To Subber? mal? har ASW 1000. svs pb-10?eller ASW600?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To Subber? mal? har ASW 1000. svs pb-10?eller ASW600?

To subber

--------------------------------------------------------------------------------

Hei

Jeg vurderer to subber, den SVS PB-10 virker bra. Vil det være lurere og f eks vurdere samme merke f eks ASW600? Jeg har ASW1000. Har noen spørsmål.

Hvordan kobler en opp to subber. ser greit ut, er det bare og fortsette med sub kabel til neste sub og så justere for rommet?

På min ASW1000 er det line out. kan en da bare ta en kabel ut fra line out og då eventuelt line inn på den nye subben? Så bilde fra SVS PB-10, det virket som den hadde en line inn. hvordan er dette?

Trenger egentlig en mal for hvordan en kobler to subber? er det mange alternativer? forsøkte å søke på forumet fant ikke noe mal.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker en Y-kabel; altså du kjører samme signalet ut fra recieveren og inn i de 2 sub'ene. PB10 får jo veldig mye skryt - har PB12 selv og kan varmt anbefale SVS! :grin:

EDIT: en slik:http://www.lsound.no/index.php?side=...up=582&id=2768

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen som homecinema linker til kan også kjøpes på biltema til 70spenn... Bare den har ikke noe fænsi merke.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man spør om sub valg her inne og nevner SVS så er svaret gitt!! SVS er et fantstisk merke...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dobbel PB-10, og det fungerer utmerket. Koblet med Y-ledd fra sub-pre-out. Du må passe på at subber/fronter ikke faser hverandre ut. PB-10 har 0-180 trinnløs fasejustering.

Det er ingen grunn til å klangmatche sub. Den skal bare gjøre jobben sin! Og Helst bra!!!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Jeg henger meg på i denne tråden i tillegg til egen (må ha).
    Intergrering av to SUBèr er et senario jeg har lekt med en stund, men det er først nå jeg skjønner at dette må jeg prøve. En DIY (Brontes) i front og et nytt Hjørnebord (hadde tenkt meg en SVS pb 12 plus /2 her, helt ved siden av sweet spot, dvs. 4.2 mer bak Brontes (som står på linje med front og Senter).

Kossen få dette til å spille i fase tro ?

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du setter inn nummer 2 så justerer du fase til lyden blir best! Er det vanskligere enn dette da? Rommets egenskaper endrer seg ikke særlig (joda, SVS er stort, men ikke sååå stort), så hvis en sub fungerer bra vil 2 fungere råbra. Du vil antakelig få en jevnere bassrespons i rommet.

Jeg sleit med at en lytteposisjon var kjempebra, mens en annen ikke fungerte i det hele tatt. Dette ble veldig mye bedre med 2 subber.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Når du setter inn nummer 2 så justerer du fase til lyden blir best! Er det vanskligere enn dette da? Rommets egenskaper endrer seg ikke særlig (joda, SVS er stort, men ikke sååå stort), så hvis en sub fungerer bra vil 2 fungere råbra. Du vil antakelig få en jevnere bassrespons i rommet.

Jeg sleit med at en lytteposisjon var kjempebra, mens en annen ikke fungerte i det hele tatt. Dette ble veldig mye bedre med 2 subber.
    Jeg har litt av det motsatte problemet nå! jeg har en svs 10 og et sub tårn med 2*15. Når jeg sitter i sweet nå så hører jeg SVS`en bak meg og subtårnet foran meg, men de spiller "greit" hver for seg.. Dette har mye med kalibrering og plassering å gjøre men jeg vet ikke hvor jeg skal starte og på forumet står det så mye om kalibrering at det har forvirret meg..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer "justerer" pnerbye, for det er nok her vi ofte går på trynet :grin: ,

Jeg skjønner selvsagt prinsippet med et ny sub (SUB #2 ).

Denne får samme signal som SUB # 1 og det er her jeg allerede "ser et mulig problrm mht. rom korrigering. SUB #1 er allerede justert mht. avstand, nivå etc. fra Receiver (funker som bare f...)

Et nytt "dyr" i parallell (for det blir jo slik) med helt andre kvaliteter og romplassering, må nødvendigvis Tunes manuelt. Men jeg ser for meg et langt senario her ( få beist A til å være i fase med beist B...)

Tools ?

Mvh

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener. Delay og slikt blir jo et issue. Subbene bør kanskje være like langt fra lytteposisjon. Ellers ser jeg ikke noe problem. Når den ene subben er korrekt justert med fase og gain ifht resten av høyttalerene, så skrur man den av og justerer inn den andre. Deretter blir det vel et spørsmål om fasejustering på subbene for å få disse til å spille sammen.

Jeg valgte minste motstands vei og tilkalte SVS-Patruljen! :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

y-splitt

Hei

Takk ja ser hvordan jeg skal gjøre det. jeg har allerede splittet en gang til min "romperister" forsterker. det blir mange splitter!

Det andre spørsmålet, har noen svar på det. Fra min ASW1000 går det line out. kan en bruke denne greit eller vil signalet bli tregere på sub to grunnet at den går igjennom sub 1?

Håkon

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at svs en en line inn. hva er forskjellen på det iforhold til min asw1000 som har to line inn?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kossen få dette til å spille i fase tro ?
    /L
    Hvis du har en Brontes så betyr det at du har hypex H500-forsterker..
    Det skal være en faseskifter på den om jeg ikke tar mye feil:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 subber

Har 2 pb10 satt opp i hjemmekinoen, rommet er på ca 20 m2. Nå fungerer det helt konge. men det tok en del timer med "justering" (flytting, fase-testing,) før det spiller bra. Først satt jeg de i hver hjørne i front, da den gamle subben hadde spillt bra der, svs`ene kanselerte hverandre helt ut der. Endet opp med å sette de helt inntil senteren på hver side.
    Forskjellen fra 1til 2 subber er en mye jevnere bass i hele rommet, og mer støy som kona sier i resten av huset da... =)

Kan også spille "lavere og få mer effekt av filmene. :razz:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •