Bakhøytallere for henging på vegg/tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøytallere for henging på vegg/tak?

Hei.

Jeg begynner å bli litt lei mine bakhøytallere som tar opp veldig mye plass i en litt liten stue.

Jeg har 3 bakhøytallere fra PSB Image serien (2B og en senter C3).

Så jeg lurte om det fantes noen høytallere som jeg kunne henge oppe ved taket på veggen. Jeg tenkte da å kun ha 2 høytallere, og ha de på hver siden. Men det kunne kanskje vært lurt å ha en bi-polet (tror jeg det heter) som stråler litt i flere rettninger, og gir ett lydbilde som ligner bra på ett med en ekstra bak.

Det hadde også vært greit om de ikke var så veldig store, da det er litt liten plass over den ene gardinstangen hvor de må sitte.

I forran i anlegget mitt så har jeg PSB Image T65 og en PSB Image C4.

Noen forslag for løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage omnisat satelitthøyttalere skal vist spre lyden bra og kan monteres i tak.
    3 stk. på minHjemmkino som har omnisat i sitt oppsett.
    http://avforum.no/minhjemmekino/sear...rchstr=omnisat

Omnisat V2 kan monteres på vegg.
    http://www.mono.no/display.x?cid=107...3&id=318769870

Må du ha de veldig små, så har du jo nanosat og omnisat micro.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vi har skrevet om nesten det samme til samme tid, er du min "onde" tvillingbror?

Har selv Dali consept 1, disse er jo ganske små, men lurer på om jeg skal henge dem på vegg eller ha dem på stativ, men skjønner på deg at slikt tar plass.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe slikt? http://www.oslohificenter.no/merker/.../b/RS-25_b.jpg

Tror jeg ville gått for bi-polare høyttalere om jeg hadde hatt lytteposisjon helt inntil bakvegg.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel dipoler dere mener. Husker jeg rett nå så spiller dipoler med samme fase framover og bakover. Bipoler spiller ikke med samme samme fase framover og bakover.

Det er dipoler som det er vanlig å bruke som sidehøyttalere i hjemmekino. Noen høyttalere har til og med en bryter på baksiden for å kunne bytte på å spille som monopol, dipol eller bipol.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipoler spiller ikke i fase. Dipoler har angitt en front-ende. Bruker du dipoler bak skal frontene peke mot senter.

Bipoler spiller i fase og er omtrent som 2 monopoler back-2-back.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Så jeg lurte om det fantes noen høytallere som jeg kunne henge oppe ved taket på veggen. Jeg tenkte da å kun ha 2 høytallere, og ha de på hver siden.
    Hvilke muligheter har du? Kan du plassere høyttalerene på sideveggene på hver side av lytteposisjon, eller er det på bakveggen du ønsker å plassere høyttalerene?

Det er vel ikke helt gunstig at lyden kommer rett ovenfra og ned, så hvis du kan plassere høyttalerene litt lavere er det å foretrekke. Uansett bør høyttalerene vinkles litt mot lytteposisjon. Ideelt sett skal surroundhøyttaleren siktes inn ca 30 cm over hodet på lytteren.

Har du noen tegning av rommet, eller kan du beskrive rommet?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvilke muligheter har du? Kan du plassere høyttalerene på sideveggene på hver side av lytteposisjon, eller er det på bakveggen du ønsker å plassere høyttalerene?

Det er vel ikke helt gunstig at lyden kommer rett ovenfra og ned, så hvis du kan plassere høyttalerene litt lavere er det å foretrekke. Uansett bør høyttalerene vinkles litt mot lytteposisjon. Ideelt sett skal surroundhøyttaleren siktes inn ca 30 cm over hodet på lytteren.

Har du noen tegning av rommet, eller kan du beskrive rommet?
    Jeg kan prøve å få tatt ett bilde av problemet.

Å ha de på sidene blir ikke lett da det er vinduer på den ene siden, og pipe på den andre.

Siden jeg har sitte posisjon midt i en stue, så er bakvegg heller ikke ett alternativ.

Det eneste som vil funke er nok å montere i hjørne vegg/tak. Og da vinkle høytallerene ned mot lytte posisjon.

Kanskje disse vil funke?

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,20,65&id=1224

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å henge høyttalere i taket et stykke bak lytteposisjon? Det kan være et alternativ. De høyttalerene du linker til fungerer sikkert til formålet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ved ett bilde av min sitte possisjon.

De blå rundingene er dagens høytallere, mens de røde er ønske plassering av nye.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener. Det vil nok fungere å plassere høyttalerene slik du vil, men jeg ville nok satset på et 5.1-system med høyttalere på bakveggen. Ingenting i veien for å ha litt rom bak. Ideelt sett er det faktisk best å ha alle høyttalere like langt fra lytteposisjon for å få ordentlig romfølelse.

Men som sagt så fungerer det du har tenkt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har selv forsket en del på dette, og har det selv idag. Det fungerer veldig greit å plassere dem i taket! Tror du også har samme problem som jeg hadde, de som sitter nærmest bak høyttalerene har kommet for tett inn på dem og det har blitt "ubehagelig" høyt konsentrert nivå i dem. Ved den nye plasseringen vil du fått en "bedre surround for alle i rommet", men lytteposisjon vil bli noe eller nesten ubetydlig svekket.

Det som er viktig er at du får vinklet dem nok nok i forhold til lytteposisjon/øret, bruk god tid på å finne ut hvordan høyttaleren kommer til å stå vinklet før du skrur dem opp. Det er også viktig at du får plassert dem mest mulig i fra hverandre, bruk breden på rommet. Når du har montert dem opp så må du være nøye med vinklingen av høttalerene, liten justering kan ha stor effekt. Slik jeg ser det hos deg, så ville jeg plassert dem litt lenger bak enn det du har tenkt deg, uten at jeg ser helt dype perpektivet i rommet og resten av rommet på bilde.

Et annet lite tips er å snu høyttaleren opp ned slik at diskant kommer nærmere optimal posisjon, eller hvis du skal ha høyttaleren liggende så plasser diskant ut mot side veggene slik at du får brukt mest mulig ut av bredden på rommet.

Med mine B&W 602 var det best å ha dem vinklet direkte mot øret, plassert i tak på hver side av lytteposisjon, og dette med et rom som var litt bredere enn ditt og ikke noe rom bak lytteposisjon.

Lykke til..... :grin:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hei

Har selv forsket en del på dette, og har det selv idag. Det fungerer veldig greit å plassere dem i taket! Tror du også har samme problem som jeg hadde, de som sitter nærmest bak høyttalerene har kommet for tett inn på dem og det har blitt "ubehagelig" høyt konsentrert nivå i dem. Ved den nye plasseringen vil du fått en "bedre surround for alle i rommet", men lytteposisjon vil bli noe eller nesten ubetydlig svekket.

Det som er viktig er at du får vinklet dem nok nok i forhold til lytteposisjon/øret, bruk god tid på å finne ut hvordan høyttaleren kommer til å stå vinklet før du skrur dem opp. Det er også viktig at du får plassert dem mest mulig i fra hverandre, bruk breden på rommet. Når du har montert dem opp så må du være nøye med vinklingen av høttalerene, liten justering kan ha stor effekt. Slik jeg ser det hos deg, så ville jeg plassert dem litt lenger bak enn det du har tenkt deg, uten at jeg ser helt dype perpektivet i rommet og resten av rommet på bilde.

Et annet lite tips er å snu høyttaleren opp ned slik at diskant kommer nærmere optimal posisjon, eller hvis du skal ha høyttaleren liggende så plasser diskant ut mot side veggene slik at du får brukt mest mulig ut av bredden på rommet.

Med mine B&W 602 var det best å ha dem vinklet direkte mot øret, plassert i tak på hver side av lytteposisjon, og dette med et rom som var litt bredere enn ditt og ikke noe rom bak lytteposisjon.

Lykke til..... :grin:

Takk for tipsene

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipoler spiller ikke i fase.
    Takk for at du retta opp på det.

Dipoler har angitt en front-ende. Bruker du dipoler bak skal frontene peke mot senter.
    Jeg har et par dipoler liggende, Canton Ergo R51. Nå har jeg gått over dem med lupe og ikke funnet noen antydning til retningsanvisning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være forsiktig med å ta alt jeg leser på nettet for god fisk, men de fleste er i alle fall enige om at bipole høyttalere spiller i fase, mens dipole ikke gjør det. Jeg har lest litt mere nå, og det ser ut som om det er "nullpunktet" som er avgjørende for lyden. Med dipole høyttalere er det viktig å plassere dem riktig ifht lytteposisjon i langt større grad enn med bipole som sprer lyden i større grad. Dipole høyttalere skal være mere diffuse i lyden, men lytteposisjonen blir lite fleksibel.

Jeg er usikker på om dipole høyttalere faktisk er retningbestemte, men jeg syntes at det hørtes rimelig ut ifht at elementene ikke spiller i fase. Feks bør vel venstre og høyre høyttaler ha samme retning på fasene sine? Bør ikke også frontene og det fremovervendte elementet i dipol-høyttaleren spille i fase?

Min erfaring begrenser seg til bilen min, og der er det i alle fall vesentlig hvilken fase bakhøyttalerene spiller ifht fronthøyttalerene. Ved feil fase så kanselleres omtrent lyden.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange di-polare høytalere kan en velge om de skal spille 5.1 eller 7.1 (spille samme lyd på høyre og venstre side av høytaleren eller forskjellig)
    Dette går ihvertfall på de nye fra Focal som jeg har bestilt. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke, heller ikke om det blir bra 7.1. Jeg kjøpte de først og fremst for 5.1 og da vil det jo fungere fint å spre lyden til alle sider. Disse kan ihvertfall henges på veggen.

Men om den spiller i fase eller ikke har jeg ikke tenkt på.

Mulig den ene siden spiller ulikt den andre.(snakker om på samme høytlaler)

Det er vel neppe noe stort problem, og om det er det vil vel produsentene ha funnet en løsning på det. eller hva tror dere?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er det en bryter på høyttaleren du bestillte som bestemmer om elementene skal spille i fase eller ikke (dipole/bipole).

Jeg er jo litt teoretisk nå, men jeg vil synes det er merkelig om dipole høyttalere kan plasseres tilfeldig ifht utfasinger.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er det en bryter på høyttaleren du bestillte som bestemmer om elementene skal spille i fase eller ikke (dipole/bipole).

Jeg er jo litt teoretisk nå, men jeg vil synes det er merkelig om dipole høyttalere kan plasseres tilfeldig ifht utfasinger.
    Det er ihvertfall en bryter som bestemmer om de skal fungere som 5.1 eller 7.1 høytalere. Om da 5.1 betyr fase, og 7.1 ufase vet jeg ikke.

Er det ikke først og fremst i bassen en merker om det spilles i fase eller ikke? Om det er slik vil det jo ikke ha all verdens betydning for bakhøytalere.
    Jeg er ikke sikker på dette, har aldri tenkt på det som noe problem.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en setter 2 elementer mot hverandre, fôrer dem med samme signal og setter dem i motsatt fase av hverandre vil vel lyden forsvinne?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en setter 2 elementer mot hverandre, fôrer dem med samme signal og setter dem i motsatt fase av hverandre vil vel lyden forsvinne?
    Er dette noe som skjer i høytalerene da? Nå har jeg falt litt ut hva du mener.

Forskjellen på bi-polar, og di-polar er jo at lyden kommer enten ut fra en side eller to sider.(elementer på flere sider)

Ved 5.1 spiller den jo samme signal på begge sider, og på 7.1 mates den med to signaler. Jeg vil tro det er delte kabinetter inni høytaleren.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •