Koble egen sub til bakhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble egen sub til bakhøyttalere?

Jeg har ikke plass til særlig store bakhøyttalere, har for tiden et par med Paradigm ADP-100 hengende på bakveggen, med de har ikke stort bass... Jeg har også en liten sub jeg tenkte å bytte ut (Mirage PS-8 tror jeg den heter). Den har inngang for både linje og høyttalerkabel (en inngang). Er det mulig å koble så jeg kan sette bakhøyttalerne til Large og sende felles bass fra begge høyttalerne til suben, men fremdeles ha kanalseparasjon for mellomtone og diskant?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan ta Fullfrekvens signal in og high-pass ut. Det fungerer, men er ikke like bra som deling før forsterker trinnet. (signal)

Jeg har tenkt på det samme, men med ekstra forsterker til bakkanalene.
    Jeg har noe "små" høyttalere med 4,5"+ diskant som jeg har lowcut ved 40Hz på. Tanken var å Kjøpe en pent brukt 4-5 kanals forsterker ala Rotel 985THX f eks.
    Kjøre signalet gjennom delefilter eks. eller int. i 2 stk små suber med stillbart 2-way aktivt filter. Trenger to suber med delefilter eller to sep. delefilter og en sub. Best med to slik at sub kan stå rett under og mellom høyttalerene.

Tro det vil gi bedre lyd bak. Kanskje ikke like bra som store høyttalere bak, men bedre en små med lowcut. Blir dette for dyrt er det bare å selge de små åog kjøpe 4 like de jeg har i front. Med det gir en kalkulert merkostnad på 6000+ ekstra forsterker. De rimeligeste alternativet er å kjøpe noe pent brukt. En brukt sub inkl. eks forsterker til høyttalerene for 6000,- alene. Problemet er å få tak i en KEF PSW2000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at suben jeg har ikke har utgang for høyttalere. Den har to high-level innganger, for høyre og venstre kanal, men får ikke sendt videre det filtrerte signalet til de andre høyttalerne. Hva vil skje hvis jeg bare kobler direkte videre? Da blir det vel både feil med impedans, + at jeg ikke vet hvor godt høyttalerne takler et fulltonesignal...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til subwooferen
    For å gjengi bassen fra begge høyttalerne summert, har du egentlig bare ett valg:
    Bruk høyttalerkabler fra surroundforsterkerens høyttalerutgang inn på subben. Delefrekvensen på subwooferen kan du stille mellom 50Hz og 100Hz. Hvis du kjenner avrullingen i satelitthøyttalerne, stiller du delefrekvensen på nedre frekvens i satelittenes frekvensområde (-3dB).
    Du kan ikke ta inn stereosignaler fra vanlige signalkabler på denne subben.

Til satelittene
    Koble satellittene til surroundforsterkerens høyttalerutgang på vanlig måte (i parallell med subwoofer-inngangene). Såfremt du kjenner avrullingen i satelittene og stiller in subwooferens delefrekvens som angitt over, så blir ikke dette så galt. Da trenger du heller ikke å dele dette signalet med eget delefilter. Høyttalerinngangen på subben belaster ikke effektforsterkeren (høy impedans), så impedansproblematikken du snakker om er ikke et problem.

Hvis du synes avrullingen i satellittenes bass er for liten, kan du evt sette inn et passivt høypass delefilter foran hver av satellittene.

Ønsker du å plassere subben fritt i forhold til satellittene, kan du gjerne bi-wire oppsettet. NB: Siden høyttalerkablene til subben egentlig brukes som signalkabler, trenger du ikke ha noe særlig stort tverrsnitt på disse kablene hvis du bi-wirer.

Lykke til!

Referanse: Brukermanual Mirage PS8

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg tenkte ikke over at suben fremdeles var aktiv selv om jeg brukte høyttalerinngangene på den. Derfor jeg tenkte at det ble som bare å koble et element til i parallell. Har funnet ut at bakhøyttalerne mine går ned til 100Hz, som er samme som maks på filteret på suben. Blir kanskje ikke så ille. Har ikke orket å begynne å flytte på alt enda, blir søndagsaktivitet.
    Hvis jeg svir av utgangene på forsterkeren blir det du som må erstatte den, Roffe! Hehe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •