Spørsmål vedr. plassering av DALI Ikon 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedr. plassering av DALI Ikon 6

Hei!

Jeg har en Denon AVR-3805 forsterker og DALI Ikon 6 høytalere i front.
    Problemet jeg har med dem er at de mangler trykk/punch. I butikken hørtes de fyldige og dyp, men likevel med en stram bass (da var de koblet til en AVR-3806 så forskjellen skulle ikke være stor). Mens hos meg, testet i 3 rom, enten tilkoblet en dvdspiller eller en HTPC med optisk kabel blir lyden litt tam.

Jeg har ikke funnet noen innstilling på forsterkeren hvor jeg kan be den booste bassen i fronthøytalerne litt, men det jeg har funnet ut er at hvis jeg sitter 2 meter fra dem i et relativt kvadratisk rom (hvor høytalerne står 1m fra sideveggene og 1 meter fra bakveggen) blir lyden dårlig. Men setter jeg dem helt inntil bakbeggen får jeg litt mer punch.

Jeg har nå flytta høytalerne opp fra kjellerstua mi og koblet til lyd fra TV,en hvor jeg har stilt opp bassen.

Spørsmålet er derfor:
    Hvorfor kan jeg få bra lyd fra TV'en med korrekt mengde bass på 2 meters avstand når jeg ikke får det tilkoblet en HTPC optisk eller via en dvdspiller med komponent på 2 meters avstand. Jeg må sette høytalerne 3 meter unna. Først da får jeg god lyd på htpc og dvdspiller. Problemet med dette er at jeg ikke har muligheten til å ha de lenger enn 2 meter unna lytteposisjon.

Fins det noe triks for å få mere trykk i høytalerne ? Og har noen peiling på hvorfor dette skjer ?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savnet det "lille ekstra" av morofaktor i mine, noen minutter i menyen løste problemet (eQ).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg savnet det "lille ekstra" av morofaktor i mine, noen minutter i menyen løste problemet (eQ).
    Problemet mitt her blir at jeg har null peiling på lyd :neutral: og hvilke ting i eq'en jeg skal stille opp\ned.

Har noen forslag til hva jeg kan justere opp i EQ'en, eller evt. hvilke endringer jeg kan gjøre i en AVR-3805 for å få litt mer bass ?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de helt nye? De går litt dypere i bassen etter noen timers spilling enn når de er helt nye.

Edit: Mye info om disse på forumet fra før forresten, se feks denne tråden

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Er de helt nye? De går litt dypere i bassen etter noen timers spilling enn når de er helt nye.
    HELT nye er de vel ikke. Ble kjøpt for ca. 3-4 måneder siden, men de har definitivt spilt sine 30 timer (som hifi-klubben tønsberg sa var innspillingstiden).

Som nevnt over er ikke problemet det at de ikke spiller god nok bass, men på 2 til 2,5 meters avstand er det ikke så mye "trøkk" i dem. Går jeg to skritt bakover er lyden finfin med fyldig og god bass.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Forstår det sånn at jeg trenger 2 forsterkere for å gjøre dette ?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det bedre andre steder i rommet, skyldes vel det meste plassering.

Lave frekvenser(bass) kan du jo forsøke å øke litt i eQ og muligens senke litt på de høyeste. Da vil du nok oppleve en mer fyldig bass kontra lydnivå oppover på volumknotten.

Dersom du bruker Winamp på pc'en av og til, kan du eksprimentere litt med eQ i den med et par hodetelefoner f.eks, så hører du lett forskjell hva de ulike endringene gjør dersom du er grønn når det kommer til lyd:wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du sliter litt med rommet, men du kan prøve bi-amping for å få mere krefter til høyttalerene. Da vil du uansett få mere kontroll over bassen.

http://www.audioholics.com/productre...5_review04.php

Romforsterkningen har du jo funnet ut av. Jo nærmere veggen, jo mere bass. Det kan også være at du sliter med utfasinger. Dvs at bassen reflekteres i rommet og at refleksene faser ut direktelyden. Et kvadratisk rom er noe av det verste å få god lyd i.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det bedre andre steder i rommet, skyldes vel det meste plassering.
    Det er vel det jeg anser som mest sannsynlig. Jeg skal ommøblere hele stua når jeg får subben, centern og plasmatv'en.[/QUOTE]

Dersom du bruker Winamp på pc'en av og til, kan du eksprimentere litt med eQ i den med et par hodetelefoner f.eks, så hører du lett forskjell hva de ulike endringene gjør dersom du er grønn når det kommer til lyd:wink:
    Helt klart et godt tips! Takker. Sitter å leker meg litt med winampen nå så får jeg prøve meg frem på 3805'en etterpå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •