Enda mere SVS spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda mere SVS spørsmål.

Siden jeg nå skal ha meg en SVS i nermeste framtid så lurer jeg på noe her.
    Ser en del skriver at pb10 er noe vanskelig å plassere i forhold til pluss subbene, så jeg lurer da på om dette kan ha noe med at den har porten og subben framover i stedet for at den slår nedover med porter bak ??
    Vurderer 2 stk pb12 eller en plsuss 2. Liker bedre tanken på 2 subber med tanke på fordeling av bass og symetri :smile: Jeg er også veldig inntrisert i sb12, da jef regner med at den er bedre til musikk, noe som jeg jeg hører mye på, tipper 80% musikk og 20% film.
    Regner med noen her har erfaringer med dette !!!

Forumet er et supert verktøy !!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Siden jeg nå skal ha meg en SVS i nermeste framtid så lurer jeg på noe her.
    Ser en del skriver at pb10 er noe vanskelig å plassere i forhold til pluss subbene, så jeg lurer da på om dette kan ha noe med at den har porten og subben framover i stedet for at den slår nedover med porter bak ??
    Vurderer 2 stk pb12 eller en plsuss 2. Liker bedre tanken på 2 subber med tanke på fordeling av bass og symetri :smile: Jeg er også veldig inntrisert i sb12, da jef regner med at den er bedre til musikk, noe som jeg jeg hører mye på, tipper 80% musikk og 20% film.
    Regner med noen her har erfaringer med dette !!!

Forumet er et supert verktøy !!!
    Den er vanskelig å plassere fordi den går dypt, etter lavere man kommer i frekvens desto mer påvirker rommet frekvensresponsen.

Hvis du gjør en god jobb med plassering og tuning burde du går for PB12-NSD istedet for PB12-plus, (antar du siktet til pb12-pluss), den er billigere og har bedre ytelse hvis du kan leve med størrelsen og utseendet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tenkte på 2 stk pb12 nsd eller en pb 12 pluss/2. Men er litt skeptisk til nsd da denne slår framover og har porten framover, så jeg frykter at disse ikke er bare å plassere rett på utsiden av front høytalerne. Men så er jeg mest gira på 2 stk da. Men med budsjett på max 15 lapper inkl frakt og radioshack og test cd'en så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Også veldig inntrisert i den lille sb12 da. men går ikke like dypt som de andre.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille pb12-pluss er dyrere enn pb10NSD og pb12NSD. Denne kjøper du hvis de andre modellene er for store eller estetisk feil for din situasjon. Den vil heller ikke yte like bra som to ovennevnte.

PB12 pluss/2 vil nok være kraftigere enn to pb12-nsd, men jeg er usikker. Med to subber kan du få bedre frekvensrespons i rommet.

Front firing eller down firing burde ikke ha noe å si.

Jeg foreslår du leser denne tråden:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=633026

og denne white paper'en:
    http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 PB12-NSD vil komme meget tett på en Plus/2 hva lydtrykk angår, men hver løsning vil nok ha sine fordeler/ulemper

+ for NSD
    De er 2, større sweetspot og bedre sjangse for en jevnere frekvensrespons uten behov for korreksjon

Kan kjøpes i hvit og sølv

+ for Plus
    Den vil mest sansynlig være litt bedre til musikk

Den har variabel tuning

Mulighet for finish i ekte tre

PEQ
    -----------------------------------------------------------------------

Det er hva jeg kan komme på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Plus nå, og har hatt PB10. Det er ingen større forskjeller med tanke på integrasjon og plassering. Det eneste er at baksiden på FF subbene kan komme 2-3" tettere på bakveggen siden det ikke er noen porter å ta hensyn til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plus/2 er i stand til å produsere høyere lydtrykk enn to stykk pb12 plus (det har lassesen sagt selv). Derfor tvilsomt at du vil oppnå like høyt lydtrykk med to pb12 nsd. plus subene har etter importøren bedre kvalitet på bassen og er mer musikalsk - altså raskere. for best mulig symmetri kjøper du to stk, men en plus/2 skal du ikke forakte, jeg har EN her og den spiller utrolig stramt og tight og henger ikke etter på noe vis på noen musikksjangre. Bruker du god tid på, og gjør du kalibreringen skikkelig, får du meget gode resultater!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    En plus/2 er i stand til å produsere høyere lydtrykk enn to stykk pb12 plus (det har lassesen sagt selv)!
    Det må være feil? 2 Plus kontra en Plus/2 vil ha

1050 watt VS 900 watt, og i 20hz tune 6x3" porter VS 2x4" =68% mere portareal

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tenkte på 2 stk pb12 nsd eller en pb 12 pluss/2. Men er litt skeptisk til nsd da denne slår framover og har porten framover, så jeg frykter at disse ikke er bare å plassere rett på utsiden av front høytalerne. Men så er jeg mest gira på 2 stk da. Men med budsjett på max 15 lapper inkl frakt og radioshack og test cd'en så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Også veldig inntrisert i den lille sb12 da. men går ikke like dypt som de andre.
    Til opplysning så skal helst elementene ikke peke mot lytteposisjon. Mine subber står i venstre og høyre hjørne foran, bak frontene, med elementene pekende mot center.

Jeg kan ikke helt forstå at noen behøver mere bass enn jeg har i kinoen min, men bass er GØY da! Jeg liker at det blafrer litt i buksebena.

Jeg er enig med Manic Miner i fordelene ved å ha 2 subber. Bassresponsen ble jevnere i rommet, og alle tilstede kan nyte den samme gode bassen. Musikk kan jeg ikke uttale meg om, men kjenner jeg Manic rett har han rett i det han sier.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Den lille pb12-pluss er dyrere enn pb10NSD og pb12NSD. Denne kjøper du hvis de andre modellene er for store eller estetisk feil for din situasjon. Den vil heller ikke yte like bra som to ovennevnte.
    Nå rører du litt her PB12-pluss er verken liten eller yter dårligere enn PB10 eller PB12-NSD. Skjønner at det selvfølgelig er SB12 du mener her, men greit å få rettet på dette for de som ikke er 100% inne i alle modellbetegnelsene slik at det ikke gjøres noen feilkjøp. Gud forby

Sitat Opprinnelig postet av phonar
    PB12 pluss/2 vil nok være kraftigere enn to pb12-nsd, men jeg er usikker. Med to subber kan du få bedre frekvensrespons i rommet.
    Selv har jeg hatt PB12-ISD. Og hvis historien er lik som for PB10-ISD, hvilket betyr at NSD-versjonen har SVS' egenproduserte element og yter likt som ISD-versjonen, så vil den nye PB12-NSD yte tilsvarende som PB12-ISD. På bakgrunn av dette vil jeg med ganske stor sikkerhet si at to stk PB12-NSD ikke vil tilsvare en PB12-Plus/2. Selv har jeg PC-Plus 25-31 nå, og den yter en god del bedre enn PB12-ISD gjorde, og ligger en liga over PB10-ISD. Når dette er sagt mener jeg at de to minste subbene til SVS yter veldig bra i forhold til pris, ingen andre merker som jeg har hørt klarer å tangere de.

Vurderte selv en stund om jeg skulle gå for to stk PB10-ISD ved forrige oppgradering, men endte som sagt opp med den minste plus-tuben. Angrer ikke på dette, men merker naturlignok at trykket ikke blir helt jevnt fordelt når den står i hjørnet foran.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier at Plus nok vil være en tanke bedre til musikk enn NSD gjør jeg det selvfølgelig uten å ha hørt NSD. Men om vi tar det vi vet: Plus har en større forsterker, et mere påkostet element, og muligheten for å tune dypere; så er jeg ganske sikker på at summen blir lik at Plus er en tanke bedre til musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som oppgraderer deres ISD'er til NSD elementet rapporterer om mere trykk, og bedre musikalitet. Det er kanskje ikke så underlig heller siden 12-ISD elementet var det eldste SVS hadde på programmet.

Jeg tror ikke at to 12-NSD vil matche en Plus/2 helt hva lydtrykk angår. Jeg tror fremdeles at Plus elementet har litt mere slaglengde, og den har også mere forsterkerkraft. men i 20hz tune har begge løsningene 2 4" porter, og 12-NSD vil ha et større samlet kassevolum. Som du ser trekker det litt i begge retninger, og jeg tror Plus kommer til å vinne med knapp margin

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da om jeg forstår dere rett så blir forskjellene små om jeg velger 2 stk pb12nsd eller en pb12pluss/2. Jeg blir vel uansett veldig fornøyd i forhold til min Cervin Wega cls15s ?!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om de som kan dette mener lydtrykket er omtrent det samme. I så fall vil 2 subber gi en jevnere bassrespons i rommet slik at ikke bare sweetspot får godlyden.

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at du vil bli fornøyd om din referense er Cerwin Vega.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tidligere subb en Mission m5as, det var en 12 som slo nedover, den spillte mye finere en CW da ! Så litt derfor jeg har best tro på en Pluss.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en begrenset lytteposisjon (eller rett og slett er en total egoist :lol så er det jo bare å gå for Pluss. Jeg har tenkt mange ganger; hva om jeg hadde gått for en SVS PB12-Plus/2 heller enn 2 PB10? Hehe.. Jeg er veldig fornøyd med mine 2 PB10 i alle fall, så jeg må slutte å tenke så mye. Kan bli dyrt.

Jeg tror du vil bli meget fornøyd uansett hva du gjør, men du må forvente deg litt jobb med kalibrering. Det er ikke lett å integrere slike beist!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt egoist ja, trenger hovedsaklig perfekt bass i 2 seter i soffaen så er jeg fornøyd ;-) .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg velger en Pluss/2 så bør jeg vel velge med PEQ ?? Jeg har mest lyst på en i Texture black da jeg ikke er veldig gla i en som er blank svart blant alt det andre som er matt svart eller mørk grått da. Men da får jeg ikke PEQ som da sikker er greit å ha siden det ikke blir 2 subber, som da skal være lettere å inntegrert i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da om jeg forstår dere rett så blir forskjellene små om jeg velger 2 stk pb12nsd eller en pb12pluss/2. Jeg blir vel uansett veldig fornøyd i forhold til min Cervin Wega cls15s ?!
    Kvantitativt tror jeg de vil ligge tett på hverandre, men jeg tror også at Plus/2 vil ha et kvalitativt lite forsprang.

Bedre enn Cerwin Vegaen blir det nok uansett. Jeg har kun hørt en CV, LW12X, og desverre så var den min egen :grin: Den hadde en helt enestående egenskap med at den fikk de fleste basslyder til å høres meget ens ut.

Den var så dårlig at når jeg solgte den advarte jeg alle som ringte om at dette var en dynge dritt, og at de kjøpte den på eget ansvar. :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det må være feil? 2 Plus kontra en Plus/2 vil ha

1050 watt VS 900 watt, og i 20hz tune 6x3" porter VS 2x4" =68% mere portareal
    Mitt utsagn tar bare utgangspunkt i hva Lassesen sa til meg da jeg lekte med tanken på å kjøpe to plus istedenfor en plus/2 for en tid tilbake. Var ikke noe annet - og du har helt sikkert rett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •