Foranding fryder, så det er på tide å bytte ut noe..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Foranding fryder, så det er på tide å bytte ut noe..

Er på ferie og ser at jeg får noen kroner til overs så oppgraderings spøkelset er på gang. Denne gangen tror jeg svaret blir SVS pb-12 plus eller værstingen pb-12 plus/2 som erstatter for min DIY "Brontes". Sistnevnte er ekstremt bra på musikk, men litt for snill på Film (panelen detter ikke ned av vegga på Kino og det blafrer ikke i buksene..)

Er det noen som har noen preferanser med å gå fra Brontes til SVS ?

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at SVS dreper Brontes i de dypeste oktavene, men hva med musikk, og bør jeg beholde Brontes i tillegg (tror dette blir litt overkill...)

Syns allerede synd på mine naboer, for dette blir nok jævla til leven

12 eller 12/2 ?

Rommet er ca. 25 kvadrat (se bilder på kinoen min)

Alle forslag tas opp til vurdering, august kommer fort og da er jeg klar !

Mvh

/L

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til ikke å ha flere SUB'er :grin:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er litt engstlig for er vel tuningen av flere SUBèr.
    Det jeg ser for meg er at jeg beholder Brontes i sin posisjon, men setter en 12 plus/2 som "bord" ved siden av sweet spot. Vil dette kreve en egen Behringer el.l for å få dette i fase ?

Dette hadde vært fryktelig moro å teste ut, men jeg er ikke den beste til å få SUB til å bli integrert 100% sånn uten videre. Jeg sleit endel med timing (avstand) for å få Brontes til å spille optimalt.

Så det er med en viss respekt jeg kvier meg med å introdusere to helt forskjellige SUBèr i samme rom. Hvordan få disse til å komme i fase ?

PS. Jeg har en RX V2500 som basis SUB utgang så et "Y" ledd er påkrevet, men hva da med Rom korrigering. To ulike SUBèr vil vel bli et ******* å få til å spille i fase ?

Dersom noen kan hjelpe meg litt på vei her så går bestillingen.
    Vi snakker om noen uker, så er det Høst, mørkere kvelder til Kino...

Anyone ?

/L

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil heller ha brukt flere subber en en..
    Har vært med og prøvd det for 2 år siden og de 2 til 5 spilte bedre enn den til 10000!!
    Ett av lydbladene prøvde også det samme men der 5 (en for hver kanal) til 5000 mot en til 25000..
    Visstnok spilte de 5 mye bedre enn den ene. Har litt med det at en det må mye krefter til for å få den ene til 25k til å spille like høyt som de 5 tilsammen. fordi de 5 siden de deler på jobben så trenger de knapt å yte la oss si knapt halvparten hver for å nå opp til den på 25. Mitt syn iallefall..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du har oppsettet ditt kunne jo en Velodyne DD12 eller 15 også vært et utmerket valg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Slik du har oppsettet ditt kunne jo en Velodyne DD12 eller 15 også vært et utmerket valg.
    Kjenner ikke disse, så litt mere utfyllende info hadde vært fint.
    Hv gjør disse like bra eller bedre, tar de mindre plass (SVS beista tar litt stor plass).

REL ?

Alle forslag blir vurdert !

Jeg beholder Brontes (dårlig bruktverdi på DIY), men jeg MÅ ha en sub til !

Forslag til en samboer med Brontes (skal bli et hjørnebord ved Sweet spot )

/L

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kjenner ikke disse, så litt mere utfyllende info hadde vært fint.
    Hv gjør disse like bra eller bedre, tar de mindre plass (SVS beista tar litt stor plass).

REL ?

Alle forslag blir vurdert !

Jeg beholder Brontes (dårlig bruktverdi på DIY), men jeg MÅ ha en sub til !

Forslag til en samboer med Brontes (skal bli et hjørnebord ved Sweet spot )

/L
    Velodyne DD er meget bra, men de er også veldig dyre. Innebygget romkorreksjon og servosub kommer ikke gratis. Regn med 25-30k dersom man skal ha en av toppmodellene. Brukt er en mulighet, men vær rask om du skulle se en, de går fort.

REL er flotte sub`er med et utmerket rykte som en musikalsk sub. Har merket at flere hifi-blader også bruker REL som sub når de trenger noe som skal integreres godt mot vanlige høyttalere. Siden de integreres godt og er pinlige nøyaktige, fungerer de selvølgelig også godt til hjemmekino. Men ikke regn med det sinnsyke trykket i dypbassen man opplever med de større SVS modellene. Har dog ikke hørt om noen enda som ikke syntes "det var nok" dypbass. (kanskje de ikke har prøvd SVS )

Skal ha en sub i løpet av sommer/høst selv. REL, Velodyne og Focal er en av de soleklare kandidatene. Focal mest for å mache oppsettet jeg har, REL er et alternativ pga dens musikalske kvaliteter, og Velodyne DD15 er en mulighet dersom jeg får en god pris. (romkorreksjon, liten størrelse og et hav av muligheter).

Hvordan er budsjettet ditt? Det kommer opp noen godbiter på bruktbørsen en gang i blant også.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra www.hifimagasinet.com :

"velodyne dd18
    står som ny,½år gammel.17000dkr
    skal afhentes i københavn.
    org emballage haves.

Namn: kim
    E-post: kica@kabelmail.dk

Telefon: 0045-40553138"

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen min er på ca 25 kvm, og der er det hvertfall ikke noe problem med en plus/2, men det kan være et alternativ å kjøre 2 stk 12 plus
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Velodyne DD er meget bra, men de er også veldig dyre. Innebygget romkorreksjon og servosub kommer ikke gratis. Regn med 25-30k dersom man skal ha en av toppmodellene. Brukt er en mulighet, men vær rask om du skulle se en, de går fort.

REL er flotte sub`er med et utmerket rykte som en musikalsk sub. Har merket at flere hifi-blader også bruker REL som sub når de trenger noe som skal integreres godt mot vanlige høyttalere. Siden de integreres godt og er pinlige nøyaktige, fungerer de selvølgelig også godt til hjemmekino. Men ikke regn med det sinnsyke trykket i dypbassen man opplever med de større SVS modellene. Har dog ikke hørt om noen enda som ikke syntes "det var nok" dypbass. (kanskje de ikke har prøvd SVS )

Skal ha en sub i løpet av sommer/høst selv. REL, Velodyne og Focal er en av de soleklare kandidatene. Focal mest for å mache oppsettet jeg har, REL er et alternativ pga dens musikalske kvaliteter, og Velodyne DD15 er en mulighet dersom jeg får en god pris. (romkorreksjon, liten størrelse og et hav av muligheter).

Hvordan er budsjettet ditt? Det kommer opp noen godbiter på bruktbørsen en gang i blant også.
    Takk for mye bra info HåkonN, det virker som at du er mere SVS nøytral på dette forumet enn mange andre og det trengs.

Jeg har JMlab rund baut, men er litt i tvil for å gå for en slik mht. SUB. De nye er sikkert knallbra men for noen priser.

REL har jeg hørt er kjempebra mht. musikk, men det er på film jeg savner drønnet.

Velodyne har jeg kun lest om og jeg skjønner at dette er en "nøytral" og musikals SUB. Sansynligvis beste valget dersom man kun vurderer musikk, men en brukt sub til 20K er litt drøyt.

Så jeg tror SVS er valget, men vil en PB12 plus spille fletta av en Brontes ?. Skal jeg heller gå for beistet /2 med en gang. Det er vel her jeg er i tvil, de er jo sinnsikt store klosser og putte inn i en loftstue, men Hjørnebord må jeg jo uansett ha..

Takk for dine tips, jeg har ikke avgjort noe ennå.

Mvh,

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Fra www.hifimagasinet.com :

"velodyne dd18
    står som ny,½år gammel.17000dkr
    skal afhentes i københavn.
    org emballage haves.

Namn: kim
    E-post: kica@kabelmail.dk

Telefon: 0045-40553138"
    Hmm, sikkert en bra SUB og en bra pris dette, så takk for tipset C. Alshus, men dette er litt i overkant tror jeg

Mvh,

/L

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg heller gå for beistet /2 med en gang?
    Ja, særlig når prisforskjellen er så liten fra vanlig Plus opp til Plus/2

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at du vil ha noe som overgår din egen Brontes, og det du savner er drønnet under film. Tror kanskje SVS er veien å gå for deg, da de gir store mengder dypbass for pengene. Dersom du har tenkt til å beholde din Brontes, kan du leke deg litt med plasseringer og delefrekvenser. Skal være absolutt muligheter for at du kan få en fin bassgjengivelse i rommet ditt, og få det trykket du savner.

Akkurat hvem SVS som renser ørene mest for deg, er det sikkert andre som kan mer enn om meg. Av erfaring pleier jeg selv å finne noe jeg tror passer bra for meg, og så kjøper jeg modellen over... Det koster litt ekstra, men fungerer hver gang.

Lykke til...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt off-topic, men plasseringen av subben du har nå er vel ikke den beste? Ville tro at det dreper en del av stereoperspektivet når den står så nærmt høyttalerne. Er ingen ekspert på området, men opplever selv at å plassere subben immellom høyttalerne når de står såpass tett ødelegger veldig for stereo lyden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen kan hjelpe meg litt på vei her så går bestillingen.
    Siden avstanden fra Skytta til Fetsund er innen overkommelig avstand, bør du invitere deg selv på en demo til Akto.

Du vil få muligheten til en subjektiv vurdering av dine "opplevelser" uten at det koster skjorta!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Dette er litt off-topic, men plasseringen av subben du har nå er vel ikke den beste? Ville tro at det dreper en del av stereoperspektivet når den står så nærmt høyttalerne. Er ingen ekspert på området, men opplever selv at å plassere subben immellom høyttalerne når de står såpass tett ødelegger veldig for stereo lyden.
    For meg så er dette litt av synsintrykket at den er plassert på rekke med resten, men det er godt mulig at den vil gjøre en mye bedre jobb i et hjørne.

Når jeg tweeka manuellt oppsett, syns jeg denne oppstillingen var problematisk. Når jeg aktiviserte romkorrigering i RX`n, så "bestemte" den at avstanden var 5,2 meter, ikke 4,3 som den er i fysisk avstand. Dette bestemmer selvsagt hvordan denne kommer i Fase med Front og fungerer som en kule. Litt trangt Sweet Spot på Bass. Jeg som sitter i godstolen får i bøtter, men reiser jeg meg opp og går litt rundt i rommet så er det litt stusselig. RX`n har ikke multimålingsreferanse som f.eks. Denon, så da er det bare å kaste inn en skikkelig SUB som nr#2.

Det blir en /2 kan det se ut som (må starte å trene, så jeg får den opp trappa )

/L

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en /2 kan det se ut som (må starte å trene, så jeg får den opp trappa )

/L
    www.sats.no

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Siden avstanden fra Skytta til Fetsund er innen overkommelig avstand, bør du invitere deg selv på en demo til Akto.

Du vil få muligheten til en subjektiv vurdering av dine "opplevelser" uten at det koster skjorta!

Hei Flageborg,
    Jeg har tenkt tanken ja, men jeg er nok ikke så freidig med å invitere meg til selveste Akto som rangerer som en ubestridt nr#1 på dette forumet. Jeg tviler ikke et sekund på at /2 beiste(ne) river plankene ned av vegga, så jeg tar til fornuft og går for en slik bare jeg kommer meg hjem fra ferie.

"Frykten" er å kunne intergrere dette beistet og jeg skulle gjerne dratt litt hjelp fra dere sjefsgutta på gode råd her.

Vil en plassering av en /2 kunne plasseres rett ved siden av Sweet Spot hos meg eller bør den stå sentrert bak meg mht. spredning av lyd ?

Bør jeg beholde Brontes, eller plassere /2 der istedet ?

Jeg har ikke spesiellt peiling på SUB plassering (som noen påpeker), men har kommet godt ut av det pga, hjelp fra RX`n mht. RK.

Bør jeg anskaffe en Behringer med en gang ?

Mange spørsmål, beklager dette, men jeg trenger litt "plasserings" hjelp.

Takk uansett for bistand sålangt

Mvh,

/L

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...................men jeg er nok ikke så freidig med å invitere meg til selveste Akto som rangerer som en ubestridt nr#1 på dette forumet.
    Freidighet? Passer ikke i denne sammenheng................

Som alle vet..............er akto en kjernekar og entusiast, og han har gitt klar beskjed: "Er du en entusiast på lyd og bilde? Du er hjertelig velkommen til en demo !!!"

La akto bestemme tid, så får du så mye du vil ha...........av godlyd ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Freidighet? Passer ikke i denne sammenheng................

Som alle vet..............er akto en kjernekar og entusiast, og han har gitt klar beskjed: "Er du en entusiast på lyd og bilde? Du er hjertelig velkommen til en demo !!!"

La akto bestemme tid, så får du så mye du vil ha...........av godlyd ;-)

Denne gangen stolte jeg 100% på deg Forumet og KjellerBass mester. Falageborg ( "Transaksjonen ble godkjent. Takk for din bestilling", Lsound.no )

Det ble en Oak /2 og jeg håper at jeg kan få temmet dette dyret alene,

Står jeg helt fast, så er jo forumet et alternativ.

Tusen Takk for alle innspill, valget var vel ikke så vanskelig tross alt.
    SVS ruler og jeg har akseptert at det neppe er så mange idioter samlet på en plass...

Syns litt synd på naboen nå da (vertikalt delt tomansbolig)

Nå er litt av ferie "jobben" unnagjort, PhUu for et slit dette.

God sommer til alle på forumet

/L

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •