Viktig med samme serie i et surroundanlegg ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktig med samme serie i et surroundanlegg ?

Hei!
    Jeg har nå foreløpig anskaffet meg et sett DALI Ikon 6 fronthøytalere og en Denon AVR-3805 surroundforsterker som etterhvert skal danne hjemmekinoanlegget mitt. Når jeg leser på hifiklubben om senterhøytaleren ser jeg følgende:

DALI Ikon Vokal 2 - "Senterhøyttaler til bruk i store hjemmekinosystemer, gjerne sammen med IKON 5, 6, eller 7. Ikke la deg lure av det kompakte utseendet, for Vokal 2 er fullt voksen og solid senterhøyttaler som løfter hjemmekinoen opp flere hakk.."
    Ok. Greit nok at de forslår hvilke fronthøytalere de kan brukes, men hvor mye har det egentlig å si ? Jeg pratet med en kollega av meg og han mente at det ikke hadde no særlig å si sålenge lyden i centeren\subben\bakhøytalerne matcher resten av anlegget (eller i mitt tilfelle fronthøytalerne).

Jeg ser at en kar på en bruktbørs selger DALI Suite C0.8 Senterhøyttaler (som ifølge Hifiklubben passer sammen med Dali Suite sine 2.8 fronts).

Spørsmål:
    1. Burde jeg kjøpe Dali Suite C0.8 senterhøytaler til mine Ikon 6 høytalere ?
    2. Vil dette være en god kombinasjon eller ville Dalli Ikon Vokal 1/2 være et bedre valg ?
    3. Hvor mye har det å si å følge serien, hvis noe i det hele tatt ?
    4. Hvordan kan jeg vite/finne ut hvilke høytalere som passer sammen ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mer "estetiske" grunner til at jeg gjerne vil ha alle HT i samme serie enn lyden. Det vil gå greit å kombinere forskjellige serier så lenge de har samme lydsignatur, forskjellige merker vil kansjke ikke være "like nok" om du skjønner hva jeg mener.

Dersom klang osv matcher ville jeg ha valgt Suite 0.8 pga at jeg synes at 5" kan bli litt "spinkelt" når det er 6,5" i frontene. Legger godt merke til det med de HT jeg har nå, 6.5" hele veien rundt unntatt i senter. Dette merkes godt når jeg spiller litt høyt, stemmer blir ikke godt gjengitt. Kommer derfor til å bytte til en front med 6,5" (må bare finne noen som er villige til å selge dem billig først)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil det være når man bruker rom korreksjon, slik som Denon forsterkeren har innebygd. Vil ikke den utjevne en del av forskjellene forskjellige merker vil ha?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det er nok mer "estetiske" grunner til at jeg gjerne vil ha alle HT i samme serie enn lyden.
    Jeg ser biten om det estetiske, men jeg føler vel egentlig at lyden er viktigere. Når det gjelder matchingen er jeg noe usikker på hvordan man kan finne ut av dette før utstyret faktisk er i hus. Og selvom man finner noe som kanskje ikke matcher perfekt vil det vel fortsatt være god lyd ?

Noen andre som har gode eller dårlige erfaringer med mixing av høytalerserier ? (gjerne fra samme produsent)

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonen som finnes i dag er slettes ikke god nok til å gjøre forskjellig lydbilde i høyttalerne likt. Det beste og det sikreste er nok å kjøpe høyttalere av samme serie for å oppnå et godt resultat i surround. Det finnes selvfølgelig merker som går godt sammen også, men dette vet man ikke før man har sammenlignet direkte. Det optimale lydbildemessig sett hadde jo vært å ha like høyttalere hele veien. Dette kommer man nærmest ved å bruke høyttalere fra samme serie da de ofte inneholder samme type elementer. Ikke bare i størrelse, men eksakt samme element.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det estetiske har betydning, men at lyden selvfølgelig veier tyngst i vurderingen.

Poenget er forøvrig at en lyd skal høres lik ut når den beveger seg fra en høyttaler til en annen. Da oppnår man best realisme i et surroundanlegg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trommelom
    Dette kommer man nærmest ved å bruke høyttalere fra samme serie da de ofte inneholder samme type elementer. Ikke bare i størrelse, men eksakt samme element.
    Dessverre er ikke dette tilfelle alltid. Mange produsenter har mye mindre elementer i senter enn i de andre høyttalerne. Den senteren jeg har nå (2X5") var i samme serie som de gamle frontene mine med 2 8" i hver. Dette ble solgt sammen, og fikk relativt gode kritikker da det var nytt. Samme med Ikon serien til Dali også, Ikon 6 har 2X6,5" mens senteren har 2X5"...

Selv CV som skal ha mest "Bang for the Buck" har senterhøyttalere med relativt små basselement. To 6,5" som skal passe sammen med CLSC 15? Litt rart...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Selv CV som skal ha mest "Bang for the Buck" har senterhøyttalere med relativt små basselement. To 6,5" som skal passe sammen med CLSC 15? Litt rart...
    Det har seg vel sånn at det i det tilfellet er samme elementer, da...
    Basstonene er det jo sub'en som skal ta seg av...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart produsentene ønkser du skal bruke samme høytalere rundt hele, både utseende messig og ytelse.
    Jeg ville nok anbefalt å gjøre det om det er mulig. Mine erfaringer er at det gir heldige resultater.
    Jeg byttet fra electra senter til utopia senter for litt siden, og det gir en veldig mye bedre lydmessig match. Så gleder meg veldig til de nye bakhøytalerene kommer så jeg får "samme" lyd rundt hele.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trommelom
    Det har seg vel sånn at det i det tilfellet er samme elementer, da...
    Basstonene er det jo sub'en som skal ta seg av...
    Da blir det ofte litt "ekstra" bass i senteren også, mange skrur jo gjerne opp sub'en litt for å få litt ekstra rumling på div. scener med smell osv. Bassen til senteren blir jo boostet like mye den også da. (Jeg gjør det jeg også, må innrømme det) Derfor er det greit at det er like store elementer rund baut, om høyttalerne oppfattes som store eller små er en annen sak, men de har iallefall samme signal og dermed samme lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se også Moens kommentarer på http://www.patos.no/hjemmekino%20h%F8yttaler.htm

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goosetown