Bakhøytallere for henging på vegg/tak? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En bi-polar høyttaler har elementer 180 grader i hver retning, og de spiller i fase.
    En di-polar høyttaler har elementer 180 grader i hver retning, og de spiller IKKE i fase.

Begge fores med det samme signalet.

Di-polare høyttalere bør plasseres ganske nøyaktig på høyde med lytteposisjon hvis den plasseres på siden, og lyden vil være svært vanskelig å retningsbestemme. Høyttaleren som peker frem bør ikke spille i motfase med frontene. Dette vil kunne få uheldige konsekvenser for lyden. Dette er på samme måte som monopolare høyttalere.

Bi-polare høyttalere er mere fleksible i forhold til lytteposisjon og sprer også lyden godt. Som monopolare høyttalere bør de spille i fase med de øvrige høyttalerene i systemet.

Det er i alle fall slik jeg har skjønt det jeg har funnet på nettet. Si i fra om jeg tar feil. Jeg vil gjerne skjønne dette. Jeg er litt usikker på hvorfor di-polare høyttalere skal spille slik de gjør, men dette har vel med refleksjoner og utfasinger å gjøre?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vet jeg hva som skjer. så om noen vet så skrik ut.

Men om de er bi-polare eller di-polare har jo ikke noe med om de kan lage 5.1 eller 7.1 lyd.

Men hvorfor skal bi- og di-polare spille i forskjellig fase? Og hva gjør da tri-polare?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIPOLE - A dipole speaker is where sound comes out of two sides of the speaker, and NO sound comes out of the "front" of the cabinet. The speakers are wired out of phase with each other (actually out of polarity) and this gives the sound a diffused splay, which makes it appear the sound is coming from a larger area. Dipole speakers are used in home theater systems for side or back speakers, never for front speakers

TRIPOLE - In a Tripole™ Speaker, sound comes out from three directions: the sides, for a diffused surround sound effect which is especially useful for movie sound tracks, and the front of the speaker, for better localization cues especially when playing music in a surround sound mode.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    DIPOLE - A dipole speaker is where sound comes out of two sides of the speaker, and NO sound comes out of the "front" of the cabinet. The speakers are wired out of phase with each other (actually out of polarity) and this gives the sound a diffused splay, which makes it appear the sound is coming from a larger area. Dipole speakers are used in home theater systems for side or back speakers, never for front speakers.

Så hvis man er litt lure så kjøper man ikke di-polare høytallere, man tar heller det man har, og bytter om på høytallerkablene bak på høytalleren, da vil den jo spille ut av fase, og man vil oppnå det samme som nevnt over.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Så hvis man er litt lure så kjøper man ikke di-polare høytallere, man tar heller det man har, og bytter om på høytallerkablene bak på høytalleren, da vil den jo spille ut av fase, og man vil oppnå det samme som nevnt over.
    Lyden skal jo komme fra to sider på høytaleren da. Det vil det jo ikke gjøre med en "normal" høytaler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Di-polare høyttalere bør plasseres ganske nøyaktig på høyde med lytteposisjon hvis den plasseres på siden, og lyden vil være svært vanskelig å retningsbestemme.
    Dette kan jeg si meg ganske enig i. Lyden bak var veldig diffus, og i og med at stueoppsettet ikke hadde bakvegg kunne jeg ikke dra nytte av refleksjonene derfra heller. Så dipolene ble pakket bort til fordel for monopoler.

Det ser ut som om flesteparten som bruker dipoler bruker disse som rear surround samtidig som de bruker monopoler i surround kanalen.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en setter 2 elementer mot hverandre, fôrer dem med samme signal og setter dem i motsatt fase av hverandre vil vel lyden forsvinne?
    JA.

Det er noe av den måten støydemping på hodetelefoner fungerer. De tar opp, og sender ut støyen slik at den tar livet av hverandre. Men for at lyden skal forsvinne 100% så skal nok høytallerene treffe hverandre meget nøyaktig, samt at elementene må være 100% like, noe jeg tipper ingen høytallere fra samme serie er, selv om de er laget for å være helt like.

Men det hadde vært moro å prøve. Det er jo ganske enkelt å sette opp.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på en Bi-polar og en Di-polar høytaler? Utseende osv? Er det forskjellig bruksområde?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er klin like utseendemessig, men en dipolar høyttalers bakre element spiller i motfase av det fremste elementet. Det er vel "kanseleringen" i motsatt retning som gjør at det virker som lyden kommer fra et stort område.

En bipolar spiller med samme fase i begge retninger, og drar nytte av refleksjoner for å gjøre lyden så retningsubestemt som mulig.

Bipolare høyttalere er, iflg det jeg har lest, lettere å plassere enn en dipolar høyttaler. Dipolare høyttalere er å foretrekke hvis hensikten er god lyd i et begrenset område hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig.

Gjør et søk på bipolar, dipolar, tripolar og speaker på google, så finner du masse om emnet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er klin like utseendemessig, men en dipolar høyttalers bakre element spiller i motfase av det fremste elementet. Det er vel "kanseleringen" i motsatt retning som gjør at det virker som lyden kommer fra et stort område.

En bipolar spiller med samme fase i begge retninger, og drar nytte av refleksjoner for å gjøre lyden så retningsubestemt som mulig.

Bipolare høyttalere er, iflg det jeg har lest, lettere å plassere enn en dipolar høyttaler. Dipolare høyttalere er å foretrekke hvis hensikten er god lyd i et begrenset område hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig.

Gjør et søk på bipolar, dipolar, tripolar og speaker på google, så finner du masse om emnet.

Så vidt jeg skjønte av forklaringen over så spiller begge elementene i di-polare høytallere samma frekvensen, men at de har byttet om på kablinen invendig, slik at hele høytalleren spiller ut av fase. Akuratt slik som skjer når man bytter rød og sort på vanlige høytallere.

Dermed tror jeg at man kan bruke hvilken som helst høytaller, bare krysskople høytaller ledningene (Sort på sort på forsterkeren, og sort på rød på høytalleren.

Hvorfor betale for noe man kan gjøre på 10 sekunder selv?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar feil! En dipolar høyttaler har TO elementer. Det ene elementet, det bakerste, har "fått bytta på ledningene", men spiller samme signal som det andre elementet.

Å bytte på ledningene på en monopolar bakhøyttaler vil bare fase ut eventuell lyd som er lik i fronthøyttalerene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar feil! En dipolar høyttaler har TO elementer. Det ene elementet, det bakerste, har "fått bytta på ledningene", men spiller samme signal som det andre elementet.

Å bytte på ledningene på en monopolar bakhøyttaler vil bare fase ut eventuell lyd som er lik i fronthøyttalerene.
    Hva er den bakre element? Mener du da om høytaler henger på sidevegg? og det som er lengst unna front er bak.
    Hva om den henger på bakvegg?

Er det et så stort problem som det virker her? Jeg har aldri oppfattet det som noe problem med bi, di eller tri-polare bakhøytalere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger en dipolar på sideveggen så har den nødvendigvis ett element forover, og ett bakover. Det er viktig at elementet frem ikke faser ut lyd mot frontene, så disse må være i fase. Motfase elementet må altså peke bakover.

På bakvegg skal elementene i fase med frontene peke mot center.

Alt dette og mere til har jeg funnet ut vel å lete etter info på nettet (fordi jeg er så fordømt nysgjerrig). Dette blir annenhåndsteori fra ende til annen, så jeg vil anbefale å gjøre et søk på nettet eller starte en ny tråd for å utrede dette. Jeg har ingen erfaring med bipolare, dipolare eller tripolare høyttalere, så jeg tror jeg skal slutte "belæringen" her før jeg evt. kommer med feilinformasjon!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje lurt, er helt nytt for meg at dette skal være problematisk. Tror det skal mye til at en bakhøytaler vil fase ut lyden fra frontene. Men jeg kan jo ta feil. Jeg skal si ifra når jeg får mine opp på veggen og hvordan det fungerer.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall, det er vel Electra SR1000Be du også har bestilt? SR1000Be har to sett med høyttalerinnganger og en bryter for bi/dipolar benyttelse. I teorien kan man vel sette det opp som 5.1/7.1, men det er nok ikke ideelt. Det man derimot kan gjøre, er å kjøpe en stk og benytte den som en senter bakkanal. Da kan den spille både høyre og venstre kanal. Jeg har bestillt de jeg også, og skal bruke dem som sidehøyttalere. Vakrere vegghøyttaler skal man lete lenge etter
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var bare et kort sveip av det jeg fant akkurat nå, men det er mye mere selvfølgelig.

http://www.adnm.com/speaker_setup.htm

A word on Dipole Speakers

Nothing infuriates me more than blanket recommendation of dipolar speakers with no serious discussion of their limitations and flaws. Dipole speakers were designed specifically to hide the poor rear channel sound of Dolby Pro-logic surround. In Pro-Logic, the rear channels are monophonic and extremely low fidelity, essentially equivalent to AM radio. The thought was to make take the monophonic sound and spread it across the back of the room to make it more spacious and less noticeable. However, with the advent of 5.1 soundtracks with essentially CD-quality stereo rear channel sound, spaciousness is dramatically improved and, because of the dramatic improvement in quality, there is no reason to hide the rear sound any more. And, with the ability to further split two rear channels into three, precision and spaciousness are enhanced to levels no dipole speaker could possibly match. Interestingly, dipole speakers are the most difficult to setup because there is only one way to set them up at all - directly to the side of the couch, several feet above the listening position with the couch 5-10' from the back wall. Any deviation from that setup yields even lower quality rear channel sound. Also, many proponents back dipole speakers because "it mimics the more diffuse sound of a movie theater." This is like buying a sports car that performs like a bus. Movie theater sound is awful compared to a good home theater system. More to the point, sound engineers use two or three discrete directional speakers behind them, not dipoles. If you want to hear what the sound engineer hears in his mixdown studio avoid dipole loudspeakers at all cost. Movie theaters sound the way they do because they have to play decent sound to hundreds of people, where as a home theater can focus its performance on just a few people. Also, many dipolar proponents insist that dipolar speakers are less noticeable and allow you to concentrate more fully on the TV screen "as the director intended". But they don't know what the director intended.. Dipolar sound is an "effect" that seriously modifies and dilutes the sound of the rear channels. Only true monitor speakers allow you to hear exactly what the sound engineer heard when he mixed the soundtrack. If he mixed for a diffuse effect, that is what you will get. If he wanted an intense, distracting effect, that is what you will get. If you own dipolar speaker and want to understand more of what I mean, hook them up to the stereo front channels of your receiver and play stereo music through them. If that doesn't convince you of the low fidelity of dipolar speakers, I don't know what will. Although I could go on forever on the dipole subject, I can say that we have switched dozens of people out of dipolar rear speakers purchased elsewhere because the customer simply did not get the performance that he had expected from their new DVD player. All of them are extremely happy with the far more accurate and intense surround sound of high quality monitor speakers.
    http://www.definitivetech.com/loudsp.../surround.html

Bipolar Surrounds are the Easiest to Use

Definitive's bipolar surrounds are designed for easy and unobtrusive placement in your room. Easy-to-use mounting plates are included for wall mounting if desired. Positioning is extremely non-critical; unlike dipolar surrounds, which are limited by their specific sidewall placement placement requirements, Definitive's bipolars may be located on the sides or rear of the room (or both as in Dolby EX installations) or on the ceiling. They may be mounted on the rear wall (with their front drivers shooting towards each other and their rear drivers shooting toward the side walls) with excellent results.
    http://forums.dvdfile.com/archive/index.php/t-1087.html

All true dipolar speakers have a hard time reproducing bass energy. This is because the drivers are out of phase with each other, making a diffuse sound field but canceling out bass frequencies

I have taken my dipolar speakers apart and reversed the polarity on one side of the speakers, making them bipolar. I think that this is much better than dipolar speakers for today's digital surround formats, assuming that you really don't want to go with direct radiators.
    http://www.lalena.com/audio/faq/theater/

What are dipolar and bipolar speakers?
    The terms bipolar and dipolar both refer to speakers with drivers that are fired in two different directions. With dipolar speakers, the two sets of drivers are on the sides of the speaker aimed in opposite directions and are in reverse phase causing a cancellation of sound waves in front of the speaker. This is usually done in rear speakers that are mounted on the wall, where the front of the speaker is aimed at the listening area. This causes all of the sound to bounce off the walls before it is heard. This makes it almost impossible to determine where the speaker is, causing a true surround sound effect.
    With bipolar speakers, the drivers are fired in opposite directions, but are in phase causing an increase in bass output. In this case, the drivers are in the front and back of the speaker. Sometimes bipolar speakers have side firing woofers, technically making it a tripolar speaker because it has drivers on three sides. These types of speakers are still referred to as bipolar. There are also speakers that can be used as bipolar or dipolar. In these speakers a switch is used to change from one mode to the other.
    Another type of surround sound bipolar speaker is where the side drivers fire at an angle of 90 degrees or less from off the main drivers. This allows the speakers to be mounted in the corner of the room. The side drivers do not need to be identical to the front speakers in this case.
    http://archive.avsforum.com/avs-vb/h.../484977-1.html

If your speakers were Bipolar only, and they had the exact same configuration of drives on both sides, then my answer would be more ambiguous. However, Dipolar speakers definitely do have a front and back.

Here's why, bipolar speakers produce the same energy, in phase, in both directions simultaneously. In other words, when the front drivers move out, the rear drivers also move out... producing sound in phase with one another. Basically two monopole speakers back to back.

Dipolar speakers radiate sound to both the front and rear, but 180 degrees out of phase. In other words, when the front portion of the driver/panel moves out, the rear portion moves in.

Therefore, if you want the front of the speaker system to move out and pressurize the space in front of it during the leading edge (or "attack") of a sound event, which is normal, you need to make sure you get the true front aimed in that direction.
    http://www.homecinemachoice.com/arti...q.php?faqid=15

What are the best surround speakers, direct firing, bipoles, dipoles or tripoles?
    Dipole speakers were first produced for use with Prologic systems in order to create a broad soundfield from a mono surround track. Now Dolby Digital and DTS 5.1 systems are prevelant, some people prefer to use direct radiating rears. The THX organisation, however, still recommend dipolar speakers.

It's impossible to say which surround speakers will suit you, and the best advice is to audition the various speakers so you can pick the ones which sound best to you.
    http://www.prillaman.net/ht_info_3-speakers.html

Bipolar and dipolar speakers use speakers as described above, but the cabinets include identical arrays of speakers on the front and back faces of the enclosure. This can be used to provide very spacious and encompassing sound, as sound is directed toward the listener at the same time it is reflected off the walls behind the source. In dipolar arrangements, the speakers are wired out of phase (as one cone travels forward, the other is traveling back). This produces a sound source that is not easily pinpointed, but tends to heavily cancel out the bass from the speakers because of interaction between the sound waves from the two woofers. Bipolar speakers are wired in phase (both cones travel forward or back at the same time), eliminating the bass cancellation but reducing the onmidirectional sound somewhat. Dipolar speakers are often used for surround channel speakers because they are well suited to mimicking the banks of surround speakers used in a theater. They are better suited to this than conventional speakers because they produce a sound that is difficult to pinpoint the source of (compared to conventional speakers), which provides an effect similar to that achieved in a theater by the numerous surround speakers lining the walls. There are some bipolar main speakers around (see Definitive Technology's BP towers and their BP-2000 series "power towers" which include powered subwoofers) that many people like because of the ability to produce a wide soundstage. Be warned, though, that some people don't like the sound produced by bipolar main speakers – it is very much a matter of personal preference, so if you are considering bipolar speakers it would be good to go out and do some listening.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Tralltrall, det er vel Electra SR1000Be du også har bestilt? SR1000Be har to sett med høyttalerinnganger og en bryter for bi/dipolar benyttelse. I teorien kan man vel sette det opp som 5.1/7.1, men det er nok ikke ideelt. Det man derimot kan gjøre, er å kjøpe en stk og benytte den som en senter bakkanal. Da kan den spille både høyre og venstre kanal. Jeg har bestillt de jeg også, og skal bruke dem som sidehøyttalere. Vakrere vegghøyttaler skal man lete lenge etter
    Da forstår jeg dette utsagnet fra Tralltrall:

Sitat Opprinnelig postet av Tralltrall
    Ved 5.1 spiller den jo samme signal på begge sider, og på 7.1 mates den med to signaler. Jeg vil tro det er delte kabinetter inni høytaleren.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det er de jeg har bestilt ja. Tror de gjør seg veldig godt på veggen. Jeg tentke å bruke de som 5.1 høytalere. Tror det er lite poeng å koble de som 7.1 når de blir hengende på bakvegg i flukt med sofa. Men å kjøpe en ekstra å benytte som senter bak er ikke så dumt. Det vil ihvertfall ta seg pent ut. :-)

Er det slik at om jeg benytter de som 5.1 så er det bi-polar, og ved kobling til 7.1 blir de di-polar?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått det riktig kan de være enten bipolare eller dipolare i 5.1. I 7.1 vil de ha forskjellige signaler foran og bak.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.