ha grafer som er så vertikale som mulig"

Når det gjelder vinkling av høytalere, har man vel også ofte bruk for å tilte dem noen grader også, og da kommer vel løpetids korrigering også litt inn, vet ikke helt hvordan det passer inn for beregningene/målingene dine.

En annen ting når man snakker om sprednings karakteristik, er vel også hvordan lydtrykket halveres med avstanden osv. Har intrykk av at hornlading og store membran flater som beveges svakt og flytter mye luft lite, har en litt annen "halverings" karakteristikk enn f.eks en 1" dome diskant som spiller i det samme frekvens området og har lengere slaglengderosv. Har f.eks vært borti store magnestater der man nermest hører samme lydtrykk i naborommet til høytalerene og rommet bortenfor der igjen også bare man har dørene åpene, mens med samme lydtrykks nivå i stua fra noen vanlige små dynamiske høytalere, blir det bare en udeffinerbar støy to rom bortenfor osv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er utvilsomt mange spennende ting du berører her.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Den høytaleren som har overasket meg mest når det gjelder vertikal spredning av diskanten, eller rettere sagt mangelen på vertikal sprdning må være første gangen jeg lyttet til Dali Dacapo sine meter lange bånd diskanter som spiller fra 400hz og oppover. Etter å ha hørt og opplevd slike helt klare sprednings karakteristikker om man sitter eller står og lytter , synes jeg det du skriver om her egentlig er meget interessant.
    Den konstruksjonen hadde jeg nesten glemt. Det som blir spesiellt med slike bånd er at de har ekstremt smal spredning ved høye frekvenser vertikalt, mens horisontalt sprer de ganske mye. Dermed låter det praktisk talt dødt om man står og lytter.

Når du skriver om kamfiltereffekter, hva mener du egentlig da?
    Den opprinnelige "kamfiltereffekten" var ment som en oppfølgerspøk til et innlegg om å sende med en kam til å gre plysjen på fronten.

Dersom du lytter til to kilder som gjengir den samme tonen, men som står i ulik avstand til deg som lytter vil disse to enten utfase hverandre, overlappe hverandre eller noe mellom der. Altså alt fra 0dB output til 6dB mer enn ett element alene. Om man har 0dB ut, men da velger en annen tone vil man få en fasedreining da avstanden mellom de to elementene tilsvarer en konstant delay, mens en konstant fasedreining vil være delvis ekvivalent med en frekvensavhengig delay. Med andre ord, justerer man frekvensen litt vil man få noe annet enn en utfasing, og når man treffer riktig får man en i-fase med +6dB. Går man videre beveger man seg på nytt mot 0dB. osv. Dette betyr at man får en opp og ned frekvensgang. Denne kan likne en kam. Derfor kaller man det en kamfilter effekt. Man filtrerer altså bort enkeltfrekvenser.

Vet egentlig ikke helt om jeg skjønte hvordan man skulle avlese og tolke de grafene dine Snickers, ettersom de verdiene i x og y aksene ikke var helt klart deffinert og dermed forstår jeg ikke helt hva de skal vise. hva mener du egentlig når du skriver "Ønsket er for det første å ha grafer som er så vertikale som mulig"
    Når jeg skrev "ønsket er for det første å ha grafer som er så vertikale som mulig" så mente jeg selvsagt at ønsket er å ha grafer som er så horisontale som mulig.

Y-aksen er antall grader off axis man lytter på hhv mellomtone og diskant. Disse to er da representert med grafene blå og fiolett. X-aksen er lytteavstand.

Du kan for eksempel se at det er dødfødt å lytte helt inntil høyttalerne da man vil få en voldsomt vinkel mellom lytteaksen og elementenes senterakse.

Med lytteakse menes en linje fra øret til elementets sentrum. Senteraksen til elementet (on axis) er geometrisk rett foran elementet. Altså om elementet er vinklet 30 grader opp så er "on axis" 30 grader opp foran elementet.

"On axis" på en komplett høyttaler er der konstruktøren har bestemt at det skal være.

Ønsket med denne konstruksjonen har vært å skape en god on axis på ca 85-95cm lyttehøyde, og en anstendig on axis på ca 155-175cm lyttehøyde (altså for normale stående mennesker.)

Dette av to grunner.
    -For det første har jeg alltid syntes det er hyggelig å ha på litt musikk når jeg driver med ting. Da går jeg ofte. Det er også kjekt på messer at man kan få det til å låte anstendig for de som faktisk står i rommet, men det er nå en gang slik at en svært stor del av tiden står eller sitter vi, mens når vi ligger er vi ofte i senga så jeg valgte å prioritere de to tilstandene stående og sittende.
    -For det andre vil elementenes (hornenes) begrensede spredning mot sine øvre deler av sine arbeidsområder medføre at man vil få et rom som er litt energifattig ved nettopp disse frekvensene. Ved å tilte dem svakt off axis må man øke disse områdene litt for å få nok nivå på lytteaksen. Det som da skjer er at i et område der man ikke lytter får man for mye output ved akkurat de frekvensene. Siden man ellers i rommet har ekstra lite av dette vil man fylle ut rommet bedre ved disse frekvensene. Med andre ord vil det ikke låte spesiellt fint om man står med halvveis knekk i knærne på 3 meters avstand.

Når det gjelder vinkling av høytalere, har man vel også ofte bruk for å tilte dem noen grader også, og da kommer vel løpetids korrigering også litt inn, vet ikke helt hvordan det passer inn for beregningene/målingene dine.
    Er ikke helt sikker på hva du mener her. Man har elementene fysisk plassert i en høyttaler og lar disse fysiske parametrene ligge til grunn for designet av filteret. Om man tilter en slik konstruksjon etter at den er ferdig vil man få løpetidsfeil i forhold til hvordan filteret er konstruert.

Med horn er man nødt til å ta slike hensyn. Diskanten sitter i et 3cm dypt horn, mens mellomtonen sitter i et 10cm dypt horn. Med en delefrekvens på 5kHz er det omtrent akkurat en bølgelengde i avstand mellom dem. Om man konstruerer et fungerende filter på dette og setter så elementene i samme tidslinje vil man få kamfiltereffekter rett over og rett under delefrekvensen da de to elementene tidsmessig ikke summerer slik de skal.

En annen ting når man snakker om sprednings karakteristik, er vel også hvordan lydtrykket halveres med avstanden osv. Har intrykk av at hornlading og store membran flater som beveges svakt og flytter mye luft lite, har en litt annen "halverings" karakteristikk enn f.eks en 1" dome diskant som spiller i det samme frekvens området og har lengere slaglengderosv. Har f.eks vært borti store magnestater der man nermest hører samme lydtrykk i naborommet til høytalerene og rommet bortenfor der igjen også bare man har dørene åpene, mens med samme lydtrykks nivå i stua fra noen vanlige små dynamiske høytalere, blir det bare en udeffinerbar støy to rom bortenfor osv.
    Ja, dette er viktig, men det er også viktig å ikke blande sammen:
    Panelhøyttalerne er dipoler. Jeg ser for meg at i ene enden av rommet stod høyttalerne og i andre enden var det en dør. Med sin 8-talls sperdning vil lyden være kraftig tilstede i motsatt ende av rommet i forhold til høyttalerne da lyd rett til siden for høyttalerne fases ut av bakutstrålingen. Dermed kan det nesten oppfattes som om lyden oppstår utenfor høyttalerne.

Horn og store membraner benytter seg av en annen bølgegeometri enn eksempelvis små domer.

Man kan tenke seg at man har en 100x100 meter membran som skal lage lyd. Lydbølgene på noen meter lytteavstand vil være helt flate bølgefronter. Man kan så tenke seg at man har en 100x0,01 meter membran. Denne vil ha denne effekten i ett plan (slik som lange bånddiskanter.)
    Så kan man tenke seg at man har en 5mm dome. Den vil være omtrent rundstrålende i hele det hørbare området selv om den naturlig nok ikke har særlig mye output ved lavere frekvenser.

Midt mellom der ligger omtrent alle elementer og høyttalere. Man kan tenke seg at dette også avhenger av frekvens, derav den ikke helt ukjennte baffelstep effekten. Med en stor membran vil man måtte gå langt ned i bassen før man får rundstrålende effekt. Oppover i frekvens vil man gradvis nå en direktestrålende effekt. Den direktestrålende effekten gir også som du er inne på en annen energihalvering enn en rundstrålende kilde. Dette er et stort problem på store panelhøyttalere og lange bånddiskanter.

Slik denne konstruksjonen er tenkt vil man med langt mer spredning i diskanten enn i mellomtonen, og et ganske slakt filter, sammen med at hornene har svært god beaming-effekt ned til sine grensefrekvenser få en ekstremt jevn spredning. Mellomtonen er ikke avhengig av hjelp da den glatt spiller 25kHz alene med lav forvrengning, men den gjør det omtrent i en eneste rett linje på elementets akse. Den egenskapen diskanten vil bidra med her er derfor simpelt hen spredningsmønster, og ikke tåpeligheter som lett membran eller andre fantasifenomener som bransjen elsker å inbille folk at de må tenke på.

Ved mellomtonehornets knekkfrekvens på 400Hz kommer basselementet gradvis inn og tar over. Basselementet har omtrent samme areal som hornet, og vil derfor føre videre den samme karakteristikken. Dette er i et frekvensområde der elementene er betraktelig mer rundstrålende enn ved 1kHz, men det er også i et område hvor man begynner å få meterlange bølgelengder, med andre ord får man systematisk gradvis mer og mer hjelp fra rommet ved disse frekvensene. Dette krysser over ganske fint i et rom innendørs, og man kan variere romstørrelsen ganske mye før man får noen store avvik. Man kan faktisk også bruke en slik konstruksjon med hell utendørs, men man er da avhengig av en hjelpevegg, gjerne med støttevegger på sidene. Allikevel vil det nok bli en anelse mer blodfattig enn innendørs.

En konstruktør uttalte en gang: Vi lytter på 30% direktelyd og 70% refleksjoner.

Dette er mitt bud på å forsøke å snu forholdet til 70/30, da med hovedfokus på spredningen fra 400Hz og opp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt er det planen å ha variabel basstuning med to porter øverst bak og to porter lenger nede rett over terminalene. Det er mulig å tette to av portene, hvilket gir tre ulike trinn.

Frekvenskurvene i bassen for de tre trinnene, uten romkorreksjon ser omtrent slik ut. Dette er også nyttig å se for dem som har en SVS med slike propper. Dyp bass betyr ikke dermed mer bass.

Videre kan man velge om man skal tette porter øverst eller nederst i 26 og 21Hz-settingenem og i 21Hz-settingen kan man også velge å tette en oppe og en nede. Man trenger ikke å tette likt på begge høyttalerne bare man har tettet like mange porter. De vil da spille i fase uansett.

Dette gir noe av samme effekten som å flytte subwooferen opp på et høyt bord. Den effekten er rimelig stor i de fleste rom, men kan slå ut vidt forskjellig. I en del rom vil man ofte ha problemer med blodfattig dypbass i sweetspot når man sitter. Med portene høyt oppe på kassene får man lyden mer ned i sweetspot. Med åpner porter både oppe og nede reduserer man også energien som går mellom gulv og tak og man får noe redusert utfasing. Dette er samme fenomen som gjør at jeg vil ha basselementene med størst mulig avstand mellom.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg ikke forstår alt som blir sagt her, men jeg setter pris på slike Open Source prosjekter! :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forsøke å forklare om du er litt mer spesifikk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg kan forsøke å forklare om du er litt mer spesifikk.
    Neida, forklaringene er helt ok faktisk. Det jeg mener er vel heller at jeg ikke akkurat har nok kunnskap til å hive meg med på diskusjonen. Selv om jeg forstår at delefilteret må endres hvis man tipper høyttaleren bakover, og at dette har med forsinkelsen den økte avstanden til diskanten medfører...

Setter pris på at man faktisk kan følge utviklingen av et produkt fra børjan til slutt(?). Dette er jo ofte en bedriftshemmelighet (uten at jeg tror det å holde alt hemmelig alltid er så lurt, ref "Open Source".)

DrE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat på det punktet er det ganske stor forskjell på å utvikle elektronikk og høyttalere. Det er mye mer plankekjøring innen elektronikk, så det å vise frem detaljer i samme grad under utvikling av elektronikk ville nok vært ren idioti. Det er omtrent ingen konstruktører som kan ta tak i en konkurrents høyttaler og lage en blåkopi.

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •