Portplugger på SVS PB12-Plus/2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Portplugger på SVS PB12-Plus/2

Jeg har en venn som har kjøpt denne subwoferen. Men han syntes den "vibrerer" litt for ofte. Vil det bli en "strammere" bass hvis han setter inn de to portpluggene som følger med?

Jeg vil alikevel si at han egentlig er fornøyd med svs pb12plus/2 men han syntes det alikevel er litt mye "buldring"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Jeg har en venn som har kjøpt denne subwoferen. Men han syntes den "vibrerer" litt for ofte. Vil det bli en "strammere" bass hvis han setter inn de to portpluggene som følger med?

Jeg vil alikevel si at han egentlig er fornøyd med svs pb12plus/2 men han syntes det alikevel er litt mye "buldring"
    Han kan vel prøve selv å se hva han liker best? Er vel ikke så utrolig vanskelig å sette i de portpluggene? Tar bare på en scene/musikk spor hvor han synes det "vibrerer" og bytter litt å prøver seg fram. Mye mulig at bare 1 portplugg er tingen. Etter slik jeg har forstått vil den gå dyppere med portplugger i. Har du 1 i går den vel ned til 20, har du 2 i går den ned til 16. Ikke sikker på akkuratt det, men noe i den duren...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den buldrer, ville jeg sett litt på plassering og Gain.

Men hvis han synes den buldrer uansett, og har tenkt å sette inn portplugger for å se om det er noen forskjell, så husk at han da også må stille inn 'Subsonic Filter' på baksiden av suben slik at det stemmer med antall plugger. Det er en bestemt orden på det. F.eks. skal den stå på 20Hz når man bare har én plugg i. Les bruksanvisningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hvis den buldrer, ville jeg sett litt på plassering og Gain.

Men hvis han synes den buldrer uansett, og har tenkt å sette inn portplugger for å se om det er noen forskjell, så husk at han da også må stille inn 'Subsonic Filter' på baksiden av suben slik at det stemmer med antall plugger. Det er en bestemt orden på det. F.eks. skal den stå på 20Hz når man bare har én plugg i. Les bruksanvisningen.
    Vær også påpasselig med at i 16hz modus så "tåler" subwooferen mindre spl. Ellers vil jeg også si at han burde jobbe med med plassering, gain og utgangssignal fra sin prosessor. Plus/2 skal bli noe strammere i 16hz tuning, men tåler dog mindre - det er derfor det ofte blir anbefalt å kjøre to stykker i 16hz tuning og ikke en. Han må prøve seg fram! Har han ikke lest manualen da? Alt sammen står der Om ikke annet så er Lassesen veldig flink å hjelpe

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel når det gjelder buldring og plassering har jeg hjemme hos meg.

Når jeg sitter ved PCen (som også står i stua), og jeg har på anlegget f.eks. for å høre lyd fra TVen, blir det gjerne overdreven bass og buldring.
    Dersom jeg da går bort til lytteposisjon isteden, forsvinner buldringen, og bassen er tight og fin - i tillegg til allikevel å 'buldre' (på den gode måten) på film.
    Hadde jeg m.a.o. sittet der PCen står når jeg skulle høre seriøst på anlegget, ville min oppfatning av suben ha vært at den var buldrete.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig når er det at den buldrer, film/musikk? Er det kun ved noen bestemte toner at den buldrer?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern

Som de andre sier, sjekk plassering, gain og evnt crossover-innstilling. Sett evnt sub'en i sweetspot med moderat høyt volum og kryp rundt i rommet og noter deg plassene hvor sub'en låter best, fortrinnsvis i hjørnene. Alternativt kan man kjøre en kalibrering med AudioShack SPL meter og f.eks Avia

PB-12 Plus/2 har tre mulige tuninger:
    25 Hz ingen plugger
    20 Hz en plugg (oppe/nede eller i midten spiller ingen rolle, jeg bruker nedre)
    16 Hz to plugger

Husk også å korrigere Subsonic Filteret slik at antall plugger og Hz stemmer, gjør du ikke dette kan man risikere å ødelegge elementene. Se forøvrig også L-Sound sin infoside

Jeg kjører 20 Hz og en plugg. Gain på ca. kl 11 og crossover på ca. 60 Hz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •