Bakhøyttalere -gulvstående vs. stativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøyttalere -gulvstående vs. stativ?

Jeg lurte på om gulvstående bakhøyttalere vil gi meg mer/høyere lyd fra bak kanalene en om jeg bruker stativhøyttaler?
    Har stativhøyttalere bak nå, men synes ikke disse gir meg den effekten jeg vil ha bak.

mvh.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvstående gir ofte litt mer SPL og mer fundament i bunn....
    Hva slags høyttalere bruker du i dag, og hvordan forsterker bruker du på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    like høyttalere i alle kanaler er de som gjelder, men store bake er ingen ulempe, de er faktisk veldig mye som skjer bake åsså under 80 hz

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ting som kan spille inn på hvor mye du hører fra bakhøytalerne dine.
    Men det er en ting du skal vite og det er at det ikke er meningen at du skal høre lyder spesielt distinkt i bakhøytaler, de skal i hovedsak være ganske diffuse og gi et mest mulig sammenhengende lydbilde 180 grader rundt sitteplass.
    Etter min erfaring gir gulvstående høytalere nesten alltid dårligere effekt enn riktig monterte småhøytalere. Dette fordi man ikke får den rette høyden.

1. Har du kalibrert lydnivå på alle høytalerne?

2. Ser du på en film med mye aktivitet i bakhøytalerne? Mange filmmakere er ikke særlig flinke til å bruke disse nok. Se på f.eks Master & Commander eller Underworld. Her er det masse lyder fra drypping, sjø osv i bakgrunnen hele tiden. Når høytalerne er plassert riktig sitter du med en følelse av å være midt inni lyden, og du vil ikke lenger kunne si at lyden kommer fra akkurat den bakhøytaleren, med mindre det faktisk er et skudd eller noe som kommer fra den kanten.

3 og den viktigste. Hvordan har du plassert høytalerne? Prøv å plasser bakhøytalerne dine rett ut til hver side av sofaen din og over hodehøyde, slik at lyden "møtes" rett over hodet ditt. Da skal du se at effekten blir mye bedre. Effekten er etter min erfaring ganske dårlig dersom du har plassert høytalerne lavere enn hodehøyde eller bak sofaen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv prøvd med Audiovector M3 Super i surround. Det var høy funfacor. Om det var riktig? Nei. Men morro var det. Bruker selv nå 4 stk. SVS SBS-01. Hadde jeg vært alene bruker av hjemmekinoen så hadde jeg påny vurdert gulvstående i surround, men er du mer enn én bruker...så hold deg til veggmonterte.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har selv prøvd med Audiovector M3 Super i surround. Det var høy funfacor. Om det var riktig? Nei. Men morro var det. Bruker selv nå 4 stk. SVS SBS-01. Hadde jeg vært alene bruker av hjemmekinoen så hadde jeg påny vurdert gulvstående i surround, men er du mer enn én bruker...så hold deg til veggmonterte.
    Forøvrig er det ingen vits med gulvstående bakhøyttalere om du uansett kjører THX-standard og deler på Hz rund baut. Kjører du alle høyttalerne som large derimot, skal du se det blir liv bakfra dersom det er litt størrelse på høyttalerne!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •