Jmlab electra 926- eller cobalt 826

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jmlab electra 926- eller cobalt 826

Står for døren til å gjøre en oppgradering av og tviler..

Etter å ha lest en del omtaler og fått noen råd i fra noen hjelpsomme entusiaster, så står jeg nå for døren til å gjøre en handel. Jeg er vel ikke akkurat "garva" hifi entusiast og lurer litt på hva som egentlig skiller jmlab electra 926 og colbalt 826? Og i nypris så skiller det jo også ca 10000,- og er det evt verdt den ekstra investeringen. Jeg har en HK avr 7000 og tenkte også at 926 kanskje ble litt for tunge å drive for forsterkeren min.

Håper det er noen her som kan gi meg et godt svar :smile:

Og hvis noen har noen av de overnevte høyttalerne brukt, som de ønsker å selge hadde det vært fint om dere kontaktet meg..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    926 gar en følsomhet på 91db, altså lettdrevne. det er stor forskjell i diskanten og mellomtonen til 926 vs 826. Har du pengene, så går du for 926.

Newcomer pogg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale alle til å lytte på Jmlab (eller et annet høyttalermerke) før en slår til. Alle høyttalere har en spesiell lydsignatur, jeg personlig klarte ikke helt å finne meg til rette med Jmlab 926 - uansett hvilket utstyr jeg testet den til.

Dette er min personlige mening, og jeg kommer ikke til å gå mer inn på matching her. Den hadde en slank lydsignatur som jeg ikke helt klarte å bli vant til. Rett og slett "for detaljert" i diskanten.

Jeg sier bare dette fordi at trådstarter muligens har tenkt å kjøpe uten å høre på nevnte høyttaler først.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prater vi bruktkjøp eller nytt?

Hvis du skal kjøpe nytt,hold deg langt unna 926 og 826S.
    Electra har blitt oppgradert og har vel laget den beste høyttaleren noensinne under 30000kr med sin Electra 1007Be.det er ikke gulvstående men den har bedre og minst like dyp bass som 926.

Cobalt forsvinner nå,så her kommer de nye Chorus 800v høyttalerene til å overta.Mulig en av disse kan være det du er ute etter.

Uansett ville jeg styrt unna 926 og 826S.Det finnes et hav av mer behagelige høyttalere der ute,og hvor du ikke trenger å tenke så mye på matching med forsterker og Cd spilleren.Det kan bli en svært ubehagelig og dyr affære.

Skal du kjøpe brukt ville jeg kanskje heller vurdert Profile 918 eller 928.

Skulle jeg kjøpt brukt ville jeg kjøpt Profile 908 og en Rel Stampede sub.

Lykke til.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva baserer du disse uttalelsene på basse? Har du eid 926? i så fall med hvilket utstyr?
    Er ganske sikker på at trådstarter vet at 926 har gått ut av produskjon, han får de sikkert da også til ca. halv pris, dvs. ca. 15K
    Electra 926 er da ikke noe mer eller mindre kresen enn andre høyttalere, de er litt lyse i toppen så de fungerer ikke så bra sammen med f.eks vincent og nad, men ellers så er det en strålende høyttaler og en glimrende og rimelig inngangsbillett til semi high-end.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt alle mod fra Chorus til Electra 926.Også Profile 916.
    Ser vi bort i fra Profile og konsentrer oss med Electra/Cobolt,så har ingenting matchet.Det forblir altfor skarpt i toppen til å bruke dem til all slags musikk.

Har testet det med bla:
    Forsterkere:Classe CAP151-Cayin S200-Audio Analogue Maestro Settanta-Arcam AVP700/Midgard O 6.1-Primare I30-Pioneer VSA-AX10Ai-S.

CD spillereiv Arcam-Cayin CD252 og CD17A-Audio Analogue Maestro CD24/192-Pioneer 868Ai-s

Etter å eiet Dynaudio Focus 220,Epos M12.2 og senest Proac D15 har ingen av disse mod gitt meg noen som helst problemer i samme stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focal

Helt enig med basse.
    Styr unna Gammle electra, og Cobalt "s" serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke glem at rommet har bra stor betydning her. Mitt råd er å høre dem før du eventuelt kjøper i allefall. Jeg skal trolig selge mine 816s. Helt ærlig så får du en meget god høyttaler(som ny til 7000,-). Men den kan i endel rom være for hard med middelmådige innspillinger. Men den har mange andre meget gode egenskaper. Hurtig, stram bass, høyt oppløst diskant/mellomtone . Låter nydelig på gode innspillinger. Godt definert stereoprspektiv. Men er litt slank i bassen og har et lyst lydbilde. Dårlig er den slett ikke, men har noen svakheter man bør vite om. Prøv å finn en "ny" høyttaler som låter bedre til den prisen. Det er kanskje ikke så enkelt. Prøver å være ærlig nå selv om jeg må selge dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men ikke glem at rommet har bra stor betydning her. Mitt råd er å høre dem før du eventuelt kjøper i allefall. Jeg skal trolig selge mine 816s. Helt ærlig så får du en meget god høyttaler(som ny til 7000,-). Men den kan i endel rom være for hard med middelmådige innspillinger. Men den har mange andre meget gode egenskaper. Hurtig, stram bass, høyt oppløst diskant/mellomtone . Låter nydelig på gode innspillinger. Godt definert stereoprspektiv. Men er litt slank i bassen og har et lyst lydbilde. Dårlig er den slett ikke, men har noen svakheter man bør vite om. Prøv å finn en "ny" høyttaler som låter bedre til den prisen. Det er kanskje ikke så enkelt. Prøver å være ærlig nå selv om jeg må selge dem.

Til 7000kr er det et kupp,hvis du ikke er av typen som kun spiller for naboene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar..

Kjempefint å få noen tilbakemeldinger og synspunkter.

Skal avgårde å lytte på noen jmlab electra 936 idag.Var en skulle selge de brukt for 17-18k. Dette blir sannsynligvis litt dyrere enn jeg har råd til, og hadde tenkt meg-men det går seg til. Jeg kan lese at denne høyttaleren er mykere i diskanten enn hva de to modellene vi har diskutert her og det er jo lovenede.

Stereo basillen er farlig!!

Takk for tips og råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde de hadde samme diskant jeg... Electra har ikke myk diskant, da må du nok lete andre steder tror jeg..

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes egentlig med myk diskant eller ikke myk for dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

926 og 936 er jo praktisk talt samme høyttaler. Kun litt større kabinett og basser i 936. Selvsagt spiller den ikke annerledes eller mykere i diskanten enn 926

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    936 har selvfølgelig ikke annerledes diskant enn 926, men det kan vel være at balansen oppleves annerledes, grunnet den større kassa og større basselement? Har selv hatt 936, og var overhodet ikke plaget av spiss diskant. Ja, det er en høytaler som krever litt jobbing med plassering, og den er analytisk og "ærlig" - men spiss? Nope, det synes jeg ikke.

I det hele tatt føler jeg at mye av Focal/JMlab diskusjonene her inne, og på HFS også, for den saks skyld, blir litt "sier man en sak ofte nok, så blir det sannheten". "Sannheten" her inne er tydeligvis at JMlab uten Be-diskant = skarpt. Jeg er uenig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten er ikke skarpere enn på mange andre merker, men den ligger i en sjikt hvor noen opplever den som spiss. De som opplever den slik sitter som regel og lytter på rommet i tillegg, for med nakne flater som reflekterer vil det bli skarpt.

Diskanten på 926 og 936 er lik, men på 946 med tecknic finish er den noe anderledes, i følge Hifihuset.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har de forøvrig endelig bestemt seg for et navn.

JM Lab/Focal = Focal

Jeg oppfatter ikke 926 som spiss og skrikete heller, men Focal heller gjerne en tanke mot det lyse, og er veldig flink til å få med seg detaljer. På noen høyttalere blir man fort lyttetrett av dette, og det blir rett og slett for analytisk. Jeg har aldri opplevd dette med Focal, og jeg syntes de har vært flinke til å balansere riktig med lydsignaturen sin uten å overfokusere på noe spesielt. Personlig setter jeg stor pris på detaljert lyd, da jeg føler en mer tilstedeværelse. Føler også at det er vanskeligere å matche elektronikk med en høyttaler som i utgangspunktet ikke klarer å få med seg alt som skjer i musikken.

Når det er sagt, så er det greit å matche med en liten tanke omhu. Man bør ikke provosere med masse elektronikk som er lys i klangen. Har man et rom som gir lyden veldig skrikete, med mye refleksjoner i det frekvensområdet, så hjelper det heller ikke med "lyse" høyttalere.

De aller fleste jeg har lest om og snakket med, liker lyden til Focal svært godt. Men folk er definitivt forskjellig, og det hadde vært merkelig om det skulle vært favoritten til alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mye harde flater i rommet vil de virke litt spiss/hard på mange CD´er.
    Dere glemmer å nevne kilden!!! Jeg kan få diskantene mine til å låte spisst eller bare meget god avhengig av hvilken plate jeg spiller. Focal liker gode opptak mens andre høyttalere er snillere med dårlige innspillinger.
    Det finnes mange dårlige innspillinger :-x

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jmlab electra 936- synes den var litt skrap

Jeg var å hørte på electra 936 i dag og jeg må nesten si meg enig med Basse. Synes det var klart og pent og detaljert, men ganske så kvasst. Sitter jo her og lurer på om det er mer "rikitig" lyd i og med at det er så mange som liker disse høyttalerene. Han skulle selge disse høyttalerne hadde tydeligvis peil og sa at "oppfølgeren" til electra serien skulle justeres ned med 1 db i filteret på diskanten, og opp 1,5 db i mellomtonen. Vet ikke om dette stemmer men... Dette betyr vel i prakis at diskanten blir tonet noe ned vil jeg tro. ( rett meg om jeg tar feil)

Innen lyd er de jo utallige preferanser, og jeg har vel vært litt på villspor da dette ikke vær noe som passet for mine ører.

Får ta meg en tur inn til Hi-fi huset å høre litt tenker jeg. I og med at det skrytes så hemningsløst av JMlab må det jo være noe i det. Kanskje jeg finner en annen modell som passer bedre.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalere er den kilden som skiller mest etter min mening, så ta deg tid.
    Finn din egen stil, men for all del forumet kan gi deg noen muligheter.

Focal er muligens litt lyse i nedre bass, men mine E926 som nå blir foret med en fin Kilde (Pioneer, via en Yamaha RX2500 med en Klasse A forsterker (ZAPsolute 4.2) så låter dette bare vakkert. Aldri i nærheten av spisse toner. Men ærlighet varer lengst, de har ikke noe stort bidra med helt nederst, så her skjøter jeg på med en kvalitets sub med deling på 60Hz. Summen av alt dette er meget potent lyd med masse detaljer, høy dynamikk og like bra på Musikk som på Film.

Men liker man det litt mere tilbakelent eller har litt spiss elektronikk, så finnes det mange andre alternativer.

Hør med dine ører og la de bestemme, mine E926 blir stående hos meg for jeg er veldig fornøyd ( i Motsetning til tidligere Klipsch oppsett).

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg titta på rommet ditt. Ser ut som et godt dempet rom. Spesielt taket et gunstig. jeg har forhørt meg med mange eiere i Norge, Danmark, Sverige og Frankrike. De aller fleste er fornøyd. Konklusjonen er at det kommer an på lytterommet og platene du spiller. Dessuten blir diskanten bedre og bedre med tiden sies det. Mine er bare 2-3 mnd gamle.

Hos meg går det ikke bra, så jeg må nok selge dem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •