Hvordan spille inn sub? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
  1. #61
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    din mor må være stolt...
    Kilde?

  2. #62
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Her har du noe interessant lesning på emnet kfh74

    http://www.audioholics.com/techtips/...kerBreakIn.php
    Jegt forstår at du synes dette er interessant lesing, men jeg sliter virkelig med å få dette til å stemme. Mine Cobalt 816S var virkelig slappe i bassen når jeg først begynnte å spille. Jeg hører aldeles ikke bare på et anlegg, så jeg har jo referanser til anlegget i stua, bilen, hos venner osv. Hvorfor skulle jeg plutselig være fornøyd med slapp bass??? Hvis du mener å påstå at det er ørene mine som har tilpasset seg så sliter jeg litt med å tro på deg, men jeg kan selvfølgelig ikke utelukke noe som helst fordi jeg ikke har måleresultater.

    Uansett så har jeg ikke noe problem med å innrømme at jeg tar feil om det er tilfelle. Det har ingen betydning for meg på noen måte om en høyttaler blir bedre etter 100 timer eller ikke så lenge jeg er fornøyd med lyden i mitt anlegg. Jeg gir også lang blanke i problemstillingen ifht forbrukerinteresser. Hvis forbruker er fornøyd med lyden så er alt helt greit. Jeg er av den mening at de største forskjellene skjer i løpet av de 100 første timene, og det bør de fleste klare før bytteretten går ut.

    Jeg tror du er på jordet Phonar, men det var overbevisende lesestoff i linken din. Har du flere referanser til dette med innspilling, eller er dette alt du baserer deg på?

  3. #63
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Her har du noe interessant lesning på emnet kfh74

    http://www.audioholics.com/techtips/...kerBreakIn.php
    Takk for den, har skumlest og hoppet over formelutrekningen :grin: Skal lese grundigere senere i dag.

  4. #64
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tror du er på jordet Phonar, men det var overbevisende lesestoff i linken din. Har du flere referanser til dette med innspilling, eller er dette alt du baserer deg på?
    Hva er poenget med en slik test, når de kun har testet frekvensgangen? Vannfallsdiagram? Forvrengning? Resonans? etc etc. Hvor mange høyttalere testet de? Ett sett, fra en produsent?

    Frekvensgang sier lite/ingenting om hvordan den lyden på en høyttaler er. Testen viser noe interesant, men 100% overbevisende på at innspilling ikke har noe for seg er den ikke (noe den heller ikke prøver å være, dersom man leser i gjennom nøye).

    Jeg har hatt demo-høyttalere på hjemlån flere ganger. Sist var det et par Focal Electra 1007Be. Disse låt særdelses bra rett ut av esken, og ga grunnlaget for en bestilling på et par 1027Be. Da jeg fikk de nye, var jeg ikke umiddelbart spesielt imponert. Lyden var slettes ikke som demo-par`et jeg hadde lånt tidligere. Nå har de blitt brukt en stund, og lyden er nå omtrent lik som de jeg hadde på hjemlån. Dette kan naturlig nok ikke blåses bort med at jeg "venner meg til lyden", da min første opplevelse var mer positiv enn den andre.

    Man finner sikkert en eller annen fagmann som mener det ikke har noe å si, likeså man finner fagmenn som mener det motsatte. Men spiller det egentlig noe rolle, når man selv hører forskjell? Om en "fagmann" hadde hevdet at vann kan smake Cola dersom man hadde gjort en blindtest og lurt testobjektene, er man da nødt til å vedta det som en sannhet?

  5. #65
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Her har du noe interessant lesning på emnet kfh74

    http://www.audioholics.com/techtips/...kerBreakIn.php
    Fin Link der phonar, og slik jeg forstord det som stod der (etter kanskje litt for rask gjennomlesing), så kom de neglisjerbare innspillings forandringene fra testingen i begynnelsen av inlegget og andre litt lite forandrende målte erfarings verdier til artikkelskriver av at elemntene som ofte ble innkjørt, målt og testet, allerede langt på vei var testet og spillt inn av produsent i den første prioden der elementene forandrer sine egenskaper mest, så det var vel ikke så veldig rart at mange her i forumet har meget forskjellige erfaringer og hørbare forskjeller fra forskjellige ny innkjøpte konstruksjoner egentlig.

    Forskjellig materialvalg fra høytaler produsentens side og sikker andre parametere fra produksjonen avstiving av kasse, delefilter osv har sikkert litt å si det også. Hvordan påvirkes effekt forsterkeren for eksempel av et litt mykere kantoppheng i en høytaler sammen med egenskapene til delefilter og avstemning av høytaler kassa. Sikkert greit å bruke noen matematiske modeller for å prøve å komme så nærme virkeligheten som mulig, men det kan fort blir en del forskjeller av små % avvik i virkelige systemer, bare tenk på vann mengde når man blander sement eller frekvens svvik fra en resonans frekvens.

    Alle mekaniske system vil ha forskjellige grader av påvirkning ut i fra tid, antall vekslinger og belastning, man ternger vel ikke å ta med innkjøring av så kompliserte mekansiske systemer man finner i moderne bilmotorer som vel ofte kommer opp i slike diskusjoner, spør heller en erfaren malemester om han forerekker en helt ny, eller en fint innkjørt og fagmessig behandlet malerkost.... ;-)

    Et annet poeng i en slik innspillings debatt, er vel også at det er mange andre parametere med lyd gjengivelse som er vanskelig å måle seg frem til og bevise.
    Det er vel et ganske kjennt fenomen at man ikke kan vite hvor musikalsk og god lydgjengivende et stereo anlegg har, hvis man bare ser det ut i fra tekniske data for enkelt komponentene. Frekvens respons delefrekvenser, signal/støyforhold, dempningsfaktor, ohm, watt, membran areal osv. Man må vel stort sett bruke ørene for å høre og merke dette....;-)

    Ellers når det gjelder innkjøring av en Subwoofer som trådstarter vel egentlig lurte på, så er det bare å bruke den jevnlig med vanlig signalkilder, og bare unngå å overbelaste den et greit utgangspunkt. Skal man kjøre inn en sub, kan det sikkert også være litt lurt å sette delefrekvensen litt høyere enn det man normalt vil bruke den med, så vil man får mer signaler sendt til den og raskere få ut og normaliset spenninger som kommer av produksjonen av materialene i høytaleren og stivheter i oppheng. Er ellers generellt litt redd for å mate høytalere med reine sinus kurver og test tode, da det letter kan føre til overoppheting og/eller mekaniske overbelastninger.

  6. #66
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva er poenget med en slik test, når de kun har testet frekvensgangen? Vannfallsdiagram? Forvrengning? Resonans?
    Du kan sikkert sende en mail til forfatteren, men grunnen til at jeg postet artikkelen var slik at folk som er interesserte i "fenomenet" kan lese og gjøre opp sin egen mening, evt søke etter mer stoff.

  7. #67
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tror du er på jordet Phonar, men det var overbevisende lesestoff i linken din. Har du flere referanser til dette med innspilling, eller er dette alt du baserer deg på?
    På jordet? Jeg har ikke peiling hvorfor du har opplevd det du har med dine Focals. Var lyttemiljøet dønn likt i de første 100 timene, sweetspot og plassering?

    Jeg har som sagt ikke erfaring med innspilling selv. Jeg har hatt mange høyttalere men har ikke lagt merke til forandringer som følge av innspilling, som nevnt har jeg heller ikke vært bevisst på det og plassering av høyttalere og sweetspot har variert.

    Etter min mening blir folk tilvent nye høyttalere og fokuserer på forskjellige ting ved hver lytteseanse, dette kan nok oppleves som forbedring og blir tilegnet innspilling.

    Mine meninger er basert artikler og innlegg av kunnskapsrike medlemmer på avsforum.com. En kan trygt si at avsforum.com har flere medlemmer enn avforum.no og da mest sannsynlig en høyere andel medlemmer som er fagfolk og/eller utdannet innen audio.

    Siden jeg ikke er utdannet innen audio eller jobber innen feltet blir mine meninger dannet på bakgrunn av lesestoff på internett, hvis det er noe jeg ikke forstår ber jeg om link eller kilde. Dette blir ofte sett på som "masing etter vitenskapelig forklaring på alt". Uansett så vi jeg heller gjøre meg en mening basert på vitenskap enn x antall subjektive opplevelser når emnet er audio.

    Det er sikkert mange interessante artikler å finne på google for de som er interesserte, søk på f.eks "speaker break in".

  8. #68
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser sjeldent bevis på at biler med runde hjul faktisk ruller best, så jeg mener at det er du som har bevisbyrden og ikke oss andre. Det er mange mennesker på forumet som har erfaringer med innspilling på høyttalere, og jeg trodde ikke noe særlig på det selv inntil jeg fikk mine 816S. Du kan ikke avskrive disse erfaringene på dårlig hørsel eller tilvenning rett og slett fordi jeg danner meg en mening ifht referanser som ikke forandrer seg. Jeg hadde også en venn på besøk som påpekte mangelen på bass. Det gjorde han absolutt ikke når han kom tilbake 14 dager senere.

    Høyttalerkabler er noe helt annet. Der har diskusjonen gått i 50 år, og diskusjonen blir aldri ferdig. Jeg kan ikke se at innspilling av høyttalere er like omdiskutert, og det har kanskje en grunn? Hvis temaet diskuteres er det gjerne metoder for innspilling, og dette har jeg ingen tro på med mindre en har svært dårlig tid.

    Når du får ditt første sett med ordentlige høyttalere (kjøpt nytt) så vil du finne ut av dette selv. Uansett er ikke dette noe stort tema da. Det spiller liten trille for meg om jeg har rett eller galt i denne diskusjonen rett og slett fordi det ikke har noen konsekvens i hverken den ene eller den andre retningen for meg eller andre om innspilling har noe for seg eller ikke.

  9. #69
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er en tråd fra avsforum.com

    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=6538720 mye interessant.

    Din opplevelse med innspilling er din egen pnerbye, den forandrer ikke mitt ståsted og min mening forandrer ikke det du opplevde.

    Dette med bevisbyrde får meg til å tenke på kabeldebatter. *Grøss*


    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Når du får ditt første sett med ordentlige høyttalere (kjøpt nytt) så vil du finne ut av dette selv.
    Jeg har:
    Phonar 5.0 - Kjøpt nytt
    BEL 2,5 veis - bygd selv
    og nå SVS SBS-01 - Kjøpt nytt

    Dette må vel kvalifiseres som ordentlige høyttalere? Det er opplevelser med disse jeg siktet til tidligere i tråden.

  10. #70
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et bra innlegg av ChuGai på avsforum.com:

    Speaker break-in is not an unusual question to see on any audio forum. Generally someone's bought speakers and they're trying to figure out if those speakers are really for them. There's a lot of issues that come into play here: positioning, calibration, effects of the room. Often the person who posted the question is somewhat inexperienced and hasn't done the best job of placing the speakers. Or perhaps they've just bought the wrong speakers (but they sounded good in the store!) for the room that they're going in. The purpose of this post though, is not to deal with those issues, deserving as they may be of an in-depth discussion.

    This is about the issue of speaker break-in. Scientifically, the topic of speaker break-in has been studied rather extensively using techniques such as laser interferometry, measurements of speaker parameters, and controlled listening tests.

    David Clark, an AES Fellow presented "Precision Measurement of Loudspeaker Parameters", which was published in the March, 1997. Abstracting from that paper is the following quote:
    Quote:
    "5.1 Break-In"

    "A break-in process is recommended. Drive-unit storage may cause the diaphragm suspension to drift away from its normal or in-use position. Break-in, with the drive-unit axis in the in-use orientation (usually horizontal), restores the normal diaphragm position. The recommended procedure pneumatically stretches the suspension to one excursion extreme, then the other and continues to alternate, decreasing the excursion each time until x is at zero. This process can be completed in less than 1 min."

    Mr. Clark also indicated that drivers which had been stored face-up or face-down sometime need 1 minute of pink noise to restore the original center position. This could also be accomplished by a few strokes of the suspension which many manufacturers do routinely when the speaker is at the end of the assembly line. This suggests that most speakers, are in fact broken in when you get them.

    Further work has been performed by Tom Nousaine who has measured speaker parameters pre and post break-in as well as having conducted controlled listening tests. He has found that the Fs of the speaker falls however that is offset by a rise in Vas. Both these parameters were related to the changes in compliance that occurred. During the playing or excercising if you will of the speaker both the spider and the surround become more compliant (they move easier if you will). Additional measurements on samples of identical drivers indicated that the changes that occured pre and post breakin on a single driver were smaller than the variations within a particular lot of drivers. Since there are manufacturing tolerances for drivers this indicates that whatever changes are that occur are smaller than those of manufacturing tolerances. This further indicates that the net effect of speaker breakin is nada, nothing, zilch, forget about it, etc.

    In one experiment, Nousaine used a driver that was said to need 48 hours of break-in. Placing the driver in a 1.5 cubic foot box, he found the system resonance to be 53 Hz before break in. After 48 hours the resonance was 49 Hz. After a few minutes rest, the resonance had gone back to 51 Hz. The following morning it was back to 53 Hz. This indicates that whatever small changes that occur in a driver's characteristics during playback comeback to their original state after rest.

    These experiments have been performed with other drivers such as from Dynaudio with similar results. Overall this indicated that whatever changes do occur, they do not change the sound quality.

    Moreover, Richard Pierce, who some may know as having designed the crossovers for the Rockets, is a well known consultant and speaker designer who has examined the parameters and behavior of thousands, if not tens of thousands of drivers. His finding also concur with Clark's and Nousaine's with regards to how drivers behave in the real world.

    So if the sound quality does not change in any significant way, what then does occur? Well listening adaptation would then have to be looked upon as a very strong reason for the perception of speaker break-in. Anyone who has spent time listening to audio systems or components knows their opinions with regards to the nature of the sound changes with time. In the case of speakers, when one buys them and brings them home, you become used to the sound of that particular speaker. That sound may grow upon you or you may find there's something that you don't like about it. Nonetheless, however they sound in your particular home, it'll be different from the way they sounded either in someone elses home or the stores where you heard them.

    Now I've had a few emails that I've sent to various speaker manufacturers and these are some of the replies on this subject of break-in.
    Quote:

    We've found (as have our dealers and customers) that the most significant changes occur within the first 75-150 hours, with smaller incremental changes occurring up to a few hundred hours. After that point, you shouldn't notice much change at all, as the speakers would be broken in thoroughly. This time is the same for each model and is best accomplished by just playing music through them.



    Thank you for your interest in Revel.

    Todd Sutherland
    Madrigal

    -----Original Message-----
    From:****
    Sent: Tuesday, July 30, 2002 8:37 AM
    To: admin@madrigal.com
    Subject: speaker breakin


    Quote:

    Dear Sir/Madam,

    Thank you for your enquiry into Krix Loudspeakers. Most speakers will benefit from a 'run in' time and our speakers are no different. We suggest running speakers at moderate listening levels for between 20 - 50 hours. After this time you should hear some differences as the components of the speakers start to 'free up',

    I hope this information has helped, should you have any further queries please feel free to reply to this email.

    Kind Regards

    Ben Ormsby
    National Consumer Sales


    Quote:
    With all mechanical parts they do require a running in period, this ideally should be about 36 hours, what I suggest you do is listen to your speakers at a moderate level when you can over this period. Following this procedure will help prolong the life of your speakers.
    Best Regards,
    Gabriel O'Donohue
    Customer Specialist Support
    Tannoy Ltd
    Tel: +01236 420199
    Fax:+01236 428230
    E-mail: gale.o'donohue@tannoy.co.uk


    Quote:
    Thanks for your recent email to Definitive Technology.

    In order to break-in your BP10Bs, we recommend playing them at a moderately loud volume for about 40 hours. (After this period, the suspensions on the speaker cones loosen up a bit.) Generally, you'll hear a smoother high frequency response as well as a greater openness or transparency.)

    If you need any other information, please email me at cpelkowski@definitivetech.com

    Thanks Again,
    Chet Pelkowski
    Definitive Technology



    Now if studies have indicated there is no significant change during pre and post breakin and that whatever changes in driver parameters that do occur, are restored to their original values over time, one must ask the question, if the speaker companies are aware of this, and larger companies, that have access to such data as I've presented here do, what is the purpose for specifying breakin that amounts to around 40 hours, give or take? To my mind, the reasons would have to do with ensuring that the customer keeps the speakers in their home for a couple of weeks to hopefully either get used to them or to convince themselves, rightly or wrongly, that they do like the speakers. During this process of listening, the customer, as can be seen on some of the posts on this forum, is actively seeking out other users opionion, corroborations, justifications, positive/negative opinions. So myself, I would recommend that anyone purchasing speakers listen to them in their homes and if during that time, which should be well before the RETURN PERIOD, they don't like them to take them back where they bought them and rethink the choice they made. Any salesman who says you need this CD or this procedure to break-in is doing so for either a couple of reasons...they're ignorant, or they're hoping you need a little more time for the speakers to grow on you so you don't return them and he/she doesn't blow the sale and commission.

    As to why Thiel, and for that matter others like Anthony Gallo, subscribe to significant loudspeaker break-in, I just don't know. Maybe it's a marketing position that they've taken. Maybe they say different things to different people. Maybe they're not aware of the research that's been done and that might not be so surprising considering that their focus is more pragmatic based. Other than resorting to the oft stated, "That's what I hear.", I don't think they've done any work in this area. Nor do I don't think anyone's pinned them down after a couple of pitchers of beer and a few margaritas. That might be interesting.

    As for my position, it seems that the work has been done to answer this question but it just hasn't been widely disseminated to the general public in a fashion that's easy to comprehend.

  11. #71
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jeg har som sagt ikke erfaring med innspilling selv. Jeg har hatt mange høyttalere men har ikke lagt merke til forandringer som følge av innspilling, som nevnt har jeg heller ikke vært bevisst på det og plassering av høyttalere og sweetspot har variert.
    Hvorfor gidder du å involvere deg så mye i en slik diskusjon at du bastant hevder det hele er en myte, når du ikke har noe som helst erfaring med det selv? På bakgrunn av innlegg på avsforum.com? Er det din kunnskapskilde? Er ChuGai (som er mest aktiv i linken din) mer troverdig enn noen andre?
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Mine meninger er basert artikler og innlegg av kunnskapsrike medlemmer på avsforum.com. En kan trygt si at avsforum.com har flere medlemmer enn avforum.no og da mest sannsynlig en høyere andel medlemmer som er fagfolk og/eller utdannet innen audio.
    At det er mer sannhet og hold i dine meninger, fordi de er basert på innlegg skrevet av brukere på avsforum syntes jeg blir en drøy påstand. Jeg er selv aktiv medlem der, og vet godt at det er like mye forskjellige og forvirrende meninger på det forumet som på alle andre. Det finnes endel veldig kunnskapsrike brukere på dette forumet også, uten at du trenger å komme med tåpelige utsagn som du gjorde tidligere om at noen få her er "orakler" og vi gjemmer oss bak dem som noen små smurfer som ikke vet opp ned på en høyttaler.

    Du har din fulle rett til å ha din egen mening, men du har tydligvis ikke kunnskap nok (iflg. deg selv) om emnet til å avblåse andres erfaringer som et resultat av placebo og tilvenning....

  12. #72
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ok...phonar hører ikke forskjell etter endt innspillingstid, vi andre hører det. ;-)

  13. #73
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

    Ellers når det gjelder innkjøring av en Subwoofer som trådstarter vel egentlig lurte på, så er det bare å bruke den jevnlig med vanlig signalkilder, og bare unngå å overbelaste den et greit utgangspunkt. Skal man kjøre inn en sub, kan det sikkert også være litt lurt å sette delefrekvensen litt høyere enn det man normalt vil bruke den med, så vil man får mer signaler sendt til den og raskere få ut og normaliset spenninger som kommer av produksjonen av materialene i høytaleren og stivheter i oppheng. Er ellers generellt litt redd for å mate høytalere med reine sinus kurver og test tode, da det letter kan føre til overoppheting og/eller mekaniske overbelastninger.
    Takker for innspill, det høres fornuftig ut å sette delefrekvensen litt høyere, dette blir gjort as I write. Ellers mater jeg subben med Jehtro Tull akkurat nå.

  14. #74
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor gidder du å involvere deg så mye i en slik diskusjon at du bastant hevder det hele er en myte, når du ikke har noe som helst erfaring med det selv? På bakgrunn av innlegg på avsforum.com? Er det din kunnskapskilde? Er ChuGai (som er mest aktiv i linken din) mer troverdig enn noen andre?
    Jeg mener det ikke er hold i den vedtatte sannhet om innspilling. Har jeg ikke erfaring? Jeg har nevnt tre forskjellige høyttalermerker hvor jeg ikke har hørt forskjell etter innspilling. Avsforum er absolutt stedet hvor jeg lærer mest ja. ChuGai er mer troverdig enn deg i min mening.

    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    At det er mer sannhet og hold i dine meninger, fordi de er basert på innlegg skrevet av brukere på avsforum syntes jeg blir en drøy påstand. Jeg er selv aktiv medlem der, og vet godt at det er like mye forskjellige og forvirrende meninger på det forumet som på alle andre. Det finnes endel veldig kunnskapsrike brukere på dette forumet også, uten at du trenger å komme med tåpelige utsagn som du gjorde tidligere om at noen få her er "orakler" og vi gjemmer oss bak dem som noen små smurfer som ikke vet opp ned på en høyttaler.
    Det er nødvendigvis ikke mer hold i mine meninger, men de er basert på kildene nenvt over. Hva har du bidratt med utenom kverrulering og dine egne ubegrunnede meninger?

    Det er nok mange her som er medlem på avsforum også og selvfølgelig er 90% av brukerne der også hobby entusiaster som her. Hva så? Avsforum har allikevel en enorm mengde medlemmer som er veldig kunnskapsrike.

    Angående orakel utsagnet så drakk jeg bøttevis med øl igår og så UFC 61 (farlig med sommerferie...)så vennligst overse de kommentarene.

    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du har din fulle rett til å ha din egen mening, men du har tydligvis ikke kunnskap nok (iflg. deg selv) om emnet til å avblåse andres erfaringer som et resultat av placebo og tilvenning....
    Det er ikke mange som har nok kunnskap til å gå inn på det tekniske aspektet ved påstått innspillings effekt. Jeg tviler ikke på at folk har hatt opplevelser med innspilling men hva de skyldes er jo nettopp det jeg prøver å finne ut.

    Siden jeg og de fleste ikke er fagfolk eller har utdannelse innen audio så presenterer jeg meninger og utsagn fra kunnskapsrike og dyktige folk slik at vi får mer kjøtt på beinet og folk kan lese alternativer til den vedtatte sannhet skapt av markedsføringsavdelingen til diverse høyttalerprodusenter.

    Jeg har enda ikke sett noen som har fremlagt en forklaring på hvorfor høyttalere forandrer karakter i så stor grad at det er hørbart. Forskjeller er der men er de større enn den naturlige produksjonsforskjellen som kommer på hvert enkelt element av en type og er det hørbart?

    Hvorfor er det ingen som rapporterer at lyden ble dårligere etter innspillingstiden?

  15. #75
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Jeg mener det ikke er hold i den vedtatte sannhet om innspilling. Har jeg ikke erfaring? Jeg har nevnt tre forskjellige høyttalermerker hvor jeg ikke har hørt forskjell etter innspilling. Avsforum er absolutt stedet hvor jeg lærer mest ja. ChuGai er mer troverdig enn deg i min mening.
    Du skrev selv at du ikke hadde vært bevisst på det, og sweetspot og plassering hadde variert. Tolket det muligens feil, i så fall beklager jeg.

    Og hvem du ønsker å tro på, velger du selvfølgelig selv. Mine og andres erfaringer forandrer seg uansett ikke. Hva med å begynne et innlegg litt anderledes neste gang, enn å avvise det blankt som svada fordi du syntes det ChuGai sier høres fornuftig ut?

    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Det er nødvendigvis ikke mer hold i mine meninger, men de er basert på kildene nenvt over. Hva har du bidratt med utenom kverrulering og dine egne ubegrunnede meninger?
    Jeg syntes du skal lese igjennom dine egne innlegg, og reflektere litt. Mulig jeg er kverrulerende, men jeg er absolutt ikke alene. Jeg prøver heller ikke å være arrogant. Jeg har bidratt til min egen erfaring. Eller skulle vi kanskje stoppet diskusjonen etter Phonar sa alt var svada?

    Jeg gidder ikke diskutere mer med deg. Du er ute etter en dypere vitenskapelig forklaring/formel på hvorfor en mekanisk del forandrer karakteristikk etter de første brukstimene, og det kan ikke jeg gi deg. Hadde jeg kunnet det, tviler jeg på at du hadde skjønt noe av det allikevel. Jeg vet at ting skjer med en høyttaler under innspillingstiden, og for å være helt ærlig så er det særdeles lite spennende hva du antar eller ikke.

  16. #76
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

    Og hvem du ønsker å tro på, velger du selvfølgelig selv. Mine og andres erfaringer forandrer seg uansett ikke. Hva med å begynne et innlegg litt anderledes neste gang, enn å avvise det blankt som svada fordi du syntes det ChuGai sier høres fornuftig ut?
    Nå er det ikke bare ChuGai men svært mange kunnskapsrike individer som forsøker å forklare seg på en vitenskapelig og logisk måte. Leste du forresten tråden, og hva synes du iforhold til det som blir argumentert for der?

    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg syntes du skal lese igjennom dine egne innlegg, og reflektere litt. Mulig jeg er kverrulerende, men jeg er absolutt ikke alene. Jeg prøver heller ikke å være arrogant. Jeg har bidratt til min egen erfaring.
    Jeg var out of line igår, og det har jeg beklagt meg for.

    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg gidder ikke diskutere mer med deg. Du er ute etter en dypere vitenskapelig forklaring/formel på hvorfor en mekanisk del forandrer karakteristikk etter de første brukstimene, og det kan ikke jeg gi deg. Hadde jeg kunnet det, tviler jeg på at du hadde skjønt noe av det allikevel. Jeg vet at ting skjer med en høyttaler under innspillingstiden, og for å være helt ærlig så er det særdeles lite spennende hva du antar eller ikke.
    Det kan da ikke være så forferdelig vanskelig å forklare på en grei måte for noen som har peiling.

    Er denne innspillingsperioden kontinuerlig, slik at lyden forbedres i det uendelige ? eller hva er det som avgjør når innspillingstiden er avsluttet og forbedringene permanente?

    Når jeg leser bla det som står her:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...5&page=1&pp=30
    Så kan ikke jeg forstå at innspilling skal ha utgjøre en så enorm lydforbedring som folk ofte beskriver, og jeg kunne veldig godt tenkt meg å hørt en forklaring på fenomenet fra dem som mener det motsatte. Målet er å forstå og lære selv om jeg var out of line igår.

  17. #77
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er dog meget svada å lese på avsforum. Mer enn her. Husker en tråd der som var "underholdene" ang innbrenning på plasma. Vedkommende argumenterte iherdig over flere sider at bruk av spill konsoll i mer enn 5 -FEM- minutter ville føre til ugjenkallelig burn-in på plasma tv. Kan jo ha noe å gjøre med at amerikanikerne er litt...

  18. #78
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå pleier ikke jeg å være en lett kar å lure, men Phonar har gjort meg ganske så nyskjerrig på dette med innspilling. Jeg skal finne ut mere om dette gitt.

  19. #79
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har drukket litt mye kaffe nå, så jeg vet ikke helt om jeg vil stå ansvarlig for dette innlegget i morgen, men jeg lar det stå til......;-)

    Det er vel mange forskjellige høytaler innspillinges teorier som er ute å går med forklaring av hva som skjer ved høytaler innspillinger. Som noen litt overdrevene eksempler (for å si det mildt) så kan man jo gjøre noen tester selv som kankje kan forklare noe av det som skjer, og er litt sånn jeg har valgt å se på dette. Ta f.eks to A4 ark (bruk så billig papir som mulig, og ikke foto papir, da det blir litt i dyreste laget;-) ), det ene brukes som referangse, det andre krølles til en ball og rettes ut igjen. Hold et ark i vær hånd, lukk øynene og rist nå på begge arkene, og se hvilke som prodserer mest lyd eventuellt hva slags lyd og om det føles forskjellig å holde i dem.
    Se så dette ekesmpelet for egen resonangser i en senter opplagret plate som vibreres så materiale kommer i resonans og forskjellige overlagringer.
    http://videolist.blogter.hu/?post_id=44515

    Ta så det som en liten forenklet forklaring på hva slags krefter mebranet og opphengene i høytaleren utsettes for ved spilling, og tenk på at man går fra et stivt "papirark" mot noe som får løst litt av sine høyere indre spenninger og blir mere fleksibelt og homogent. Når man produserer høytaler elementer, så setter man jo selfølgelig på et delefilter på de største elementene for bass og mellomtone ol., for nettop å unngå slike stygge stående resonanser bygger seg opp på denne måten som den "sukkerstrødde plata" opplever, men man har en del av de samme kreftene ute i sving, bare at de beveger seg og "går", og møtes forskjellige plasser og det er disse som kondisjonerer mebranet, opphenget og spideren, høytaler kabinettet osv så de forandrer noe av egenskapene, og høytaleren intar en litt mindre stiv og mer fleksibel holdning etterpå. Hvor hørbart dette blir avhenger vel av mange ting, og burde vel gå fra å ikke være hørbart/merkbart i det hele tatt, og til å bli som at ny,0 timers innspillt og brukt 100 timers innspillt høres ut som to forskjellige høytaler konstruksjoner.

  20. #80
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har samme målet som deg phonar, forstå og lære noe nytt. Jeg er selv uhyre skeptisk til kabler og andre spesielle tweaks. Selv på disse punkter mener jeg å høre forskjell, men dette kan forklares som placebo/forventninger etc. så jeg heller meg nok heller til den forklaringen. Jeg finner (som du sikkert nå har skjønt) dog ingen rasjonell forklaring på mine erfaringer med høyttalere som enkelt kan blåses bort som tilvenning og placebo.

    De forklaringene jeg har lest (det er jo det jeg må støtte meg til, siden jeg ikke har utdannelse innen emnet), sier at sentreringsfjær (spider) og membranoppheng som er ofte laget av gummi og er naturlig nok stivt når det kommer rett fra fabrikk. Etter noen timers innspilling myknes fjær og membranoppheng opp, og elementet når sin korrekte spesifikasjon.

    Jeg drister meg til å qoute en kjent journalist, som tydlig deler den samme erfaringen og burde ha nok testing av nye høyttalere som erfaringsgrunnlag:

    Sitat Opprinnelig postet av Håkon Rognlien
    Uten å stupe inn i elektronikkdebatten, kan jeg med god grunner hevde at høyttalere behøver innspilling. Der gjør du en rent mekanisk oppmykingsjobb. Da jeg kjøpte mine Klipsch RF5, opplevde jeg å måtte fysisk føle på basselementene for å sjekke om de var tilkoblet, de spilte fullstendig uten bass. Nå spiller de dypt og maktfullt, en totalt transformert høyttaler.
    Timer alene er ingen god pekepinn. Tenk Watt x timer, altså total energiomsetning. Som en tommelfingerregel trenger de fleste høyttaler ca 1000 Wattimer for å spille opp mot sitt beste.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Videre så jeg i en annen tråd om et DIY sub prosjekt, en mann som testet sitt Perless element for å se om spesifikasjonene stemte. Det gjorde de.... etter 50 timers innspilling.

    http://www.vikash.info/audio/xls10/

    Også linken fra audioholics bekrefter forandring i elementets egenskaper, selv om skribenten er kritisk.

    Videre hevdes det at delefilteret forandrer sine elektriske egenskaper gjennom innspilling/burn, og da særs kondensatorer. Fant en tråd om THD-målinger gjort før og etter innspilling (jaja, så er det ikke noe vitenskapelig tidskrift):

    http://zerogain.com/forum/showthread.php?t=5937&pp=15

    Kassen som elementene sitter i, skal visst også forandre sin aukustiske egenskaper noe, avhengig av matrialer og konstruksjon. Dog skeptikkere (blant annet ChuGai som vi var inne på), mener at dette i tilfellet er en dårlig konstruksjon. Likeså kan det ikke utelukkes som grunn til at noen erfarer forskjeller.

    At lytteren venner seg til høyttaleren er også sikkert med på å forsterke inntrykket. Kanskje en kombinasjon av flere ting, utgjør noen individers erfaringer, mens andre ikke hører noe som helst forskjell. Hva vet jeg?

    Nå kan sikkert alt det jeg sier debateres og argumenteres til grunne av veltalte individer. Noen hevder hifi-verden er full av korrupsjon, placebo, villedende markedsføring, etc. og vil etterspørre blindtester gjort av tunge seriøse tidskrifter. "Verden vil bedras", vitenskapen har rett ("vi" representerer vitenskapen), dere blir lurt trill rundt, etc etc hjelper lite på det faktum at MANGE opplever endringer i en høyttaler.

    Av den grunn lurer jeg også på den naturlige årsaken til dette (vi er jo ikke alle en gjeng med løgnere). Placebo og tilvenning fungerer ikke som argument alene, det er for mange eksempler som utelukker det. Det jeg har skrevet lengere opp i tråden, høres logisk ut for meg, og er pt. det nærmeste jeg kommer en god forklaring som ikke innebærer magiske steiner og UFO`er....

    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Er denne innspillingsperioden kontinuerlig, slik at lyden forbedres i det uendelige.
    Selvfølgelig ikke, hvorfor skulle det være slik, dersom det kun er snakk om en oppmykning av matrialene? Produsenter oppgir fra 20 til 200 timer før høyttalere slutter å forandre seg.
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Hvorfor er det ingen som rapporterer at lyden ble dårligere etter innspillingstiden?
    Høyttalerprodusenter ser ut til å være veldig klar over dette, og lyttetester selvfølgelig utstyrskombinasjoner og forskjellige design med elementer som er ferdig innspillt. De som produserer elementene (Perless, Seas etc) gir spesifikasjoner på et ferdiginnspillt element, og det er disse spesifikasjonene konstruktøren bruker som målestokk når han konstruerer kasse og matchende delefilter. Hvorfor skulle en høyttaler spille bedre før/under innspilling, når spesifikasjonene ikke lenger er slik konstruktøren hadde tiltengt?

    Jeg har faktisk lest overraskende få innlegg fra folk som seriøst kan si med 100% sikkerhet at innspilling er "bullshit", og i tillegg kan argumentere godt for det. Spørsmålet er heller hvor lang tid trengs det, og er det hørbart? Min erfaring tilsier at det er hørbart, og jeg finner overstående forklaringer fornuftige...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •