SVS - Lukket konstruksjon: SB12-Plus - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Yepp, det er jo L-sound som har verdens beste subwoofere uansett pris. Tja, godt mulig jeg tester 2 stk av den lille SB12 når den kommer i pianolakk, kanskje med en SMS-1 om nødvendig. Men den skal få litt konkurranse....
    Godt å se at du endelig har fått øynene opp for SVS og innrømmer at de faktisk leverer verdens beste subwoofere til prisen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Godt å se at du endelig har fått øynene opp for SVS og innrømmer at de faktisk leverer verdens beste subwoofere til prisen
    Etter alt det jeg hører, så velger jeg å si at det ER de beste UANSETT pris... Jeg har ikke sett lyset de gangen jeg har hørt på de, men jeg tror, jeg tror.... det må være noe galt med ørene mine. Jeg er frelst!!!! :grin:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter alt det jeg hører, så velger jeg å si at det ER de beste UANSETT pris...
    Det er ikke langt ifra sannheten. Med tanke på potensialet i lydkvalitet og egenskaper mtp på lyd (lydnivå, kvalitet og dypbass) er det ihverfall sant. DD-serien til velodyne har det fortrinnet at det følger med et MEGET bra romkorreksjonsystem på kjøpet, men kjøpet blir jo meget dyrere, og dette er etter min mening å anse som ekstrautstyr og ikke selve subwooferen.

Det er ingen ting i veien for at man kan bruke slik software på en SVS og få et ENDA bedre resultat.

Greit, SVS'en er vanskeligere enn velodyne å få til å spille optimalt, men hvem av oss av-entusiaster går av veien for litt tuning og eksperimentering for best mulig resultat?

Jeg har ikke sett lyset de gangen jeg har hørt på de, men jeg tror, jeg tror.... det må være noe galt med ørene mine. Jeg er frelst!!!! :grin:
    Hvilke modeller har du hørt på i hvilke oppsett?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo i stor grad snakk om smak og behag.

Det er vel få som hevder at SVS er bedre enn andre merker uansett pris.

Når det er sagt, vil jeg anbefale å gå inn på Labetuss sin minHjemmekino, og lese hans kommentarer på forskjell mellom en 35.000,- sub han solgte, og de to 12.500,- subene (14.500,- med hans valgte utførelse) han byttet den ut med. Jeg vil ikke sitere han her - han kan eventuellt utdype det her om nødvendig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er vel få som hevder at SVS er bedre enn andre merker uansett pris.
    Jeg vil nesten påstå det, med forbehold om at det er enkelte kommersielt tilgjengelige konstruksjoner jeg ikke er klar over.

Hvilken subwoofer overgår en korrekt tunet PB12-Ultra/2?

Ikke velodyne DD18 ihvertfall, eller for den saks skyld signature 1812.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke langt ifra sannheten. Med tanke på potensialet i lydkvalitet og egenskaper mtp på lyd (lydnivå, kvalitet og dypbass) er det ihverfall sant. DD-serien til velodyne har det fortrinnet at det følger med et MEGET bra romkorreksjonsystem på kjøpet, men kjøpet blir jo meget dyrere, og dette er etter min mening å anse som ekstrautstyr og ikke selve subwooferen.

Det er ingen ting i veien for at man kan bruke slik software på en SVS og få et ENDA bedre resultat.

Greit, SVS'en er vanskeligere enn velodyne å få til å spille optimalt, men hvem av oss av-entusiaster går av veien for litt tuning og eksperimentering for best mulig resultat?
    Gode argumenter Alex. Godt mulig du er inne på noe vesentlig. Men det er uansett visse ting som skiller, slik som avansert servo som gjør at du kan få nærmest forvrengningfri bass (vanlige sub er skjelden under 10%). Det sies at å sette gain på full (altså nesten helt forvringingsfri bass) er veldig uvant (elendig?) i begynnelsen, da vi er vant til mye forvrengning = mer bass. Men etter hvert så skjønner man at dette er slik det er ment å låte, og de jeg har lest om som har hatt denne en stund i et godt sammensatt og integrert oppsett vil aldri gå tilbake til en tradisjonell sub. Dem om det, men det er ganske logisk.

Rommekorreksjon som er integrert i sub. Iflg Bruce i Widescreen Review integreres denne bedre på en DD-sub enn en ekstern løsning, pga loopback. Forsterkeren er også overdimensjonert for å forhindre evn. tap av headroom, noe man må være forsiktig med ved bruk av SMS-1 på andre sub.

En DD er også relativt plasseringsvennlig, pga den beskjedne størrelsen. Dette gjør at den man kanskje får et par ekstra plasseringsmuligheter i rommet, noe som kan være helt avgjørende.

Vet at SVS gir MYE bass for pengene, men jeg ser også svært mange veldig dyre kinoer i utlandet som brukes med Velodyne med enormt godt resultat. Med alle kalibreringsmuligheter vil jeg si at DD er mer rettet mot entusiaster enn en SVS.

Det viktigste er at man er fornøyd selv. Det er lite vits å diskutere hva som er best, da man har forskjellige preferanser for hva som er nirvana. Se bare så stor forskjell det er mellom Cervin Vega folket, og "high-end" folket.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nesten påstå det, med forbehold om at det er enkelte kommersielt tilgjengelige konstruksjoner jeg ikke er klar over.

Hvilken subwoofer overgår en korrekt tunet PB12-Ultra/2?

Så her sitter du med fasiten over alle typer rom, og du har også fasiten over hva som er riktig kalibrering/tuning. Det er ganske utrolig!
    Hvor hørte du forresten korrekt tunede dd18, signatur 1812 og pb12-ultra/2 i ett og samme rom? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Så her sitter du med fasiten over alle typer rom, og du har også fasiten over hva som er riktig kalibrering/tuning. Det er ganske utrolig!
    Hvor hørte du forresten korrekt tunede dd18, signatur 1812 og pb12-ultra/2 i ett og samme rom? :wink:
    Nei selvfølgelig ikke.

Men man danner seg fort et inntrykk av hva de er i stand til på generell basis, og når man sammenligner prisen.....er det ikke TVIL om at et av merkene er EKSTREMT overpriset (ihvertfall her i landet).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt på DD-18 PERFEKT oppsatt i en godt stereo/kino oppsett? Eventuelt har du hørt på 1812 under samme forhold, siden du kan komme med sånne bastante uttalelser? Glem demorommet til OHC, det er fullt at store glassflater, og kjenner jeg de rett, så har de ikke brukt 5min på å integrere denne med noen av de eksisterende høyttalere.

No offence Alex, men noen ganger har jeg inntrykket at du tror virkelig det du har er bedre enn alt annet på markedet uansett pris. Jeg vet du ikke kan mene dette, men du har noen uttalelser som IMO ikke helt henger på greip noen ganger.

Så må vi skille litt hva vi sammenligner med her, og hvilke kriterier vi stiller. For integrasjon og musikaskhet, ja ren spilleglede og hifi lyd vil jeg påstå at Rel spiller ringer rundt enhver SVS. SVS spiller igjen ringer rundt Rel når det kommer til ren dypbass og SPL, noe som er kjærkomment i en dedikert kino.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei selvfølgelig ikke.

Men man danner seg fort et inntrykk av hva de er i stand til på generell basis, og når man sammenligner prisen.....er det ikke TVIL om at et av merkene er EKSTREMT overpriset (ihvertfall her i landet).
    og ergo er vi nede på bakken igjen, og det er din synsing mot andres synsing. Poenget er at det er farlig å flagge synsing som fakta
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode argumenter Alex. Godt mulig du er inne på noe vesentlig. Men det er uansett visse ting som skiller, slik som avansert servo som gjør at du kan få nærmest forvrengningfri bass (vanlige sub er skjelden under 10%). Det sies at å sette gain på full (altså nesten helt forvringingsfri bass) er veldig uvant (elendig?) i begynnelsen, da vi er vant til mye forvrengning = mer bass. Men etter hvert så skjønner man at dette er slik det er ment å låte, og de jeg har lest om som har hatt denne en stund i et godt sammensatt og integrert oppsett vil aldri gå tilbake til en tradisjonell sub. Dem om det, men det er ganske logisk.

Rommekorreksjon som er integrert i sub. Iflg Bruce i Widescreen Review integreres denne bedre på en DD-sub enn en ekstern løsning, pga loopback. Forsterkeren er også overdimensjonert for å forhindre evn. tap av headroom, noe man må være forsiktig med ved bruk av SMS-1 på andre sub.

En DD er også relativt plasseringsvennlig, pga den beskjedne størrelsen. Dette gjør at den man kanskje får et par ekstra plasseringsmuligheter i rommet, noe som kan være helt avgjørende.

Vet at SVS gir MYE bass for pengene, men jeg ser også svært mange veldig dyre kinoer i utlandet som brukes med Velodyne med enormt godt resultat. Med alle kalibreringsmuligheter vil jeg si at DD er mer rettet mot entusiaster enn en SVS.

Det viktigste er at man er fornøyd selv. Det er lite vits å diskutere hva som er best, da man har forskjellige preferanser for hva som er nirvana. Se bare så stor forskjell det er mellom Cervin Vega folket, og "high-end" folket.
    Dette er jeg enig i. Konklusjonen må vel bli at man kjøper det produktet som passer seg selv best. Det eneste jeg ikke er helt enig i er den siste kommentaren din angående CV-entusiaster og "high-end" entusiaster. Dette er også to grupper som formes avhengig av bruksformål. Selv har jeg et hjemmeanlegg som vel kan defineres som "high-end", samtidig som jeg har et par digre CLS-215 som er forferdelig morro til partybruk! Det er faktisk veldig mye høyttaler for pengene med tanke på at de bare koster 9000,- for paret.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei selvfølgelig ikke.

Men man danner seg fort et inntrykk av hva de er i stand til på generell basis, og når man sammenligner prisen.....
    Er er jeg 100% uenig. Et inntrykk får du KUN når den er godt integrert og justert. Likeså en elendig integrert SVS gir ingen inntrykk av hvordan den egentlig låter, noe fler har erfart her på forumet... og akkurat det vet jeg du er enig i.

Du har jo selv uttalt at high-end utstyret i det samme rommet på Oslo Hifi Center låter "elendig", enda meste parten av det har alle forutsetninger til å spille ringer rundt mye av det som finnes på markedet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn for å bryte isen. Noen som vet tilgjengelighet og eller har noen links til tester av denne?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No offence Alex, men noen ganger har jeg inntrykket at du tror virkelig det du har er bedre enn alt annet på markedet uansett pris. Jeg vet du ikke kan mene dette, men du har noen uttalelser som IMO ikke helt henger på greip noen ganger.
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan trekke den konklusjonen (noe du gjør i de fleste diskusjoner med andre - men du er ikke helt ulik selv), da dette er en generell diskusjon om svs-subwoofere kontra andre subwoofere.

Offtopic:

For ordens skyld kan jeg tilføye at jeg ikke har noen problemer med å utpeke andre produkter som er bedre enn et hvert ledd jeg har i min egen kino. Jeg har selv gått til anskaffelse av det som passer mine preferanser og min lommebok best.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    og ergo er vi nede på bakken igjen, og det er din synsing mot andres synsing. Poenget er at det er farlig å flagge synsing som fakta
    "Farlig å flagge synsing som fakta". Her er det ingen som har fremstilt noe som helst som tørre fakta.

Det må imidlertid være akseptabelt at man fremstiller sine meninger som en sannsynlig antagelse om et produkt basert på faktorer som lytteinntrykk, spesifikasjoner og pris. Det finnes ingen vanntette, ultimate fasiter som i et regnestykke når det kommer til hifi. Selv seriøst gjennomførte ABX-tester vil aldri kunne bevise noe helt og fullt, da det alltid er elementer ved testen som kan trekkes i tvil. Således vil en test i "hjemmekino" også i bunn og grunn være synsing fra skribenten sin side.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan trekke den konklusjonen (noe du gjør i de fleste diskusjoner med andre - men du er ikke helt ulik selv), da dette er en generell diskusjon om svs-subwoofere kontra andre subwoofere.
    Tenkte mer på dine uttalelser om SVS som du har selv som tydligvis blåser det meste av banen og din emintente "high-end" Pioneer AX-4 reciever, og dine uttalser om hvor horribelt B&W 802D med Classe Delta låter. Og hvor elendig high-end utstyret på Oslo Hifi Center er etc. Du kan si mye om meg, men kan ikke helt se hvorfor jeg er ganske lik selv på dette punktet. :neutral:
    For ordens skyld kan jeg tilføye at jeg ikke har noen problemer med å utpeke andre produkter som er bedre enn et hvert ledd jeg har i min egen kino. Jeg har selv gått til anskaffelse av det som passer mine preferanser og min lommebok best.
    Fornuftig. Jeg lever etter samme tankegang.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på dine uttalelser om SVS som du har selv som tydligvis blåser det meste av banen og din emintente "high-end" Pioneer AX-4 reciever, og dine uttalser om hvor horribelt B&W 802D med Classe Delta låter. Og hvor elendig high-end utstyret på Oslo Hifi Center er etc. Du kan si mye om meg, men kan ikke helt se hvorfor jeg er ganske lik selv på dette punktet. :neutral:
    Hehe. DU husker bedre enn en elefant

Jeg står fortsatt ved de utsagnene der, men at jeg har sagt at AX4 er et "high-end" produkt er ikke noe jeg vil vedkjenne meg med. At det er en svært god receiver til prisen er imidlertid noe jeg står for (det er vel fortsatt markedets beste til rundt 15k?).

At SVS blåser det meste av banen er jeg vel ikke alene om å mene. Selv kunne jeg godt tenkt meg en ultra/2 istedenfor en ultra/1 som jeg har, det er bare litt vanskelig å få tak i for øyeblikket.

Når det gjelder de andre produktene du nevner tviler jeg ikke på potensialet i disse, men i de sammenhengene jeg har hørt dem har det altså ikke imponert meg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Farlig å flagge synsing som fakta". Her er det ingen som har fremstilt noe som helst som tørre fakta.

Det må imidlertid være akseptabelt at man fremstiller sine meninger som en sannsynlig antagelse om et produkt basert på faktorer som lytteinntrykk, spesifikasjoner og pris. Det finnes ingen vanntette, ultimate fasiter som i et regnestykke når det kommer til hifi. Selv seriøst gjennomførte ABX-tester vil aldri kunne bevise noe helt og fullt, da det alltid er elementer ved testen som kan trekkes i tvil. Således vil en test i "hjemmekino" også i bunn og grunn være synsing fra skribenten sin side.
    Vil nok tørre å påstå at en test utført i et fagmagasin har mer hold i sine uttalselser enn dine synsinger om et produkt basert på en kort demo i et elendig rom. Å trekke paralleler med ABX tester og synsing blir også litt "far off" for å si det mildt.

Tror poenget til Gorm var at i steden for slike uttalser
    "(produkt) er elendig og forferdelig overpriset, Punktum"
    så passer det bedre med å modere seg litt når man ikke har noe spesielt godt grunnlag for sine uttalelser.... For eks.:
    "Jeg tror (produkt) er sansyneligvis er litt overpriset, og man kan få mye av det samme til en rimligere penge"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Sånn for å bryte isen. Noen som vet tilgjengelighet og eller har noen links til tester av denne?
    Shipping in september/october er det som har blitt sagt

Vi kan bare håpe på at Ed Mullen har fått et pre-production eksemplar slik som han i sin tid fikk av PB10en. Hans tester er de ultimate, men de tar nok også laaang tid å lave, så om han skal vente på et production eksemplar vil det nok ta noe tid før vi ser en test

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da kan vi snu litt på fjøla her folkens. Dere som er så skeptiske til svs og mener at det finnes bedre alternativer. Da vil jeg gjerne ha greie på hvilke, og ikke minst skal det følge med vitenskapelige målinger for påstanden!

Jeg har fortsatt ikke hørt et kvekk om hvilken subwoofer som overgår ultra/2.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •