Surroundoppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundoppsett

Eg har pr i dag bare fronthøytalere til min H/K AVR5000 surroundreciver, og skal oppdatere med enten ein senter eller bakhøyttalere. Kva vil dåke anbefala å kjøpa inn av desse først?

Eg har fra før System Audio SA1530 som front, men kommer til å kjøpe SA1550 ein eller anna gong, og sette SA1530ane bak.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktignok er senterkanalen den viktigste kanalen i surround, men kanskje ikke den viktigste høyttaleren :???:

Jeg hadde kjøpt bakhøyttalere først, så du fikk frem "lydrommet", med bra plasserte fronter, kan du få en rimelig god sentrert lyd uten senterhøyttaler.
    Såfremt forsterkeren din forstår at den skal route center til frontene da.
    Men det gjelder kanskje alle forsterkere eller?

Som sagt, det var det jeg ville gjort :-P

Norcad

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk iallefall først om du får gjengitt centerlyden i frontene uten å kjøre lyden i stereo........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka med ein på HIFI centeret Bergen i går, og han meinte 110% at eg måtte kjøpa senter før bakhøyttalere. Så eg trur eg går for det. Visst ikkje eg finner begge deler brukt. Noken som veit om noke?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte senter lenge før jeg kjøpte bakhøyttalerer, og hvis jeg får valget igjen kjøper jeg garantert bakhøyttalerne først neste gang. Jeg synest det er mye bedre å kjøre kringlyd uten senter enn uten bakhøyttalere, for det blir jo ikke mye kringlyd med bare lyd forfra. Er faktisk mange som kjører kringlydanlegg uten senter, og har man gode fronthøyttalere trenger man faktisk ingen senterhøyttaler. I min mening vil en senterhøyttalere i mange tilfeller bare være en erstatning for dårlig plasserte fronthøyttalere og lytteposisjoner.

Dog skal det sies at senterkanal bør være tilpasset lyden i fronthøyttalerne dine for å få en mer sømløs overgang med bevegelser av lyden mellom de, mens når det gjelder bakhøyttalerne er dette kanskje ikke så veldig viktig, da de er plassert bak/på siden av deg og som følge av det vil gi en annen lydkarakterestikk for øret ditt alikevel enn de høyttalerne som er forran deg.
    Ihverfall er min erfaring at man hører ikke lyder likt hvis man sammenligner en kilde spilt fra et punkt bak/på siden av hodet med samme kilde spilt fra et punkt foran hodet pga ørets utforming.

Nå er ikke jeg noe spesielt kjent med System Audio, men hvis f.eks denne serien du har høyttalere i fra før på vei ut av markedet, kan senterkanalkjøp forsvares hvis du skal ha den i samme serie, men i stort sett alle andre tilfeller hadde jeg kjøpt bakhøyttalere først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...kor god bør bakhøyttalerane vær? Bør dei vær tilsvarandes som frontane, eller er det greit med litt mindre høyttalere bak?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideelle for din del hadde vært å handle inn 3 stk SA510 til center og bakhøyttalere. Har du planer om 1530 bak på sikt er jo saken klar. Da handler du en SA510 til center og sparer til SA1550.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •